Diskuze

Raketa zničila letadlu řízení. Piloti dokázali nemožné a přistáli

Povstalci v Iráku použili řízenou střelu k útoku na civilní letadlo přepravující poštu. Tlak hydrauliky byl na nule a stroj se dostal do nebezpečné křivky. Pilotům se ale podařilo nemožné...
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
VH

VlastaH

12. 12. 2007 16:52
Jedno nechápu

Jedné věci nerozumím. Píšou, že propulzní systém řízení je vyzkoušený, ale nepoužívá se. Žil jsem v domnění, že autopilot umí i ovládat tah motorů, a pak by šlo jen o kus software pro autopilota. Jestli autopilot tah neovládá, pak je mi záhadou, proč když jsme přistávali v Amsterodamu za silných poryvů větru, viděl jsem jak na křídle pracují všechny ty klapky jako divé, ale zároveň bylo slyšet jak se mění významně otáčky motorů. Předpokládal jsem, že tohle všechno dělá automat nebo poloautomat. Tak jak to vlastně je?

0 0
možnosti

Collin

12. 12. 2007 18:22
Re: Jedno nechápu

Amsterdam - silně o tom pochybuju. Nejsem pilot, tak se ale můžu plést. Pokud ale vím, tak právě při přistání v obtížných podmínkách se autopilot moc nepoužívá (nebo vůbec?).

Autopilot má funkci "autothrotle", kdy sám řídí tah motorů např. tak, aby dodržoval rychlost. Hojně se to používá při přibližování (to není to samý co přistávání), ale myslím, že stále (a ještě dlouho) v konečné fázi přistávají piloti. Pokud se pletu, tak mě tu určitě někdo opraví :-D :-D.

Nevím, jak je to se schopností ovládat oba motory zvlášť či nakolik by bylo potřeba upravit stávající počítače - jen nový SW asi nestačí, protože jsem v souvislosti s touto nehodou někde četl, že o tento systém je zájem pro nová letdla, ale nikdo není ochoten ho masově aplikovat ve stávajících letadlech.

0 0
možnosti

.

12. 12. 2007 14:55
vyšší tření jednoho křídla způsobuje NÁKLON ?

"zasažené levé křídlo má vyšší tření než nepoškozené pravé, což způsobuje nebezpečný náklon."  

8-o

Tak to abych si šel opět nastudovat něco z aerodynamiky a základních pojmů.

Bude potřeba fakt dlouhé finále...

0 0
možnosti

medick

13. 12. 2007 11:45
Re: vyšší tření jednoho křídla způsobuje NÁKLON ?

kdyz to chces slyset uplne presne, tak to zalezi od tvaru "zbytku" kridla - t.j. jestli to zpusobilo zvyseni vztlaku, snizeni, atd.

0 0
možnosti

ja II.

12. 12. 2007 2:21
A ja myslel ,ze rakety navadene na teplo pujdou po motoru

A ja myslel ,ze rakety navadene na teplo pujdou po motoru a ne po kridle. Kdyby raketa letela z boku tak se to da pochopit(ikdyz by to udelalo jiny skody), ale vona letela ze predu ne?

0 0
možnosti

Eda

11. 12. 2007 19:32
Záběry když spadne letadlo

http://www.youtube.com/watch?v=H64xyAfWGBU&feature=related

mezi lidi, pozor drastické !

0 0
možnosti
PK

NoName1978

11. 12. 2007 19:47
Re: Záběry když spadne letadlo

Dost husty. Takovejch mrtvejch.......

0 0
možnosti

DaCan

11. 12. 2007 14:30
skoro furt

Vteřiny před katastrofou - National Geographic R^

0 0
možnosti

er

11. 12. 2007 14:17
nechápu

co by neudělali pro pár dopisů a balíčků s kompotama ;-D

0 0
možnosti

Dusan

11. 12. 2007 11:54
Par poznamek

Ne ze bych chtel snizovat zasluhy pilotu, ale proti japonskemu B747 se kterym jsou srovnavani meli vyrazne mensi poskozeni. Ztrata hydrauliky je kriticka, ale ztrata svisle ocasni plochy proste konecna.

Co se tyce tech obrannych zarizeni na dopravnich letounech, tak jejich ucinnost je znacne diskutabilni, protoze ty strely proti kterym maji branit jsou vojenske a tudiz zvykle na to, ze na ne nekdo podobne triky zkousi. U vojenskych letadel se vzdy pouzivaji v soucinnosti se znacne divokymi uhybnymi manevry, ktere dopravni letadlo proste nezvladne.

0 0
možnosti

Ghost

11. 12. 2007 13:54
Re: Par poznamek

S tou účinností protiopatření bych to neviděl zas tak černě. Sice to letadlo není moc obratné, ale zase má pro ty obranné systémy k dispozici mnohem víc místa (stačí se podívat, kolik klamných cílů v jedné salvě vysype taková F-16 a kolik Hercules).

Pochybuji, že by armáda do svých nákladních letadel ještě pořád tahle zařízení dávala, kdyby se to v Kosovu, Iráku nebo třeba Afghánistánu neosvšdčilo.

0 0
možnosti

Pivrnec

11. 12. 2007 11:42
zničený řízení?

V článku chybí hodně podstatných "detailů" o tom co vlastně s letadlem bylo. Předpokládám, že jim nefungovaly klapky na křídlech pro natočení a výškovky, ale zadní směrovka jo (jinak by se asi fakt neotočili :-)), tak jak to je teda s tou hydraulikou, to řízení asi nemohlo bejt úplný zničený ;-)

0 0
možnosti
T

thunderbitch

11. 12. 2007 11:54
Re: zničený řízení?

hmm a proc si tou fungujici hydraulikou neotevreli podvozek? mysli kamo. jinak tah motoru se ovlada prisunem paliva do motoru. tedy u starsich letadel to tak bylo, na pace bylo axialni cerpadlo a pilot menil pakou sklon desky k ose cerpadla a tim i mnozstvi paliva ktere prichazi do motoru

0 0
možnosti
C

Collin7

11. 12. 2007 11:07
Zlatý článek

Tento článek je pokladnice pro vyučování slohu na základní škole. Tolik školáckých slohových chyb v jednom článku se opravdu jen tak nevidí. Koncepce, plynulost děje, skákání v čase (slohově i fakticky),... Zjednodušení jsou často tak necitlivá, že čtenáři podávají situace velmi odlišně od toho, co se vskutku stalo. Hrůza

Každý se může splést, i když tady jsou celkem pěkné perly: Kvantus - Qantas (Queensland and Northern Territory Aerial Services), největší letecká společnost Austrálie a Oceánie.

"propulzní řízení letadla" je nesmysl, není to správně česky. "propulsion" je jednoduše pohon.

...a samozřejmě celá spousta technicky nesprávných frází. Navrhuji článek dát někam do rubriky "Xman", ne do Technetu.

A navíc koukám, že tu funguje cenzura a příspěvky poukazující na hroznou úroveň článku jsou mazány. No to je úroveň....

0 0
možnosti

test

11. 12. 2007 10:08
t

t

0 0
možnosti