Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Oddělte důležitá data od systémových, abyste je mohli zachránit

Moderní pevné disky dosahují obrovských úložných kapacit. Pokud dojde k poškození Windows, pak se dostat k vašim datům může být opravdovým oříškem. To však neplatí v případě, že budete myslet dopředu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pele mele

AHA

Nekdo prisel s krizkem po funusu ja mam 2 HDD delam na to od sameho pocatku 386 az po dnesni system 4 jadrovych procesoru Doposud se me zhroutil 1 jediny HDD a to jsem vyresil tim ze jsem sehnal stejy a vymenil mu elektroniku vyslo to dnes to radim na dva backup a je vyreseno takze moc reci kolem toho. krome jineho pokud mas neco fakt duleziteho pak to vypalit na DVD a je pokoj POchopitelne tim neresim zalozni system banky a podobne ale jen soukrome HDD

0/0
17.2.2008 17:06

Oldis_rab

Cekal sem neco jineho

Spis navod jak we wydlich takove ty slozky jako dokumenty a podobne na jiny disk, bud v uz nainstalovanem systemu a nebo pri instalaci :D, rozdeleni disku samo o sobe je naprd, jo a pokud mate napriklad jen cd k notebooku tak samozrejme novou instalaci prijde te o rozdeleni disku a spatrite jen jeden :D

0/0
16.2.2008 21:09

gilhad

Delit

Ja pouzivam klasicke deleni na systemovy disk, swap a home pro uzivatelska data.

Je hned mnohem jasnejsi, co je kdy potreba zalohovat (jestli zalohuju system, nebo data), co tam patri a nepatri a neni problem obnovit jen jedno, nebo druhe, pokud je to zapotrebi.

Delim samozrejme uz pri instalaci a nechavam systemu nejakou rezervu, takze i kdyz se uzivatel "splasi" a zacne treba stahovat miliony megasouboru, tak proste po case narazi na hranici prostoru a system pritom muze jet vesele dal.

0/0
16.2.2008 17:25

Honza13

Ještě lepší

je používat 2 fyzické disky. Disk s daty pak lze snadno umístit do jiného PC. A cenná data (fotky, práce) mám vždy na třech nezávislých médiích na různých místech (vzdálenost několik km). Pokud stoupne při poruše napájecí napětí, shoří všechno. Povodeň, požár nebo zloděj taky může zničit všechno.

Zálohuji denně, díky internetu lze cenná data rozeslat do úložišť okamžitě.

0/0
15.2.2008 18:53

Racky

Názor

V celé diskusi se horlivě mluví o zálohování a využití více logických jednotek. Co se týče zálohování, tak si myslím, že běžný uživatel pc zálohu řešit nepotřebuje. Vždyť na disku je pár filmů, nějaký mp3, obrázky.. a to zálohu nepotřebuje. Je to bezcenné. Zálohovat by měl člověk, který tvoří něco hodnotného a ne každá puberťačka.

Pro obyčejného uživatele je podle mě dostačující mít na 1 fyzickém disku více (2) logické jednotky. C=system, D=data. Když se mu to podělá (puberťačky to mají věčně zavirované páč kliknou na cokoli) tak přijde chytrej kamarád a jen předělá system a pár blbostí typu office.

Tenhle model by mohl, myslím, vyhovovat 80% lidí.

0/0
14.2.2008 23:11

stoural

Re: Názor

Kupodivu by ses divil, pro jakou spoustu lidi jsou mp3, filmy a fotografie (tvoje fotografie) velmi dulezite. TO, ze je to bezcenne pro tebe, tady nikodo nezajima.

0/0
15.2.2008 9:09

Oldis_rab

Re: Re: Názor

Me treba jo :D Proste jiny pohled, od toho diskuze sou

0/0
16.2.2008 21:11

Racky

Re: Re: Re: Názor

Dík za podporu mýho nározu, konečně někdo kdo je schopnej diskuse :)

Většinou to totiž, bohužel, bývá tak, že jsou lidi rozdělený na 2-3 tábory a vzájemně nejsou schopný připustit názor toho druhýho..

0/0
17.2.2008 11:34

McMurdock

Nerozdělovat????

Rád bych viděl ty chytráky zde, kteří píší nerozdělovat, až jim v neděli večer hápne HDD a oni budou hledat nějaký PC, kam dát disk aby mohli dodělat práci (obnovit data), kterou mají mít v pondělí ready. Není lepší mít na C: systém, který během 30 min obnovím a na D: data, která tam z 99% zůstanou. Za život jsem nainstaloval a opravil dost PC a HDD byl celý včudu max ve 2-3 případech. Většinou logické disky přežijí. takže DĚLIT. A velikost oddílu vždy dělitelná 1024, pamatujte :) nebo zbytečně budte přicházet o kapacitu.

0/0
14.2.2008 9:21

erwerfwrw

wewewe

:-©:-©:-©:-©

0/0
13.2.2008 18:51

negociátor

Dělit x Nedělit

Celková diskuse vyznívá ve prospěch dělit. Cože mě velmi překvapuje a v dnešní době to shledávám jako anachronické. Osobně jsem dělil vždy od cca roku 96, takže jsem zpoznal a důkladně se seznámil se všemi výhodami/nevýhodami dělení disku a od roku cca 2003 jednoznačně nedělím. A používám jeden fyzický disk jako jeden logický disk. Je to dáno vývojem.

Tak jako jde vývoj v jiných oblastech dopředu, např. benzínové a dieslové spalovací motory u aut, kde zkrátka dogmata, která platila před 15, 20 lety už neplatí a to co bylo tehdy výhodně dělat se již dnes dělat nemusí, nebo naopak je to nežádoucí. Jsem toho názoru, že tak rychle, jak lidé přešli např. na USB flash disky přejdou časem na naprosté nedělení disků, nic nedrobit a mít pěkně jeden velký, rychlý disk.

0/0
13.2.2008 17:03

stoural

Re: Dělit x Nedělit

Ja delim taky. C: je pro system, D: pro data. A vyhoda? Kdyz chci preinstalovat OS, jednoduse zformatuji cele C. A mam zarucenou naprosto cistou instalaci.

Jenom idiot, ktery o tom vi dost a nedeli, muze napsat neco takoveho.

0/0
15.2.2008 9:11

Yeback

Re: Re: Dělit x Nedělit

V případě HW problému s diskem jde do sraček všechno, takže je jedno, jestli je disk dělený nebo ne...;-D Význam to má jen pro větší pořádek v datech...R^

0/0
16.2.2008 16:14

Oldis_rab

Re: Re: Re: Dělit x Nedělit

zalezi o jaky hw kix jde

0/0
16.2.2008 21:13

ppeta

A co fdisk a mkfs?

0/0
13.2.2008 14:06

Sadie Mae Glutz

Re: A co fdisk a mkfs?

samozrejme taky moznost

jen pro zajimavost - man fdisk:

 fdisk  doesn’t  understand  GUID  Partition  Table  (GPT) and it is not

       designed for large partitions. In particular case use more advanced GNU

       parted(8).

0/0
13.2.2008 14:21

Sadie Mae Glutz

LVM

ma nekdo zkusenosti s LVM? vyplati se to podle vas na domaci PC?

0/0
13.2.2008 13:53

zafik

Re: LVM

Vyplatí, ale z dlouhodobého hlediska. Do LVM jdou časem přidávat další disky a natahovat partition, ale i naopak, jdou postupně odebírat disky staré. Třeba přidám jeden 750GB disk a vytáhnu 2 staré 250GB. A na rozdíl od RAIDu 5 není třeba, aby byly disky stejné velké, případně měly stejně velké oddíly.

Popis je na:

http://vychodil.inf.upol.cz/publications/white-papers/lvm/

0/0
15.2.2008 13:58

Sadie Mae Glutz

Re: Re: LVM

diky

0/0
15.2.2008 14:01

Luku.mo@seznam.cz

Komu je článek určen?

Milý autore.

Mám představu, kolik práce dá článek, byť tak krátký, o tak rozsáhlé problematice.

Ze článku mi není jasné komu je článek určen?Je-li určen laikům a pouhým uživatelům,  kteří neví, co to partition je, pak z tohoto článku moudří nebudou a lidem zkušenějším, nic nového asi nepřinese.

Myslím, že není vhodné spojovat dohromady pojmy boot manager a partition manager tak, jak je popsáno v 5.odstavci. Dále článek postrádá odkaz na vlastní nástroje Windows: 1) utilita diskmgmt.msc,2) vlastní instalační proces. Osobně bych napříkad zdůraznil, že se vyplatí plánovat dopředu, již při instalaci Windows nebo si nechat třeba volný prostor pro pozdější vytvoření datové partition. Jinak v podstatě máte pravdu, to je bez diskuse, sám oddělení systémové a datové partition používám od dob Win95 OSR2. Položte si otázku, jestli  Váš článek pochopí i laici, že je to neochrání před fyzickým poškozením HDD nebo systémovým např.: zničením MBR?Jako člověk znalý bych  článku dal 4 až 4-. Ať se daří.

0/0
13.2.2008 13:05

zrzavej

Re: Komu je článek určen?

My jsme dělili disky už v MS-DOSu.. Dnes jsou sice daleko sofistikovanější utility na vykopání dat ze spadlého disku, ale pokračujeme s tím nadále..

Mne naopak může s*re, když přijdu k nějakému uživateli, který počítač koupený u "odborníků", má disk nerozdělený, počítač spadl a je potřeba z něho dostat data, což znamená PC z něčeho nastartovat, data vykopat na jiný disk (externí, nebo připojením další HD uvnitř) a teprve potom pokračovat v dělení a nové instalaci.. Kdyby měl data na druhém disku (partition), bylo by práce daleko méně a byl by elý proces daleko rychlejší..

0/0
13.2.2008 15:35

oki

dvorak jdi prodavat rohliky

dvorak jdi prodavat rohliky to co tady delsi dobu plodis vyplodi 12tilete decko z patra nemas ani paru o technice tak se radsi venuj necomu co umis a jestli neumis nic, je  nacase se neco naucit

0/0
12.2.2008 23:31

Oldis_rab

Re: dvorak jdi prodavat rohliky

Souhlas :D

0/0
16.2.2008 21:15

Petr

Nerozdělovat

Tak nevím, přijde mi to spíš jako reklama na SW. Rozdělování disků je zbytečnost. Pokud spadne systém a chyba byla jen SW, tak data buď hodím jinam (v jiným PC) nebo obnovím ze zálohy. Většinou je ale chyba HW a pak je nějaký rozdělení disku spíš na škodu. Anebo je to jedno, protože HDD už je stejně mrtvej a pomůže jen záloha. Jediný případ, kdy by se to opravdu vyplatilo - když je uživatel "věděc" a rád zkouší různý SW. Pak mu systém bude padat častěji a asi bude jednodušší, když se nebudu muset zabývat daty a rovnou to přeinstaluju.

0/0
12.2.2008 17:38

Obyvatel

Re: Nerozdělovat

Naprosta pravda, kterou ovsem v tomto clanku asi nechce nikdo slyset.

Zaloha musi byt na jinem fyzickem mediu, jinak to neni zaloha. Druhy disk v supliku na zalohu celeho image disku a Acronis TrueImage je neocenitelna vec.

0/0
12.2.2008 17:54

Freedom

Re: Re: Nerozdělovat

souhlas, zadny rozdelovani. zaloha je jen tehdy kdyz jsou data jeste na jinym disku, treba RAID pole atd a ne tyhle kraviny :) takze kdyz to shrnu, RAID pole nadevse :P

0/0
15.2.2008 9:08

Honza13

Re: Re: Nerozdělovat

Žádná pravda není naprostá, ale relativní. Až přijdeš o fotky svých dětí, budeš mít jiný názor.

0/0
15.2.2008 18:57

sHImi

Re: Nerozdělovat

Já mám dva disky Window$ a zbytek...

pokud se mi po roce wokna zapráší verbeší (nic zbytečného neinstaluji, nejsem začátečník) a to po roce intenzivního používání PC nastalo tak stačí dát Formát C: a nainstalovat znova, data a většina programů to přežijou (i tyto programy jsou spustit bez přeinstalace)

0/0
12.2.2008 19:49

Homer1

Re: Nerozdělovat

Dělit ANO.

V notebooku mám prostě jeden 250GB disk. 60GB systém a zbytek data. Data zálohuji na externí disk a systémový pomocí Ghostu.

Pokud se něco podělá, obnovím systémák, vrátím maily, oblíbené a pár dalších drobností. A hotovo. Data neřeším, mám je přece schvaná jinde a pokud se odporoučí disk, vím kde brát...Víc než 2 hodiny to nezabere. Záleží co mám za smetí na systémovém disku. Sice se snažím tam nemít nic než instalace a žádná data, ale občas se zadaří že se tam válí nějaký otisk DVD apod a čeká než na něj dojde řada a něco s ním udělám... Pak ta obnova trochu déle trvá. Jinak metoda jeden disk=systém + instalace a druhý disk = data je asi nejpřehlednější a hlavně nejlépe udržovatelná a zálohovatelná konfigurace. Kdo má rád svůj čas a data, dělá to takto.

0/0
12.2.2008 23:02

oh171

Re: Nerozdělovat

Pokud máte oddělený systém od dat, můžete si udělat image disku c:, což Vám umožní provést rychlou obnovu systému i na nový disk, nebo tuto image vypálit na DVD DL (bavím se o Win XP). Taktéž záloha děleného disku je snazší. Instalace Win XP, k tomu SP2 a aktualizace je "časový porod" :-)

0/0
13.2.2008 9:17

FandaS

Re: Re: Nerozdělovat

souhlas dělám to taky tak. Obnova systému za chvilku a data sou netknutá. Problém mají samo ti co cpou vše na plochu a do složky dokumenty. Komu není rady tomu není pomoci ;-D

0/0
13.2.2008 13:40

Homer1

Re: Re: Re: Nerozdělovat

Přesně tak! :-)

0/0
13.2.2008 18:56

stoural

Re: Re: Re: Nerozdělovat

Nevim, proc ze sebe delas idiota. Ja taky cpu vse na PLOCHU a do DOKUMENTU. Pointa je v tom, ze obe tyto slozky jsou fyzicky umisteny na datovem disku, nikoliv na disku pro system. Takze pri zformatovani C neprijdu o zadna data.

Takze nevim, proc ze sebe delas idiota ;-D;-DRv

0/0
15.2.2008 9:13

PEPIN

Uberte plyn

jo a hlavne panove tohle jsou clanky pro normalni ligi a ti nejake Raid a externi disky a podobne veci asi nepochopi tak to prosim neztezujte psanim tehle technoidnich veci pro pocitacove silence a ne lidi

0/0
12.2.2008 16:17

AH

Re: Uberte plyn

To nejsou technoudní připomínky. I pro neznalého uživatel je jednoduší mít disky dva, systém a data nebo systém a image disku, ..... nedoporučuji laikům experimentovat s rozdělováním disků.

0/0
12.2.2008 18:33

pepin

Re: Re: Uberte plyn

Jo ok ale treba do laptopu se ti asi dva nevejdou a v dnesni dobe si pri koupi rict v obchode at ti to rozdeli neni zas takovy problem

0/0
14.2.2008 3:57

PEPIN

UZ ZA DAVNYCH DOB

Uz od dob AMIGY pred 13 lety kdy slovo Giga predstavovalo neco z budoucnosti jsem zvykli delit disk na systemove a pracovni nebo herni a celkem me vzdy udivovalo ze spousta lidi ma disky jen jako jeden partition a kdyz jim padne vse tak se horko tezko snazi zachranovat data

0/0
12.2.2008 16:13

sfp

Re: UZ ZA DAVNYCH DOB

od te doby, co mi pred par lety spadnul disk a zadnej tool nebyl schopen najit druhou partition s datama, jen tu systemovou, kterou jsem nepotreboval, tak jsem prestal disky jakkoliv rozdelovat... Od te doby jsem uz parkrat pouzil GetDataBack a nikdy nebyl ani z velkeho disku obnovit jen to co jsem chtel.... Takze akorat nesmysly

0/0
12.2.2008 17:22

Homer1

Re: Re: UZ ZA DAVNYCH DOB

samozřejmě že dělení na partition NENÍ určené k tomu, abych z nich spolehlivě zachraňoval data. Je to k tomu, abych mohl v nějaké přehledné struktuře ukládat a spravovat data. A hlavně a to především - zálohovat je!!! Pokud si myslíš že dělění disku je k něčemu jinému, je to tvoje chyba... Dělení určitě zásadně snižuje možnost záchrany dat v případě problémů ale proto to nezavrhnu... účel dělení leží přece jinde.

0/0
12.2.2008 23:07

sfp

Re: Re: Re: UZ ZA DAVNYCH DOB

Jasne ze zalohovat, jenze uprimne - pokud nejste paranoik a nezalohujete kazdou hodinu, o ktere soubory nejvic stojite - o ty rok stare, nebo na kterych jste zrovna pracoval??? Takze asi tak. A udavat partitions jako priklad prehlednosti struktury dat moc neberu - tohle spolehlive plni adresare, ktere jsou IMHO prehlednejsi a nemusim premyslet kolik mista kteremu oddilu venuji, coz ma ve vysledku jen ten efekt, ze tu striktne oddelenou strukturu pak stejne musim porusit nebo rekonfigurovat - takze vic prace nez uzitku...

0/0
13.2.2008 8:58

xxx

Re: Re: UZ ZA DAVNYCH DOB

To tedy tomu moc dobře nerozumíš. A to je problém to natvrdo přepsat v HEX přímo na disku? Pod FAT32, když se zlikvidují záznamy o celé particii tak stále existuje systém souborů a soubory jdou obnovit.

0/0
13.2.2008 15:53

pepin

Re: Re: UZ ZA DAVNYCH DOB

No ja delam to co mi vyhovuje a za 20 let smejdeni kolem pocitacu mam svuj nazor a system ktery mi vyhovuje ,nikomu nenutim nic

0/0
14.2.2008 4:05

David

Re: UZ ZA DAVNYCH DOB

Ano, je mozne ze nesla videt druha partition, otazka pak je zda byly pouzity vhodne nastroje ;-)

Nicmene vsechny mozne problemy ktere zpusobily ze nebyla videt druha partition Te mohou postihnout i u te prvni... (nema zadne vyhradni postaveni, ze by se ji problemy vyhybaly). Jedinou jeji vyhodou je ze zpravidla zacina na "zacatku" disku ;-)

0/0
21.11.2008 13:52

Wes Parmalee

Oddělte důležitá data od systémových, abyste je mohli zachrá

A není lepší mít více pevných disků?!

0/0
12.2.2008 12:57

Sopta

Re: Oddělte důležitá data od systémových, abyste je mohli za

Je, ale treba v laptopu se to tezko realizuje a navic je ekonomicky hloupe mit na disku s kaparitou 120GB jen OS Windows a par programu. Ty  zaberou vetsinou do 20GB a zbytek je nevyuzit nevyuzit. Navic potrebujete dva disky, coz taky neni za darmo.

0/0
12.2.2008 14:35

Wes Parmalee

Re: Re: Oddělte důležitá data od systémových, abyste je mohli za

Já mám 40 GB systémák a 200 GB druhý disk a bohatě mi to stačí...

R^

0/0
12.2.2008 15:22

Pavel Chromý

Re: Re: Re: Oddělte důležitá data od systémových, abyste je

jedno slovo: hlučnost

0/0
12.2.2008 15:26

Wes Parmalee

Re: Re: Re: Re: Oddělte důležitá data od systémových, abyste je

Jedno slovo: Blbost - nic neslyším! ;-)

0/0
12.2.2008 17:33

redwasp

Re: Re: Re: Re: Oddělte důležitá data od systémových, abyste je

To by mne zajimalo, kde se da koupit moderni 40GB disk - pokud to tedy neni SCSI. V opacnem pripade si jen zbytecne zpomalujete pocitac, protoze ten 40GB disk bude podstatne pomalejsi nez ten vetsi a pritom se na nem realizuje daleko vic operaci...

0/0
12.2.2008 18:57

Wes Parmalee

Re: Re: Re: Re: Re: Oddělte důležitá data od systémových, ab

Disk jsem kupoval cca před rokem!  Nový - chtěl jsem ten nejmenší, který mají...

0/0
12.2.2008 20:59







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.