Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Solar Impuls – další pokus o létání na sluneční energii

Tvůrci ambiciózního projektu Solar Impuls si stanovili nelehký úkol – vývoj pilotovaného letounu poháněného solární energií a zároveň schopného nepřetržitého letu. První prototyp tohoto stroje, na kterém se již usilovně pracuje, by měl být hotov již koncem tohoto roku!

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

tomášklobás

tohle je k ničemu

hmotnost letadla 1,5 tuny, užitná hmotnost - sotva to unese dva lidi. Tudy cesta nevede, přátelé. Cesta k ekologicky šetrnému létání vede přes hybridní vzducholodě. Tj. vzducholodě, které nemají tak velký vztlak, aby unesly sami sebe, ale o něco menší. Díky tomu jsou dobře řiditelné, menší, podstatně méně náročné na energii a hlavně s vysokou užitnou nosností.

0/0
17.6.2008 0:04

mpixel

Re: tohle je k ničemu

a kdo tu píše, že to má vozit takového joudu jako jsi ty. Místo jednoho několikakilogramového vysílače mobilního, televizního signálu či internetu pro milion lidí.

0/0
17.6.2008 7:36

Stoura

Re: tohle je k ničemu

Vzducholodě také nic moc. Na nosnost 1kg ve výšce 5000 m potřebujete 2  kubíky objemu. Na nosnost tuny jsou to dva tsíce kubických metrů. Hindenbrg měl objem 200 000 kubických metrů a dynamicky byl schopen zvednourt jen pár tun navíc.

0/0
20.6.2008 10:05

r-man

Re: tohle je k ničemu

Nemyslim si. Uz mockrat se v historii ukazalo, ze necim se musi zacit a paxe to da zdokonalovat. Umim si predstavit ze za dva roky jim tohle tintitko bude litak jedna basen, a pustej se do tvorby vetsich cestovnich letadel. Treba mezitim budou mit jeste mnohem ucinnejsi fotoclanky, mnohem lepsi elektromotory, jeste pevnejsi a lehci materialy...mozna to pujde, proc ne?

0/0
1.7.2008 11:56

blabulabul

Proč ne na vodík?

... případně na salátovej olej.

http://auto.idnes.cz/autosalonf.asp?r=autosalonf&c=A050914_124458_autosalonf_fdv

0/0
16.6.2008 14:36

blabulabul

Proč ne na vodík?

A já měl za to, že budoucnost je ve vodíku, že na elektriku už zanevřeli... http://www.tipcar.cz/auta_(pouze)_na_vodik_budou_ale_ne_tak_brzy-2821.html

0/0
16.6.2008 14:30

Pomicek

projekt je to zajimavej ale za predpokladu

1. Vyroba bude stejne ekologicky, energeticky a technologicky narocna jako u normalniho letadla aby se to ekologicky a energeticky vyplatilo. Vzdy je nutne si spocitat kolik nas to stalo na vstupech a jestli se to za dobu zivotnosti nejak vrati, pokud to dohromady da vic nez u normalniho letadla za jeho dobu zivotnosti je to blbost. Beru srovnatelne velke letadla.

0/0
15.6.2008 20:40

Pomicek

Re: projekt je to zajimavej ale za predpokladu

2. Stejne to skonci v supliku pokud se to povede. Podobne jako otravili chlapka co vymyslel auto na obyc vodu a vzduch. Proste mafie kolem obchody s ropou je silna - nejenom ze je v tom celosvetova politika, ale mame tu ropne mezinarodni spolecnosti a zajmy hned nekolik desitek ci vice statu. Zadnej setrivej pohon necekejme prinejmensim nez vymyslej jak to udelat aby se dal zpenezit.

0/0
15.6.2008 20:42

x

Re: Re: projekt je to zajimavej ale za predpokladu

Nic takoveho se nestalo - jsou to pouhe pohadky lidi, co se jejich psanim zivi.

A to auto na vzduch jako napad snad existuje - jenze na stlaceny vzduch, ktery pouze slouzil jako zasobnik energie - enrergie pro to stlaceni - pro pohon kompresoru by si musel brat nekde jinde.

0/0
15.6.2008 23:45

x

Re: Re: projekt je to zajimavej ale za predpokladu

Dalo zpenezit - jako by vyroba letadla pokryteho slunecnimi panely vyzadujici technologicky narocnou vyrobu byla zadarmo !!!

Proste by se dalo zit z pouhe jeho narocne a tudiz drahe vyroby - ono se ti to letadlo totiz samo doma nesestroji - on ho totiz musi nekdo ve fabrice smontovat a komponenty nejdriv vyrobit.

0/0
15.6.2008 23:49

VlastaH

Re: Re: projekt je to zajimavej ale za predpokladu

Ano, to je známá věc. Šroubek a Vroubek zase sestrojili auto na sodovku, ale ropná lobby si to hlídá...

0/0
29.6.2008 11:56

Filda

To jsou kkti

Jsou to vazne vymatlani kreteni, stavi nehorazne drahe letadlo (lehke slitiny, solarni panely atd.), ktere jim pod mrakem spadne a rozflakaji se nehorazne zdroje....co takhle sestrojit vzducholod s elektrickym pohonem a solarnimi panely, vzducholod se udrzi ve vzduchu sama, je schopna prenaset ohromne naklady a jeji provoz je nenarocny....teda az na tu rychlost, ale pochybuji ze to letadlo dosahne zavratnych rychlosti, to z hlediska fyziky proste nejde.....slunecni energie, ktera dopadne na povrch letadla nestaci na vyvinuti poradne rychlosti....

0/0
15.6.2008 3:06

mpixel

Re: To jsou kkti

Vypatlanej kretén jsi ty a tobě podobní fyzikové. Letadlo lidi vůbec nemusí vozit a ni nemusí mít závratnou rychlost. Přesto uplatnění velmi snadno najde. Například pro živé přenosy ze sportovních akcí. Pro pokrytí signálem mobilních operátorů - letadlo je narozdíl od vysílačů vyditelné pro mobilní telefony z velkého území. Pro zajištění komunikace v případě války. Pro šíření bezdrátového internetu. Pro předpovědi počasí. Provoz zdarma je bomba. Narozdíl od vzducholodě kde provoz zdarma být nemůže.

0/0
15.6.2008 9:25

mpixel

Re: Re: To jsou kkti

ufff, viditelné

0/0
15.6.2008 9:26

Fox_VK

Re: To jsou kkti

Kdyby sis to aspoň přečetl tak by jsi zjistil že to má letětt 45km/h

0/0
16.6.2008 10:35

Mirek

Toto ma smysl pouze pro specialni aplikace

Něco takového má smysl pouze pro speciální aplikace, jako například náhrada spojovacích družic, dálkový průzkum, špionáž atd. Tedy pouze tam, kde je nutné mít objekt vysoko, s tím, že jeho cena a provoz bude násobně nišší než provoz družice.

0/0
15.6.2008 1:14

r-man

Re: Toto ma smysl pouze pro specialni aplikace

Nemyslim si. Uz mockrat se v historii ukazalo, ze necim se musi zacit a paxe to da zdokonalovat. Umim si predstavit ze za dva roky jim tohle tintitko bude litak jedna basen, a pustej se do tvorby vetsich cestovnich letadel. Treba mezitim budou mit jeste mnohem ucinnejsi fotoclanky, mnohem lepsi elektromotory, jeste pevnejsi a lehci materialy...mozna to pujde, proc ne?

0/0
1.7.2008 11:54

Chmee2

30 tisíc km??

Cituji: Prototyp dosáhl rekordní výšky 30 tisíc kilometrů....

tak to je dobrá výška. Marně teďka přemýšlím, jestli neměl původně teda obíhat kolem Měsíce a nebo jestli na cestě tam a zpět nenavštěvoval ISS (která krouží kolem v prvních stovkách km...) Pěkná bota

0/0
14.6.2008 15:38

Parouback

Re: 30 tisíc km??

No tak na měsíc je to podstatně dál, ale jinak je to samozřejmě kravina.

0/0
14.6.2008 15:42

CubA

Re: Re: 30 tisíc km??

30 000km je skoro geostacionární dráha, což by mohlo mít pro sluncem poháněný stroj výhodu stálého slun. záření. Ale to křídlo a vrtule schopné dosáhnout vztlaku i bez okolního vzduchu bych teda rád viděl.:-)

0/0
16.6.2008 16:20

A.A.

Pěkný pokus, ale

k čemu to, když se na tom sveze tak jeden, dva lidé a k tomu to poletí ještě pomaleji než letadla z první světové války??? Je snad jasné, že vyvinout např. velké cestovní letadlo s pohonem na sluneční energii je prakticky nemožné. :-) Já bych se soustředil spíše na využití fúze a tot ponechal jako výzkumy pár nadšenců...

0/0
14.6.2008 14:38

Necroman

Re: Pěkný pokus, ale

Presne toto si rikali lide v dobe bratri Wrightu a jak jsme na tom dnes? Litame si se samozrejmosti. Nekdo proste musi byt ten prvni "blazen", ktery zjisti, ze "to je mozne" R^

0/0
14.6.2008 14:41

eintrag

Re: Re: Pěkný pokus, ale

minus (Y)

0/0
14.6.2008 15:03

kernel32.dll

Re: Re: Pěkný pokus, ale

1 m^2 solárních panelů vyrobí cca 200W energie.

Na to se prostě pořádně létat nedá.

0/0
14.6.2008 15:08

Lory

Re: Re: Re: Pěkný pokus, ale

Spíše by měli zapracovat na solárních panelech, které by dokázali využít sluneční záření naplno, nebo alespoň těsně pod 100% a ne to co je dneska

0/0
14.6.2008 17:02

kernel32.dll

Re: Re: Re: Re: Pěkný pokus, ale

Účinnost dnešních panelů je někde kolem 15%, ale stejně, i kdyby se nakrásně využilo skoro 100%, pořád budeme na 1300 W/m^2.

0/0
14.6.2008 17:32

x

Re: Re: Re: Re: Pěkný pokus, ale

Na zvetseni uciinosti solarnich panelu pri zmenseni jejich ceny se samozrejme pracuje - pokud se to povede je realna nadeje, ze se stanou ekonomickymi coz spolu s vyrobou vodiku jako jejim vynikajicim zasobnikem energie stane zdrojem pohonu alespon casti vozidel s vodikovymi palivovymi clanky. Vodik se da prepravovat k pumpam plynovody.

0/0
14.6.2008 22:30

rusty-m

Re: Re: Re: Pěkný pokus, ale

Po vylepšení technologie v kombinaci s bateriemi, které by spolupoháněly letadlo, proč ne?

0/0
14.6.2008 17:39

kernel32.dll

Re: Re: Re: Re: Pěkný pokus, ale

No, někde jsem zjistil, že povrch Boeingu 747-400 je asi 2 700 m^2 (plocha k nátěru :-)). I kdyby byl celý ze solárních článků, tyto by poskytovaly výkon asi 3 MW, přičemž výkon klasických motorů při startu je asi 70 MW.

(A to ještě uvažuji 100% účinnost a to, že na letadlo svítí slunce ze všech stran.)

0/0
14.6.2008 18:32

A.A.

Re: Re: Pěkný pokus, ale

To je nepochybně pravda, ale nevím, jestli to platí v tomto případě.

0/0
14.6.2008 18:25

Faramir

Zajímavé, ale...

Je to jistě zajímavý experiment, ale 45 km/h je výsměch. Až taková letadla budou lítat běžnou cestovní rychlostí, tak to jistě bude zajímavá alternativa, ale zatím je to k smíchu.

0/0
14.6.2008 13:49

Jan Pobořil

Re: Zajímavé, ale...

Proc velke rychlosti? I tato pomala letadla si najdou vyuziti. napriklad vyhlidkove s sportovni lety, anebo levna alternativa komunikacnich nebo spionaznich družic.

0/0
14.6.2008 23:11

mj

Re: Re: Zajímavé, ale...

Jestlize letaji ve vysce 30tisic km, tak je to vyborna alternativa k druzicim;-)

0/0
14.6.2008 23:44

Joker

Ekologická demagogie

Už to není jen trapné, už je to i blbé. Co je to pořád za tu nesmyslnou demagogii ohledně ekologického provozu čehokoliv - auta, letadla... proč se to neustále zdůrazňuje takhle pošahaným způsobem, jako by takový stroj byl najednou vytržen z procesu své výroby a byl tím nejekologičtějším na světě. Vždyť je to totální blbost. Proti projektu ani slovo, proti jeho obhajobě z pohledu ekologie všechno. Ani za celou svou životnost tahle věc neodlétá svou ekologickou stopu, která zůstává po jeho výrobě. Jednoduše řečeno - nikdy nebude ekologický, protože při jeho výrobě se použily materiály, postupy a energie, které ho ekologicky "zadlužily" na desítky let dopředu. Prostě jen demagogie, kdy se odtrhává provoz a výroba od sebe.

0/0
14.6.2008 12:53

wrah

Re: Ekologická demagogie

Přesně tak, "ekologa" co chce postavit extrémně drahé a pomalé letadlo plné jedů a hi tech materiálů vyrobených s ohromnými energetickými náklady by chtělo zavřít, nejlépe do blázince.

0/0
14.6.2008 13:10

Robin Ood

Re: Re: Ekologická demagogie

Jezíši, dyk je to prototyp, testování, výzkum, zkoušení nových možností..to snad není efektivní nikdy! Pokud by se ukázalo, že "to půjde", tak uz je to pak jen otázka zefektivnění výroby... Nebo si myslíš, že prototyp jakéhokoliv moderního letadla stál stejně peněz, materiálu a úsilí, jako pětitisící stroj postavený podle jeho vzoru? Nemyslím si, ze by solární letouny mohly nějak výrazně zafungovat (krom specifických úkolů), ale argumentace neefektivností a neekologičností prvního kusu asi není to pravé.

0/0
14.6.2008 19:00

x

Re: Re: Re: Ekologická demagogie

Predpoklada se pouzivani pro specialni ucely.

Fotograficky pruzkum a monitorovani lesu a prirody - pozarni hlidkovani a podobne - zde neni rychlost vzdy rozhodujici.

Pri opravdu minimalnich nakladech na provoz by se to snad dalo pouzivat i k prevazeni zasob do spatne pristupnych mist - auto po spatne silnici jiste nepojede o mnoho rychlej a to letadlo misto toho jiste poleti temer po primce - pokud tam nebudou vysoke kopce.

0/0
14.6.2008 22:37

Azazel

Re: Ekologická demagogie

R^

0/0
14.6.2008 17:43

Radek

Re: Ekologická demagogie

Tím chcete říct, že tohle letadlo není ekologičtější? Proč při zmínce o ekologickém provozu čehokoli - auta, letadla ... se najdou lidé, kteří do toho začnou zatahovat výrobu? Myslíte si že výroba normálního letadla je ekologičtější? Při zmínce o ekologičnosti jde o PROVOZ ne o výrobu.

0/0
14.6.2008 22:43

x

Re: Re: Ekologická demagogie

" Při zmínce o ekologičnosti jde o PROVOZ ne o výrobu"

Takze pokud se na vyrobu auta z kompozitu napr. spotrebuje vic energie nez ji za celou dobu usetri svou nizsi hmotnosti je snad podle vas ekologictejsi.....

0/0
14.6.2008 22:57

x

Re: Re: Re: Ekologická demagogie

Vic energie nez na vyrobu auta ze standartnich materialu nez ji samo provozem oproti normalnimu usetri.

0/0
14.6.2008 22:58

Radek

Re: Re: Re: Re: Ekologická demagogie

A jak souvisí ekologičnost s množstvím energie potřebnou k vytvoření? Chcete říct, že když na auto na benzín spotřebuju polovinu energie než na kolo ze dřeva tak to auto bude ekologičtější?

Pokud ta energie pro výrobu bude třeba z vodních elektráren tak je jedno kolik bude pro výrobu potřeba energie ne?

0/0
4.7.2008 13:21

x

Re: Re: Re: Re: Re: Ekologická demagogie

"Pokud ta energie pro výrobu bude třeba z vodních elektráren "

Jako by se na stavbu vodni elektrarny nebyl potreba beton a ocel a ten se take nejdrvi musel vyrobit. A sama vodni elektrarnu krajinu narusi a jejich omezeny pocet - sami ekologove jejich stavbu blokuji.

" jak souvisí ekologičnost s množstvím energie potřebnou k vytvoření?"

Velice dobre - pokud izolace na domu vydrzi 15 let, ale spotrebuje se k jeji vyrobe 2x tolik zemniho plynu (treba na roztavovani surovin v peci)   nez je schopna behem onech 15 let usetrit na vytapeni domu zemnim plynem tak bude snad ekologicka a ekonomicka ???

0/0
14.7.2008 18:24

G

Re: Re: Ekologická demagogie

Asi tak jako Toyota Prius, paradni hybrid... Jenomze ekologicka zatez na vyrobu, provoz a naslednou ekologickou likvidaci tohoto auta je vyssi nez u Mercedesu tridy S s velkoobemovym V8 benzinem...

0/0
17.6.2008 17:15

Radek

Re: Re: Re: Ekologická demagogie

Egologická zátěž? Tím máte na mysli že je potřeba víc energie? (viz moje odpověď na přispěvatele X) 

Nebo že materiál zatíží přírodu víc, třeba jako umělá hmota vzhledem ke dřevu? (pokud se pak znovu využije na další auto nebo jiný výrobek, tak se to porovnání trochu změní ne?). Není potom, jádro nejmíň ekologické získávání energie?

A obecně - nejsem pro nesmyslné "ekologické" zákony nebo myšlenky (viz. ekologické palivo v Evropě). Ale přijde mi hloupé shazovat snahu o letadlo, které nebude zatěžovat životní prostředí tak jako současná letadla, jen proto že prototyp není ideální (to asi nebyly žádné prototypy).

0/0
4.7.2008 13:35

petr_leicester

opravte si chybu

pokud nehodlaji obletavat nejaky asteroid, tak si prosim opravte udaje o rychlosti letadla. Pri vami udavane rychlosti by pri nejmensim ani nevzletlo. Nasobilka se uci uz na zakladni skole - prvni stupen! 4 x 24 x 45 = 4320  coz na obvod zeme urcite nevyda, mozna tak nekde na polarni rovnobezce;-D

0/0
14.6.2008 10:25

bobesh

Re: opravte si chybu

No při tom rozpětí křídel by to možná i vzlétnout mohlo, ale hlavně je v článku špatně doba letu - viz http://www.solarimpulse.com.

Tři až čtyři dny má trvat jedna etapa a těch etap má být šest. To by pak vycházelo na průměrnou rychlost asi 70km/h

0/0
14.6.2008 12:32

Pilit Bleriot

úžasné

Pane autore, já bych chtěl taky takové letadlo, s kterým by šlo vystoupat do výšky 30 000 km. To už nebudeme potřebovat rakety.;-D Jinak je to však moc pěkný článek.

0/0
14.6.2008 10:00

lvy

Re: úžasné

Helios

Dálkově řízený letoun NASA na solární pohon ve tvaru křídla osazeného mnoha vrtulemi. Prototyp dosáhl rekordní výšky 30 tisíc kilometrů. Při posledním letu v červnu 2003 došlo k nehodě, která měla za následek zničení letounu.

;-D

0/0
14.6.2008 11:26

Parouback

Re: Re: úžasné

Až na to, že to bylo 97 tisíc stop, což je cca 30 slovy TŘICET kilometrů. Ty tisíce si v poklidu škrtněte a příště trochu používejte mozek ;-D

0/0
14.6.2008 11:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.