Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Havárie Columbie. Exkluzivní seriál o dobývání kosmu

Sobota 1. února 2003. Dnes se má vrátit z letu STS-107 raketoplán Columbia.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Tonda

Havárie Columbie

To znamená,že ty "modlicí knížky" jsou něco jako briefing tedy předletová příprava? Při takovém poškození neměla posádka Columbie šanci na návrat,i kdyby měla s sebou náhradní panel.Taková výměna nejde provést v kosmu.

0/0
16.3.2008 16:14

mtatulda

Nazvoslovi

Jeste by me zajimala jedna vec. v anglictine se system space shuttle bere jako letadlo + 2 motory + nadrz. letadlu se rika orbiter, coz se do cestiny preklada jako raketoplan. V clanku je pouzity jeste termin druzicovy stupen (orbit). Cemu se tedy v cestine rika raketoplan?

0/0
25.1.2008 14:02

k@rm

Re: Nazvoslovi

Družicový stupeň je to samé jako orbiter, čili raketoplán jež obíhá zemi :-)

0/0
26.1.2008 19:40

sacmik

stáří

Já tady nevím,ale já bych se třeba s 22let starým autem bál třeba jen  jezdit(naštěstí  tak staré nemám) a oni s tak starým strojem létají do vesmíru?

0/0
24.1.2008 8:23

pjk

Re: stáří

Běžně se provozují 20 let stará letadla. To není problém. Technologické postupy při výrobě jsou naprosto nesrovnatelné s hromadnou výrobou osobních aut. No a kosmické technologie jsou ještě výš, než letecký průmysl.

0/0
24.1.2008 9:14

rarach

Re: Re: stáří

Jistě provozuji se i letadla 20 let stará.Ale s raktoplánem je to něco jiného.Ten při startu má rychlost 24000km/hod. a pri přistání musí rychlost 28000km/hod srazit na 320 až 300km/hod,Taktže při přistán vznika teplota 1800°C  tedy když dojde k poškození tepelných panelů na náběžné hraně křídla tak kosmonauti nemají možnost takovou opravu ve vesmiru provést,Tedy v tu chvíli jim nebylo pomoci byly odsouzeni k zániku.!

0/0
31.3.2008 1:33

Mabu

Pěkný článek - ale těch chyb!

Velmi pěkný článek, ale to množství pravopisných chyb a nepřesností je ostudné!

Asi nejvíc jsem se zasmál tomuhle: ....a odeslali ho v červnu do Severozápadního výzkumného ústavu (SWRI –Southwest Research Institute)  ... Přeložit South jako sever bezpochyby není důsledkem slabé znalosti angličtiny, ale trestuhodného lajdáctví při sepisování článku.

Takže obsahově bezva, formálně odfláknuté.

0/0
23.1.2008 16:41

A. Vítek

Re: Pěkný článek - ale těch chyb!

Hrozně se za tot omlouvám, ale psal jsem to v strašném spěchu. Korekturu jsem dělal jen na obrazovce a uteklo mi to. South je samozřejmě Jih...

0/0
23.1.2008 17:46

sid

bezva

Clanek jako obvykle na urovni. Chtel bych se vsak zeptat na jednu vec: opravdu neni mozne udelat dynamicky layout, abysme my, kteri pouzivame vyssi rozliseni, nez 320*200, nemeli ze clanku takovou nudli?

0/0
23.1.2008 13:32

MH

Re: bezva

Hmm k tomu se připojuji. Taky mě to docela vadí...cca 7 slov na řádek, přestože by se jich tam vešlo cca 25

0/0
23.1.2008 13:41

sid

Re: Re: bezva

Horizontalni rozliseni(sirku okna prohlizece) mam 1680px, sirka odstavce je 330px. Clanek tedy u me nepokryje ani petinu obrazovky.

Jisteze mohu zmensit okno prohlizece , ale vetsina jinych webu, ktere navstevuji, se mi hezky roztahne pres cele okno prohlizece. Je to tak trochu ostuda.

0/0
23.1.2008 14:20

Wes Parmalee

Re: Re: Re: bezva

Vždyť si to v prohlížeči můžeš zvětšit a nebo zmenšit jak je libo - tedy alespoň v Opeře to v pohodě jde...

0/0
23.1.2008 15:40

Fido

Re: Re: Re: Re: bezva

No jo ale my nechcem 6-7 slov na radek dvoucentimetrovym pismem ale vic slov na radek. Ta nudlovitost je fakt priserna.

0/0
23.1.2008 17:23

pepik

Re: Re: Re: Re: Re: bezva

tez se pripojuji, nedělam nic jineho než scrooluju...

0/0
23.1.2008 18:35

Wes Parmalee

Re: Re: Re: Re: Re: bezva

Na serfování si dávám 800*600 či 1024*728. Dejte si to taky a problém bude vyřešen!

0/0
23.1.2008 18:54

xrobocop

Re: Re: Re: bezva

Zmáčkněte si formát pro tisk, tam se vám to roztáhne.

0/0
24.1.2008 12:02

peca

Re: Re: bezva

Tak zkus prohlizec Links, tam se me to zobrazuje roztazene podle velikosti okna.

0/0
25.1.2008 8:29

yorge

Re: bezva

o správném zalamování textu zřejmě víte prd. široký text se špatně čte.

0/0
23.1.2008 16:56

sid

Re: Re: bezva

Me se cte siroky text dobre. At uz v papirovych knihach, tak i na webech, ktere jsou udelane poradne.

0/0
24.1.2008 5:32

Brbla

Re: bezva

Souhlas, stoprocentni souhlas. Dnes uz nikdo nema 15palcove CRTcka, standard je dnes sirokouhle 22" LCD a prehazovat si kvuli webovemu prohlizeci rozliseni - to mi prijde pekne kostrbate...

0/0
24.1.2008 18:42

Tomas

Dotaz - pomohla by diagnostika?

Pomohlo by, kdyby NASA vedela o poskozeni? Meli astronauti sanci opravit rozbite dily? Bylo mozne vypustit jiny raketoplan, ktery by posadku dostal dolu?

0/0
23.1.2008 11:35

Franta

Re: Dotaz - pomohla by diagnostika?

Nevím to na 100%, ale někde jsem četl že  neměli šanci tu díru opravit a ani doletět k ISS.

0/0
23.1.2008 12:39

Tomas

Re: Re: Dotaz - pomohla by diagnostika?

Nemohli, Columbia nemela dostatecne mnozstvi paliva pro takovou to korekci drahy. Letali po uplne jine draze nez ISS

0/0
24.1.2008 9:56

Newman

Re: Dotaz - pomohla by diagnostika?

Podle mě astronauti neměli žádnou možnost záchrany, snad jen přiblížit se k ISS a poté volným prostorem do ni přestoupit, protože Columbia při tomto letu nebyla vybavena stykovacím uzlem pro spojení s ISS. Avšak i to se mi zdá jako utopie. Za prvé na palubě Columbie, nebylo k dispozici tolik volných skafandrů pro výstup do volného kosmu a za druhé zásoby kyslíku na ISS by pro 10lidí (3 stálí členové + 7 z STS) asi taky nestačili po dobu, než se připraví zachranná mise. Dalším navrhovaným řešením byl, sestup pod jiným úhlem a v náklonu, tak aby křídlo bylo vystaveno účinkům tření o atm. co nejméně. Po této tragédii s sebou vozí raketoplány sadu na opravu tepelného štítu (tuším, že hned při prvním letu Discovery po této havárii se poprvé tepelný štít opravoval na oběžné dráze.), ale tak velké a rozsáhlé poškození náběžné hrany, jaké utrpěla Columbia, podle mého názoru, neopraví astronauti ani dnes. A pomoc od rusů se v tomto případě asi také nedala očekávat.

0/0
23.1.2008 12:52

cc

Re: Re: Dotaz - pomohla by diagnostika?

rusove by pomohli velmi radi. kosmonauti z kolegiality, politici z vypocitavosti.

0/0
23.1.2008 13:30

Newman

Re: Re: Re: Dotaz - pomohla by diagnostika?

To asi ano. Já to myslel spíš tak, že  by jim nemohli pomoci, z důvodu nedostatku času. Raketa a vlastně i raketoplán se ke startu v tak krátkém čase, než dojdou astronautům zásoby kyslíku vody atd., připravit nedá.

0/0
23.1.2008 13:39

x

Re: Re: Dotaz - pomohla by diagnostika?

", snad jen přiblížit se k ISS "

ISS byla podle toho co se psalo na tak rozdilne draze - ze proste nemeli dostatek paliva na zmenu drahy raketoplanu.

0/0
23.1.2008 14:14

Kovboj

Re: Dotaz - pomohla by diagnostika?

Podle pořadu na Discovery Channel by byly 3 teoretické možnosti záchrany. Jeden z nich např. počítal se sestupem, kdy by raketoplán byl nestandardně orientován - aby se minimalizovalo tepelné namáhání poškozené části. V tom pořadu bylo uvedeno, že všechny 3 způsoby záchrany by byly teoreticky proveditelné. Šance by prý byly velmi vysoké.

0/0
23.1.2008 14:26

Kovboj

Re: Re: Dotaz - pomohla by diagnostika?

2 způsob (zmíněný v tom pořadu) počítal s tím, že jim ruská kosmická loď (v té době prý připravená - start mohl být ve vyhovující době) jim přiveze nutné zásoby - a později je přiveze zpět druhý raketoplán (to prý by se už reálně stihlo). Bohužel v té době byli lidé z NASA příliš sebejistí a příliš důvěřovali počítačové simulaci - která byla ale pro jiný typ nárazu.

0/0
23.1.2008 14:34

x

Re: Re: Re: Dotaz - pomohla by diagnostika?

Byl by to znacny risk - snadno mohli byt na obezne draze 2 raketoplany s ponicenou tepelnou ochranou - a nakolik by ten start byl rychly to netusim - zasoby na raketoplanu jsou spocitany jen na dobu jeho letu - proste se pocitalo ze vratit se lze vzdy.

Nejde jen o zasoby kyliku pro posadku - ale take kyslik+vodik do palivovych clanku - bez nich jim prestane fungovat dodavka proudu a to je konec. Netusim jestli by to byli schopni z te druzice precerpat do raketoplanu.

0/0
23.1.2008 17:57

Kovboj

Re: Re: Re: Re: Dotaz - pomohla by diagnostika?

Však jim (teoreticky - na praxi bohužel nedošlo) měli dovézt zásoby ruskou raketou. Pak byl také "ve hře" ten návrat s velmi nestandardním sestupem - i ten měl prý docela velkou naději na úspěch. Byl to asi hodinový pořad, který se tím zabýval docela důkladně. Zřejmě z toho vyšly i návrhy, jak toto řešit příště - kdyby to bylo znovu potřeba.

0/0
23.1.2008 22:44

Kovboj

Re: Re: Re: Re: Re: Dotaz - pomohla by diagnostika?

Na druhou stranu je jasné že "Po vojně je každý generál". Nechtěl bych tehdy být v kůži velitele letu (omlouvám se, pokud jsem nepoužil správný termín, ale jde o hlavního člověka, co řídí průběh letu na Zemi).

0/0
23.1.2008 22:52

wildge

Plazma

Ta plazma je v krvi. To plazma je to, co nicilo kridlo raketoplanu.

0/0
23.1.2008 8:18

Kovboj

Re: Plazma

Není plazma jako plazma:-).

0/0
23.1.2008 14:27

mtatulda

clanek

clanej jako obvykle skvely. Jenom jedna pripominka: Co jsou to modlici knizky pro sestup??? Predpokladam ze v originale je tam neco jako landing bible a autori si spatne prelozili slovo bible, coz v amglictine neznamena BIBLE, ale tlusta kniha. Bible ve smyslu nabozenskem se v anglictine rekne Holy bible

0/0
23.1.2008 7:58

Mablung

Re: clanek

Spíše bych si tipl že v NASA mají vlastní žargon, ale možné je obojí.

Kapku mimo, drobná poznámka k autorům. V článku máte nepřechýlená jména, na fotografii již počeštělá -ová. Já osobně nemám přechylování rád, ale ať se použije to či to, mělo by to být jednotné. Ale to je jen drobná připomínka k jinak dobrému článku. 

0/0
23.1.2008 8:42

A. Vítek

Re: clanek

Modlicí knížky jsou v leteckém žagonu karty se stručným výčtem kroků pro určitou fázi letu nebo příprav k letu. V originále to je "cue cards".

0/0
23.1.2008 17:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.