Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Prohlédněte si tramvaje, které vás nikdy nesvezou. Vozí sníh i mrtvé

Tramvaje sloužící k odklízení sněhu a převážení nákladu můžete potkat v ulicích Prahy i dnes. Pohřební nebo třeba vůz na čištění žlábků ani v muzeu. U nás si je prohlédnete všechny.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

anonym2

Trochu osvěty by neškodilo

V diskuzi zde se ukazuje, že řada lidí si nic moc nepředstaví pod těmi promilemi sklonu, co takle malej článeček na osvětu.

0/0
24.6.2008 14:25

:-)

:-)

V

0/0
13.6.2008 14:39

vozova.hradba

překlepy

Zajímavý obsesní článeček je zničený spoustou překlepů a nesouvislých vět. První odstavec nedává smysl (ani v muzeu), vůz pro "měření vrchního měření" asi taky není to pravé ořechové. Když už jste to dávali dohromady tak dlouho, tak jste to mohli taky nechat někoho přečíst. Mě to přestalo bavit po třetí chybě/nesmyslu, a tak jsem si jen prohlížel fotky...

0/0
20.5.2008 11:49

Dolorez

Cibule, žádná hruška..

:-)

0/0
15.5.2008 15:45

Eda

Chybí tam zmínka o školních vozech

Školní vozy autorům článku trochu utekly (a přitom jich v Praze není málo...), ale co, novináři nemůžou všemu rozumět, když musí zvládnout takový počet rozmanitých témat.

0/0
15.5.2008 15:22

PájaZítra

Re: Chybí tam zmínka o školních vozech

V 9:08 jsem o tom psal...

0/0
15.5.2008 17:11

Erciyes

cool

Nikdy nás nesvezou, protože vozí jen mrtvé. :-) To zní optimisticky.

0/0
15.5.2008 14:23

www.promodirect.cz

Re: cool

R^R^

0/0
16.5.2008 16:18

Homer

Sklon kopců.

Domnívám se, že autor článku má v textu malou, ale podstatnou chybu. Barrandovský kopec sklon 60 % ? To by nevyjela ani tatranská Zůbačka. A Troja 80 % ? Řekl bych, že se bude jednat spíš o sklon 6 a 8 %. V Rakousku jsem jel sjezdovku, která měla 75 % a to byl sakra jinej kopec. ;-D

0/0
15.5.2008 13:25

Makovec8

Re: Sklon kopců.

60 promile tam je napsano.

0/0
15.5.2008 13:39

tomáš klobás

Re: Sklon kopců.

ono by bylo ještě potřeba vědět, jak se značí procenta a promile.. ;-D;-D;-D

0/0
15.5.2008 14:19

Erciyes

Re: Sklon kopců.

No tak sklon 75 procent může mít sjezdovka tak 30 metrů. Delší 75procentní svah se sjet nedá - to už je skoro kolmý. to nesjedou ani nejlepší freestyleři.:-) Já lez na Wiessbachhornu v Rak. 60-ti procentní svah a můžu ti říct, že je to vo hubu.

0/0
15.5.2008 14:26

Erciyes

Re: Re: Sklon kopců.

Tedy dá se spadnout volným pádem a dole se zabít...:-)

0/0
15.5.2008 14:28

Haui1

Re: Re: Sklon kopců.

60 procent, to je přece svah se sklonem 30 stupňů, opravte mně, jestli se mýlím. A 75% je 37 stupňů. Přece 100 sklon není kolmice.

0/0
15.5.2008 14:37

Erciyes

Re: Re: Re: Sklon kopců.

kolmice to není, ale opravím vás. Tedy pokud na to mé chabé znalosti stačí, tak 100 procent by z logiky věci mělo být 90 stupňů. Takže 50 procent 45 stupňů a těch 75 procent nějakých 67-8 stupňů a to je extrémní padák. to se sjet nedá. Myslím, že jeden takový úsek je na sjezdovce SP ve Wengenu,ale je tak krátký, že tam ti profíci ten "volný pád" pár desítek metrů zvládnou.

0/0
15.5.2008 14:45

Erciyes

Re: Re: Re: Re: Sklon kopců.

Takže 100 by měla být kolmice. :-)

0/0
15.5.2008 14:50

Haui1

Re: Re: Re: Re: Sklon kopců.

Pokud se nepletu, sklon deset procent znamená, že na metr vzdálenosti se cesta zvýší o deset centimetrů. Takže při sklonu sto procent se na metr vzdálenosti trasa zvýší o metr. Z čehož vychází úhel 45 stupňů.

0/0
15.5.2008 15:06

Paffka

Re: Re: Re: Re: Re: Sklon kopců.

presne tak, 100 % na metru je rozdil jednoho metru

0/0
15.5.2008 15:37

bechernik

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sklon kopců.

to je pekna blbost, pri uhlu 45° nastoupam na ujety metr presne 70,7cm, protoze ujeta vzdalenost je PREPONA trojuhelniku.

0/0
19.5.2008 16:48

deklnakrk

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Sklon kopců.

1 ‰ je vyjádření rozdílu 1m na 1km jako tangenty, tedy 1km ne jako přepona, ale jako přilehlá odvěsna !!!. Tedy 1/1000 = 1‰ = 0,1%  Úhel 45° je 100% !  Samozřejmě, při 1 m ujetém po přeponě (ostatně po té jedeme) odpovídá převýšení 70,7 cm, ovšem vyjádření stoupání v ‰ či v % odpovídá tangentě, kdy 45° odpovídá poměru 1/1 = 1000‰ = 100%.

0/0
20.5.2008 8:22

Homer

Re: Re: Re: Re: Sklon kopců.

tady je odkaz jmenuje se to Harakiri piste.

http://www.mayrhofner-bergbahnen.com/en/100383/100252/steilste_piste_oesterreichs_actionberg.html?S=

Doporučuji stáhnout reklamní spot s rolbařem, to je veliká sranda. A Fake to není. Jsou tam i někde ke stažení fotky, je to strašnej kopec.

0/0
15.5.2008 16:56

Homer

Re: Re: Re: Re: Re: Sklon kopců.

Na levo od fotky je spot a na pravo je Harakiri shooting. :-©

0/0
15.5.2008 16:57

FleXxX

Re: Re: Re: Re: Re: Sklon kopců.

ano není to fake... jel sem ho několikrát a naposled se mi zasekla hrana a jel sem po zádech až dolů :D

0/0
24.6.2008 13:45

m.l.

Re: Re: Re: Re: Sklon kopců.

Ne, 100 % je stoupání o 1 metr výšky na 1 metr vodorovné délky, takže 45 stupňů. 75 % je arctg(0.75) = 36 stupňů 52 minut.

0/0
17.6.2008 11:17

dicky75

Re: Re: Re: Sklon kopců.

Asi tak, sklon 45 stupňů je 100% klesání, kde o poměr odvěsny a přepony pravoúhlého trojúhelníka. Kolmice by byla nekonečno %, protože by to byl poměr x/0. Jasné?

0/0
19.5.2008 11:46

anonym

Udávání sklonů procenty

Stoupání a klesání se v technické praxi neudává úhlem, ale poměrem převýšení a vzdálenosti. Pro tratě a cesty se používá přepočet na metry na kilometr (100 m), tedy tisícina - promile. Je to šikovné i proto, že  je to tangenta úhlu (k výpočtu práce). A pro malé sklony (do 5 ° a možná 10 °) s úhlem v radiánech.

Takže sklon 80 ‰ je ňákejch 4,5 stupně. No 80 % je 39 °. A 100 % znamená, že trať stoupne o 1000 mm na 1 m a to je úhel 45 °!

Kolmice je ∞ ‰, a 60 ° je  173 % nebo chcete-li 1732 ‰ (=√3).

0/0
24.6.2008 14:16

Rosťa Jančar - Technet.cz

Re: Sklon kopců.

Citace:"se sklonem až 62 ‰" ‰ - promile; % - procenta:-)

0/0
15.5.2008 14:31

Veronique

Re: Re: Sklon kopců.

A ja bych se zrovna vsadila, ze jeste rano tam byly procenta a ne promile...

0/0
15.5.2008 19:03

Erciyes

Re: Sklon kopců.

Jinak přes 40 procent už je brutální černá.

0/0
15.5.2008 14:42

Haui1

Re: Re: Sklon kopců.

Sklon 40% je mírný kopeček s úhlem 21 stupňů. I školní svahy pro začínající lyžaře mají větší sklon. :o)))

0/0
16.5.2008 7:42

Jenda

Re: Re: Re: Sklon kopců.

Jestliže 50% je 45°, pak 40% asi nebude 21° ale 40,5° což už je o hubum nemyslíš?

0/0
16.5.2008 15:14

čmoud

Re: Re: Re: Re: Sklon kopců.

50% je 22,5°... to zas tak o hubu není...

0/0
17.5.2008 10:05

deklnakrk

Re: Re: Re: Re: Sklon kopců.

1 ‰ je vyjádření rozdílu 1m na 1km jako tangenty, tedy 1km ne jako přepona, ale jako přilehlá odvěsna !!!. Tedy 1/1000 = 1‰ = 0,1%. Vyjádření stoupání v ‰ či v % odpovídá tangentě, kdy 45° odpovídá poměru 1/1 = 1000‰ = 100%.

0/0
20.5.2008 8:25

m.l.

Re: Re: Re: Re: Sklon kopců.

stoupání 40 % je úhel arctg(0.4) = 22 stupňů což je třeba brutální černá sjezdovka v Les Orres (jel jsem ji jednou a doteď se mi klepou nohy).

0/0
17.6.2008 11:24

Alča

Pochvala + leštění

Opravdu skvělý článek, bylo zábavné a poučné to celé číst.

Měla bych i jeden dotaz, když se někde dlouho nejezdí tak ty koleje hrozně zreznou. Existuje nějaký vůz, který to před prvním projetím tramvaje přeleští? Nikdy jsem nic takového neviděla

0/0
15.5.2008 13:01

tvrdá a malá a šikovná

Re: Pochvala + leštění

To se spíš dělá hezky růčo

0/0
15.5.2008 13:07

Rosťa Jančar - Technet.cz

Re: Pochvala + leštění

Existují brousící bvozy, které přebrušují různé nerovnosti na kolejích, Praha takový vůz měla ale v současnosti nemá

0/0
15.5.2008 13:19

Alča

Re: Re: Pochvala + leštění

Děkuji za odpověď :-)

0/0
15.5.2008 19:10

Eskymak

Re: Pochvala + leštění

Oni zrezlý koleje nějak vadí?

0/0
16.5.2008 21:57

PájaZítra

Re: Re: Pochvala + leštění

To si piš! Copak oxid železa vede (spolehlivě) elektrickej proud? V malých napětích a proudech rozhodně ne, při 600 V a mnoha desítkách Ampérů už sice nějaký ten elektron skrz rez projde, ale vůz by i tak mohl zůstat neuzemněný a tudíž potenciálně nebezpečný.

0/0
19.5.2008 17:40

spartaman

Re: Re: Re: Pochvala + leštění

Rez nevadí, ta víceméně vede, ale situace tzv. odizolovaného (neuzemněného) vozu může nastat například na neprojetých kolejích s listím, v Praze například ve Stromovce. Nutno z takového vozu vystupovat tak, že snožmo vyskočíte, je to dobrá hlína. :-)

0/0
30.7.2008 13:26

Vomejt

TRAMVAJ VE FILMU

Petrohradská verze nákladní tramvaje (zde č. 1) si zahrála v jednom z nejlepších ruských filmů posledního desetiletí - v BRATROVI. Sergej Bodrov ml. si na ní naskočí na útěku před čečenskými gangstery.

0/0
15.5.2008 12:46

stella.a

Re: TRAMVAJ VE FILMU

jo skvely film. Skoda sergeje bodrova jr.

0/0
21.5.2008 7:18

tvrdá a malá a šikovná

Ty historický tramvaje

jsou nej! Nebyla bych proti kdyby ještě jezdili pořád

0/0
15.5.2008 12:32

blue_velvet

Chybi vam tam

modra tramvaj vozici deti do Stromovky. Vdycky jsme z oken mavali a chodci zase mavali nam. To si z predskolnich let jeste pamatuju ;-)

0/0
15.5.2008 12:29

iuos

hmm

super článek, díky R^

0/0
15.5.2008 12:07

Ruler

musím se přiznat

že jsem žádnou takovou tramvaj dosud neviděl a neměl o ni ani tucha... pěkný článek :)

0/0
15.5.2008 11:59

Rewelis

Super článek

Musím pochválit za zpracování a rozsah článku.

Měl bych jeden dotaz: K čemu jsou ty bočnice na těch starých tramvajích?

0/0
15.5.2008 11:49

PájaZítra

Re: Super článek

Aby se nic živýho či jiná překážka nedostalo z boku pod kola.

0/0
15.5.2008 17:08

savers

Tohle jezdní v Anglii

Tramvaj bez střechy v Black Poolu - taky pěkné

http://www.labradorbady.com/tramvaj_black_pool.jpg

0/0
15.5.2008 11:21







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.