Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Přežít pád letadla nestačilo, museli uniknout ohni

Údržbáři přehlédli vadu vrtule a ta za letu zničila levý motor. S nefunkčním motorem kapitán už jednou přistál, ale netušil, že tentokrát je zničené celé křídlo.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

231

Chlor je plyn,

takže se těžko může usazovat. Předpokládm, že jde o chybný překlad, a že se jedná spíše o chloridy.

0/0
21.3.2008 9:42

jája

ČT - banda idiotů

Proč zase čt změnila vysílací čas???Vždyť od osmi hodin to bylo z počátku,pak se tam nas*ala bubílková se svojí dementní šou a teď to zase obrátili - chovaj se jako komerční TV a přitom si za to nechaj platit....Tak jsem to neviděl,com mě mrzí.Jedinej pořad,kterej za něco v TV stoji......

0/0
19.3.2008 12:50

Orthodox

Re: ČT - banda idiotů

Taky mne to naprdlo, chtěl jsem to vidět a místo toho bubílkovská politická ubohá trapárna! :-© FUJ! Tak jsem radši koukal na Hitlera na ČT2.

0/0
19.3.2008 14:33

pepe

Ultrazvuková kontrola

Nějak mi nejde do hlavy, že ultrazvuková kontrola vrtule neobjevila praskliny. To musel někdo dost odfláknout, když ze zkušenosti vím, že ultrazvuková kontrola třeba svaru kovové konstrukce je schopna odhalit mikroskopické praskliny které svar znehodnocují  a extrémně snižují jeho pevnost.

0/0
19.3.2008 11:10

CubA

No nechtěl bych tam sedět..

Ale přistát bez podvozku na pole v takové rychlosti a nikoho nezabít je kumšt. To se musí nechat.

0/0
19.3.2008 10:44

Rickr

Palivo

To palivo mě taky překvapilo, myslel jsem, že při nouzovém přistání se vypouští palivo dopředu. I když bych asi zase nechtěl být na zemi tím pokropen...Je tady nějaký odborník, který to objasní?

0/0
19.3.2008 9:03

Radek

Re: Palivo

tzv Fuel Drain - tj. vypuštěcí ventily pro palivo jsou buď hned pod motorem anebo někde pod nádržemi. Během letu se stejně vypouštěné palivo jakoby rozpráší za letounem, takže nelze nijak vypouštět "před sebe". Pokavaď se vypouští palivo z velkých výšek, dřív se vzniklý aerosol vypaří, když je letoun nízko, trak se přiznám, nevím, jaká je praxe s vypouštěním, ale asi pořad platí, lepší se aspoň o něco pokusit, než se rozsekat s plnými nádržemi.

0/0
19.3.2008 9:28

Orthodox

Re: Re: Palivo

No on myslel dopředu zřejmě jako předem, tj. před nárazem, ne dopředu jako vpřed.

0/0
19.3.2008 14:31

paulo

Re: Re: Palivo

nee, palivo vypoustis z koncu kridel, ale jenom u "vetsich" letadel, cca B767, A330 a vetsi. U mensich a u uplne malych to muzes akorat spotrebovat.

Fuel Drain muyes ovladat jenom ze zeme.

0/0
20.3.2008 8:08

Collin

Re: Palivo

No nejsem odborník z praxe, ale zdaleka ne každé letadlo má možnost vypouštět palivo za letu.

Jinak palivo se u těchto letadel nevypouští jen kvůli nebezpečí vznícení, ale taky kvůli tomu, že takový plně naložený strat. dopravní letoun není po vzletu (v případě nouze) schopen úplně bezpečně přistát (obvyklou přistávací rychlostí). C-5 Galaxy má v sobě tuším 7 vagonů paliva, to už je nějaká váha. V případě přistání na břiše pak váha hraje důležitou roli v tom, jestli dojde k porušení a rozlomení trupu nebo ne.

0/0
19.3.2008 12:00

Aleš

Re: Re: Palivo

To není kvůli přistání na břiše ani kvůli vznícení, je to opravdu jen kvůli dodržení maximální povolené přistávací hmotnosti letadla, aby podvozek vydržel dosednutí a hlavně aby se to letadlo podařilo zabrzdit. Logicky se to řeší když dojde k závadě krátce po vzletu. Maximální vzletová hmotnost je u velkých dopraváků o desítky tun větší než max.přistávací hmotnost.

Proto se za letu palivo vypouští (fuel dumping) a to minimálně v letové hladině 60, tzn. asi 2km - právě kvůli dostatečném rozprášení a vstřebání do atmosféry.

Střední a menší letadla nemají zařízení na vypouštění paliva, takže krouží nad letištěm s otevřeným podvozkem, který má ohromný odpor proudícímu vzduchu a tak se musí motory pořádně krmit, aby to letělo a po pár hodinách se může sedat.

Když je takováhle krize, není na vypouštění čas a všechno pak shoří:-(

0/0
3.4.2008 22:33

Aleš

Re: Re: Re: Palivo

takže jsem si na závěr vyvrátil co jsem řekl na začátku:-) ano, je to tedy (mimo jiné) i kvůli riziku vznícení. Ale primárně jde o tu hmotnost - podvozek a zabrždění.

0/0
3.4.2008 22:35

Jolir

Trosku me prekvapilo..

..ze se cestujici nesnazili premistit na pravou stranu a vyvazovat :-) Ja bych se asi premistil z leve strany bliz ke zdravemu motoru, volna mista tam byla, jak jsem videl. Taky me prekvapilo ze piloti hnedka nezacali vypoustet palivo (ze by to u tohoto typu neslo?) nebo aspon precerpavat do nadrzi v pravem kridle.. (?) No, to me jenom napadlo pri sledovani poradu...

0/0
18.3.2008 21:20

Radek

Re: Trosku me prekvapilo..

...to by k ničemu nevedlo, cestující by ve vlastním zajmu měl sedět přikurtovanej na sedačce - to je maximum, co můžou pro sebe udělat. Letoun se da dorovnat změnou vyvážení a přenastavením směrového kormidla. Proč nevypustili palivo - těžko odhadnout, ale tato možnost je u každého dopravního letounu.

0/0
19.3.2008 9:20

Collin

Re: Re: Trosku me prekvapilo..

Přepuštění paliva by bylo velmi rozumné, protože to nepoškozené křídlo má mnohem větší vztlak než to poškozené a snese větší zatížení.

Možnost vypuštění paliva za letu je u každého dopravního letounu? Zrovna nedávno jsem četl nějakou zprávu z nehody a tam stálo, že to lze jen u některých typů velkých dopravních letadel a u konkrétního typu to nešlo. Ostatně i tady byl jeden díl o tom (několik dílů zpět), že letadlo muselo kroužit aby spálilo palivo, neboť ho nešlo vypustit.

Letoun se dá samozřejmě dorovnat změnou trimu kormidla (do určité míry odporu poškozeného křídla), ale toho chcete v takovém případě využívat co nejméně, protože to ještě více přispívá ke zvýšení aerodynamického odporu.

0/0
19.3.2008 12:09

wildge

I proto radeji volim tryskac

nez vrtulak. Palivo pro tryskace je mene nebezpecne. (A taky to lita rychleji, nerve to tolik atd...)

0/0
18.3.2008 14:35

Radek

Re: I proto radeji volim tryskac

Mýlíte se, v komerční dopravě se jedná o stejný typ paliva, čili Jet A, letecký kerosín nebo petrolej. Vrtulové motory u meněích dopravních letadel jsou v podstatě turbíny s převodovou skříní - tzv. reduktorem pro pohon vrtule. Název těchto motorů je turboprop nebo česky turbovrtulové. Pístové motory pro větší dopravní letouny pro komerční provoz se již takřka nevyskytují.

0/0
19.3.2008 9:16

rychloslimejs

Re: I proto radeji volim tryskac

ty budes znalec, vazne znalec...

0/0
21.3.2008 14:25

Ghofig

Oběti?

V clanku se pise o tom, ze prezilo vsech 29 cestujicich a zemrel pouze kapitan.... No a v odstavci o vysetrovani se mluvi o obetech. Tj mnozne cislo. Jak to tedy je...?

0/0
18.3.2008 8:39

Pavel Kasík - Technet.cz

doplnění

Správná připomínka, děkuji. Doplním to i do článku:

Na následky popálení zemřelo kromě kapitána i dalších osm cestujících, poslední z nich celé čtyři měsíce po nehodě. Celkem má tak havárie na svědomí devět lidských životů a velké utrpení těch, kteří přežili.

0/0
18.3.2008 9:08

iMHO

Re: Oběti?

Nouzove pristani prezili vsichni, pak teprv vypukl pozar a na nasledky popaleni nekteri cestujici zemreli.

0/0
18.3.2008 9:11

somanyofme

Re: Re: Oběti?

No vysetrovacia sprava tvrdi, ze kapitan a styria cestujuci utrpeli smrtelne zranenia pocas havarie,  traja dalsi pasazieri utrpeli zranenia ktorym podlahli do 30 dni po nehode. ( http://www.ntsb.gov/publictn/1996/aar9606.pdf )

0/0
18.3.2008 13:15

Karel

Re: Re: Re: Oběti?

Celkem hovoří Final Report o 1+7 obětech na životech, poslední slova podle záznamu CVR nebyla "Amy, I love you", ale dvakrát po sobě "Landing gear". Když už jsme u toho podvozku, který nevysunuli, za zmínku stojí, že přistávali také bez flapsů (vztlakových klapek).

0/0
19.3.2008 16:05

Ghost

Re: Re: Re: Re: Oběti?

Po tom, co se jim stalo s motorem a v jakém stavu bylo levé křídlo, se vůbec nedivím, že vysunutí klapek neriskovali. Představa, že se vysunou jen na pravé straně...

0/0
19.3.2008 16:38

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: Re: Re: Oběti?

Ta slova "Landing gear" říká nejspíš zvukový alarm, ne piloti.

0/0
20.3.2008 8:56







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.