Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Raketoplány: dopravní prostředek budoucnosti - nebo minulosti?

Od prvního startu raketoplánu uběhlo již více než čtvrt století. Podívejte se s námi na hlavní milníky - úspěšné a neúspěšné starty a návraty.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Vampir

komentář

Musí to být samozřejmě velký zážitek a krása proletět se raketoplánem,ale za a) se to trochu prodraží a za b)je to trochu spotřeba na ropu a neekonomické,protože jestli jste se dívali na pořad závody v dobývání vesmíru tak Wernher von Braun říkal:Raketa má 4 motory,každý motor při startu spálí za vteřinu bazén směsi kerozínu 90% a kapalného kyslíku 10%,ideální by bylo zavést více rakety na methanol a jiné alkoholy. 

0/0
6.1.2008 20:31

Jirka

Re: komentář

Pročež raketoplán lítá na kyslík a vodík ;-D

0/0
7.1.2008 18:40

ktv

ekonomika raketoplanu

uz se to tu resilo a ja nasel jeden zdroj z 90tych let ktery tvrdil ze cena jednoho letu (tj. naklady na udrzbu a provoz raketoplanu v danem roce deleno pocet startu v danem roce) je cca 100mil $, pridat nebo ubrat 1 let z jiz hotoveho manifestu je cca 40mil, nasledne jsem nasel material z roku 2002 ktery rikal 400mil a 100mil a v diskusi pak nekdo prohlasoval ze za rok 2006 to bylo pres 1mld $ na jeden start!! je to mozne?!

0/0
21.12.2007 13:58

Jirka

Re: ekonomika raketoplanu

Mě by zase zajímalo ekonomické srovnání s tím jak byl konstruovaný ruský Buran, tedy místo vlastních motorů nosná raketa na jedno použití. Pokud vím, tak motory amerického raketoplánu jsou to, co nejvíc komplikuje a prodražuje jeho provoz. Buran měl jen motory na korekce dráhy a sestup, tedy podstatně slabší a jednodušší.

0/0
4.1.2008 20:36

Jirka

Re: ekonomika raketoplanu

Mě by zase zajímalo ekonomické srovnání s tím jak byl konstruovaný ruský Buran, tedy místo vlastních motorů nosná raketa na jedno použití. Pokud vím, tak motory amerického raketoplánu jsou to, co nejvíc komplikuje a prodražuje jeho provoz. Buran měl jen motory na korekce dráhy a sestup, tedy podstatně slabší a jednodušší.

0/0
7.1.2008 18:32

A. Vítek

Označování startů (dokončení)

STS-51A

5 ... poslední číslice označení finančního (rozpočtového) roku, z něhož byl let financován (finanční rok v USA je např. od 1.10.1984 do 30.9.1985 a ten se označuje FY 1985, tedy starty měly tedy "5")

1 ... číslo kosmodromu, z něhož let byl uskutečněn (1=Cape Canaveral, 2=Vandenberg AFB v Kalifornii, odtud se mělo taly létat, ale po hávarii Challengeru byly všechny starty odtamtud zrušeny)

A ... pořadové písmeno startu v pořadí, jak byl let naplánován. Když se nějaký nakonec škrtnul, tak se písmeno již nepoužilo.

0/0
21.12.2007 12:31

Grush

Mně by zajímala

ekonomická bilance. Dalo by se to aspoň nějak přibližně porovnat, náklady na vývoj provoz údržbu atd. s hypotetickým případem že by se zmiňovaný objem provozu obstarával klasickými raketami? Čili lidově, jestli to vlastně stálo za to?

0/0
20.12.2007 8:07

NoName1978

Re: Mně by zajímala

Ja sem nad tim tez uvazoval, ono to ma spojitost. Nechci vypadat jako debil, ale sem v tomhle uplnej laik, zajimalo by me, jestli se neco z rakety vraci zpet na zem atd. Nemam vubec poneti, jak funguje nepilotovana raketa.

0/0
20.12.2007 11:59

x

Re: Re: Mně by zajímala

Z nepilotovane rakety se nevraci vubec nic - jen prvni stupne dopadnou na zem, ale jsou tak zniceny. Snad jen vyjmecne mohou pristat na padacich - jako ty urychlovaci rakety na tuhe palivo raketoplanu.

0/0
20.12.2007 16:20

tomas

super

Diky pane Vitku, krasne cteni!!! Bohuzel ale je to jen pro nadsence, kteri si uz nejake ty informace, odborne, precetli predem. Nechal clanek precist i manzelku a ta vubec nechapala odborne nazvy a terminy. No ale tna druhou stranu, tenhle clanek nebude cist ten kdo aspon trochu neni zapalenej :) Udelal jsem si dalsi vytisk a uz je to na peknou malou encyklopedii(tistenou, ale tezko na MEK :) Ocekavam, ze v pristim dile bude o Columbii a napad na jeden z dalsich dilu by byl, jak psal jeden ze ctenaru, pokus(zdarily) SSSR o reakci na Schuttel, Buran. Dale pak neco o Aresu a jeste dale neco do budoucnosti. Mozna by taky nebylo od veci se vice rozepsat o Apollu, ale to ybste se vraceli zpet, coz by asi slo dost negativne. Mozna neco o budoucnosti pilotovanych letu, nejaka osobni vize do budoucna.

0/0
19.12.2007 22:26

tomas

Re: super

omlouvam se za preklepy!

0/0
19.12.2007 22:28

tomas

Re: super

Nebo clanek ktery by se venoval nejmedialnejsim soucanym i minulym sondam - Pioneer a Viking...atd

0/0
19.12.2007 22:49

wenous

Re: super

O Buranu byl tusim dil cislo 3 ...

JInak clanek super ...

0/0
21.12.2007 5:10

Láďa

Skvělá práce

Výborný seriál, psaný opravdovými znalci ve svém oboru. Našel sem ho až dneska a všechno sem zhltnul. Pánové, máte mé uznání R^

0/0
19.12.2007 22:20

NoName1978

Re: Skvělá práce

Ja to taky zhltnul, ale potom sem jeste musel hledat lety a nehodu, ktera tam uz chyby.

0/0
20.12.2007 11:56

pasik_Holden

číslování letů

Nevíte někdo jaké byly důvody pro odlišné číslovíní 10. až 25. letu? A proc pak i ty ostani nejsou poporade?

0/0
19.12.2007 22:00

teorie zmaru

Re: číslování letů

zřejmě nějaké spiknutí;-(

0/0
19.12.2007 22:01

Brloch

Re: číslování letů

Let dostane číslo už při plánovaní mise a ty pak můžou být časově zpřeházené.

0/0
20.12.2007 13:15

Petr

Re: Re: číslování letů

Navic, jestli se nepletu, pokud je ta mise zrusena, cislo se nerecykluje. Coz znamena, ze na seznamu _uskutecnenych_ letu, let s timto cislem neni.

0/0
20.12.2007 14:59

A. Vítek

Re: Re: Re: číslování letů

Zpočátku se létalo poměrně málo, takže raketoplány startovaly v pořadí, jak jim bylo přiděleno pořadové číslo letu na začátku plánováni. Později, se to začalo přehazovat, takže se některým manažerům zdálo, že je v tom zmatek.Tak aby udělali ten zmatek ještě větší, zavedli nové označování jednotlivých misí, které vypadalo takto, např.:

Pokračuje v dalším bloku

0/0
21.12.2007 12:30

Martin

Opet super clanek

Opet super clanek, tentokrat i s obrazkama. Priste jeste video a je to dokonaly :)

PS: Jo a jeste nejakou soutez o listek na raketoplan.

0/0
19.12.2007 17:07

Heralik2

Re: Opet super clanek

Nebo o pozemek na mesíci :-) Jinak souhlas, článek je pěkně, čtivě a zajímavě napsán. Jen tak dál...

0/0
19.12.2007 22:04

hurchy

A co SSSR??

Velmi pěkný článek. Jen mi tam, vzhledem k názvu článku, trochu chyběla zmínka o raketoplánech Buran ze SSSR.

0/0
19.12.2007 14:44

sid

Re: A co SSSR??

Buran neni prilis vyznamny. Az na to, ze ho mnozi z nas meli moznost videt na vlastni oci ;-)

0/0
19.12.2007 16:32

A. Vítek

Re: A co SSSR??

O Buranu se už v tomto seriálu psalo. Co se týče havárie Columbie, tak zta bude mít samostatné pokrčování (19. díl - předpokládám).

0/0
19.12.2007 18:02

Dawid

Re: Re: A co SSSR??

V jakém díle se psalo o Buranu?

0/0
29.12.2007 17:31

dfdrree

Re: A co SSSR??

Buran, nebyl to kosmoplán, nebo to bylo obráceně?

0/0
19.12.2007 22:03

Chris Kelvin

"...technici přehlédli závažnou konstrukční závadu..."

Technici nic nepřehlédli, technici to věděli již velmi brzo po zkouškách. Také věděli, že znovu použité bloky budou po pádu deformované a jejich rovnání probíhá ne zcela ideálním způsobem. Nikdo z MANAŽERŮ projektu nebo výroby u dodavatele SRB se neodhodlal ke konstrukčním změnám....

0/0
19.12.2007 14:41

topol m

Re: "...technici přehlédli závažnou konstrukční závadu..."

nejdrazsi ohnostroje na svete poradaji americani rusaci tvori iss nazdar

0/0
26.12.2007 20:53

NoName1978

GGGrrrrrrrr

Je to neuplny. :( Zajima me let 16.1.2003 Columbia STS 107 ** 1.2.2003

0/0
19.12.2007 12:31

NoName1978

Re: GGGrrrrrrrr

Uz sem to nasel.

http://t-nomad1.smartblue.net/dir/www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=kosmo&file=index&fil=/m/pil_lety/usa/sts/sts-107/index.htm

0/0
19.12.2007 13:26

m.l.

Pěkný článek

Drobné upřesnění: těsnicí kroužky nebyly z teflonu ale fluorovaneho elastomeru FPM (Viton), viz http://ntrs.nasa.gov/archive/nasa/casi.ntrs.nasa.gov/19940013602_1994013602.pdf

Vitonové o-kroužky se dají normálně koupit a každý si může doma vyzkoušet co se s nimi asi stalo v mrazu.

0/0
19.12.2007 12:07

A. Vítek

Re: Pěkný článek

Máte úplnou pravdu - udělal jsem přílišné zjednodušení, když jsem použil  pojmenování teflon.

0/0
19.12.2007 18:04

NoName1978

paradni clanek

R^

0/0
19.12.2007 11:28

Mirek

Pravdepodobnost

Masinku, kterou, USA posilali mela na zacatku bezpecnost 1:100. coz znamen ze kazda 100ta spadne. Ale to je prijatelne miro rizika. Jak pro sebevrahy (astrounauty} tak pro konstruktery, kteri to spachali. Konstrukteri odvedli maximum prace a kdyz se zactete do protokolu, tak vlastne vse spachali poliltici, kteri reklil letime. Ale vsude jsou stejni, prostuduj napr. ruske.vypravy.

0/0
19.12.2007 3:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.