Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Srdce na baterky: od žabích stehýnek ke kardiostimulátoru

Kardiostimulátor umožňuje prodloužit život až o desítky let. Cesta k tomuto zázraku techniky byla dlouhá a složitá, výsledky překonaly všechna očekávání.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

.-.-.-.-.-.-.-.-.-...-.-.-.-.-.-

Pěkné fotky.

Podle toho článku jsou vynálezci kardiostimulátoru úplní debilové ovládaní náhodami. Taky ten červený bramborový nosík svědčí o tom, že pán asi celý život silně nasával...

0/0
1.7.2008 9:48

jan_z_rokycan

Dobry clanek, jen jedna stylisticka chybka...

konec 6. odstavce - "Než ale mohly vzniknout moderní kardiostimulátory, které sledují procesy v těle a přizpůsobí se jim, musela věda ujít dlouhou cestu."

a konec 9. odstavce - "Než ale kardiostimulátor mohl lidem reálně pomáhat, musela věda ujít ještě dlouho cestu."

Potreti uz jsem to ve 12. odstavci nenasel, tak nepredpokladam, ze temer doslovne opakovani byl umelecky zamer. :-P

Jinak clanek R^

0/0
18.2.2008 16:39

Vylízaný Mozek 009

|

R^

0/0
17.2.2008 21:35

venomacek

výborný článek,

jenom  - při přečtení titulku, před rozkliknutím  - jsem si říkal, na co si srdíčko potřebuje svítit (rozdíl mezi baterií a baterkou je ;-)).

Díky

0/0
16.2.2008 19:43

hekrhy

19tis. km

opravdu nevim, jak mam chapat, ze krev urazi za den v tele 19000 km?8-o to nam jako v zilach koluje rychlosti temer 800km/h (tj. asi 220m/s)?;-D

0/0
16.2.2008 15:44

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: 19tis. km

Nepředstavujte si krev jako pevný bod. Uvědomte si, kolik cévek v těle máte a jak rozvětvená síť to je. A všechna vaše krev vámi proteče za minutu třikrát. Číslo je nutné brát s rezervou, nevypovídá nic o rychlosti, jako spíše o vzdálenosti.

0/0
16.2.2008 17:06

Dr. John Zoidberg

Re: Re: 19tis. km

Stále je to ale hloupost, to je podobné jako tvrdit, že Morava urazí za jeden den 354 km. Nebo rovnou 3000 km, pokud počítám i její přítoky. Jistě že krevní oběh je masivně paralelní, ale právě proto nelze počítat vzdálenost, kterou krev urazí. A srovnat ji se vzdáleností na Nový Zéland už je úplně mimo, o ničem to nevypovídá.

0/0
16.2.2008 19:39

hekrhy

Re: Re: Re: 19tis. km

jojo, to s tou rekou je dobre prirovnani... ona ta krev urazi za den radove asi kilometry, vic ne...ze mame v tele tisice ruznych zil a tepen jeste neznamena, ze ty kilometry muzu tisickrat vynasobit:-)

0/0
16.2.2008 21:09

guest

pane Kasikkolik lidi vam pise e-maily?

Opet moc krasny clanek pane Kasik. Dekuji za nej. Jenom by me zajimalo, kolik lidi vas upozornuje na chybky a preklepy v clancich pomoci e-mailu. Ja mam pocit, ze ti hnidopisi kdyz najdou nejakou chybu, tak to musi dat do diskuse aby ukazali, jak jsou dobri.

0/0
16.2.2008 10:35

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: pane Kasikkolik lidi vam pise e-maily?

Pár jich je, díky. Obvykle je to třeba ve článku, který neprojede korekturou nebo se mi tam přehází písmenka. Pak mám v mailu upozornění krátce po půlnoci. Jinak máte pravdu, že většinou lidé píší opravy do diskuze. Vám děkuji za pochvalu:-)

0/0
16.2.2008 10:43

le provocateur

Re: pane Kasikkolik lidi vam pise e-maily?

Vážně nechápu, proč by se na chyby a překlepy nemělo upozorňovat. Články v novinách, i těch webových, by měly být referenční pro správné použití jazyka. Navíc, správná gramatika je u dobrého novináře samozřejmostí.

A tenhle článek je výtečný, btw.

0/0
16.2.2008 12:17

Robin Ood

Re: pane Kasikkolik lidi vam pise e-maily?

Nemohu mluvit za Pavla Kasíka, ale z mé perspektivy jde/by šlo o čistou lenost - pokud jsem doma : Otevřít webmail, nový mail, zavzpomínat jak se jmenoval autor, jestli má nebo nemá mezi jménem a příjmením tečku, sesmolit úvod závěr....  a nebo otevřít diskusi a napsat tam připomínku..:-) To podle mě není exhibice, pokud to tedy přispěvatel nepojme ve stylu "haha, napsal bych to líp, nevíš ani tohle, fuj idnes" :-)

0/0
16.2.2008 12:27

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: pane Kasikkolik lidi vam pise e-maily?

Souhlasím. Do diskuze je to nejrychlejší. Emailem to ale zase dostanu hned a opravim promptně (viz článek o diskuzích). Ale samozřejmě jsem rád i za každé upozornění, a je to jeden z důvodů, proč je diskuze pod článkem přínosná.

0/0
16.2.2008 13:02

technik

odpor

Pokud zaměnil 10kOhm za 1M ,tak zaměnil červený proužek za žlutý a ne hnědý, to by byl 1kOhm....

0/0
16.2.2008 8:46

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: odpor

Máte pravdu, díky. Já bych toho asi za použití přehlédnutí vynalezl hodně;-D

0/0
16.2.2008 10:09

Nazor Experta

Fajn clanek

Lehce ctivej.Pan Kasik je jednickaR^

0/0
16.2.2008 7:07

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Fajn clanek

Díky. Doporučuji projít zdroje, hlavně ten poslední, je tam mnoho zajímavostí, které už by přesahovaly možnosti článku, ale stojí to za to. Snad se k tomu někdy vrátím v historii kardiogramu, protože notový záznam srdečního rytmu mi přišel geniální:-)

0/0
16.2.2008 8:03

blamik

Re: Re: Fajn clanek

Gratuluji k článku.

Jako zdroj pro případné pokračování doporučuji někoho z nestorů České kardiostumilační školy..... Ing. Vopálka, tuším Ing. Bičík, nebo přímo šéflékaře kardiostimulačního centra NSP Na Homolce Mudr Neužil, popřípadě primář Doc. Miloš Táborský.

ještě si dovolím poznámku: proč Titanový nebo plastový obal. KS lze řadit také jako Unipolární nebo Bipolární, podle použitého typu koncovky elektrody pro implantaci. Titan pro unipolární KS (opačná polarita je plocha přístroje) není pro organismus alergizující. Plast se používá pro bipolární KS kdy je opačná polarita přenášena přimo elektrodou a není ji proto nutno "zemnit" plochou přístroje.

a naposledy: Kardiostimulátor - defibrilátor = Kardioverter (ICD)

Neberte to prosím jako rýpání, článek je fakt hezký. Navrhuji přidat jako další článek třeba o někom kdo kardioverter skutečně nosí. V čechách to jsou řádově desítky až stovky lidí. Od 10ti let až po důchodový věk. Občas narazí na velice kuriozní situace.

0/0
18.2.2008 13:25

Greybeard+

Pane Kasík,

další vtípek na čtenáře? Nevěřím tomu, že je to chyba.

Oscilátor vyžadoval 10KW? rezistor. Sáhl jsem do krabice, ale špatně jsem přečetl barevné označení a použil jsem omylem 1MW?.";-DR^

0/0
16.2.2008 2:27

Ucitel fizyki.

Re: Pane Kasík

Nekdo si asi plete Ω a W Rv

Neuci to na zakladni skole. A pokud nevim jak se znak "Ω" napise, je to lepsi napsat slovne "ohm".

0/0
16.2.2008 4:13

Ucitel fizyki.

Re: Re: Pane Kasík

No vidim, ze Vas redakcni system neumi znak ohmu nejak zpracovat :-/

0/0
16.2.2008 4:15

.

Re: Re: Re: Pane Kasík

protože se jedná o unicode a to běžně nikdo nepoužívá

0/0
16.2.2008 18:18

krejca85

Re: Pane Kasík,

W se u odporu pouziva jako znacka ohm, je to trochu matouci ale z kontextu pochopitelne, kdyby pacient dostal 1Mwatt energie do tela, zrejme by uz srdce nepotreboval :)

0/0
16.2.2008 4:59

Greybeard+

Re: Re: Pane Kasík,

???;-D;-D

0/0
16.2.2008 5:14

Greybeard+

Re: Re: Pane Kasík,

Watt se sice u odporu používá, ale ne jako jeho hodnota, ale jako zátěž, např. 1W. Hodnota, velikost odporu je vždy OHM. A co se týče dostat 1MW energie do těla? Blbost.

0/0
16.2.2008 5:23

Pavel Kasík - Technet.cz

díky za opravu

Leju si šampón na hlavu... Vtípek to není, už jsem to párkrát viděl, že se W používá jako náhrada znaku, který mi sem do diskuze nejde napsat (velká řecká omega). Bylo v plánu to napravit, tak jsem to napravil teď. A taky jsem se kouknul, o jak malé přehlédnutí šlo: http://www.audionotekits.com/resistorcodes.html

Opravil jsem také (respektive sjednotil) EKG a anglickou variantu ECG. Pozorným čtenářům děkuji, z celé ho srdce.

0/0
16.2.2008 7:59

Jaromír Borecký

Re: díky za opravu

W se opravdu používá, ale pouze u impedance ( ekvivalent odporu, ale pouze u sřídavého průběhu - sinusoidy a to i různých modulacích), takže by se mělo psát OHM - ještě jsem neviděl rezistor značený přímo v impedanci a to jsem elektrikář. ;-D

0/0
17.2.2008 20:33

hrisnici cz

chybka

jen malá gramatická chybka: "srdce bylo..." ;-)

0/0
16.2.2008 1:38

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: chybka

Hloupý překlep, mea culpa. Díky.

0/0
16.2.2008 7:55

hrisnici cz

Vynikající

Vynikající článek R^ Máte velkou pochvalu :-)

0/0
16.2.2008 1:35

Atnarfus

Re: Vynikající

Ano, také jsem si ho rád přečetl. Jako technika mne podobné věci zajímají.

0/0
16.2.2008 16:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.