- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Nešlo náhodou o plošinu Alfa Bravo? Plošina Piper Alfa vyletěla do povětří. Piloti helikoptéry byli machři.Přistát pomocí autorotace s takovou těžkou "potvorou" a všechny zachránit to je zázrak.Ten rejpal by si měl sednout do simulátoru a vyzkoušet si to na vlastní kůži.Vyzkoušel jsem si to jednou sám v simulátoru Boeing 737 a měl jsem jen prolétnout mraky.V leteckém žargonu jsem je měl píchnout.A aby to nebylo jednoduché tak mi tam přidali silnou turbulenci.Tedy věc jakou by každý troch zkušený pilot bez potíží zvládl. Ale já měl plný gatě strachu.
30 miliard Wattu je dobra hlaska.
Tesim se na Hindenburg.
Ja nevim koukam na ty filmy co pousti v TV a rekl bych ze tato zprava je malo akcni vrtulnik mel nekolikanasobvne explodovat a prezit jen hrdina
Kdyz jsem dokument shlednul, tak me vrtalo hlavou, ze kdyz byli vsichni v jednom clunu, nemeli ssebou vysilacku, majak, nic na vylevani vody a ani nenahlasili souradnice, tak se nikdo nepokusil vratit do helikoptery ke ktere byli privazani. Navic se takovy navratilec mohl pokusit uvolnit clun na druhe strane vrtulniku - proste mohl udelat hodne uzitecne prace pro zachranu aniz by vyrazne zvysil riziko, a me se zdalo ze se o to ani nepokouseli..
Napadlo mě něco podobného. Toto jsou (neověřená) možná vysvětlení: postup při nehodě je pevně daný a neumožňuje návrat do vrtulníku kvůli možnému ohrožení, vrtulník není vybaven přenosnou vysílačkou, pouze zabudovanou vysílačkou. To ovšem neomlouvá, že se nevybavili zmíněným radiomajákem. Kdoví, jak bychom si zachovali v takové situaci chladnou hlavu my, když vrtulník právě spadl po zásahu bleskem, kolem zuří bouřka a přišli jsme o jeden člun ... já bych si na sebe moc nesázel
Zasah blesku do letadla se podle clanku stane cca 1x za rok. Osobne jsem to zazil. Rana jak hrom, ale vetsina cestujicich v letadle si toho ani nevsimla. Ja jsem mel to stesti se jsem sedel nad levym kridlem kam to letadlo dostalo a koukal ven. Dokonce cast zduchu rozhaveneho bleskem nasal motor a nic se nestalo.
Praha, cca pred 3-lety, Boeing 747
Z clanku jsem nepochytil co byla pricina padu. To, ze z rotoru odletela 100g kovova lista zpusobilo pouze vibrace. Ale proc ten vrtulnik spadl? Rozdil byl preci jenom v pouzitem materialu rotoru, konstrukce zustala stejna. A rozdil mezi uhlikem a sklem je v tom, ze uhlikove vlakna jsou vodive. Pri lepeni uhlikovych kompozitu ke kovu se musi pouzit nevodiva mezivrstva, jinak by vznikal dipol zpusobujici oxidaci a degradaci lepeneho spoje. Je mozne, ze blesk toto lepidlo i presto porusil? Nebo blesk zpusobil "roztaveni" a zdeformovani rotoru? Uhlikovy kompozit ma pomerne maly odpor, takze pri pruchodu proudu by se nemel zdeformovat vic nez ostatni kovove casti vrtulniku.
Clanek je to opet, jak uz jsme u pana Kasika zvykli moc hezky, az ten nepovedeny trosku bulvarni nadpis
No ony jsou vibrace u vrtulníku dost zásadní problém. Řekl bych že vibrace úplně nevystihují ten mazec, kdy se celá helikoptéra roztřásla současně všemi směry. To by v krajním případě mohlo vést až k vážnému poškození konstrukce a následnému nekontrolovatelnému pádu. Pilot vypnul zadní rotor, čímž zastavil ty "vibrace" a mohl alespoň dosednout na hladinu s malinko větší noblesou než zmiňovaný šutr. Aneb jak chybějících 100g pošle vrtulník ke dnu...
Predpokladam, ze drtiva vetsina zdejsich rypalu dela ve statni sprave. Jednak maji v praci cas a internet na rypani. A potom take povahu. Zajimaji je detaily a drobnosti, ale unika jim smysl a vyznam.
PS: Diky za zajimavy clanek. Pripadnych nepresnosti a preklepu jsem si bud nevsiml nebo jsem je presel, protoze nebyly extra dulezite a nemenily vyznam clanku.