Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Titanic možná potopily špatné nýty nebo oheň v podpalubí

I 96 let po tragické plavbě Titaniku se objevují další a další teorie o příčinách jeho smutného konce. Jednou z nich je spekulace, že Titanic musel jet rychle kvůli hořícímu uhlí v podpalubí. Jiná zase hovoří o nedostatku kvalitních nýtů při stavbě zaoceánské lodi.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

rollfree

Nyty a nytovani

Kdysi byl na tohle tema nejaky dokument na NatGeo. Taky tam vystupoval ten metalurg, co to dlouhodobe zkouma a co prisel s tou teorii o nytech. Dokonce dostali povoleni jeden vyloveny nyt znicit a udelali destruktivni test.

Vyjadrili tam nazor, ze problem byl nejen v materialu nytu, ale i v jejich aplikaci. Ze uprostred lodi pouzivali parni nytovacku, tak tam byly nyty kvalitne zanytovane a byly pouzite velke nyty. Ale v uzke pridi se nedala velka parni nytovacka pouzit a museli to delat rucne, proto tam byly nyty slabsi a hur provedene.

0/0
23.4.2008 0:42

buš

Jen tak mimochodem,

jakýže je rozdíl mezi "ocelovým" a "železným" nýtem? To si snad někdo dělá srandu, ne?

0/0
22.4.2008 21:33

Sneaker

Re: Jen tak mimochodem,

To si spíš děláš srandu ty ne;-D Mezi železem a ocelí je dost podstatný rozdíl! Pokud ti něco málo říká chemie, tak železo je čistý prvek, kdežto ocel je karbid železa (tzn. sloučenina Fe a C a podle potřeby ještě dalších přísadových prvků), kdy stačí i malé procento (řádově desetiny procent) obsahu uhlíku a podstatně se mění vlastnosti oceli (mez kluzu(pevnost), tvrdost, mez únavy atd.) a nemluvě o dalších legujících prvcích jako Cr, Ni, Mo, V, W a další. Pro tvojí informaci existuje i vědní obor, který se vlastnostmi kovových materiálů a jejich chemickým složením zabývá - říká se tomu metalurgie.

0/0
22.4.2008 22:05

Sneaker

Re: Jen tak mimochodem,

Na tohle téma by se dalo psát hodiny, ale jelikož je délka příspěvku omezená, tak to budu muset zkrátit:-( Jen chci zmínit, že mě v článku zarazilo to s tím obsahem strusky, který se podle mých informací při zpracování oceli vytváří pouze na jejím povrchu (jelikož struska je oxid železa). Tudíž nechápu, (i když 9% už je dost) jak může mít vliv na vlastnost oceli v celém jejím průřezu? Trošíčku o tom vím, jelikož studuju strojařinu, takže mi nedalo, abych na tenhle příspěvek nezareagoval:-) No snad mi to někdo trochu objasní, člověk nikdy neví vše, tak třeba i předemnou zůstalo něco zatajeno:-)

0/0
22.4.2008 22:07

Phantom2005

Re: Re: Jen tak mimochodem,

Mluví se o tzv. kujném železe, to má být směs čistého železa a právě strusky. Pokud je proces správně proveden, tak se nic neděje, ale pokud se to odflákne, tak se v železe vytvoří nepravidelné shluky strusky. Popisuje to tenhle článek - http://www.jhu.edu/~jhumag/0699web/tech.html

0/0
23.4.2008 9:22

Thegrid89

promlčený

já už se tomu ani nedivim, vyšetřování nehody po sto letech je už téměř normální, navíc vám pak řeknou, že je to promlčený

0/0
22.4.2008 16:25

Phantom2005

Pláty trupu ...

... obsahovaly vysoké procento nečistot, zejména síry (na naše poměry, tehdy to bylo v normě), takže zkřehly jakmile se při plavbě ochladily na teplotu vody (kolem 4°C). Nýty stály za pendrek, "vodotěsné" přepážky sice rozdělovaly loď příčně, ale už ne podélně a také průchody v palubách nebylo možno vodotěsně uzavřít. Rádiová komunikace v plenkách a primárně určená pro potřeby cestujících atd. atd.

Jedna teorie také zvažuje možnost, že se kapitán neměl pokoušet ledovci vyhnout, ale měl ho zkusit taranovat s tím, že by sice došlo ke zdemolování přídě, ale průnik vody by se omezil jen na jednu nebo dvě příďové komory. Vzhledem k tomu, co dnes víme o kvalitě plátování a spojů na Titaniku, tak soudím, že by se loď nejpíš rozpadla - zprohýbaly by se paluby, rozpadly nýtové spoje a popraskaly pláty i ve značné vzdálenosti od přídě.

No - tragédie to byla. Snad jsme se poučili.

0/0
22.4.2008 12:26

titanic

Re: Pláty trupu ...

No vyhnout se mu asi mel, ale ne s plnou parou vzad (nevim jestli to byl kapitan, kdo vydal tenhle rozkaz), protoze ta sila potom pusobi proti ucinkum kormidla.

0/0
22.4.2008 14:26

Phantom2005

Re: Re: Pláty trupu ...

První důstojník nařídil "Hard to port" (naplno vlevo) což znamená: kormidlo na doraz doleva, levý stroj plný zpětný chod, pravý stroj plný chod vpřed. Bohužel při tomto manévru se musel odstavit prostřední stroj, kterým byla nereverzibilní turbína - bez chodu středního šroubu se zmenšil proud vody obtékající kormidlo a to tak dál ztratilo účinnost. Později prováděné výpočty navíc potvrdily, že plocha kormidla byla stejně vzhledem k rozměrům lodi nedostatečná a jeho nízká účinnost byla zmíněna i ve zprávě o zkušební plavbě. Sama zkušební plavba byla taky pěkně odfláknutá a důstojníci si po katastrofě stěžovali, že se skládala jen z několika obratů v rychlostech pod 20 uzlů, nezkoušely se manévry k odvrácení kolize v plné rychlosti.

0/0
23.4.2008 9:13

titanic

Re: Re: Re: Pláty trupu ...

Super, ja to ale nijak detailne nestudoval. Jen se mi to kdysi zdalo nelogicky v jednom z filmu, kde rikal pouze "plnou parou vzad". Melo me napadnout, ze to tam neni podle skutecnosti :)

0/0
23.4.2008 10:54

Q

Film

Snad aby se dotočili alternativní konce pro Oscarový Titanic. Teď už by to s ledovcem vypadalo trapně

0/0
22.4.2008 10:50

SFS

Titanic

To jako ze nebyt tam tech spatnych nytu, tu srazku s ledovcem a pruraz rady vodotesnych komor bocni trhlinou by jako prezil ?

0/0
22.4.2008 9:04

kl

Re: Titanic

tak to zkus znova

0/0
22.4.2008 11:02

kl

Re: Re: Titanic

obsah clanku, ne ten debilni nadpis

0/0
22.4.2008 11:03







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.