Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Kapitánův překlep vehnal letadlo do slepé uličky

159 lidí zemřelo poté, co Boeing 757 narazil do kolumbijských hor. Všechny palubní systémy přitom byly plně funkční. Kdo tedy za tuto nehodu z roku 1995 nese zodpovědnost?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Avion

Neplacejte blbosti v diskusich

Pobavil jsem se nad virou nekterych diskutujicich, ze "pocitac by to prece dokazal", "pocitac to udela lepe" atd...

Dlouha leta pracuji s pocitaci jako programator, administrator, navrhoval jsem rizeni pomoci mikrokontroleru, jsem vcelku dukladne vzdelan v teorii automatickeho rizeni. A PRESTO BYCH DO LETADLA, KDE BY NEBYL PILOT, ALE JEN "POCITAC" NIKDY NEVLEZL. Snad prave proto, ze vim, jak ty veci funguji a jak chybujici lide je navrhuji :-). Alespon za dnesniho stavu a za stavu, ocekavatelneho v dohledne budoucnosti je myslenka sverit rizeni dopravniho letadla vyhradne elektronice a algoritmum totalni blbost.

0/0
16.1.2008 16:33

Michal

Re: Neplacejte blbosti v diskusich

ano, přesně tak, plně souhlasim, nějakej ten pátek se orientuju v letectví, a to, co tu někteří plácají, sou kecy, uplně bez smyslu, jak by mohlo letadlo bez pilota komunikovat treba s věží, jak by popojíždělo ? Ano, ve vzduchu by bylo možné lítat bez pilotů, ale je otázka, kolik lidí by lítalo v letadle bez pilota ? Já osobně teda NE, prostě to co tu plácáte, že je to možné atd. je BLBOST !:-©

0/0
21.1.2008 19:12

Lister000

automat

Proc nejsou automaty tak "vyspele" jako treba v autech, kde kdyz hrozi srazka, auto zacne bzdit a proste se vyhybat? - tam to jen pipalo,,,,                                   ono kdyby ten autopilot podle nejakeho radaru poznal prekazku, mohl by prece bezpecne a pohodlne dat letadlo na bezpecnou drahu? ne?

0/0
16.1.2008 15:50

pletiplot

Re: automat

V letadle neni zadne brzdit. Muzes jen stoupat a to nejde rychle. Precti si poradne clanek, je tam krasne zduvodnene, proc udelali veci, ktere tak udelali. Zejmena casova tisen, chteli byt v cili vcas, aby stihli ty predepsane hodiny odpocinku.

0/0
16.1.2008 17:29

Lister000

Re: Re: automat

tak si predstav pletpilote, ze jsem tu dokumentarni rekonstrukci videl. A vim, o co tam slo. Ale pocitac by jako v autech mohl udelat vsechno proto - napr: zvednout ledadlo, spustit zrychlovaci klapky, ktere tam premierovypilot na onom smeru letu zapomel v one stresove situaci zpustit, tak to jeste zrychlovalo - prece rekli, ze by to jinak zvladli...

tak kdyby pocitac radarem zjistil k cemu se blizi a dostatecne vcas treba i varoval jak varoval ale zaroven i zvedl letadlo a vypnul ono "zyrchlovani" (klapky) - to by snad teoreticky slo, nebo ne?... - stejne sou ty klapy, stoupani...prevadene digitalne, ne? :-) .. tak jak?!!! :-)

0/0
16.1.2008 19:05

Seigo

Re: Re: Re: automat

Tak za prve, jsou to brzdici a ne zrychlovaci klapky ;) Za druhe, kdyby meli vsechny letadla tak silne radary aby rozpoznavali teren v dostatecne vzdalenosti od nich, tak to bysme se divili proc ma kazdy v hlave tumor atd atd. Brzdici klapky jsou rizene hydraulicky a ne elektronicky, alespon ne u 757 a myslim si, ze je to tak nejlepsi. To ze se vyskytne jedna takova nehoda neznamena, ze je to zly system. Jak uz tady nekdo zminil, tak sverit rizeni letadla do rukou pocitace bez kontroly pilota je absolutni blbost. Ten jednoduse nedokaze vzit v potaz vsechny aspekty ovlivnujici prubeh letu. Jednou to zkouseli na nejakem airbusu ve Francii a muzes se podivat na youtube jak to dopadlo. Letadlo se vzneslo do vzduchu a za par vfterin skoncilo v lese za drahou. Uplne souhlasim ve vyroku, ze logicke mysleni pocitacu se nevyrovna ani logickemu mysleni houpaciho kresla.

0/0
17.1.2008 13:03

Engin

Re: Re: Re: Re: automat

Reakce poměrně přesná, nicméně to s tím Airbusem je blábol :) Opět se jednalo o chybu pilota  naopak pilot "zakázal" autopilotovi letadlo samo z katastrofy vyvést...

0/0
21.1.2008 13:22

Roumen

K tem klapkam

Moc casu nebylo... :-/"...if the flightcrew had

retracted the speedbrakes 1

second after initiating the escape maneuver, the airplane could have

been climbing through a position that was 150 feet above the initial

impact point."

0/0
16.1.2008 11:54

Te.

počítač ovládající letadlo...

počítač ovládající řídící plochy stíhaček řeší zcela jinou úlohu, a jinými prostředky.

Počítačem řízené přistání vypadá jako snadné zadání, ale s  < danými prostředky >  to sranda asi není.

0/0
16.1.2008 11:43

Te.

"Strašně moc děkuji Bohu že já jsem přežila!"

ona děkuje její Chiméře když pozabíjela 150 lidí na okolních sedadlech.

Tak to je fakt laskavý a milosrdný, tzv. "Bůh". Taky všemohoucí. Proč se teda nezeptal v hlavě toho lamera v pilotní kabině: "Are you sure?" Možná se všichni málo modlili, nebo dlužili něco už od narození. :-/

Stačilo se podívat z okna kudy poletí. Nebylo potřeba přenášet hory jinam. Proč Chiméra nepoňoukla pilota k troše pozornosti?

Protože žádný Bůh všemohoucí není, ale je potřeba aby ovce padaly na kolena. Infantilita obětí někomu vyhovuje - lemplovské sortě kapitánů.

0/0
16.1.2008 11:33

pletiplot

Re: "Strašně moc děkuji Bohu že já jsem přežila!"

Buh dela rozhodnuti, ktera nemusi nikomu zduvodnovat ani vysvetlovat. Pokud ma duvid nechat zemrit 150 lidi, udela to. Pokud ma duvod 4 z nich vynechat, udela to. Fatalni pohled na smrt je koneckoncu vlastni jen nam, ne jemu.

0/0
16.1.2008 17:35

Te.

"Strašně moc děkuji Bohu za smrt 150 lidí" ...

8-o

0/0
17.1.2008 21:05

cert

Re: Re: "Strašně moc děkuji Bohu že já jsem přežila!"

?????:-©!!!!!!!!!!

0/0
17.1.2008 23:12

Rejpal

Bogota...

...poblíž Bolgoty, hlavního

města Kolumbie.

Váš překlep, pane Kasíku, asi tolik životů neohrožuje, ale stejně bych tu Bolgotu opravil na Bogotu... :) Jinak opět diky za pěkný článek, oproštěný o tu "halywúdskou" dramatizaci, kvůli které se odmítám na seriál dívat.

0/0
15.1.2008 12:58

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Bogota...

Díky za pozorné čtení, ještě jsem si to hledal v papírové encyklopedii, abych nezkomolil vžitý český přepis, no a přepsal jsem se (asi jsem to nějak smíchal se slovem Golgota).

Souhlasím, že seriál někdy dramatizuje. Na vině jsou myslím četné přestávky, kterými jsou častováni diváci za oceánem. My jsme jich sice ušetřeni, ale nejde přestříhat celý seriál a vyndat z něj opakované informace. Můžeme být aspoň vděční, že tam nemáme ty reklamy:-)

0/0
15.1.2008 13:37

jája

spěch

to je ten spěch - aby stihli přistát a měli dost času na zemi, aby včas odstartovali - piloti byli ve stresu,ře když něco nestihnou,tak je vedení společnosti potrestá.

Stejné to je dnes s kamiónama - pokud šofér propálí víc nafty,než mu je dovoleno,tak si jí zaplatí.Pokud přijede pozdě,tak je sankcionován - no a jak to na těch silnicích vypadá???

0/0
15.1.2008 10:11

tmf

Re: spěch

o spěchu už nedávno jedna havárie byla, tuším někde na Kanárech taky pilot spěchal aby byl brzy doma v Holandsku nebo kde a vystartoval bez povolení.

A vlastně spěch myslím může i za řadu havárii na silnicích každý den. Jen si z toho vzít ponaučení. Vybavuje se mi > Spěchej pomalu.

0/0
15.1.2008 10:36

Roumen

Re: Re: spěch

Tenerife...to je nejhorsi civilni katastrofa. 2x temer plne nalozen 747. :-/ Ano...nektera bezpecnostni narizeni mohou byt v beznem provozu  kontraproduktivni.

0/0
15.1.2008 11:09

bullshit

Hezký

"Už neodpověděli..." vzpomíná zdrcený dispečer, který ztratil té noci první letadlo za svoji kariéru...

To zní jako kdyby to tenkrát byl ještě zelenáč a dneska už měl na kontě těch letadel nejmíň deset :-/

0/0
15.1.2008 8:43

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Hezký

Máte pravdu, tak to mohlo vyznít, tu větu jsem raději přeformuloval. Díky za pozorné čtení.

0/0
15.1.2008 12:03

sid

automat

Proc jsou vyvijeny vsechny ty automaty a bezpecnostni prvky, kdyz se dovoli pilotum do vseho hrabat? To jen proto, ze pilotska lobby nedovoli propustit vsechny piloty pro nadbytecnost, kdyz by je mohly nahradit bezchybne stroje.:-)

0/0
15.1.2008 2:00

Bubrak ZX10R

Re: automat

No dyk tady zrovna psali, ze ty systemy nebyly bezchybne. :-)

0/0
15.1.2008 2:30

Pepa

Re: automat

Pro začátek by mohly začít jezdit bez lidí třeba metra a vlaky. Letadla bych nechal na později, to je přece jen složitější.

0/0
15.1.2008 5:47

cc

Re: Re: automat

Spis naopak. Letadlu tolik nepredvitatelnejch prekazek nehrozi, narozdil od vlaku. Koneckoncu, technicky to uz davno mozne je.

0/0
15.1.2008 9:27

LupVen

Re: Re: automat

Metra bez ridice uz taky davno jezdi, ve francii urcite. Ale na lince kde to tak je zavedeno, maji sklenenou stenu mezi nastupistem a kolejema, aby jim tam lidi nepadaly :-) Jinak u nas se rika ze v metru ten pan uz jenom otvira, zavira dvere, a stara se o bezpecnostni prvky. Proste dohlizi na automat.

0/0
15.1.2008 9:37

Vena.M

Re: Re: Re: automat

nejen, ze se to rika, ono to tak je ...

0/0
15.1.2008 12:01

xXx

Re: Re: Re: automat

Tak to je omyl, vlakvedoucí mačká tlačítko spouštějící magnetofon oznamující, že se budou zavírat dveře a pak tlačítko, kterým se souprava rozjede. Jinak má spoustu dalších úkolů: když přejede člověka, tak podat hlášení, apod.

0/0
15.1.2008 12:03

x

Re: Re: Re: Re: automat

Magnetofon u souprav M1 na C a rekonstruhovanych na A jiz davno neni - hlaseni probiha z palubniho pocitace - zbytek prispevku je pravdivy.

0/0
15.1.2008 12:19

x

Re: Re: Re: automat

A je tam hlavne pro pripad poruchy toho automatu a to i vcetne odpovednozsti za evakuaci cestujich v pripade pozaru ci jien zavezne udalosti - to vam zadny automat neudela - ten jen zustane trcet uprosted tunelu.

Plne automaticke rizeni vyzaduje i prenos vsech informaci o stavu sopravy do dispecinku a ten musi mit moznost dalkove vyradit cast automatu z provozu a doject na dalkove ovladani - to v Praze i z duvodu cenovych v metru neni.

0/0
15.1.2008 12:18

x

Re: Re: Re: Re: automat

A jeste  - spusit nouzovou brzdu pokud kdokoliv i cokoliv vetsiho lezi v kolejisti to musi udelat strojvudce - automat to neumi neni na to kamerovou detekci vybaven a lidi padaj (i skaci) do kolejiste velice casto.

0/0
15.1.2008 12:21

pletiplot

Re: Re: Re: Re: Re: automat

To uz neni taky uplne pravda. Ve stanici Dejvicka probiha testovani bezpilotniho obratu. Souprava zajede sama na odstavnou kolej a pak sama zas najede na nastupiste. Pritom jsou v cinnosti kamery, ktere sleduji kolejiste a soupravu zabrzdi, pokud tam spadne clovek.

0/0
16.1.2008 17:41

x

Re: Re: Re: Re: Re: Re: automat

Ty kamery nejsou na souprave nybrz josu primontovany v te stanici - zbytek je pravda - je to priklad plne automatickeho rizeni - ale jen obrat - zde prilis nehrozi uviznuti soupravy - obratove koleje jsou dobre pristupne pro personal.

0/0
16.1.2008 18:11

HiLow

Re: Re: Re: automat

V Dansku taky, konkretne v Kodani, jezdim s nim kazdy den do prace:-)

0/0
15.1.2008 15:55

wrah

Re: automat

Vážení cestující, vítejte na palubě. Tento let je řízen automaticky, ale nemusíte mít strach. Veškeré přístroje jsou trojnásobně zálohovány, nehrozí že by se něco pokazilo pokazilo pokazilo...

0/0
15.1.2008 8:47

Inverted Cat

Re: Re: automat

Došlo k neočekávané výjimce na adrese .... Systém sestém se nyní vypojí, aby zabránil poškození vašeho hardware.

System halted.

0/0
15.1.2008 9:02

sp

Re: Re: Re: automat

A prosíme nejbližšího cestujícího, aby rychle na palubní desce stiskl Ctrl-Alt-Delete .....

0/0
15.1.2008 9:30

m

Re: Re: Re: Re: automat

Chyba klavesnice stisknete F1 pro pokracovani letu...

0/0
15.1.2008 10:00

Luss

Re: Re: automat

program provedl neplatnou operaci a bude ukoncen....

0/0
15.1.2008 12:41

yendys

Re: Re: Re: automat

Dobra by byla i hlaska znama z naviganich systemu do aut... ''Prepocitavam...'' :-)

0/0
15.1.2008 15:27

pete

Re: automat

Nooo drtiva vetsina letu je plne automaticka... pozna se to hlavne na pristani - kdyz to haze a pristani je tvrde, tak to si ho zkousi piloti... jinak to jede od zacatku po konec bez pilota... problem je kdyz se neco semele, pak je potreba nekdo kdo rozhodne co a jak...

0/0
15.1.2008 9:37

Brouk Pytlík654

Re: Re: automat

Pro takové případy jsou přece před cestujícími malé obrazovky. O sporných případech by mohli hlasovat.

Ale teď vážně, taky si myslím, že počítače jsou už na takové úrovni, že by letadlo uřídili mnohem precizněji než člověk. Je to vidět u záměrně nestabilně navržených vojenských stíhaček. Kdyby je neřídil počítač, tak se okamžitě zřítí.

Navíc to má jednu výhodu: když v Paříži stávkovali pracovníci metra, podle jízdního řádu jezdila jediná linka - ta počítačem řízená :)

Pro vlaky a auta platí totéž - kdyby vše bylo řízené počítačem, jsem si jist, že by nehod ubylo. Navíc by se provoz urychlil, protože auta by se mohla navzájem "dohodnout" na křižovatkách, při předjíždění atd.

0/0
15.1.2008 11:22

kuba

Re: Re: Re: automat

99 % přistání je na ruku. Autoland se používá opravdu jen výjimečně a to především proto, aby se ověřila jeho funkčnost.

0/0
15.1.2008 11:27

GH

Re: Re: Re: Re: automat

Jo, to se mi stalo, když jsem přistával v Kanadě, v Montrealu (mezipřistání) a v Torontu. Kapitál upozornil, že zkoušejí nový systém řízení přistání, že to možná bude trochu kostrbaté. A bylo to v obou případech dost drsné přistání - několik tvrdých skoků po ranveji, takže bez pásů by možná pár lidí skončilo mezi sedadly :-)

0/0
16.1.2008 16:26

SL

Re: Re: automat

Naopak, kdyz je pristani tvrde, ridi pocitac.

0/0
15.1.2008 12:16

Luss

Re: Re: Re: automat

presne tak, zjednodusene letadlo klesa "fazovite" a zatimco pilot muze pouzit "cit" pro moment dousednuti, automat toto postrada a dosedne samozrejme bezpecne ale trosku neohrabaneji. takze kdyz to drkne tak je to vetsinou automat...

0/0
15.1.2008 12:45

sid

Re: Re: Re: Re: automat

Jaky cit pro dosednuti? Automat muze podle me lip vyhodnotit mereni ze vsech senzoru.

0/0
15.1.2008 14:09

Luss

Re: Re: Re: Re: Re: automat

to jde po diskuzi na netu dost blbe vysvetlovat. lip s tuzkou a papirem... :-/

0/0
15.1.2008 14:49

sid

Re: Re: Re: Re: Re: Re: automat

Jak mi chcete vysvetlovat city na papire?

0/0
15.1.2008 16:02

n

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: automat

V třeba takhle

0/0
15.1.2008 16:45

Imperial_Technocrat

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: automat

Kdyz odpalujete palkou micek v softballu, tak mozek propocitava slozite diferencialni rovnice, aby se v jednom bode mohly protnout trajektorie pohybu mice a palky ... Tak to funguje i s pristanim. Nepotrebujete znat diferencialni rovnice proto, aby se vam podarilo odpalit micek.

0/0
15.1.2008 19:18







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.