Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Srážka rychlíku s mamutím nákladním vlakem: jak se to může vůbec stát?

Jak se dva protijedoucí vlaky ocitly ve stejný čas na jedné koleji? V součtu téměř 200km/h rychlost obou kolosů měla za následek 23 mrtvých, desítky zraněných a jedenáctiměsíční vyšetřování.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Lukas

stanice - překlep

v článku je název stanice Harwegen, ale na obrázku je Hargwen...

0/0
6.6.2008 11:14

Dr. Fe1

LETADLO NEVZLÉTNE !!!

To jen tak pro připomenutí.

0/0
29.5.2008 10:08

Filip

Já to chápu takhle

Kdyby oba vlaky jely stejně rychle a oba měly stejnou hmotnost a narazily by do sebe ideálně v přímce chápu pak situaci takto: Oba vlaky mají stejné podmínky a tak oba mají stejnou rychlost a hmotnost, mají tedy oba stejnou kynetickou energii a sílu. F = Fvlaku1 = Fvlaku2. Při srážce se oba zastaví, čili síly proti sobě působící musely být stejné, aby se mohly vynulovat. A teď zeď. Po nárazu do ní se vlak zastaví. Stejně jako ve stejné rychlosti po nárazu do protijedoucího vlaku. Od mala nás učili, že když stojíme na zemi, země na nás působí stejně velkou silou jako my na ni akorát opačným směrem. Proto se vertikálně nepohybujeme. No a s vlaky to je stejně ne? Zeď tedy také působí stejnou silou na narážející vlak jako on na ni. Jinými slovy Fzdi = Fvlaku1. A když ze začátku platí že Fvlaku1 = Fvlaku2 pak nutně musí platit, že Fvlaku2 = Fzdi. Závěr? Rychlosti se sice sčítají, ale platí, že srážka 2 vlaků o 100km/h je jako srážka jednoho vlaku jedoucího 100km/h a zdi.

0/0
29.5.2008 8:56

Thor

Re: Já to chápu takhle

Škoda, že tě od mala neučili češtinu. Pak bys nenapsal kYnetická energie ;-D;-D

0/0
29.5.2008 22:02

Filip

Re: Re: Já to chápu takhle

Takové narážky pod rouškou anonymity mám nejraději. Češtinu mě kupodivu učili a za tu nehoráznou chybu se omlouvám.

0/0
1.6.2008 11:37

mpixel

Samozřejmě, že se rychlosti sčítají

Samozřejmě, že se rychlosti sčítají. Nepoměřujeme to přeci s nárazem do ideální zdi, ale se nárazem do stojícího vlaku. Takže když vlak narazí v rychlosti 70km do stojícího vlaku, tak materiál stojícího vlaku náraz utlumí tím že povolí ve směru jízdy. Pokud se vlaky jedoucí stejnou rychlostí a stejně těžké proti sobě srazí, tak materál žádného srážku neutlumí. Takže je to jako by se srazili dvojnásobnou rychlostí s ideální zdí.

0/0
27.5.2008 20:24

fontana.uh

Re: Samozřejmě, že se rychlosti sčítají

Píšeš nesmysly a o fyzice nic nevíš.

0/0
27.5.2008 22:56

Karel

Re: Samozřejmě, že se rychlosti sčítají

To co zde popisujete se jmenuje

Perpetuum Mobile a az to sestrojite, tak budete asi moc slavny a bohaty. Navic toto je mimoradne efektivni, protoze to vraci 4x vic energie nez bylo vlozeno, dobra praceR^ ;-D

0/0
28.5.2008 11:59

Roman

Rychlosti

Tak abych vam objasnil, jak je to s temi rychlostmi: Zde je to stejny pripad, jako by vlak jedouci rychlosti 200km/h narazil do stojiciho druheho vlaku. Je to stejne, jako kdyz proti sobe ty vlaky jely kazdy rychlosti 100km/h. Ale pokud by ten vlak jedouci 200km/h narazil do pevne prekazky, pak by byla uvolnena energie pro ten vlak byla ctyrikrat vetsi nez predtim, takze mnohem horsi nasledky . Je to jasne?

0/0
27.5.2008 17:01

st

srážka

neměli bychom raději zametat před svým prahem?

0/0
27.5.2008 14:10

zapvit

pravopis

Vaclav Nyvlt - Technet.cz napsal:

"Náš redakční systém však tohle příliš neřeší :-). A korektorka se odebrala do peřin ještě před dokončením textu" TO myslíte vážně že redakční systém neřeší pravopis? nebo si děláte srandu, přeci není možné aby jste neřešilipravopis u vydávání článků?

0/0
27.5.2008 12:02

The D

Re: pravopis

A vy to opravdu myslíte vážně s tím, že BY JSTE? To přeci není možné...

0/0
27.5.2008 12:30

Roman

Letecké katastrofy: Závod s bouří

No já nevím, ale opravdu "většina snímků v článku pochází právě z dílu Letecké katastrofy: Závod s bouří (Mayday: Racing the storm)", jak máte uvedeno? To byl přece úplně jiný pořad z jiné série, ne? :-)

0/0
27.5.2008 11:40

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Letecké katastrofy: Závod s bouří

No většina to nebude, ale odhadem tak 0 - 20, spíš někde k té dolní hranici. Upravím, díky:-)

0/0
27.5.2008 12:58

Omen

Vlak mal posádku 3

pracovníkov aj z toho dôvodu, aby sa vzájomne istili. Ak zlyhal "kapitán" a aj jeho pomocník, bolo pspu povinnosťou toho tretieho debila, aby zastavil vlak, keď videl, že návestidlá prikazujú zastavit a lokomotíva sa nehlási. Nechal by som ho na vlastnú zodpovednosť vyviesť na dvor a obesiť na klavírnej strune. Toto je jediný treatment, ktorému takéto hovadá rozumejú.

0/0
27.5.2008 10:59

misl

Re: Vlak mal posádku 3

v clanku neni ze videl navestidlo zastavit jen zpomalit k tomu dalsimu se nemusel ani dostat

0/0
27.5.2008 12:10

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: Vlak mal posádku 3

Některá návěstidla se změní na zastavit ve chvíli, kdy jimi vlak projede. Myslím, že to byl i případ toho druhého návěstidla, ale v dokumentu to není uvedeno. Pak se průvodčímu vzadu ukazují taková návěstidla pokaždé stejně: červeně.

0/0
27.5.2008 13:04

pankratz

Ani podľa predpisov

platných u nás nie je vlakvedúci, alebo sprievodca zodpovedný za vedenie vlaku po dopravnej stránke. Najmä preto, že nie je vpredu, aby videl návestidlá ešte predtým, ako ich vybav. í vedúce vozidlo !  To bolo v minulosti, keď boli väčšinou mechanické návestidlá, a v tedy musel byť v prednej časti vlaku, najďalej na 4. osi predného vozňa .

0/0
28.5.2008 17:33

Buss

Zdravotní stav

Dost zírám, že člověka s tak poškozeným zdravím pustili na mašinu, v Česku by neměl nejmenší šanci. Jednak by měl automaticky stop, pokud se vědělo, že chlastá (což se v tomto případě asi vědělo). Za druhé vysoký krevní tlak je dost zásadní důvod, proč strojvedoucího nepustit do kabiny. No a za třetí, cukrovkář může na drážní vozidlo jen v případě, že k léčbě nepotřebuje inzulin.

BTW, k tlačítku bdělosti (živáku) - to tlačítko vás nenechá tvrdě usnout. Ale že se občas jezdí v polospánku, kdy jedna ruka automaticky mačká živák a člověk přitom skoro neví o světě, to vám (samozřejmě neoficiálně) potvrdí snad každý strojvedoucí...

0/0
27.5.2008 10:12

Flynn

Re: Zdravotní stav

neridil by masinu, ale ridil by cely stat? 8-o

Jednoho takoveho masinfiru, co to s nami myslel uprimne, jsme tu jiz meli...

0/0
27.5.2008 10:17

kl

Re: Zdravotní stav

hmm, chtelo by to spis nejakou "kalkulacku", ktera na displeji zobrazi jednoduchej priklad 5+4 a strojvudce zada vysledek. Pri nulovy reakci nebo chybe houknuti, a pokud nedojde treba do minuty k naprave, tak zastaveni.

0/0
27.5.2008 10:25

kl

Re: Re: Zdravotní stav

samozrejme nahodnej priklad

0/0
27.5.2008 10:25

Buss

Re: Re: Re: Zdravotní stav

To je hodně zajímavý nápad. R^:-)

0/0
27.5.2008 11:16

hbf

Re: Re: Re: Re: Zdravotní stav

To jo. Ovšem jde to i jednodušeji - těch tlačítek bdělosti je na pultu vždy několik, takže by bohatě stačilo, aby se muselo pokaždé zmáčknout jiné - to už ve spánku nedá nikdo.

0/0
27.5.2008 12:26

NoName1978

Re: Re: Re: Re: Re: Zdravotní stav

Nebo tak.

0/0
27.5.2008 13:54

glome

Rychlosti se nesčítají

Při srážce dvou pohybujících se těles se rychlosti nesčítají, podstatná je rychlost před a po srážce.

V ideálním případě stejně rychle jedoucích a stejně těžkých vlaků jejich čelní srážka na stejno s nárazem do betonové zdi - okamžité zastavení.

0/0
27.5.2008 8:59

Kenny

Re: Rychlosti se nesčítají

Konečně si někdo všiml této často udávané hovadiny.

Ale konečně, co můžeme od novinářů čekat.

0/0
27.5.2008 9:17

k

Re: Rychlosti se nesčítají

i ty rozumbrado ;-D

0/0
27.5.2008 9:22

Tomáš

Re: Rychlosti se nesčítají

Přesně tak, rychlosti se můžou sčítat, pokud chci náraz porovnat s nárazem do stojícího vlaku. Ale i tak se to nedá brát úplně doslova.

0/0
27.5.2008 9:34

p8ja

Re: Rychlosti se nesčítají

To znamená, že pro lehčí vlak srážka s težším horší než náraz do zdi

0/0
27.5.2008 10:07

Flynn

Re: Rychlosti se nesčítají

To jako ze se dva vektory okamzite vyrusi? (-2) + (+2) se sice rovna 0, ale ne tak v pripade momentu hybnosti. Sila, kterou na sebe navzajem pusobi, je myslim u pohybujiciho se predmetu F=1/2mv2 (na druhou), kde m je hmotnost predmetu a v je jeho rychlost.

0/0
27.5.2008 10:09

glome

Re: Re: Rychlosti se nesčítají

Uvolněná energie je rovna rozdílu mezi kinetickou energií před a po srážce. K = 1/2 m v^2 je kinetická energie. Hmotnost se nemění a proto je dána pouze rychlostí před a po srážce.

Je proto jedno jestli těleso narazí do dokonalé zdi nebo do stejného tělesa do protivky. To jsou prostě dva nárazy do dokonalé zdi zaráz.

Bavíme se samozřejmě o principu, o ideální situaci. V reálné máme ještě ty létající trubky nebo dokonce celé vagony ;-)

0/0
27.5.2008 12:42

rychlosti-se-scitaji

Re: Re: Re: Rychlosti se nesčítají

Samozřejmě, že se ryclosti při nárazu sčítají, a to že he dána kinetická energie rychlostí před a po srážce? co to je za blbost? vždyť rychlost po srážce je 0 :-P tím pádem je dána pouze rychlostí před stážkou, která se rovná součtu proti sobě mířených rychlostí. Pro ukázku, kdyby rychlosti měli stejný směr, tak se odečítají!!! A náraz do pevné zdi v rychlosti třeba 100km/h je SAMOZŘEJMĚ něco jiného,než náraz do vlaku řítícího se dalších 100km/h v protisměru. A kdo to nechápe, ať to zkusí třeba se sousedem v autě...:-P

0/0
27.5.2008 13:29

tris

Re: Re: Re: Re: Rychlosti se nesčítají

Náraz do ideální zdi ve 100km/h. je bohužel úplně totéž, jako náraz do stejně těžkého vlaku v protisměru.

Zkuste si dát příklad, že by oba stejně těžké vlaky narazily do neukotvené zdi z obou stran. Zeď by se nepohnula (síla působí z obou stran stejně), vlaky by se zdemolovaly. Když ta zeď bude ukotvená, nebo tam nebude, vyjde na stejnou.

A výsledná rychlost po srážce samozřejmě není vždy 0, když se srazí osobák s kamionem, tak osobák pojede dozadu a kamion nepatrně zpomalí.

0/0
27.5.2008 13:37

rychlosti-se-scitaji

Re: Re: Re: Re: Re: Rychlosti se nesčítají

Zeď se nepohne, to je svatá pravda, kdyby tam byla... ale přesto je to jako náraz do ní v 200km/h. Souhlasím, že v takovém případě je to jako náraz do zdi, ale ne v původní rychlosti!

Výsledná kinetická energie, jako všechny ostatní energie (v tomto případě nehrají roli) se sčítá, tedy označme si vlak 1 a vlak 2, celková energie při srážce: E = Ek1 + Ek2 a tedy 1/2*m1*v1^2 + 1/2*m2*v2^2. Protože m1 = m2 = m, lze hmotnost správně vytknout a vydělit, stejně tak 1/2, ale nic to nemění na tom, že se rychlosti sčítají ať jsou vlaky stejně těžké, nebo ne!!

Ale zrovna tak je správně, že výsledná síla je nulová, to je pochopitelné, neboť v opačném případě by se celá hromada šrotu ještě pohybovala. Ovšem vyrušení sil na energii při srážce nemá žádný vliv.!

0/0
27.5.2008 13:52

Tomáš

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rychlosti se nesčítají

Přesně tak. Když pojede 1. auto rychlostí 50km/h a druhé 100km/h a narazí do sebe čelně v techto rychlostech,bude náraz úplně stejný jako kdyby jelo jedno auto a v 150km/h narazilo do pevného předmětu.. např dům.... jednoduchá fyzika !!!..R^

0/0
27.5.2008 14:04

Karel

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rychlosti se nesčítají

No, i jednoducha fyzika neni vzdy jednoducha, ale staci chvilku premyslet a protipriklad je na svete: kdyz bude 1. auto 20t kamion a 2. auto motorkar, tak sice budou z jejich pohledu rychlosti stretu 150km, ale nasledky budou jine. Nerad bych se poustel do rozboru, ale snad je jasne, ze pro kamion to nebude jako naraz do zdi ve 150km/h.

0/0
27.5.2008 14:49

Patrik

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rychlosti se nesčítají

Koukam, že už tady nikdo neví ani co píše... Je to sice pravda, že následky nebudou stejný pro motorkáře a pro kamion, ale nic to nemění na tom, že se oba srazí ve 150km/h. Když narazí papír letící 50km/h do kamionu, kterej jede 100km/h, tak se kamionu nic nestane, přesto to je stejný, jako, když narazí kamion jedoucí 150km/h do stojícího papíru...

0/0
27.5.2008 15:02

Patrik

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rychlosti se nesčítají

Sorry, nějak jsem ten Karlovo vzkaz blbě pochopil, v podstatě napsal to samý co já;-D, každopádně o následcích se tady nikdo nebavil, jde jen o součet rychlostí a to v každým případě platí.R^

0/0
27.5.2008 15:05

Karel

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rychlosti se nesčíta

Ja jsem temi nasledky chtel podporit ten vyklad, ktery bere v uvahu vyslednou rychlost po srazce. Zjednodusene receno (bez deformaci apod.) se da rict, ze kdyz je vysledna rychlost 0, tak je to jakoby si do zdi narazil kazdy zvlast svou rychlosti, kdyz se to nekam hybe, tak se musi uvazovat rozdil pred a po. V realu kvuli deformacim to casto dopadne tak, ze vysledna je nula a cele se to tam pomele a trubky litaji vzduchem...

0/0
27.5.2008 15:21

Chytracisko

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rychlosti se nesčítají

Přesně tak. Když pojede 1. auto rychlostí 50km/h a druhé 100km/h a

narazí do sebe čelně v techto rychlostech,bude náraz úplně stejný jako

kdyby jelo jedno auto a v 150km/h narazilo do pevného předmětu.. např

dům.... jednoduchá fyzika !!!..

Což je samozřejmě hloupost. Následky slážky 4sedadlového a 2sedadlového vozu (proti sobě, jeden 100 a druhý 50) budou jako kdyby 6sedadlová dodávka narazila do zdi (tedy zemře 6 lidí a bude tam dost šrotu), ale žádný "náraz jako při 150 kmh" neproběhne. Bude to náraz jako náraz při 75kmh do pevné přepážky, a to pro oba vozy. Pro ten co jel 150 to tedy bude trochu "lepší", protože ten co jel 50 trochu poodstrčí, zatímco pro ten 50tikolometrový to bude o něco horší, protože bude převálcován tím rychlejším. Hmotnosti vozů stejné, pro jednoduchost aby se do toho nepletla energie.

0/0
27.5.2008 20:07

glome

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rychlosti se nesčítají

Kinetická energie uvolněná nárazem tělesa o hmotnosti m do dokonalé zdi resp. do tělesa o stejné hmotnosti a stejné rychlosti opačným směrem je stejná. Je rovna rozdílu kinetické energie před nárazem a po nárazu. Hmnotnost m se nemění, rychlost po nárazu je nulová v obou případech a proto je rovna kinetické energii před nárazem.

Je lhostejné, zda k nárazu dojde do dokonalé překážky nebo stejného tělesa.

Uvolněná kinetická energie z druhého tělesa v ideálním případě zůstane "na druhé straně".

To co jste vypočítal vy, je celková energie uvolněná z nárazu OBOU těles. Její vliv se ovšem rozloží opět na OBĚ tělesa.

0/0
27.5.2008 15:45

Paffka

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Rychlosti se nesčítají

to je sice hezke, ale tezko bude mit 2km dlouhy nakladni vlak stejnou hmotnost jako ten rychlík.

ale pres to lze rychlosti scitat, zalezi na tom, co chceme vypocitat

pokud chci vypocitat energii uvolnenou pri narazu, muzu rychlosti secist (a sectu i hmotnosti)

pokud chci vypocitat nasledky na valcich, musim pocitat hybnost, a to je nasobek hmotnosti a rychlosti, a pokud prepodkladam, ze vlaky nemeli stejnou hmotnost, nemuzu rychlosti scitat

0/0
27.5.2008 17:43

Haui1

Re: Re: Re: Re: Re: Rychlosti se nesčítají

Souhlasím s vámi (dokud mi to někdo přesvědčivě nevyvrátí), ale tady nešlo o dva naprosto stejně těžké vlaky.

0/0
27.5.2008 15:13

glome

Re: Re: Re: Re: Rychlosti se nesčítají

Pokud byste si někdy musel zvolit mezi nárazem do zdi v 80 km/h nebo čelním nárazem ve 40km/h do jiného (stejné váhové kategorie ;-) auta taky v 40km/h silně vám doporučuju to auto. Střední hodnota uvolněné energie se kterou se budou muset vypořádat deformační zóny vašeho auta a vaše tělo je čtvrtinová.

0/0
27.5.2008 15:58

gregy

Re: Re: Rychlosti se nesčítají

to nie je sila ale kineticka energia

0/0
28.5.2008 9:59

sprav

tlačítko bdělosti

Proto v Evropě nepoužívají pedál, ale tlačítko, které mustí strojvůdce každou minutu zmáčknout ;-D

btw. nejde zatížit :-)

0/0
27.5.2008 8:40

davidsson

Re: tlačítko bdělosti

Strejda byl strojvedoucí. Vyprávěl že tlačítko mačkali i když dřímali, prostě zažitej rytmus.

0/0
27.5.2008 8:52

Muf007

Re: Re: tlačítko bdělosti

to je fakt, fírům se to stává a dokonce to bylo i příčinou nějaké nehody, že mačkal "živák" i ve spánku. SIFa to je ovšem jiné kafíčko R^

0/0
27.5.2008 9:33

Jirka

Re: Re: tlačítko bdělosti

To třeba jistý neregistrovaný shareware náhodně prohazuje tlačítka OK a Storno, aby se upozornění nedalo odmáčknout po paměti :-) .

0/0
27.5.2008 16:11







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.