Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V kokpitu boeingu na vlastní kůži

Není mnoho profesí obestřených takovými mýty jako práce pilota dopravního letadla. Co vlastně znamená pilotovat velké dopravní letadlo na jedné z pravidelných linek po Evropě? Co se děje v kokpitu letadla, zatímco cestující nerušeně koukají dolů z výšky deseti kilometrů a popíjejí k tomu třeba kávu?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

kolton

odborníci

To se mi líbí , jak se pod každým článkem, vždy najde řada odborníků. Ten řídí letadlo, ta dělá letušku, ten zná auta, ten má klíče od všeho, ten je ředitel zeměkoule...fakt trapný:-©

0/0
17.1.2008 10:12

Tukan888

Re: odborníci

Ty ses trochu primitiv vid? Když človek, který dělá dané povolání, (a ne zrovna běžné) o tom svém povolání čte článek, tak se určitě do diskuze podívá a když zde vidí tolik chytráků, jako třeba ty, tak se snaží uvést věci na pravou míru nebo alespoň říct svůj názor.

To je jako bys nadával, že v diskuzi k článku o pendolinu se objeví názory strojvůdců a železničářů.

Vzpamatuj se

0/0
17.1.2008 13:46

kolton

Re: Re: odborníci

Když člověk, který dělá dané povolání ( a ne zrovna běžné), tak se musí nad těmi příspěvky jen zasmát možná zakroutit nevěřícně hlavou a né tady poučovat a dělat nejchytřejšího na světě, nebo lidem nadávat do primitivů což je jasně tvůj příklad. Asi sis nevzal dneska tabletky a dívej co to s tebou dělá chudáčku;-D

0/0
18.1.2008 13:23

Jerry

Re: Re: Re: odborníci

Aniž bych chtěl rušit Vaši věcnou debatu, pánové, pracuji v poměrně specifickém oboru, o kterém se ale dost píše a "každý" ví, jak se to má dělat. Do debat se ZÁSADNÉ nezapojuji, protože se mi nechce polemizovat s někým, jehož znalosti se omezují na četbu internetu a dobrodružné literatury. PS: nejsem letec :-)

0/0
18.1.2008 21:42

Tx

Benzin...

někomu se článek líbí, někomu ne, tak už to bývá. Akorát kpt těžko řekl, ře "letecký BENZIN je v Amsterodamu levnější". Proudová letadla létají na kerosin, kerosen, česky petrolej.

0/0
16.1.2008 6:38

Jan K.

Re: Benzin...

máte pravdu, při komunikaci v angličtině však většinou nepoužíváme výraz Kerosin, ale jetfuel, fuel případně Gas - který autor článku nepřesně přeložil jako benzin. R^  

0/0
16.1.2008 11:20

Jan K.

článek

R^Zdravím, děkuji za hezký článek - jakožto pilot si až teprve teď pořádně uvědomuji jak to vidí člověk z druhé strany. Článek je skvěle polopaticky napsaný avšak musím říci, že v několika věcech je realita trochu jiná...ale to je naše starost a nikoliv vaše - vy se jen posaďte, zapněte si pás, dejte si skleničku šampusu a vychutnávejte že něco co má hormadu tun hmotnosti se vznese k nebi. Jinak diskuze Boeing vs Airbus není na místě.. každý má své pro a proti - spíše bych to přirovnal k Superbu a Passatu. Ale ne Porsche vs Skoda - to je pěkný bullshit.

0/0
15.1.2008 10:41

Honza

Re: článek

No, jelikoz jezdim s obema auty, tak si dovolim se zeptat:

Jak mi vysvetlite porovnani ovladani SuperB/Passat vs. Airbus/Boenig ? Pokud jste opravdu pilot, o cemz se tedy da pochybovat, tak byste mel vedet, ze ovladani Boeingu je zalozeno na zcela jine filozofii nez ovladani Airbusu. Ten v daleko vetsi mire vyuziva pocitacem ovladane faze letu, pilot je tam, ted mirne prezenu, vpodstate jako uzivatel SW u compu, zatimco u Boeingu je situace uplne jina, tam je pilot skutecne pilotem. No a je znamo, ze mezi piloty se traduje: Boeing je hloupe letadlo pro chytre piloty, Airbus je chytre letadlo pro blbe piloty. (samozrejme v nadsazce).

Nevsiml jsem si, ze by se rizeni Superbu a Passatu tak drasticky lisilo.:-)

0/0
15.1.2008 13:44

Ghost

Re: Re: článek

To nebylo o ovládání. To původní přirovnání tak nějak naznačovalo, že Airbus je šmejd a jedině Boeing ta správná cesta... sice taky radši vidím v kokpitu berany než klávesnici s myší, ale asi ty airbusy tak špatné nebudou, když je tolik aerolinek kupuje...

0/0
15.1.2008 15:02

Jan K.

Re: Re: článek

Děkuji Ghostovi za podporu. Myslel jsem to samozřejmě tak, jak to on a pravděpodobně ostatní pochopili. Přesně - protože ovládání těchto typů aut není rozdílné, přijde mi i nevhodné srovnávat Boeing a Airbus - oba výrobci dobře vědí proč používají raději k ovládání "berany" nebo "joystick". Nakonec to má ale stejně křídla a z mého pohledu bude moje chyba končit stejně tragicky - je jedno jestli mám v ruce knipl, nebo joystick. Naprostým nesmyslem je vůbec přirovnávání k autům. Když už ńám vše tak krásně objasňujete a jste evidentně odborník na slovo vzatý mohl by jste vědět, že nejde jen tak přesednout z jednoho typu letadla do druhého - k tomu je nutná poměrně dlouhá příprava, přezkušovací program atd.

Add II. - rozhodně jsem dalek toho zde svoji práci obhajovat, nebo někomu něco dokazovat.

Držte se prosím toho čemu rozumíte - pravděpodobně aut...

Pěkný den.

0/0
16.1.2008 11:16

Jan K.

Re: Re: Re: článek

ještě doplním že svůj příspěvek nemyslím nikterak ofenzivně... já sám jsem létal s Tupolevem, následně Boeing. Jako "spolucestují"  jsem se kolikrát vracel s kolegy Airbusem - ano SW vybavení je rozdílné. Diskuze typu to je lepší, to je horší, to funguje lépe v tom typu, to v tom - nepřísluší nám, ale přímo výrobci. Věřte tomu nebo ne, ale skutečně se nescházíme na ploše a nehádáme se jako malá děcka kdo má lepší stroj, nebo hezčí - prosím vás..takové diskuze přísluší spíše primitivům na lavičkách v parku, kteří nemají co jiného na práci. Za sebe musím říci, že nejsem příliš příznivcem Flybywire technologie, ale zamiloval jsem si glasscocpit (na ten jsem narazil poprvé v nové řadě 737). Deshboard je nyní daleko přehlednější, zběžné "kontroly" fungování přístrojů jsou uživatelsky daleko přívětivější. Pěkný den všem a čisté nebe... Jan

0/0
16.1.2008 11:31

Honza

Re: Re: Re: Re: článek

Pane K., stejne jako, pevne cerim, ze vetsina ostatnich, si vsimla a pochopila, ze Vas puvodni prispevek reaguje na kolegu BedlamaW pod nami, ktery zacal s prirovnanim, ohledne OVLADANI a pouzil srovnani Porsche vs Skoda. Vy jste na to reagoval posunutim srovnani na Passat/SuperB. Nedelejte z nas voly, rec je skutecne od zacatku o ovladani. V teto linii jsme pak pokracoval i ja. :-)

0/0
16.1.2008 15:56

Te.

Re: Re: Re: Re: Re: článek

Rv

0/0
17.1.2008 21:00

BedlamW

hmm

Mne by treba zajimalo nazor od nekoho kdo lita, jestli davaji prednost Boeingum a nebo Airbusum. S jednim pilotem jsem se vloni bavil a ten mi rekl, ze Boeing je jako ridit Porsche a Airbus Skodovku......Nevim jestli tam je opravdu takovy rozdil.

0/0
15.1.2008 5:39

Jan Sůra

Reakce autora

Dobrý den, jen pár vět na vysvětlení. Článek neměl rozhodně ambice být extrémně odborným. Věřím, že pro fandy a odborníky na letectví by to bylo nošení dříví do lesa a naprosto nudné čtení, protože vše znají a vše bylo řečeno. Spíše jsem se snažil, aby měli lidé, kteří jen běžně létají a přemýšlí, co se děje vlastně v kokpitu, představu, jak vše probíhá. Rozhodně to neměl být návod na použití letadla a detailní popis všeho. Je možné, že při úpravách došlo i k mírné dezionformaci, každopádně děkuji všem diskutujícím za vysvětlení některých zde padlých dotazů.  Pokud někomu článek přijde o ničem, omlouvám se mu. Těm, kterým se líbil, děkuji:)A ještě bych rád poděkoval nyní již bývalému mluvčímu SkyEurope Janu Čamkovi za splnění mého snu, stejně jako oběma pilotům. jan.sura@mfdnes.cz.

PS. k diskusi k mobilům: některé aerolinky, například Emirates, dovolují zapnutí telefonu okamžitě po dosednutí. Nikoliv až poté, co jsou vypnuty motory

0/0
15.1.2008 0:03

Jan K.

Re: Reakce autora

nenechte si prosím kazit náladu. Bohužel v našich podmínkách - co Čech to kritik, co Čech to odborník. Je to naše smutné privilegium - stále jen kafráme do všeho čemu nerozumíme. Pěkný den a jen tak dále !!! Jan

0/0
16.1.2008 11:34

tarkan

Pekny clanek

Diky za nej! R^

0/0
14.1.2008 19:19

Maniak

Super

Dík za perfektní článek.:-)

0/0
14.1.2008 18:41

Homer Simpson

.

Boooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooooring :-P

0/0
14.1.2008 18:41

Petr

Pěkný článek

Krásné čtení k večeři... a kritizující chytráky, kteří dokážou jen kritizovat, se vyerte.

0/0
14.1.2008 17:17

Mart

No...

Letam jako druhy pilot a na okne v pilotni kabine mame drzak na digi kameru, ja obcas fotim o sto sest, mam zapnuty PDA s GPS modulem, kapitan ma zapnuty laptop s gps modulem. Telefon sice vypiname, ale kdyz se zapomene, letadlo nespadne - jenom to tam ve sluchatkach trosku svaka, jako kdyz ho mate doma u repraku. Jedine, co jsme zjistili, ze trosku ma vliv je bluetooh a wifi, kdyz jsme si pres bluetooth neco posilali, dostali jsme hlasku o degradaci presnosti GPS, ale letadlo neleti pomoci GPS, ale IRS (coz je nezavisly inercni system, ktery funguje na principu optickem a na rychlost svetla podle me nema bluetooth vliv). Mate pravdu, ze kdyz letim a mam v usich iPoda, tak pride stewardka, ze pri pristani nesmim mit sluchatka. Zatim jsem neprisel na rozumny duvod, ale asi abych slysel tu pecku, kdyz se to kolegum moc nepovede a vedel, ze nemam tleskat!

0/0
14.1.2008 17:14

Sexybomber

Co to je !?!!!

Co seš za čúráka vole?

0/0
14.1.2008 17:38

C-l-a-u-d-i-u-s

Re: No...

A je v desetikilometrove vysce nejaky mobilni signal? Ja myslim, ze ho tam moc byt nemuze.

0/0
14.1.2008 18:27

Karel

Re: Re: No...

Signál tam být nemusí, ale mobil se při jeho ztrátě snaží opakovaně navázat spojení s BTS, takže to klasické „tatarata-tatarata-..“ se ze sluchátek asi ozývá. :)

0/0
14.1.2008 20:00

ufoun

Re: No...

jestli litate jako druhy pilot, mel byste vedet, proc nemate mit na pristani v usich sluchatka :-)

0/0
14.1.2008 20:12

sláva

Re: Re: No...

"Stewardess?" "Yes, Sir?" "I want to complain about this

airline. Every time I fly, I get the same seat, I can't see the

in-flight movie and there are no windows blinds so I can't sleep."

"Captain, shut up and land the plane" :-)

0/0
14.1.2008 22:29

Roman

V kokpitu boeingu na vlastní kůži

Fake(Y)

0/0
14.1.2008 16:57

_pedro_

pěkný článek

pěkný článek, pomohl mi dnes přežít v práci. A hned bych letěl taky, na čumendu s pilotama.

0/0
14.1.2008 16:18

medick

no to je teda technet.cz

tohle bylo puvodne psane pro ctyrlistek?

0/0
14.1.2008 15:59

Majkla

zklamání

Ach jo, těšil sem se jak si počtu a jak tady píšou lidi přede mnou, nic sem se nedozvedel. článek vypadá, jako by byl původně určenej pro čtenářky Vlasty nebo tak něco

0/0
14.1.2008 15:37

spartaman

Liars

Trošku mne zarazilo, že když se čekalo na lepší počasí v Amstru, že lidem řekli o zdržení kvůli přeplněným koridorům. Když lidem lžou v těchto blbostech, jak jim má člověk věřit v závažných věcech? 8-oRv

0/0
14.1.2008 14:51

Rex

Re: Liars

Podle me nelhali. Kvuli pocasi se musel o neco posunout odlet a to uz byli plne koridory, neboli museli pockat na dalsi slot, ne?

0/0
14.1.2008 17:54

C-l-a-u-d-i-u-s

Re: Liars

Koridory byly preplnene mlhou.

0/0
14.1.2008 18:28

yetti

nula

jak uz tady par lidi psalo, tak je tento clanek uplne zbytecny. chyby ani komentovat nemusim - ty bych i odpustil - kdyby to odpovidalo clanku TECHNETU !!! !! ! ! ! ! !!!!

tohle je tak mozna pro bulvár

0/0
14.1.2008 14:12

YA

Pár chybiček

Já chápu, že ten článek je napsaný pro laiky, ale třeba to s nahozením motorů před odpojením chobotu a vytlačením ze stojánky... vždyť by ty motory tu ostatní techniku nasály :) Motory se stratují až v průběhu vytlačení ze stojánky a pilotům se potvrzuje volno kolem nich.

A jenom detail, v kokpitu 737 je těch sedaček 2+2, jedna navíc za kapčou, jedna v uličce :)

0/0
14.1.2008 12:43

Ve

Re: Pár chybiček

U starsich typu ano, ale nove 737 uz maji jen 2+1..

0/0
14.1.2008 17:04

zeto

Nooo...

článek se mi líbil, ale faktem je, že místo toho, aby nám autor pouze sdělil, že mu piloti vysvětlovali funkci různých přístrojů, se s námi mohl podělit alespoň o to, jaké přístroje to jsou. Já vím, že to lze nalézt na netu, ale takhle je ten článek jen poloviční. :-/

0/0
14.1.2008 12:13

drak

souhrn

V podstatě z toho článku vyplynulo, že jeden pilot kontroluje přístroje a ten druhý má 3/4 hodiny čas na tu erotiku s letuškami.R^

0/0
14.1.2008 11:52

Te.

do ženského časopisu

"Pokud se divíte, proč stevardky před přistáním kontrolují, zda jste připoutaní, vyžadují to předpisy."   Znáte někoho kdo se diví nebo vzpěčuje práci stevardek protože se domnívá že jejich postupy neurčují předpisy?

"Na co má letadlo výfuk vzadu, když jsou na křídlech?"  - když jsou MOTORY na křídlech. Jen editační překlep.

"...odtud jdou výfuky z malého proudového motoru záložního zdroje."  Odkud, kam?!

0/0
14.1.2008 11:50

Michal

Re: do ženského časopisu

Jedna se o tzv. APU - v podstate zdroj energie, pokud nejsopu nahozeny motory. 

0/0
14.1.2008 14:26

Te.

Re: Re: do ženského časopisu

"odtud jdou výfuky z motoru " 

stále nevidím logiku v tvrzení článku. Nevidím ani souvislost Vaší vysvětlivky z diskuse "Jedna se o tzv. APU" s předmětem mé připomínky.

O APU cosi tuším.

0/0
14.1.2008 15:45

Te.

do ženského časopisu

"odtud jdou výfuky z malého proudového motoru záložního zdroje. Tím například cirkuluje vzduch v kabině."

0/0
14.1.2008 15:49

C-l-a-u-d-i-u-s

Re: Re: do ženského časopisu

Auxiliary power unit?

0/0
14.1.2008 18:26

Ve

Re: do ženského časopisu

Pokud se divíte, proč stevardky před přistáním kontrolují, zda jste připoutaní, vyžadují to předpisy.- jen pro info: delam stevardku a mohu Vam rict, ze byste se asi divil, kolik lidi povazuje nasi praci - zajisteni jejich bezpecnosti -za pouhou buzeraci..:-/

0/0
14.1.2008 17:01

siq

Re: Re: do ženského časopisu

Tak proč kapitán nenahlásí.

Vážení cestující připoutejte se prosím, protože to vyžadují bezpečnostní předpisy. jedna letová minuta stojí 1000 EUR a kdo nebude připoután, tak to zaplatí, protože nesmíme přistát dokud se všichni nepřipoutáte. R^

0/0
15.1.2008 9:19

C-l-a-u-d-i-u-s

Re: do ženského časopisu

Ja pri ceste letadlem s pripoutanim zadne problemy nedelam. Zapnout si pas je jednoduche jako facka, tak si ho po usazeni do sedadla zapnu a rozepnu ho az po pristani.

0/0
14.1.2008 18:32

Ctenar_Mira

Re: Re: do ženského časopisu

Řekl bych, že spoustě lidí to nedělá žádné problémy. Pak jsou tady ale i tací, kteří to můžou považovat za omezování osobní svobody a zásadně odmítají jakékoliv předpisy.

0/0
16.1.2008 10:06

C-l-a-u-d-i-u-s

Re: do ženského časopisu

A kolik vyfuku ma ten motor?

0/0
14.1.2008 18:45

Pavel

elektronika

Mi se článek nezdá špatný, ale něco mě přece fascinuje - jsou to fotky s popisky pár okamžiků před startem a pár vteřin po startu. V tu chvíli totiž mají cestující v kabině zakázáno používat jakákoliv elektronická zařízení včetně fotoaparátů, zatímco přímo v pilotní kabině, tedy tam, kde to asi může případně ovlivnit přístroje nejvíc, jede digitál na plné obrátky...:-/

0/0
14.1.2008 11:40

IPES

Re: elektronika

zrejme mu to kapitan povolil... a vubec...delam stevarda, a vcelku casto zapomenu vypnout mobil..... a... nic :-)

navic nektere aerolinky uvazuji o moznosti pouzivani mobilu v letadlech... myslim, ze cely zakaz elektroniky je jen velky humbuk - nekdo kdysi uverejnil nejakou studii, ze je to mozne, tak proste naridili zakaz..... proc by to nekdo za velke prachy overoval ze :-)... kolegovi dokonce prisla zprava, kdyz sedel v kokpitu.. a nikdo nic nezaznamenal - pro rypaly - bylo to pri pristani, takove to vitejte ve spanelsku - nahore samozrejme nemate signal.... kazdopadne presto prosim, dodrzujte zakaz elektroniky pri vzletu a pristani ;-D

0/0
14.1.2008 11:55







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.