Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lego slaví 50 let. Vděčíme za něj dánskému truhláři a dvěma požárům

Jedna z nejoblíbenějších a nejuniverzálnějších hraček na světě měla skromné začátky. Dnes už ji zná každý a Lego fascinuje nemluvňata i programátory. Hodně se jej vyrábí i v ČR. Pojďme zavzpomínat na dětská léta, Lega i naše.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Petr

Divné počty

Absolutně nechápu jak se dospělo k těmto číslům:

tři standardní (4x2) kostičky lze spojit 1060 způsoby

šest takových kostiček už byste mohli pospojovat 915 miliony způsoby

0/0
6.2.2008 1:11

Jin

Re: Divné počty

Jak jsi na to prisel? Jaky vzorec jsi na to pouzil? Nejak se mi nezda, ze by to bylo tak lehke spocist. Zvlast, kdyz nemuzes davat jednicky vsude, ale jen v rozich. Dik.

0/0
6.2.2008 15:55

Estébák

LEGO

Podle mne byl např Merkur mnohem lepší,ale neměl takovou reklamu. V tom komunisté zaspali.[>-]

0/0
5.2.2008 21:14

PatrikChrz

Re: LEGO

Nesouhlasím. Lego má mnohem širší záběr, dokáže být velmi jednoduché i velmi složité (řada Technics).

Měl jsem obojí a Merkur mě moc nenadchl, sestavování bylo složitější (pořád se musel používat šroubovák nebo "francouzák") už od začátku, nebylo tak jednoduché začít od jednoduššího a pokračovat ke složitějšímu jako u Lega.

Merkur je spíše pro starší a technicky nadanější děti (dodnes na něj nedají dopustit někteří bastlíři počítačů - s jeho pomocí se dají vytvářet neuvěřitelné konstrukce) a v podstatě téměř výhradně pro chlapce.

Neřekl bych že je přímo horší, jen je jeho záběr výrazně užší.

0/0
10.2.2008 8:02

sappho21

CHEVA

A co CHEVA?:-)

0/0
5.2.2008 14:56

Petr

Re: CHEVA

kopie lega

0/0
5.2.2008 20:51

Legáč

Lego

lego je čím dál draší

0/0
4.2.2008 14:35

Ravenhorn

Re: Lego

Blud. Není to pravda. cenou jsou teď stejné a přitom platy rostou.

0/0
4.2.2008 15:12

Martin

Merkur

Namet na reportaz: Merkur :-)R^

0/0
4.2.2008 14:19

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Merkur

To je zajímavý námět. Díky.

0/0
5.2.2008 0:57

cassul

Lego je skvělé

akorát mám pocit, že dneska už se z jedné stavebnice nedá toho moc postavit. Kdysi (třicet let zpět) jsem měl domeček s autíčkem a dalo se z toho postavit kde co. Byly to samé kostky a snad jen pár specializovaných kousků (okna, kolečka). Teď jsem kupoval stavebnici synovci a jsou to jen samé speciality a jen pár univerzálních kostek, což značně omezuje možnosti... Ještě, že mám celou velikou krabici sesypaných dílků ještě po sobě...

0/0
4.2.2008 10:10

caradoc

Re: Lego je skvělé

naprosto s tebou souhlasím, také jsem dříve měl LegoLandy ze kterých se dalo postavit cokoli, dnes je to hodně omezené což je škoda. Naštěstí ve sklepě mám plno krabic z mého dětství. ;-)

0/0
4.2.2008 11:42

sappho21

Re: Lego je skvělé

Ale dá. Stačí jednou za čas koupit prostě sadu třeba 500 kostek, u kterých není určeno na co jsou.

0/0
5.2.2008 14:50

Aleš

Re: Re: Lego je skvělé

A kde?

0/0
6.2.2008 9:29

PatrikChrz

Re: Lego je skvělé

Souhlas, trochu se vytrácí ta univerzálnost, ale jak píše kolega dají se dokoupit i ony univerzální kostky.

0/0
10.2.2008 8:04

Ravenhorn

Lego je teď levnější

to je prostý fakt. Třeba na konci 80.let a na začátku 90.let stál třeba lego hrad 3000-4000 kč a přitom platy bylyl v té době cca 2500-4000 kč a dnes? Dnes hrad stojí třeba 2500 kč a plat je mnohonásobně vyšší. ;-)

0/0
4.2.2008 8:57

PatrikChrz

Re: Lego je teď levnější

...ano a ne. Problém v srovnávání cen zahraničních výrobků před rokem 89 a po něm je ve stanovení kurzu. Existoval kurz oficiální, turistický, černý a tyto se navzájem lišily i o více než 100 %.

Běžně v obchodech za Kčs Lego k dostání nebylo (až na těch pár kousků podpultovek, které se do volného výběru prakticky nedostaly), takže jen v Tuzexu - a tam byl právě problém s cenou nákupu tzv. Bonů.

0/0
10.2.2008 8:07

LEGOman

Lego je drahé

.. takže pořídit si ho u nás je docela luxusní záležitost. Sice to znamená, že firma na tom i vydělává, jenže pokud byste u nich ve fabrice dělali, jako kamarád, tak byste byli docela nešťastný, protože asbsolutně mizerně platěj (prej 70 kaček na hoďku). Nějaký ty výhody sice jsou, ale jídlo si za to člověk nekoupí :-(

0/0
3.2.2008 1:11

CD

Re: Lego je drahé

Vzhledem k tomu, že si s mojí stavebnicí již teď hraje moje dcera a s největší pravděpodobností si s ní budou hrát i mí vnuci, tak vůbec stará nebyla.

Tenkrát stála mé rodiče desetinu měsíčního platu. Dnes by stála asi patnáctinu průměrného platu. Tudíž bylo za ní zaplaceno dnešních 8 Kč za každý měsíc, kdy si s ní někdo hrál.

To není drahá hračka.

0/0
3.2.2008 22:51

PatrikChrz

Re: Lego je drahé

No "u soustruhu" se nikdo milionářem nestane. Právě výše mezd je to, proč si tu onu fabriku postavili.

Pokud si někdo není schopen (ochoten) opatřit nějaké vzdělání (naučit je nějaký jazyk) tak prostě bude makat za 70 Kč za hodinu.

I když i pro tyhle lidi jsou možnosti. Třeba v Praze jsou snad v každé stanici metra plakáty, že hledají řidiče autobusů za 25 500 Kč + odměny, přesčasy, jízdní výhody. A stačí jen řidičák "B", lze rozšířit zdarma v podnikovém kurzu. Nelíbí? No tak jděte do továrny za 70 Kč / hodinu.

0/0
10.2.2008 8:11

mpixel

kreativita

Kreativitu podpoří pouze to nejobyčejnější lego. Ale to co se prodává teď to je běs. Paňáci se špuntama či rakety, kde existuje pouze jedna jediná možnost sestavení. A na roboty se tato stavebnice už vůbec nehodí. To už pak zase doporučuji merkur.

0/0
2.2.2008 21:39

SZYslak

no comment

Kdyz srovnam LEGO pred dvaceti lety a dnes, tak musim rict, ze slo docela do sracek ... ty Bionicly, Indiani Johnesove, Batmani a spol. rozvoj kreativity nepodpori. :-/

0/0
2.2.2008 20:23

Datel 007

Re: no comment

jj Souhlas, sice jsem si s Legem nehrál (Moje stěžejní stavebnice byla Seva) ale tohle mi přijde jako degradace. Koukal jsem na toho fajnového robůtka za 8000, asi si udělám radost :) 

0/0
2.2.2008 21:08

Aleš

Re: Re: no comment

Už jen fakt, že technik teď připomíná spíš system. Dětem se asi nelíbí, že je dovnitř vidět, jak to zatáčení a motor fungují, tak to všechno zakrejvaj těma trapnejma placičkama a funkčnost klesá. Pamatujete na tu Daytonu? Motor, převodovka, 4x4 pohon i řízení, odpružení s double wishbone... Škoda, že stála asi 7000, pamatuju, jak jsem nat tou megakrabicí slintal:-)

0/0
6.2.2008 9:35

Legomil

Lego forever

Není pravda že klasické stavebnice ustoupily Harry Potterům a Star Warsům. Loni se opět podařilo relativně úspěšně rozjet sérii Castle a City které dříve trochu stagnovaly, letos se vrátily malé stavebnice pod 100Kč,samozřejmě Lego to zkouší i s licencovanými sériemi, letos například s Indiana Jonesem. Je pravda že stavebnice jsou někdy o trochu jednodušší než byly dříve, na což žehrá komunita tzv. AFOLů (u nás sdružená pod serverem. kostky.org) ale přesto si myslím že z nejhoršího je už TLC (the Lego Company) venku. V dětství bylo Lego mojí stěžejní hračkou, nepotřeboval jsem k hraní PC a konzole, kostky všechno nahradily a byla to větší zábava. Lego mám rád dodnes a až budu mít děti jistě jim ho budu kupovat.  

0/0
2.2.2008 18:53

Radek B.

nkidy jsem legu neprisel na chut

zato MERKUR byla GENIALNI stavebnice;-)R^[>-]VVV

Toho casu co jsem nad nim stravil;-D

0/0
2.2.2008 18:40

Blekota

Re: nkidy jsem legu neprisel na chut

Také mám raději hovězí.

0/0
2.2.2008 18:55

falm

Vy toho naděláte!

Vzpomínám si, když jsem počátkem 60. let chodil do mateřské školky, taky jsme si hráli s kostičkami: byl to poctivý klasický český výrobek a s nějakým Legem neměl nic společného. Pochopitelně, že tyhle české kosticky byly po r. 89 úspěšně zlikvidovány stejně jako stavebnice Merkur. ;-O

0/0
2.2.2008 15:39

mike

Re: Vy toho naděláte!

to jo, zlaty komunismus, ze jo?:-P

0/0
2.2.2008 17:56

Robin Ood

Re: Re: Vy toho naděláte!

jj, fungovaly tady naprosto nedotované úžasné podniky, kde všichni pracovali na 110%, a ty vyráběly špičkové výrobky, které odebíral i sovětský trh, nejnáročnější na kvalitu na světě. Pak přišla revoluce a všechn to šlo do kopru díky zlým kapitalistům...

Lego je úžasná variabilní záležitost a kdybych ho teď měl ještě doma, tak si s ním obestavím počítač :-) Škoda že už ho po mně před osmi lety podědil bratranec:-)

0/0
2.2.2008 18:25

kokrspanel

Re: Re: Re: Vy toho naděláte!
no, to já ho mám někde v krabici furt, ale už na něj jaksi není chuť. Ale to byly zlatý časy s ním - fotbalový stadion, skokanský můstek, kamion s převodovkou vlastní výroby, celá vesnička i s Jednotou, Airwolf, letiště i s tubusy....
0/0
2.2.2008 18:46

Robin Ood

Re: Re: Re: Re: Vy toho naděláte!

já sjem se spíš vyřádil na architektuře a kosmických lodích:) ale kombinoval jsem to s vláčky, ačkoliv to nebylo s TTčkama příliš kompatibilní:-) 

0/0
2.2.2008 21:51

jajaja00

Re: Re: Re: Vy toho naděláte!

Ty jsi osm let po smrti ? 8-o

0/0
3.2.2008 17:10

farous

Re: Re: Vy toho naděláte!

Moc tady nešaškuj, prostě na západě "kopali za západ a na východě za východ" Teď jsou prostě všichni chytrý ale nebylo to zase tak černobílý, jak si dneska spoustu lidí představuje!

0/0
2.2.2008 19:39

mike

Re: Re: Re: Vy toho naděláte!

kdepak, ja jsem uplne blbej, ver mi:-)..ale on i ten nejvetsi idiot vidi, kde je ten zapad a kde (a diky komu) je vychod..:-/

0/0
2.2.2008 20:04

jajaja00

Re: Re: Re: Vy toho naděláte!

VOLE. A to ti dost lichotím.

0/0
3.2.2008 17:11

Ludek_II

Re: Vy toho naděláte!

Jmenovalo se to CHEVA...ci tak nejak a vyrebala to jakasi fabrika v Brne. Myslim,ze to bylo krasne kopirovani patentu a la made in China :-).

0/0
2.2.2008 18:55

Jana

Re: Re: Vy toho naděláte!

já si na to taky dobře vzpomínám, kostičky nepasovaly pořádně na sebe a těžko se i rozebíraly... žádné srovnání kvalitou s pravým legem.

0/0
2.2.2008 22:47

CD

Re: Re: Vy toho naděláte!

Myslím si, že CHEVA vznikla až za doby rozvinutého modrého kapitalismu (nebo těsně před jeho přiznáním).

My jsme za socialismu (1980-1984) měli ve školce pravé LEGO - pro socialistické plánování to totiž přišlo do školek jako nejlevnější stavebnice (vysoká robusnost).

0/0
3.2.2008 23:00

blekkal

Re: Vy toho naděláte!

Falmere, Merkur máš tady:

http://www.merkurtoys.cz

I když chápu, že s tím, že ti šmejdi kolem nakupují více Lego se dá lehce zatočit. Stačí nařídit Merkur do každé rodiny a zakázat Lego. A samozřejmě znárodnit a vyvlastnit všechno co půjde, aby bylo z čeho financovat starý dobrý český socialistický ráj... :-©

0/0
2.2.2008 19:18

Ravenhorn

Re: Re: Vy toho naděláte!

No jo idiot se najde všude. Rv

0/0
4.2.2008 8:53

Tykvab

Re: Vy toho naděláte!

A jak víž že Merkur někdo zlikvidoval, vždyť pořád existuje a je velmi žádaný. Nejdřív si něco zjisti !

0/0
4.2.2008 14:51

sappho21

Re: Vy toho naděláte!

Co je zlikvidované? Merkur se prodává nadále.

0/0
5.2.2008 14:53

pepik

mlada leta

joo, vzpominam si jak jsem po obede sedl k legu a vydrzel si hrat az do vecere... Moje nejoblibenejsi hračka.. ted jsem narazil na zajimavou hru, kde stavite z lega http://ldd.lego.com/download/

0/0
2.2.2008 14:53

PF

Re: mlada leta

To si mě Pepíku rozesmál, to se stalo loni né? Letos ale už chodíš do devítky a končej Tvoje dětský léta , tak se mazej učit !

0/0
2.2.2008 19:42

pepik

Re: Re: mlada leta

joo joo, kéž by šlo se vrátit na bezstarostnou devítku..

0/0
3.2.2008 14:35

Datel 007

Lego

Továrna na auta z lega :) http://www.youtube.com/watch?v=-HKTHw-QJZY

0/0
2.2.2008 14:36

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Lego

To je výborné video! Díky moc, už ho tam přidávám;-D

0/0
2.2.2008 15:20

Antileg

Kačer

Stejně mi kačer na provázku příjde lepší.

0/0
2.2.2008 13:34

GRACX

Re: Kačer

souhlas :-)

0/0
2.2.2008 14:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.