Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Sebevražda, nebo fatální technická závada? Letoun se zřítil do oceánu

Egyptský druhý pilot je asi jediný, kdo ví, co se stalo před tím, než se letadlo s 217 lidmi zřítilo střemhlav do oceánu. Egyptští vyšetřovatelé trvají na tom, že šlo o neznámou technickou závadu, američtí se obávají, že to byl úmysl.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Taki

EgyptAIR

Abych to trochu odlehčil. Letíme za dva týdny do Egypta a po tomto dílu jsem docela rád, že to je s ČSA.

0/0
13.2.2008 16:45

Qíteček

Díky

Díky za článek. V TV pořadu mi chybělo (nebo uteklo), co se dělo s letadlem PŘED vypnutím autopilota... Jenomže podle grafu z článku se eště 10s nic nedělo, letělo to pořád rovně...

0/0
13.2.2008 11:56

guest

kdo nakonec tu nehodu zavinil?

Jak jsem si procetl prispevky, tak jsem nabyl dojmu, ze jsem asi jediny, komu neni jasne, kdo nebo co nehodu zpusobilo. Americane vyloucili technickou zavadu. Opravdu? Urcit pricinu letecke nehody je velice slozite. Nejak si nedokazu predstavit, jak u tak sloziteho stroje, jako je dopravni letadlo jsou inspektori schopni rozlisit, ktere defetky byly zpusobeny pred narazem a ktere az v momente, kde se letadlo roztristilo o hladinu. Navic urcite ze dna nevyzvedly vsechny soucasti letadla, takze dukaz prokazujici moznou zavadu na letadle tam dole nekde mozna lezi. Pokud se 100% jistotou nebyl pripad vyresen, tak se zavada muze kdykoli projevit u jineho letadla.

0/0
13.2.2008 11:37

guest

Re: kdo nakonec tu nehodu zavinil?

A co se tyce varianty sebevrazdy zastupujiciho prvniho pilota, tak mi tu nesedi par veci. Jeden ze zakladnich lidskych pudu je snaha o preziti. To, aby se nekdo dokazal zabit vyzaduje hodne vaznou psychickou poruchu. Piloti dopravnich letadel musi kazdy druhy rok na lekarskou prohlidku, jejiz soucasti jsou narocne a obavane psychotesty, ktere by urcite odhalili sebevrazedne sklony. Jiste, pod urcitym tlakem a za prispeni metod vymyvani mozku se da dosahnout toho, aby se nekdo sam zabil. Ale to trva roky a mezitim by se na to pri psychotestech prislo. Navic i kolegove piloti by si vsimli nestandardniho chovani. Clovek muze byt fanaticky verici, ale to aby si vzal zivot je neco uplne jineho. Araby rad nemam, ale verim tomu, ze do posledni chvile se prvni pilot snazil letoun zvladnout a zachranit. Mozna udelal nejakou chybu, ale nebyl to umysl.

0/0
13.2.2008 11:44

x

Re: Re: kdo nakonec tu nehodu zavinil?

Bohuzel nebylo to poprve v tomto pripade kdy se pilot rozhodl zmocnit letadla a neco s nim provest - jiny pripad - zde se podarilo palubniho inzenyra zvladnout a tak skouncil az u soudu s trestem na dozivoti.

odkaz:http://www.letadla.info/disaster/fedex705.php

0/0
13.2.2008 11:55

reditel vesmiru

Re: Re: Re: kdo nakonec tu nehodu zavinil?

Ach jo, to ta moje naivita a neskonala vira v lidskou dobrotu a podstivost. O tomto strasnem pripadu jsem nevedel. Uznavam, ze je mozne aby i psychicky naruseni lide prosli psychotestem na osvedceni o zdravotni zpusobilosti 1. tridy. Ale stavat by se to nemelo.

0/0
13.2.2008 12:26

Karel

Re: kdo nakonec tu nehodu zavinil?

Někdy se dá určit, kdy k poškození součásti došlo, jindy ne. Tady jsou nejvíce diskutovány praskliny na pístu hydraulického válce (při nárazu zasunutého), vady na hydraulickém ventilu, vzpomínané nýty a skutečnost, že záznamy z DFDR ukazují od jistého okamžiku natolik odlišné výchylky polovin výškovky, že to není technicky u nepoškozené VOP možné. Také se diskutují problémy s divným chováním letadla na předchozím letu při přiblížení na letiště v LA, a další okolnosti.

0/0
13.2.2008 17:15

x

Re: Re: kdo nakonec tu nehodu zavinil?

"DFDR ukazují od jistého okamžiku natolik odlišné výchylky polovin výškovky, že to není technicky u nepoškozené VOP možné."

Jestli to nevzniklo to poskozeni tim predchozim zcela prudkym klesanim - tedy az jako jeho nasledek.

0/0
13.2.2008 17:37

Karel

Re: Re: Re: kdo nakonec tu nehodu zavinil?

Je to samozřejmě možné, jestli si správně vzpomínám, letadlo dosáhlo ve špičce rychlosti asi 0,98 Mach a přetížení asi 3,5 G.

0/0
13.2.2008 18:41

Borek

první nebo druhý pilot?

Možná to špatně chápu, ale neměl být zmíněn v následující větě spíš druhý pilot, který je zmiňován i v dalších větách?

"PRVNÍ pilot odporoval, že ani on není zdaleka unavený, a že mu to měl říci dříve."

a ještě

"El Batútí si snědl večeři a poté nahradil PRVNÍHO pilota v jeho křesle."

Kdyby nahradil prvního pilota (kapitána), tak by v kokpitu zbyli dva druzí piloti, což asi není přípustný stav a neodpovídá to zbytku článku. Leda že by byl myšlen první druhý pilot :)

0/0
13.2.2008 0:48

Borek

Re: první nebo druhý pilot?

A ještě bych poprosil někoho z oboru, aby mi vysvětlil, co to znamená, když se ručička na variu točí dokola. To znamená velké překročení vertikální rychlosti, které se nevejde na stupnici, nebo je to úplná kravina, jak tu někdo zmiňoval?

Každopádně díky za článek, na TV většinou nekoukám a (nejen) na tyto články se na Technetu vždycky těším.

0/0
13.2.2008 0:48

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: první nebo druhý pilot?

Občas se mi pomíchali first officer = druhý pilot. Ale tady jsem chtěl ukázat, že byli dva druzí piloti, takže ve vašich větách je to "první druhý pilot" a "prvního druhého pilota", ale to zní divně. Uznávám, že to není ideální řešení.

0/0
13.2.2008 14:52

vypnul autopilota a 10 sekund se

Te.

zatvrzele se odvolávají na silné náboženské cítění pošuka který vykřikuje "Bůh" a vystrkuje péro na kolemjdoucí cizí ženy. To je realita slepé víry v cokoli.

Svoje přesvědčení a svoje cítění považují za argument, argument pro krytí jedince o kterém myslící souvěrci vědí že to udělal.

Deprivanti z utečeneckých táborů na sebevražedné vražedné výpravě mají nejpevnější slepou víru. Často to bývají lidé existenčně na dně...

"Ve jménu Boha milosrdného, slitovného" - kdepak byl všemocný bůh? Pokud tam byl - pročpak nic neudělal? Proč stovku poctivých věřících zabil strašným způsobem? Proč se neslitoval? Že by to byl takový šmejd?

Není šmejd. Protože není vůbec.

0/0
12.2.2008 23:53

Te.

vypnul autopilota a 10 sekund se nic nedělo

"Nějaký pohyb letounu donutil prvního důstojníka zasáhnout." Změna pohybu letounu a zásah do řízení nastaly až 10 sekund po vypnutí autopilota. Těch deset sekund se nedělo s letadlem nic.

Člověk který zpozoruje poruchu nenapomíná sám sebe. Vypnul autopilota, deset vteřin váhal, napomínal se: "Ovládej se!" A pak potlačil berany.

To neokecají, příbuzní.

.

Propouštím-li primitiva tak mu to řeknu až pustí montpáku a stojí u skříňky. Má-li problém dostane doprovod ke dveřím.

0/0
13.2.2008 0:01

Karel

Re: vypnul autopilota a 10 sekund se nic nedělo

V angličtině neznamená "control it" zrovna ovládej se. Připomínám, že to nebylo řečeno arabsky. A navíc to nezaznamenal mikrofon u druhého pilota ale mikrofon vzadu v kokpitu. Kdo a co tam někdo pronesl je jedna z neznámých. Jestli potlačil berany také nevíme, síla na ně se u 767 nezapisuje do DFDR.  Takto by se dalo pokračovat a zpochybnit celou americkou verzi. Ale nebudu to dělat, třeba je pravdivá. Ale taky možná mají pavdu Egypťané.

0/0
13.2.2008 16:54

x

Re: Re: vypnul autopilota a 10 sekund se nic nedělo

"síla na ně se u 767 nezapisuje do DFDR" Ale urcite musi byt poznat kam je tlaci - a tak by mu o moznych problemech s letadlem  po navratu jiste rad rekl.

0/0
13.2.2008 17:28

Karel

Re: Re: Re: vypnul autopilota a 10 sekund se nic nedělo

Jestli jsem to správně pochopil ze závěrečné zprávy, do DFDR se zapisovala výsledná výchylka, ale co ji způsobilo, není tak docela jisté. Mimochodem, nevíme ani na 100%, že to byl pilot, kdo vypojil autopilota. To předpokládáme z toho, že po jeho vypnutí nenásledovalo varovné hlášení. Nebo třeba nic nevíme o původu série úderů, nahrané na CVR. Nevíme co přimělo kapitána, aby vypnul motory (f/o jen snížil jejich tah). Je tam poměrně dost bílých míst, která asi nebudou nikdy zaplněna. Problém tohoto vyšetřování ale spíš vidím v jeho přílišném zpolitizování a rozdělení na my a oni. Ostatně jako hodně příspěvků v této diskusi.

0/0
13.2.2008 19:01

Semjase

Tak jsem procetl ten dokument

Hmm, zajímavé. Jak se ti piloti v kabině baví.... :-/

0/0
12.2.2008 16:45

Bret

Druhý pilot

Mně ale hlavně zaráží, proč ten druhý pilot tam jen tak seděl. Přece se jen z úcty ke stařší osobě nenechá zabít. Musel přece vědět, co znamená, když se vypnou motory atd.

0/0
12.2.2008 15:34

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Druhý pilot

Druhý pilot byl ten, který byl u řízení. Pokud myslíte "druhého druhého pilota", tedy toho, který řídil jako první, tak ten v osudnou dobu v kokpitu nebyl, seděl v prostoru pro cestující. Zastupující druhý pilot byl v kokpitu sám.

0/0
13.2.2008 0:19

djdave

dalsi serie

Nevite nekdo jestli bude dalsi serie? Jediny na co se da krome ztracenych :) v telce celej tyden divat ...

Treba Concorde v r. 2000 by mohli natocit ale tam melo celkem rychlej prubeh ....

0/0
12.2.2008 14:54

Datel 007

Re: dalsi serie

Tuším že to už bylo. I když možná to bylo v jiném dokumentu. Tuším že Sekundy před katastrofou. Ale nevím to jistě

0/0
12.2.2008 15:46

wildge

Byl to magor

a tu noc mu jeblo definitivne. Nema to nic spolecneho s islamem. Uz takhle naruseny clovek se dovedel, ze konci. Ten sefpilot, co mu rekl, ze skonci a presto ho nechal letet, byl taky nejaky blbec.

0/0
12.2.2008 14:20

Petr

Re: Byl to magor

Asi tak. Nemá to asi nic společnýho s islámem, ale s náboženstvím obecně ano. Člověk uvažující rozumem nezatíženým vírou v boha by tohle neudělal, resp. pravděpodobnost toho, že by to udělal, je mnohem menší. Je to ale i chyba jeho šéfa - měl mu to říct až po přistání.

0/0
12.2.2008 18:15

AA

Re: Re: Byl to magor

:) "Člověk uvažující rozumem nezatíženým vírou v boha by tohle neudělal,

resp. pravděpodobnost toho, že by to udělal, je mnohem menší." - Je to měřitelné? Navíc - dle kterého boha je zabití 200 cestujících,  jenom tak, správné?

0/0
13.2.2008 20:40

Pedol

muslimové jsou prý lidé jako my

Lidé jako my však kupříkladu:

a) nenavádějí nezletice, aby zlikvidovali dcerunky porušivší "rodinnou čest" když se zakoukají do kluka. b) neodvrhují či nezabijejí vlastní potomky pokud se rozhodnou vystoupit z církve. c) neschvalují džihhád proti nevěřícím. d) smyslně se netřese na 72  recyklovatelných pannen v nebi

... a ještě spoustu věcí "člověk" neudělá a muslim ano.  Člověk jako já se však dopouší takových zvěrstev jako je požírání bůčku a hltání slivovice. Právě toto je podstata problému.

0/0
12.2.2008 11:52

emirates

Re: muslimové jsou prý lidé jako my

a b c d plati mozna bezne pro CR, ale nikoliv pro spoustu krestanskych statu/komunit, kde si na svem krestanstvi zakladaji.

Tyhle nabozenstvi jsou uplne na stejno (taky vznikly z jednoho a toho sameho) a rozdil je pouze v tom, ze ve vetsine krestanskych statu je nabozenstvi dusledne oddeleno od statu, jinak bysme meli uplne to samy.

0/0
12.2.2008 12:09

Pedol

Re: Re: muslimové jsou prý lidé jako my

můžete nám prosím sdělit ve kterém křesťanském státě praktikují např. zabíjejí za odpadnutí víry?

Islám je nepevedenám pokusem o plagiát Židovství i křesťanství z halucinací patologicky ambiciózního pouštního pastevce, jehož ryzí podoba poskytuje málo místa jak pro vzájemné porozumění, tak pro vědecký a jiný pokrok, nemyslitelný bez zvídavého neklidu západního člověka.

0/0
12.2.2008 16:43

AA

Re: Re: Re: muslimové jsou prý lidé jako my

"Islám je nepevedenám pokusem o plagiát Židovství i křesťanství z

halucinací patologicky ambiciózního pouštního pastevce"  :-):-)R^R^

0/0
13.2.2008 20:43

Mablung

Re: muslimové jsou prý lidé jako my

To že to je muslim v tomto případě nehrálo velkou roli. Pokud jsou závěry komise správné, tak se ten člověk rozhodl spáchat sebevraždu a vzít pár lidí sebou. Duševní hnutí či porucha, která prostě s náboženstvím nemá nic společného. Křesťan by opakoval "všichni jsme hříšníci", agnostik "kiss my shiny metal ass". Výsledek by byl stejný ...

Muslimům je zakazovaná vražda stejně jako ve všech ostatních náboženstvích. Jsou povoleny vyjímky, ale ty na tento případ nenapasujete (nezastávám se muslimům, jen nemám v úmyslu myslet šablonovitě)

0/0
12.2.2008 12:27

Pavel Kasík - Technet.cz

šablonovité myšlení

Děkuji za věcný příspěvek do diskuze. Myslím, že radikalismus hrál možná nějakou roli při vyšetřování nehody (Egyptská strana prý nechtěla, aby američtí vyšetřovatelé mluvili s příbuznými pilota), ale nejspíš ne při nehodě samotné. A díky taky za referenci z Futuramy:-) Humorný nadhled je někdy potřeba.

0/0
12.2.2008 12:43

Pane Kasiku

Re: šablonovité myšlení

clanky o katastrofach jsou super a ctive, ale je v nich spousta nepresnosti hlavne v terminologii. Dalo by se s tim neco udelat? Napr. v tomhle clanku hovorite o klapkach, kdyz mluvite o VOP apod. Neznalemu cloveku je to ukradene, ale kdo o tom neco vi, je zmaten, co vlastne myslite.

0/0
12.2.2008 15:14

Pedol

Re: Re: muslimové jsou prý lidé jako my

K tomu, že tento pravověrný muslim jedním vrzem zavraždíl 100 Amíků+další nevěřící psy mu zřejmě dopomohla představa úlevy v náruči 72 pannen.  Vždyť věčné a neměnné slovo Alláhovo zní takto:

"A až uplynou posvátné měsíce, pak zabíjejte modloslužebníky, kdekoliv je najdete, zajímejte je, obléhejte je a chystejte proti nim všemožné nástrahy!" Súra 9, verš 5

"Zabíjejte je všude, kde je dostihnete, a vyžeňte je z míst, odkud oni vás vyhnali, vždyť svádění od víry je horší než zabití." Súra 2, verš 191

0/0
12.2.2008 16:37

Pedol

Re: Re: Re: muslimové jsou prý lidé jako my

"A odměnou těch, kdož vedli válku proti Bohu a Jeho poslu a šířili na zemi pohoršení, bude věru to, že budou zabiti anebo ukřižováni či budou jim useknuty jejich pravé ruce a levé nohy anebo budou ze země vyhnáni." Súra 5, verš 33

  Kdyby brali lidé ve třicátých letech vážně Mein Kampf, nebyla by žádná 2. světová válka. A teď zase neberou vážně toto. Čekají nás ještě pěkné věci.

0/0
12.2.2008 16:38

Mablung

Re: Re: Re: Re: muslimové jsou prý lidé jako my

Víte, pro člověka je strašně důležité logické myšlení a s tím související chápání vztahu příčina - následek.

Příčina - korán a jeho vykladači hlásají násilí, následek - muslimové se nachají od duchovních snadno přemluvit k sebevražedným atentátům. Příčina - zklamaný vyhozený pilot který nemá pro co žít se chce pomstít zaměstnavatelům, následek - sebevražda v letadle plném lidí.

Splétáte dohromady dvě věci. Násilnou mentalitu Koránu (respektive, jeho výkladu. On korán lze vykládat i mírumilovně (a Bible zase nenávistně, čehož důkazem může být genocida indiánů v Jižní Americe)) a duševního rozpoložení jednoho sebevraha. Zbytečně. Podíváte-li se na sebevražedné záchvaty školáků kteří postřílejí několik spolužáků a pak zbraň obrátí proti sobě, jsou úplně stejným případem jako tento sebevražedný pilot. A jsou to většinou běloši.

0/0
13.2.2008 9:10

Maveric

Re: Re: muslimové jsou prý lidé jako my

...a v tom seprávě hluboce mýlíte, to že byl muslim hrálo právě klíčovou roli.Zjevně nechápete rozdíly mezi křesťanstvím které je stále v nás všech a kde sebevražda je nejhorší zločin avražda snad druhý nejhorší.Umuslimů, kteří věří,v existenci paraelních světů -světa živých a světa mrtvých v jednom místě a prostoru - je sebevražda a  takétřeba hromadná vražda -jen přehozením vyhýbky bez božího trestu,z jednoho světa přejdete do druhéhoi se všemi svými obětmi kterým v tomto duchu prokazujete vlastně službu...nejkrásnější na tom je ty jejich teorie o převtělování -které umožňují čelit teroru pomocí...psů, sebevražedný atentátník se neodpálí je-li v blízkosti "zvíře nečisté" tedy pes...hrozila by pravděpodobnost, že se jeho duše z džina dostane do těla psa...hezké že?

0/0
19.2.2008 12:26

Petr

Pristroje ve videu

V tom videu, pri tom prvnim klesani, je tam zaber na vysomer, ktery ukazuje pribyvajici vysku, a zaber na vario, ve kterem se protaci rucicka po smeru hodinovych rucicek (pro neznale: totalni kravina) :-) To nejak nevychytali :-D

0/0
12.2.2008 11:32

Martin

propaganda?

Tak nějak nevím, čtu tyhle články všechny i se dívám na čt na rekonstrukce nehod. Je dost zvláštní,že když se evidentně jedná o chybu amerických pilotů, nebo amerického pozemního personálu,nebo amerických vojáků , nakonec soud vždy rozhodne o tom, že za to nikdo nemůže. Pokud se jedná o nehody neamerických společností a dokonce ještě z islámských zemí, téměř vždy jsou na vině piloti, nebo teroristi. Není to divné? Připadá mi to jako taková čistá nenávist američanů proti všem

,kteří nejsou američani,možná je to jen můj dojem, ale prostě mi to tak z těch rekonstrukcí pripadá.

0/0
12.2.2008 8:57

neodborník

Re: propaganda?

Pro začátek by možná stačilo naučit se rozlišovat mezi úmyslem a chybou i když výsledek může být stejný.

0/0
12.2.2008 9:21

cc

Re: propaganda?

V tomhle pripade, pokud jsou data spravna, tak je to celkem jasny. Pilot ktery tlaci paku od sebe... a k tomu dalsi indicie.

Ale svoje nehody (se statnim zajmem) musi vysetrovat tak jak se to hodi. Viz sestrelene iranske letadlo.

A divne to bohuzel neni, muzou za to nekompetentni lidi na vedoucich pozicich a takovi se najdou vsude.

0/0
12.2.2008 9:23

djdave

Re: Re: propaganda?

mne to o tom iranskym nepripadlo tendencni ...

0/0
12.2.2008 14:52

Lukas

Re: propaganda?

V tomhle věřím USA

0/0
12.2.2008 10:16

8_piv_denne

Re: propaganda?

Chcel by som sa ta spytat: Letel by si cez atlantik radsej s moslimskou alebo euro/americkou posadkou?

0/0
12.2.2008 10:25

Standa

Re: Re: propaganda?

raději s arabskou - fly emirates

0/0
12.2.2008 12:49

8_piv_denne

Re: Re: Re: propaganda?

Sikovna finta, spomenut vykladnu skrinu moslimskeho letectva. A este si chcel nabudit zdanie, ze si to mozes dovolit. Tak to skusime inac: nejaka low cost PosukJet s moslimskou posadkou vs PosukJet s euro/americkou posadkou? 

0/0
12.2.2008 14:38

AA

Re: Re: Re: Re: propaganda?

low cost! 100%

0/0
13.2.2008 20:45

Mablung

Re: propaganda?

Co jsem já získal z tohoto seriálu dojem, většina katastrof byla výsledkem několika pochybení, několika stran. Tohle byla sebevražda, něco čemu se nedalo zabránit.

Jinak, co se týče vaší antiamerické paranoii, zkuste si přečíst předchozí díl seriálu s názvem "Nenamazaný šroub odsoudil letadlo k pádu do oceánu" Jasně se tam konstatuje že na vině jsou američtí technici a americká letecká společnost. Nic pod stůl smeteno nebylo ...

0/0
12.2.2008 12:37

Karel

Re: Re: propaganda?

Také nebylo vše řečeno, třeba se moc nemluví o tom, že nedostatečný plán údržby schválili na FAA (Federální úřad pro letectví).

0/0
13.2.2008 17:04

Collin

Re: propaganda?

Nesmysl, podobný případ se stal i s americkým pilotem a publikovalo se vše...

0/0
12.2.2008 12:51

deficit IQ

spadl do Atlantiku

Bezte s tou vasi novinarskou profesionalitou do haje - to letadlo spadlo do Atlantiku, ne do Ticheho oceanu. Je to - jak rikal Zeman - deficit IQ.

0/0
12.2.2008 0:57







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.