Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Experimenty vědcům občas nevyjdou, tak podvádějí s Photoshopem

Jedna z pracovnic medicínské laboratoře opakovaně upravovala výsledné fotografie svých pokusů, a to takovým způsobem, který změnil vyznění pokusu. Její podvod byl posléze odhalen, ukazuje se ovšem alarmující skutečnost: podobné podvody nejsou výjimkou.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

antichipka

Realita/virtuálno

S nástupem internetu a, pravda, mnohdy cenných informací, si ale stále více uvědomuji, jak je realita důležitá a že to, co od internetu opravdu chci...to mi stejně není schopen dát. Možná je až příliš virtuální.

0/0
13.7.2008 20:45

Pokamon

od dob Luthera se podvádí ve velkém

Luther se nechal vysvětit na kněze a pak se pelešil s jeptiškou. Řekl, že Tradice neplatí a musí být Sola Scriptura, aniž by řekl že samotná Scriptura byla kanonizována lidmi, tedy tradicí.

Od té doby se v protestantským zemích lže : USA, CH, severské státy, UK

0/0
31.5.2008 18:51

lop

Re: od dob Luthera se podvádí ve velkém

R^R^

a nejlepší je Česká akademie věd , to je parta trapáků ze socíku bez jediného vynálezu nebo ocenění.

pouze si publikujou navzájem se Slovákama a vypadá to jako zahraniční publikace:-©:-©

0/0
31.5.2008 19:28

Baldric

Re: Re: od dob Luthera se podvádí ve velkém

Nerikam, ze takove pripady nejsou, ale takova hrozna generalizace? Jste trochu dost mimo.

0/0
31.5.2008 20:00

cisar

grazl=ceske jmeno

Tady si dali dnes dostavenicko cesti "vedci". Dam vam vsem jednu radu. Vzdycky platilo, ze kdyz se premnozili hnupove jakehokoli druhu, spolecnost se po po case sama ocistila. Drive za Rakouska byste cesi dojili kravy a univerzitu by vam svejkum nikdo nepovolil. Takova debilita by nikoho nenapadla. Dnes si zakladate ve smradlavem cesku vlastni univerzity jak na bezicim pasu, protoze vam v tom nikdo nebrani. Uz skoro vsichni jste v cesku vysokoskolaci co?

Verim na sebeocistnou silu zive hmoty. Jinymi slovy prijde cas kdy se paraziti, co se zivi za penize jinych, ze spolecnosti odstrani. Vy cesi nebudete v historii lidstva znamenat nic vic, nez banda lumpu. Tak utikejte badat dokud je cas, nejlepe do USA.

0/0
31.5.2008 16:43

fjmikes

Re: grazl=ceske jmeno

Co jsi ty? Ty nejsi Cech ty jsi arogantni blbec.!

0/0
31.5.2008 17:33

Azazel

Re: grazl=ceske jmeno

myslíš Johanna Georga Grasela? ;-D

0/0
31.5.2008 18:59

Greybeard+

Re: grazl=ceske jmeno

Právě jsi se zařadil. Grázl a hlupák

0/0
1.6.2008 0:17

GOGO

Re: grazl=ceske jmeno

Slabá provokace. Chce to najdřív nažhavit IQ alespoň na 150.

0/0
1.6.2008 21:15

Flory

Řešení

Příští akademický rok mám nastoupit na PGS studium. Někde prostě podvádět nejde, proto jsou IF matematických žurnálů nízké... Jde jen o to najit mechanismus, jak podvod eliminovat. K tomu se nabízí věcná kriteria daná editory a etická kriteria dané zákonem - za jakýkoliv úmyslný podvod odebrat titul Ph.D. Ano, mělo by to tvrdé následky, ale proč ne...?

0/0
31.5.2008 16:33

padodo

postgraduální studentka

tak ja tomu nerozumim, byla to postgraduální studentka, nebo uz Ph.D.?

0/0
31.5.2008 15:39

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: postgraduální studentka

Ph.D. získala v průběhu, vždyť tu mluvíme o období 2005 až 2008. Více podrobností v odkazovaných stránkách.

0/0
31.5.2008 15:42

Baldric

vysledky a dokumentace

No, byl jsem par let v oboru, takze celkem dobre vim, jak to chodi. Ono obcas dostanete ve vysledku bandy, ktere jsou opravdu mizerne svadi to je trochu zduraznit. Pustite na gel vzorky v ruznych pufrech a ony se diky rozdilnemu slozeni pohybuji trochu jinak. Proste si usetrite praci s vysvetlovanim a tan bandik o kousek posunete. Vyberete jeden pokus, ktery se povedl a napisete publikaci.

Dnes se uz nedaji reprodukovat  ani experimenty otistene v casopisech obrovskym IF....

Publish or perish.... Na celem svete to tak funguje.

PS delal jsem na jedne veci a nedarilo se mi dosahovat takovych vysledku, jako bylo publikovano. Na konferenci jsem mluvil s clovekem, ktery ty clanky pise a dostal jsem z nej, ze pri tom zalezi na tvaru zkumavky, sarzi zkumavek a kdyz to prezenu, tak i na slunecni aktivite. To se samozrejme velmi spatne vysvetluje recenzentovi, takze se to do clanku radsi ani neuvede.

Takovy je zivot ve vede.

0/0
31.5.2008 0:06

drevak_patlak

Vědecké podvody

Prohřešků proti vědecké etice se najde v odborných publikacích spousta. Ať už je to zamlčování slepých cest (tady mají prsty hlavně časopisy, které takovéto články tisknout nechtějí), neúplné uvádění experimentálních podmínek (znemožňující reprodukovat experiment), selekce výsledků, eliminace "nevyhovujících" odlehlých  experimentálních bodů bez statistického zdůvodnění, v článku zmiňované úpravu obrázků, připisování "spoluautorů", přiřazování článků k projektům, s nimiž nemají nic společného, záměrné rozdělování výsledků do více publikací atd. Na vině je hlavně tlak na co nejvyšší počet publikací, než na jejich kvalitu. "Publish or perish" platí čím dál více a toto jsou výsledky.

0/0
30.5.2008 21:18

Zly_Soused

Re: Vědecké podvody

Je to přesně tak. V dnešní době není velký problém opublikovat kraviny v poměrně renomovaných vědeckých časopisech.

0/0
30.5.2008 21:48

elenloth

Vůbec se nedivím

Před pár dny jsem odevzdala diplomku z oboru biochemie. Neznám nikoho, kdo by neměl upravené fotky gelů, grafy apod. Když to neschválil přímo školitel, tak to schválil konzultant. Problém je v tom, že v dnešní době prostě musíte produkovat výsledky rychleji, než to na poli vědy jde, jinak nedostanete grant nebo máte horší diplomku než ostatní apod.Pokud se tohle studenti naučí již při prvním studiu na VŠ, nelze se divit, když to budou používat ve své vědecké kariéře.Při práci s živou hmotou nebo přírodními látkami je často problém, že ono si to dělá co chce a ne to, co chcete vy. Jenže to nikdo nezohlední, nechápe, hraje se jenom na výsledky a to ještě ty positivní.

0/0
30.5.2008 20:06

kuba

Re: Vůbec se nedivím

Bohužel, je to tak :-/

0/0
30.5.2008 22:37

Shob

Re: Vůbec se nedivím

Kdyby jenom v biochemii. Ve fyzice je to to stejny. Akorat je vetsinou jeste jednodusi podvadet. Upravit data, upravit chyby atd.

Samozrejme, ze to dela kazdy.

Na druhou stranu kazdy vi, ze se podvadi, proto se vsechy "nove objevy" berou s velikou rezervou.

0/0
30.5.2008 23:26

Karakas

Věda je náboženství

To mi připomělo vědu jako takovou, konkrétně archeologii, když se najde např nějaký vyjímečný hodně starý nález, neodpovídající časovému průběhu všech ostatních nálezů, je zavrhnut. Protože neodpovídá hlavní linii teorie, prostě by ji to "narušilo"

Věda, nám zodpoví všechny nevysvětlitelné otázky které si pokládáme. A tak máme z vědy vpodstatě takový druh náboženství, anižbychom si to uvědomovali.

0/0
30.5.2008 14:25

Maxx

Re: Věda je náboženství

Tak to promin, ale srovnavat nabozenstvi s vedou ... ponekud omezeny pohled ... vedci sou tu prave i od toho, aby vyvraceli omyl druhych. Nikdo te nenuti nicemu verit, muzes neverit nicemu udelat si vlastni nazor, dokazat svou pravdu ... narozdil od nabozenstvi ... ale ono je nekdy tezky dokazovat svoji pravdu, sme lide ... a to ze se archeologum neco nehodi ... neni veda jako veda, to vsichni vime ... ;o)

0/0
30.5.2008 15:03

Karakas

Re: Re: Věda je náboženství

Existují vždy dva protichůdné pohledy, kterými se člověk na věc může dívat, někdy je třeba zajít do extrému, aby se problém vybarvil, samozřejmě že ta druhá strana existuje, nikomu to neberu.

0/0
30.5.2008 16:11

skyfinger

Re: Věda je náboženství

To jste spíš krásně popsal, když se věda STŘETNE s náboženstvím, nebo jiným podobným svinstvem.

Holt věda je bohužel čím dál více pouze o penězích. Granty se vypisují na ministerstvech, kde sedí určítým způsobem politici. Pokud je přesvědčíme o tom, že to co zkoumáme, je nesmírně důležité, začnou na toto téma vypisovat více grantů. A kolotoč se roztáčí, je zcela jednoznačné, že takto vypsaný grant zcela jednoznačně podpoří závěry tak, aby se zcela nabízel vypsat nový grant, který v tom bude pokračovat. Přece nenapíšou závěr: Toto je slepá cesta. Peníze jsme vyhodili zbytečně. Pravdu má druhá strana, doporučujeme vypsat grant na prozkoumání jejich teorie :D

0/0
30.5.2008 18:52

drevak_patlak

Re: Věda je náboženství

Nejsem archeolog, ale doufám, že tak strašné to není. Pravda ale je, že některé "podivné", byť experimentálně dobře provedené výsledky se těžko publikují, byť mají později velký dopad. Moje bývalá Ph.D. školitelka např. naměřila, že imobilzované lipázy mají vyšší aktivitu než volné. Článek jí recenzent vrátil s tím, že je to teoreticky blbost. O něco později něco podobného publikoval "renomovanější" autor a tomu už

 to otiskli. Časem se zjistilo, že závěr je v pořádku z prostého důvodu, lipázy vyžadují fázové rozhraní a použitá matrice

ho simulovala "ve velkém". Pravda byla tedy na její straně, ale o prvenství přišla.

0/0
30.5.2008 21:09

x

x

nývlt, ty si to zas znývltoval co.. ;-D

0/0
30.5.2008 13:11

Manila

Re: x

Řekla bych to maličko decentněji, ale v jádru jste přesně vystihl, co jsem chtěla napsat, ach jo, to je úroveň čtiva :-/

0/0
30.5.2008 15:54

Jan Angelovič

Asi to svádí

Problém bude možná v tom, že úspěch při vědeckém bádání nelze nikdy zaručit.

Úspěchem by mělo být i to, že jsme korektně výzkum provedli, popsali a ověřili a naše výchozí hypotéza se nepotvrdila. Vědci by mělo být jedno, jak to dopadne. Měl by se snažit získat nové

poznatky, ověřit správnost metodiky atd. a tyto zkušenosti využít v

další práci. Jenže takový vědecký nadhled si může dovolit málokdo.

0/0
30.5.2008 13:02

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Asi to svádí

Přesně tak, pokud chce vědec získat další grant, musí publikovat. A článek, který končí slovy "Vyfukováním cigaretového kouře do mýdlové vody zlato nevzniká" asi moc odborných časopisů neotiskne. Souhlasím, je to problém, ale pochopitelný.

0/0
30.5.2008 14:26

fjmikes

Re: Asi to svádí

Presne tak by to melo byt. Ve sve praxi jsem se setkal s podvadenim ve velkem meritku. Mladi pracovnici chteji publikovat co mozna nejrychleji a s dobrymi vysledky. Mistri v tom jsou prevazne cinsti a indicti postdoci na US universitach, kteri usiluji o ziskani "zelene karty". Aby mohli do zadosti podanou u INS napsat, ze bez nich by americka veda byla v troskach.  Nedelaji si problem s vymyslenim a upravovanim vysledku. Mnozi profesori jim v tom zdatne pomahaji a vpodstate jim to nevadi. Nechteji slyset nebo  eliminuji vysledky ,ktere se nehodi do kramu. Takze zminene zkrasleni vysledku mne vubec neprekvapuje. Ke stejnemu samozrejme dochazi i v CR. 

0/0
30.5.2008 15:17

YoungFreedom

Re: Re: Asi to svádí

Samozřejmě. Reakce podle postupů od indických kolegů, při kterých všechny reakce běží s 99% výtěžkem, popř. 99%, se už dnes nepokouším ani reprodukovat – ztráta času. Výsledkem jsou pak kompletně vylhané tabulky i experimentálka.

Jak navíc uvedl diskutující DEE, výsledky PCR se někdy fotí opravdu špatně. Což ovšem neomlouvá použití „klonovacího razítka“, zmíněné v článku.

0/0
30.5.2008 16:33

Zdenda

Re: Re: Asi to svádí

Jo jo, tak to je, Cinani  a Indove jsou v tom experti, prikladu jsou tisice, pomaha jim jejich mentalita zamerena vice na osobni prospech nez vedomi nejake hlubsi zodpovednosti, u Indu je to ale vice zavisle na kaste, ze ktere pochazi, muzete mezi nimi narazit na nehorazne grazly, ale i na velmi sluse a maximalne duveryhodne lidi, na ktere se muzete kdykoliv obratit s prosbou o pomoc. Je pekny hodit vsechno na posdoca, stejne by ale mel byt postizeny jeho sef, protoze ten byl za publikaci zodpovedny, corresponding author. A ze neco takoveho otiskl Nature, tj. takto do oci bijici podvod, svedci o spatne praci editora a reviewru.

0/0
30.5.2008 18:33

ihoe

konecne referencie !

No konecne ma clanok nejake referencie na konci.

Iked by som mal vyhradu voci novotvaru "photoshopovat" .. v skutocnosti existuje celkom prijatelny vyraz - retusovat. Ale ten "photoshoping" vyzera tak nejako ... lepsie, ze? Ops, nebol tento clanok prave o tomto? :-)

0/0
30.5.2008 13:01

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: konecne referencie !

Vidíte, asi nás málo čtete. Já uvádím reference pod každým článkem, u kterého to má smysl, nebo alespoň odkazuji v článku, a na Technetu je to běžná praxe i u kolegů, řekl bych. No a photoshopování je prostě photoshopování, o slově retuš pochopitelně vím, ale není to tak docela ono, nevyjadřuje to tu nesnesitelnou lehkost elektronického klonování :-)

0/0
30.5.2008 14:25

zz

Re: konecne referencie !

Retus zni jeste moc neskodne, ve skutecnosti jde o prachobycejny fake.

0/0
1.6.2008 21:25

DEE

Realita

Jestli někdo někdy viděl jak vypadá výsledek PCR a jak "dobře" se fotí tak se nemůže divit tomu, že jsou výsledky upravovány v editoru (Photoshopu). Účelem úprav je zvýraznění často nekontrastního výsledku, nikoli jeho falšování. Je to úplně běžná praxe.

0/0
30.5.2008 12:12

ihoe

Re: Realita

Samozrejme. A hlavne nejde ani o to, ci bol alebo nebol obrazok upraveny v PS - ktovie, mozno tam bol len zmenseny, orezany, otoceny a tak podobne.

Mimochodom, originalita sa da zistit podla EXIF... samozrejme pokial nie je sfalsovany.

0/0
30.5.2008 13:04

stv

Re: Re: Realita

To zdaleka není pravda. EXIF jsou jen prkotina. Dá se donich napsat co člověk chhce nebo potřebuje. Daleko líp funguje systém digitáního podpisu, který používají například státní orgány pro dokumentaci přestupků. Jenže pak se se s tou fotkou nedá udělat vubec nic. Ani to že oříznete nepotřebné, vložíte popisek, nebo hnete s kontrastem...:(

Jinak dneska pro mě není fotografie důkaz. Dokud není originální negativ.     

0/0
30.5.2008 13:38

r-man

Re: Re: Re: Realita

I negativ se prece da vytvorit, muzesh vyfotit upravenou fotku :-)

0/0
30.5.2008 13:56

Libor76

Re: Re: Re: Realita

Canon 40D připojuje k RAWu digitální podpis, tam je potom originalita jasná. Akorát jsem zatím nesehnal nikde ten software, který to umí ověřit (netuším ani cenu)

0/0
30.5.2008 14:49

padodo

Re: Re: Re: Re: Realita

a myslis, ze je problem pouzit cip z Canonu, kterej pocita hash a z nej podpis na podepsani jakekoliv zmanipulovane fotografie? Kdyz se chce, da se vsechno zfalsovat :-)

0/0
31.5.2008 15:37

next_ghost

Re: Realita

Když už je potřeba výsledky zvýraznit, aspoň by se měla dodat i původní neupravená verze jako reference, že nejde o podvod, ale jen o zvýraznění skutečných výsledků.

0/0
31.5.2008 14:39

xTr

:)

taky jsem na stredni photoshopoval namereny grafy, aby to vypadalo lip :)

0/0
30.5.2008 11:40

kombajn.bloguje.cz

ten nehorazny cestin

ale obrázky už nephotoshopuje... 8-o8-o8-o8-o8-o8-o

autor pisankuje v jazyce česky nebo editoruje soubory textove v nějakem kosmickem jazyce?

0/0
30.5.2008 11:04

.

.

Máš pravdu, správně by mělo být "nefotošopuje" :D

Pokud jsou v článcích totální prasárny a překlepy, budiž, ale tady už trochu moc rýpáš, bych řekl...

0/0
30.5.2008 11:19

Mr.MODMAN

Re: .

Fotošopovat, to už je přece jen moc i na mě... Slovo "vygooglit" jsem po chvilce váhání začal tolerovat, ale tohle... nebudeme DOSit, LINUXovat, UNIXovat, WORDovat, EXCELovat (ve smyslu MS Excel), OUTLOOKovat? A co takhle iDNESovat?

0/0
30.5.2008 12:49

963214785

Re: Re: .

Co je na tom špatnýho? Jazyk přece slouží hlavně k dorozumívání a ne aby měl páni jazykovědci co na práci. Když má nový slovo jednoznačný význam a jde nějak rozumě vyslovit, proč by se mělo zakazovat?

0/0
30.5.2008 13:18

sprav

Re: Re: .

slovo VYAUTOBUSOUVAT se mezi řidiči MHD používá často a dlouho...

my používáme slovo VYSTOUPEN , resp. BYL VYSTOUPEN apod. ;-D;-D;-D

0/0
30.5.2008 13:19

Karel Kahovec

Re: Re: Re: .

Taky používají STANICOVAT

0/0
1.6.2008 8:33

Václav Nývlt - Technet

Re: ten nehorazny cestin

Pokud neovládáte kosmický jazyk a text jste pochopil ... bude to nejspíše česky. Neberte vše tak vážně :-).

0/0
30.5.2008 13:03

Thegrid89

Re: ten nehorazny cestin

Nesnášim ty rejpaly co ty

0/0
30.5.2008 13:26

stv

Re: ten nehorazny cestin

Není to mimozemsky, ale  je to prasení češtiny.

Jazyk potřebuje nová slova pro nové věci a že jepřejímá je taky v pořádku. (I když je to často hůř než nevhodné.)

Ale tohle je prasárna, které se dopouští někteří pisálkové.Nehledě na to že to dosti nevýstižné označení.

Klidně by takového pisátora mohli skipnout při vyplácení keše;-O  

0/0
30.5.2008 13:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.