- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Kdysi byl na tohle tema nejaky dokument na NatGeo. Taky tam vystupoval ten metalurg, co to dlouhodobe zkouma a co prisel s tou teorii o nytech. Dokonce dostali povoleni jeden vyloveny nyt znicit a udelali destruktivni test.
Vyjadrili tam nazor, ze problem byl nejen v materialu nytu, ale i v jejich aplikaci. Ze uprostred lodi pouzivali parni nytovacku, tak tam byly nyty kvalitne zanytovane a byly pouzite velke nyty. Ale v uzke pridi se nedala velka parni nytovacka pouzit a museli to delat rucne, proto tam byly nyty slabsi a hur provedene.
jakýže je rozdíl mezi "ocelovým" a "železným" nýtem? To si snad někdo dělá srandu, ne?
To si spíš děláš srandu ty ne Mezi železem a ocelí je dost podstatný rozdíl! Pokud ti něco málo říká chemie, tak železo je čistý prvek, kdežto ocel je karbid železa (tzn. sloučenina Fe a C a podle potřeby ještě dalších přísadových prvků), kdy stačí i malé procento (řádově desetiny procent) obsahu uhlíku a podstatně se mění vlastnosti oceli (mez kluzu(pevnost), tvrdost, mez únavy atd.) a nemluvě o dalších legujících prvcích jako Cr, Ni, Mo, V, W a další. Pro tvojí informaci existuje i vědní obor, který se vlastnostmi kovových materiálů a jejich chemickým složením zabývá - říká se tomu metalurgie.
já už se tomu ani nedivim, vyšetřování nehody po sto letech je už téměř normální, navíc vám pak řeknou, že je to promlčený
... obsahovaly vysoké procento nečistot, zejména síry (na naše poměry, tehdy to bylo v normě), takže zkřehly jakmile se při plavbě ochladily na teplotu vody (kolem 4°C). Nýty stály za pendrek, "vodotěsné" přepážky sice rozdělovaly loď příčně, ale už ne podélně a také průchody v palubách nebylo možno vodotěsně uzavřít. Rádiová komunikace v plenkách a primárně určená pro potřeby cestujících atd. atd.
Jedna teorie také zvažuje možnost, že se kapitán neměl pokoušet ledovci vyhnout, ale měl ho zkusit taranovat s tím, že by sice došlo ke zdemolování přídě, ale průnik vody by se omezil jen na jednu nebo dvě příďové komory. Vzhledem k tomu, co dnes víme o kvalitě plátování a spojů na Titaniku, tak soudím, že by se loď nejpíš rozpadla - zprohýbaly by se paluby, rozpadly nýtové spoje a popraskaly pláty i ve značné vzdálenosti od přídě.
No - tragédie to byla. Snad jsme se poučili.
No vyhnout se mu asi mel, ale ne s plnou parou vzad (nevim jestli to byl kapitan, kdo vydal tenhle rozkaz), protoze ta sila potom pusobi proti ucinkum kormidla.
Snad aby se dotočili alternativní konce pro Oscarový Titanic. Teď už by to s ledovcem vypadalo trapně
To jako ze nebyt tam tech spatnych nytu, tu srazku s ledovcem a pruraz rady vodotesnych komor bocni trhlinou by jako prezil ?