Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Návrat z vesmíru se stal dramatem. Posádka ISS teď nesmí dolů

Ruské sovětské sojuzy se osvědčily, ale nejsou bez poruch. Posádka ISS teď nesmí dolů, dokud odborníci neobjasní příčinu nečekaně tvrdého návratu sojuzu TMA-11 stovky kilometrů od plánovaného místa dopadu.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

CubA

Tak hlavně, že to ubrzdili a jsou živí.

Ale ten stres při přistávání, když víte, že takhle to vypadat nemá, jim nezávidím.

Ale přijde mi bláznívé, že se stále létá s 40 letými stroji. Srovnejte si třeba auta/letadla dnes a takhle stará. Už aby se věda vyhoupla na výsluní zájmu a nacházeli se prostředky na nové projekty. Vždyť riskují životy pro budoucnost nás všech.

0/0
12.5.2008 13:47

XYZ

Re: Tak hlavně, že to ubrzdili a jsou živí.

ad 1. věta) lety do vesmíru byly, jsou a budou velmi riskantní záležitostí. Z toho plyne, že každý let představuje riziko.

No a ty lodě nejsou staré 40 let, to je jen věk primární konstrukce, která je během doby zdokonalována.  A taky platí, nespravuj co funguje. Právě tím, že se do osvědčených konstrukcí vnášejí nové, rádoby moderní, avšak nedostatečně ověřené  prvky, se zvyšuje riziko poruchy, včetně poruchy fatální.

0/0
12.5.2008 14:20

CubA

Re: Re: Tak hlavně, že to ubrzdili a jsou živí.

Je mi jasné, že vnitní vybavení a elektro je dnes už úplně někde jinde. Ale nějak mi nejde do hlavy že ta základní nosná konstrukce je pořád stejná. Vždyť jen z jejího provozu musela vzejít spousta nových řešení a nápadů. Nová letadla vznikají skoro každých pár let a kosmická plavidla jsou stále stejná. Přitom to má být chlouba techniky a to nejlepší co je zatím vymyšleno. Nejde neustále roubovat nové prvky na zastaralou konstrukci pro které nebyla připravena. Dřív šlo hlavně o to dostat se nahoru tam chvíli přežít a pak zase zpátky, myslím, že dnes už jsme o něco dál.

"Nespravuj co funguje"- To bychom se nikam nedostali. Nemá právě nasazování nových technologií posouvat bezpečnost a efektivitu těchto letů kupředu.

0/0
12.5.2008 14:34

Stíhací bombardér Havel

Re: Re: Re: Tak hlavně, že to ubrzdili a jsou živí.

Nová letadla? Vždyť jumbo 747 je staré už taky 40 let! Mimochodem, největší problém je, jak to dostat nahoru. Tedy aby se do daných rozměrů a hmotnosti vešly všechny potřebné prvky a zařízení a to už není sranda.

0/0
12.5.2008 15:23

Anunnaki_Nibiru

Re: Re: Re: Re: Tak hlavně, že to ubrzdili a jsou živí.

Ono jde o to, ze vsechny tyto pokroky (nejvetsi) vznikali v dobe cca 1950 az 1970. To byla skutecne "zlata era". Tehdy:

- ekonomika byla na svem maximu

- dolar byl vazan na zlato, coz zabranovalo "vytvareni bublin na trhu"

- bylo vice konkurence na trhu, rozsireni korporaci bylo neporovnatelne nizsi

To vse umoznilo videt veci v realnych cenach a stredni trida byla nekolikanasobne bohatsi nez je tomu dnes. To stimulovalo spolecnosti v ramci skutecne konkurencniho prostredi byt lepsi.

0/0
14.5.2008 20:41

Anunnaki_Nibiru

Re: Re: Re: Re: Re: Tak hlavně, že to ubrzdili a jsou živí.

Tehdy prakticky zniceho vznikl vesmirny program NASA, letecke spolecnosti vytvareli nove letadla, vyvoj sel daleko rychleji dopredu, protoze byl levny.

Dnes kdy je stredni trida prakticky na pokraji vyhynut a resi se existencni problemy, zije se levnym konzumem a na drahy radikalni vyvoj nikdo penize neda.

0/0
14.5.2008 20:42

x

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tak hlavně, že to ubrzdili a jsou živí.

BYLA STUDENA VALKA a proto i vesmirne zavody !!!

Propaganda uspechu byla dulezita na obou stranach.

A kosmicky vyzkum - tedy ten pilotovany - povazuje mnoho lidi, zvlaste tech mene vzdelanych za naprosto zbytecnou zalezitost, ktera ma jen zajistit vedcum a firmam penize na ukor danovych poplatniku.

0/0
14.5.2008 21:30

x

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tak hlavně, že to ubrzdili a jsou živí.

Bez studene valky a nutnosti zajistit dalsi "kosmicke vitezstvi" pro USA by program letu na Mesic ciste jen z vedeckych duvodu nikdo neschvalil !!!!

A pak ekonomicky spatny - jinak, ale vcelku ano dobry projekt Raketoplanu je zatizil finnacne i technicky mnohem vic nez se ocekavalo. 

0/0
14.5.2008 21:37

x

Re: Re: Re: Re: Re: Tak hlavně, že to ubrzdili a jsou živí.

"bylo vice konkurence na trhu, rozsireni korporaci bylo neporovnatelne nizsi"

Konkurence je naopak tak silna, ze rada tech korporaci je ve ztrate ci v jen minimalnim zisku a navic to jsou akciove spolecnosti jejcih akcie si za sve muze kopit kazdy.  

0/0
14.5.2008 21:33

tds

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Tak hlavně, že to ubrzdili a jsou ži

Jenže dnes se ten konkurenční boj, BOHUŽEL odehrává spíš v boji o to, kdo dokáže prodat víc laciného nekvalitního šmejdu. Kvalita šla ve spoustě odvětví rapidně dolů a cílem je na trhu neustále otáčet laciné, narychlo zbastlené zboží.

Taková atmosféra pochopitelně vývoji vysoce náročné kosmické techniky, který vyžaduje pečlivost a čas,  moc nenahrává.

Máme sice např. mobilní telefony a přenosné počítače, což před 40 lety nebylo :), jenže kvalita a životnost těch výrobků bývá mnohdy otřesná, totéž platí o autech, o spotřební elektronice atd...Průšvih bude, až se tento trend dostane např. i do letectví. Toho bych se nechtěl dožít.

0/0
16.5.2008 15:18

Stíhací bombardér Havel

Re: Tak hlavně, že to ubrzdili a jsou živí.

Vývoj stojí obrovské peníze, takže se létá tím, co se vymyslelo dříve. A když to porovnáme s auty, tak mají taky 100 let starý motor, ne? :-) A šetří se všude. Ono taky za ty peníze, co stála amíky válka v Iráku, už by snad stála základna na Marsu. Raketoplány se ale rozpadají a jejich následovník bude v roce 2015 koncepčně postaven na základě apolla z 60 .let!!!

0/0
12.5.2008 15:18

Schumacher

za ty peníze, co stála amíky válka v Iráku, už by snad stála

základna na Marsu. Ano. A bude hůř, na kosmické lety a výzku, bude méně a méně peněz. Také jak to vysvětlit daňovým poplatníkům a akcionářům, požadujícím bezprostřední zisk. Domnívám se, že expanze mimo Zemi končí.

0/0
13.5.2008 10:27

x

Re: za ty peníze, co stála amíky válka v Iráku, už by snad stála

Bude se pokracovat ve vyzkumu automatickymi sondami jenz diky mnohem lepsim pocitacum,robotickych moznosti a prenosu ziskanych dat zpet na Zemi maji mnohem vetsi moznosti, nez si bylo v minulosti mozne vubec prestavit.

A palnuje se i automaticke privezeni vzorku z Marsu.

0/0
13.5.2008 12:06

Bender

Re: Tak hlavně, že to ubrzdili a jsou živí.

No blanzive ti nie je kkoncept soyuzu je asis to najlepsie co sa da vymysliet pre jednorazovo pouzitelnu kozmicku lod urcenu na prepravu ludi.

Koncept Soyuzu vychadza z predpokadu ze cim mensie mnozstvo systemov sa musi vratit na zem tym bude modul podstatne jednoduchsi. Neni treba chrani pri prelete atmosferov a brzdit padakmi  pristroje ktore na pristatie neni treba ( napriklad navigacne pristroje na dokovanie ).  Pristavaci modul by mal byt co namensi a poskytovat co naviac miesta ( co by splnala gula ale kvoli navratom od mesiaca zvolili zvonovyty tvar ktory mal redukovat pretazenie vdaka vytvaraniu vztlaku ). Ostatne systemy su umiestnene v orbitalnej sekcii ktora nie je stavana na navrat na zem.  Toto ma vela vyhod napriklad soyuz ma komoru na vystup do priestoru bez toho aby bolo nutne dehermetzovat celu lod. Takisto je celkovo vyhodou mensia hmotnost lode ( cely soyou vazi menej ako navratova kabina lodi apola a poskytuje pritom viac miesta)

0/0
13.5.2008 21:18

Bender

Re: Tak hlavně, že to ubrzdili a jsou živí.

Takisto tento design dovoluje vacsiu flexibilitu ( do orbitalneho modulu je mozne umiestnit rozne vedecke vybavenie/ uzitocny naklad). Toto je jeden z dovodov preco Soyouz uz lieta 40 rokov a apollo po par rokoch prestalo lietat. O kvalite tohoto riesenia svedci aj fakt ze si cinania tento kocnept zvolili pre svoje lode shenzou.

0/0
13.5.2008 21:20

J2B523

Drama při přistání?

Mě to celý příjde divný! Zdaleka nám zase neřekli celou pravdu -a nejen Rusové! I ta předchozí nevydařená přistání nebyla Rusy moc komentována, pak postupně prosakovalo, kdo co nedodržel, kdo do čeho neoprávněně zasahoval...a že to vinou techniky až tak nebylo! Připadá mi, že ti co techniku a výcvik z ruské strany připravují mají politický nůž na krku a nemůžou dobře odvést svou práci. Zřejmě si musí nechat do své práce kecat z různých stran, ale zároveň musí nést zodpovědnost. A to ani nová kosmická lo´d nevyřeší! Evidentně nejsou dobře vyřešeny vztahy -velitel lodi pro přistání a jeho pravomoci a pravomoci ostatních, ale hlavně vztahy posádek na ISS!

0/0
12.5.2008 12:58

Tomáš

Jak odhadla Peggy Whitsonová to přetížení?

Jak odhadla americká astronautka (pokud letěla v sovětské lodi, tak spíš kosmonautka) to přetížení 8.2g? Mají ve skafandru nějaké měřidlo nebo aspoň výhled na nějaké palubní měřidlo?

0/0
12.5.2008 9:21

Masox

Re: Jak odhadla Peggy Whitsonová to přetížení?

G-metr tam samozřejmě je, a podobně jako v letadlech má aretovanou indikaci maximálního dosaženého přetížení. Jak je po přistání za čárou limitu, už to nesmí znovu nahoru. Letadel odepsaných jen proto, že pilot blbnul a přešvihnul povolená géčka už byly stovky.

0/0
12.5.2008 10:52

čínská bojová ryba

10g

První kosmonaouti byli trénování na 10g (pac se nevedelo co je tam ceka), to ze ted delaj rychlokvasky a pak mluvej o 8g jako o necem vyjmecnem, za to činské bojové ryby nemůžou

0/0
12.5.2008 7:10

Honza

Re: 10g

Jasně, jenže první kosmonauti  byli ve vesmíru maximalně několik hodin. Tihle tam ale byli pul roku a to se na organizmu přece jen "trochu" projeví...

0/0
12.5.2008 9:41

AKSAMIT

Re: Re: 10g

tak tak.

0/0
12.5.2008 10:09

visine

Re: Re: Re: 10g

taky předtim tam lítaly mozky v zeleným a teďka spíš  vědci

0/0
12.5.2008 11:14

vaclavj1

Re: Re: 10g

tak korejka tam snad zas tak dlouho nebyla...

0/0
12.5.2008 20:18

roninW

Re: 10g

netvrdil bych "trénováni na 10g", spíš otestováni a přebráni pomocí testu 10g :-/

0/0
12.5.2008 13:56

crazy nemo

Re: Re: 10g

taky záleží jak dlouho těm 10g jsou při testu vystaveni jestli 15s nebo minutu to je velký rozdíl

0/0
12.5.2008 14:41







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.