Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Proč se Boeing zřítil na terasu rodinného domu

Kvůli jedinému slovu, zdá se. "Došlo nám palivo, žádáme naléhavě o přistání, prosím!" totiž podle dispečerů nebylo dostatečně naléhavé.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Seigo

Shrnuti

Prominte, ale jak se jednou rozepisu, neumim drzet hubu, tak jen kratce. Chyby pilotu : nevyhlasili nouzi, pouze prednost, nedostatecny vycvik, nedostatecna anglictina. Chyby dispeceru : Snad jen, ze se behem krizove situace stridali, podle mne, mel ten samej na priblizovacim stanovisti dodelat Aviancu a az pak pustit kolegu, to uz ale nevim jak se to dela oficialne a jake maji predpisy ... Ovsem, zlate pravidlo vysetrovani leteckych nestesti zni "Za vsechno muze pilot, i kdyby ne, zalovat nas uz nebude" ... Stava se to jiste casto a zbytecne, ale ne vzdycky, bez urazky k panum vysetrovatelum, kteri kazdou vyresenou zahadou zvysuji bezpecnost letadel, dekuji za pozornost, dobrou noc, tesim se na Vas priste :-)

0/0
2.2.2008 23:19

Mira

Re: Shrnuti

Moc tomu vysvětlení, boužel,  nerozumím. Píšeš, že: "Kdyz pilot vyhlasi nouzi, znamena to bezprostredne ohrozeni lidskych zivotu. Prednost se zada az kdyz dojde zasoba vyckavaciho paliva, t.j. letadlo uz ma palivo jen na to, aby doletelo na letiste. Nestalo se." O kousek vedle zase píšeš:"Chyby pilotu : nevyhlasili nouzi, pouze prednost.." Já lítám jenom s MS-FS98, a tak tomu teda nerozumím. Co teda vlastně měli ti piloti udělat? Vyhlásit nouzi nebo žádat přednost?

0/0
4.2.2008 10:18

Seigo

Re: Re: Shrnuti

Ze zadaki prednost bylo v poradku, ale meli taky informovat ridici, ze maji pravdepodobne uz jen jeden pokus na pristani, kvuli palivu, ridici je usmernili prendostne a musim rict, ze jak zname prostor nad NY, bylo to docela pruzne, ovsem pak si ridici mezi sebou neuvedomili, nebo zrejme to ani nevedeli, ze letadlo je uz temer vteriny pred katastrofou. Navadet ho znovu na pristani az za vnejsi navestidlo byla chyba, otazkou je, kto je na vine. Vychazim jen z toho co vim a uznavam, ze ne vsechno co reknu je neprustrelna pravda, akorat se kolem letectva kousek motam nektere veci mi nesedeli. Neomylnej neni nikdo, pouze tady pisu veci jak je vidim :)

0/0
5.2.2008 19:33

Seigo

Nepiloti

Rozumim, kdyz se na vec nekteri z Vas divaji z laickeho pohledu, ale v letectvu obecne ma vsechno sve SOP, tzv. standard operation procedures, kterymi jste povinni se striktne ridit. Lidi, u kterych je ve vycviku zjisteno, ze v krizovych situacich rvou a nalehaji automaticky odpadaji. Priklad s cekarnou je sice dobry, ale zasadni vec, pacient o svem stavu proste nevi, kdezto piloti si ho byli plne vedomi. V tom dokumentu v TV vypravi p. Montoyova, ze kdyz nekdo rekne "prednostne" znamena to "potrebuju Vas hned ted, pomozte mi". Ve skutecnosti to tak neni, mezi slovy prednost a nouze je ohromny rozdil. Kdyz pilot vyhlasi nouzi, znamena to bezprostredne ohrozeni lidskych zivotu, prednost nikoliv, pouze to, aby se z pozice 29 posunuli na pozici 5, zejmena na letisti jako JFK. To, ze treba i na Ruzyni se stane, ze nekdo visi ve vzduchu s malo palivem se stava. Prednost se zada az kdyz dojde zasoba vyckavaciho paliva, t.j. letadlo uz ma palivo jen na to, aby doletelo na letiste. Nestalo se.

0/0
2.2.2008 23:14

Seigo

Nepiloti

0/0
2.2.2008 23:07

djdave

sila

my vysvetlete jak zkusenej pilot musi pred pristanim studovat co delat kdyz se nepovede pristani, to snad musi mit v krvi student 2. rocniku ....

0/0
1.2.2008 9:57

Howard

testik linku

testik

form;url]http://technet.idnes.cz/diskuse.asp?iddiskuse=A080128_154348_tec_technika_pka&s=DISKUTOVAT form;/url]

0/0
31.1.2008 18:33

NoName1978

Hmmm

Kdyz tak ctu vase prizpevky o anglictine a terminu stav nouze nebo o intonaci hlasu. My jako lidi, kteri nejsou piloti bychom asi skorem kriceli, ze dochazi palivo a sme v prdeli. Ale piloti sou cviceny na to, aby byli i za krizovich situaci v klidu a veci resili s klidnou hlavou. To v tom pripade VERBALNIHO projevu bylo urcite naskodu. Holt se stalo. Kazdopadne dispecink, kdyz kolem krouzily dalsi desitky letadel treba nevidel zadnej moc velkej rozdil mezi nima a dalsima krouzicima.

Piloti letadla meli zaricene vice tlacit na dispecery, ze sou ve vazne situaci. A na druhou stranu ti piloti meli umet anglicky natolik, aby ze sebe vypravili co museli.

0/0
30.1.2008 11:59

Geo

Re: Hmmm

No me v tom prepisu komunikace prekvapilo, ze se tam celou dobu konverzuji jako by meli toho paliva jeste na nekolik dalsich hodin letu. Jen obcas tak mimochodem zmini, ze jim dochazi palivo.

Dokonce i po tom nepovedenem pokusu je nejdrive posilaji cekat, teprve kdyz se po druhe pripomenou s tim, ze nemaji palivo, tak je poslou rovnou na pristani (bohuzel pozde)

Tesko rict jestli za to mohli vic na zemi nebo v letadle. Nadruhou stranu na JFK pristava dost letadel ze zamori a tam nikdo nema asi prilis paliva nazbyt. Mozna proto nikdo prilis nevnimal poznamky o dochazejicim palivu. 

U toho prepisu je, ze se podle nej nemaji vyvozovat zavery bez znalosti dalsich okolnosti, ale i presto bych dal pozemni kontrole mensi vinu, nez jim prirkli.

0/0
30.1.2008 15:16

Tomík

Re: Hmmm

Že nekřičeli na celé kolo o nedostatku paliva není zase tak překvapující.

Na letištích s hustým provozem (občas i na Ruzyni) se stane, že pilot požaduje přednost kvůli nedostatku paliva. Vedoucí ho pak opravdu rychle stáhne na zem, ale už se jedná o incident, který se následně vyšetřuje. A pokud se ukáže že paliva měl ještě "dostatek" pak následuje dost drsná pokuta.

0/0
31.1.2008 11:42

Sraky

to letadlo muselo spadnout...

je to napsané v osudu, i kdyby do něj měl uhodit blesk

0/0
30.1.2008 2:48

agnofon

asi teroristi ne?

co soudruzi?:-)

0/0
30.1.2008 1:17

8_piv_denne

Ti piloti snad vystudovali dialkovo!

Podla mna boli na vine piloti. Porovnal by som to s prikladom: Clovek s akutnym zapalom slepeho creva caka v cakarni na prijme. Pred nim su ini ludia so zlomeninami a odreninami. Brucho ho strasne boli, on vsak nema dost guraze, aby sestricku urgoval a tak caka a dufa, ze sestricka o jeho pripade vie. Ked uz su bolesti neznesitelne a sestra sa ho pyta, ci to zvladne, odpovie ze snad ano. Potom crevo praska.

Popri ostatnych pilotoch, o ktorych som cital v tejto rubrike, ktori pristali bez motorov atd. a za extremnych podmienok, tito dvaja vyzeraju ako repetenti dialkoveho kurzu "Zaklady lietania I". Podpriemerna anglictina kapitana, to uz je vrchol...:-©

0/0
29.1.2008 10:32

Stanislav

Re: Ti piloti snad vystudovali dialkovo!

Nevím víc, než je v článku, ale kus viny bych viděl i v dispečerech. Ten příklad s pacienty je dobrý, jsou i takoví pacienti, co si přednost nevyřvou, resp. jiní, neakutní, naopak vyřvou. Sestra by měla mít trochu zkušeností, aby to vytřídila. Moje zkušenost z nehody vlaku je přesně taková -- ti co nejvíc řvou, těm nejmíň chybí.

Jinak ovšem souhlas, piloti si měli přednost vyřvat, klidně i korejsky, on tón hlasu celkem stačí k tomu, aby demonstroval vážnost situace.

0/0
29.1.2008 11:55

AAA

Re: Re: Ti piloti snad vystudovali dialkovo!

Jo, to je holt zachranarska latina - kdo krici, zije, kdo chrci, konci...

0/0
29.1.2008 12:38

TRT

Re: Re: Re: Ti piloti snad vystudovali dialkovo!

"triage" se teda takto nedela :-) jen podle hlasu...

0/0
29.1.2008 16:09

Boguš

Re: Re: Ti piloti snad vystudovali dialkovo!

... nad tou angličtinou se také pozastavuji ... a taky nad tím, jakto že 2.pilot nevěděl jak se oznamuje stav nouze ......

0/0
30.1.2008 8:57

TRT

Re: Ti piloti snad vystudovali dialkovo!

je videt ze jsi nikdy nebyl v nemocnici v Cechach - muze ti z bricha trcet nuz a cekas v cekarne protoze prijela zachranka s vozralou co se bouchnul do hlavy padem na chodnik a MA PREDNOST ON ! protoze bud je v limbu a nebo nadava sestrickam do krav atd ale neni schopen rici svuj stav a co kdyby mel neco s hlavou... musi na CT/RTG atd a na tebe se dostane az po nem... zkusenosti jedne sestricky z jedne nejmenovane nemocnice... takze i kdybys v cekarne rval "stav nouze" tak smolik....

0/0
29.1.2008 16:08

doktor.pj

Re: Ti piloti snad vystudovali dialkovo!

Ano, nekteri meli stesti a pristali bez motoru. Ve zminenych podminkach (strih vetru, snizena viditelnost) a s B707 ktery nema takovou klouzavost (vzdalenost, kterou uleti letadlo na metr vysky) to tezko muzete srovnavat...

0/0
30.1.2008 12:53

semor

Když se má něco pos.at,

je to obvykle několikanásobně potuplované...;-(

0/0
29.1.2008 8:35

Plechi

Dobrý přepis ...

Jako vždy dobrý přepis dokumentární rekonstrukce, bohužel jste zapomněli uvést datum události.

0/0
29.1.2008 7:55

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Dobrý přepis ...

Už se mi stalo spoustu chyb, tahle ještě ne. Ještěže ta moje chyba nemá za následek pád letadla. Díky za upozornění.

0/0
29.1.2008 10:25

Filias

Coze?

Nektere katastrofy byly fakt smula, ale tohle je docela amaterismus - to by se stavat nemelo.

0/0
29.1.2008 1:42







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.