Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Neovladatelný vlak smetl rodinné domky a způsobil výbuch benzinovodu

V průběhu 13 dní otřásly kalifornským San Bernardinem dvě pohromy. Vykolejený vlak a výbuch dálkovodu zdemolovaly jednu ze čtvrtí a o život připravily šest osob. Místní se brzy dozvěděli, že veškeré škody, bolest a utrpení byly výsledkem jediné osudné chyby.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Obama

Největší světová velmoc

Tento pořad je typickou ukázkou, jak naši soudruzi v Americe objevují Ameriku...

Předpis V15/I je pro ně asi sci-fi a něco jako ochranné pásmo pro vysokotlaká potrubí to je zase španělská vesnice...

A z takovéhleho národa si máme brát příklad? 8-o

0/0
5.6.2008 1:02

dk

Re: Největší světová velmoc

0/0
6.6.2008 16:40

dropa

Koloběžka

Mě spálila zadní brzdu 100kg manželka na el. kolobežce (české) , ale mám tam funkční i přední a klesání teprv začínalo! Jinak jsem byl bez večeře (večeří). No profikům by se to stát nemělo! To si spočítaj váhu a přidaj 10% jistoty a vyrazej na trať?

Jsou prostě zákony matky přírody a ty se okecat nedaj (i když Sokol by si asi poradil).:-)[>-]

0/0
4.6.2008 15:44

Leonell

Městečko

To "městečko", jak bylo v dokumentu San Bernardino označováno, má  200000 obyvatel a je tedy velké jako Hradec Králové a Pardubice dohromady.

To jen na okraj.

0/0
3.6.2008 21:36

ludva

nejhorší vlakové nehody (brutus!)

http://www.youtube.com/watch?v=J1fr8K0SmhY&feature=related

0/0
3.6.2008 20:56

Tom

Google Eart

Hledal jsem na Google Earth kde se ta tregedie stala a nějak to misto nemůžu najit. Pomůže někdo?:-/

0/0
3.6.2008 18:54

Leonell

Re: Google Eart

San Bernardino  a Enter nefunguje?

0/0
3.6.2008 19:02

Tom

Re: Re: Google Eart

Město jsem našel, ale už jsem se nedokázal zorientovat, kde je ta trat

0/0
3.6.2008 19:37

TomK

Re: Re: Re: Google Earth

http://maps.google.com/maps/mm?f=q&hl=cs&geocode=&q=san+bernardino,+Duffy+Street&ie=UTF8&t=h&ll=34.137297,-117.344429&spn=0.001061,0.001813&z=19&layer=t&lci=lmc:panoramio,lmc:wikipedia_en

Pak kliknout na to W (odkay na Wikipedii s info o nehode)

0/0
3.6.2008 20:56

fuzzo

Pro zajimavost...

Temer totozna nehoda se udala v r. 1917 u Modane ve Francii, kdy ve cca 120 km/h rychlosti vyletl z koleji vlak vezouci francouzske vojaky z Italie a rozsekal se o skalu... obeti bylo kolem 550.

Foto zde: http://www.railsavoie.fr/cartes/stmichel.html

0/0
3.6.2008 17:09

Dick Winters

Průjezd vlaků přes Cajon pass

www.youtube.com/watch?v=DtpCJqSxqBM

www.youtube.com/watch?v=vQzA5vhLCiE&feature=related

www.youtube.com/watch?v=RRgLydPEDeY&feature=related

www.youtube.com/watch?v=GYV0qdsPFNc&feature=related

0/0
3.6.2008 15:36

Tažená lokomotiva

Re: Průjezd vlaků přes Cajon pass

Překvapilo mě, že v soupravě dvou lokomotiv svítila tažená lokomotiva bílím světlem. Nemá být červené?

0/0
4.6.2008 7:42

Gooner

Američani...

Docela mě zaráží bezpečnost provozu na amerických železnicích. Úředník nemá údaje o hmotnosti, tak hmotnost prostě odhadne... co je to za magora?!!! Navíc hned několika lokomotivám nefungovaly brzdy. Lidi u nás nadávají na ČD, ale tam by se něco podobného stát nemohlo. Když někdo neuvede hmotnost nákladu, tak ten náklad prostě nikam nejede, než se informace doplní. A žádnej fíra si nedovolí vyjet ze stanice, pokud nemá platnou prověrku brzd. Ale to jsou holt Američani. Vždycky se stane nějakej průšvih a oni objeví bezpečnostní zásady, který v Evropě fungují už 100 let.

0/0
3.6.2008 14:54

Leonell

Re: Američani...

Trochu objektivity by to chtělo.

http://www.loko.goo.cz/menu-nehody.htm

0/0
3.6.2008 17:38

Gooner

Re: Re: Američani...

Já neříkám, že se u nás nestávají nehody, ale u nás by si nikdo nedovolil poslat na trať vlak, o kterém se přesně neví kolik váží a u něhož není prověřená funkčnost brzd, protože to jasně upravují předpisy a v případě jakékoliv nehody by ho zavřeli, až by zčernal.

0/0
4.6.2008 0:13

Leonell

Re: Američani...

Ty nehody jsou převážně o tom že si někdo dovolil ty předpisy porušit.

Je to prostě stejné všude na světě.

0/0
4.6.2008 10:02

JBetak

Re: Re: Re: Američani...

Ale s funkčností brzd nebyl problém, ty hlášené závady byly snad v přijatelných mezích. Mě spíš zaráží, že strojvedoucí nerozpoznal velký rozdíl mezi skutečnou a udanou hmotností už při jízdě do stoupání. Muselo to být poznat na dosažené rychlosti.

0/0
4.6.2008 11:07

tnx

To se u CD stat nemuze

Asi pred 3 tydny jsem jel Praha - Vsetin vlakem a tam pro zmenu brzdil vlak i jinde nez mel. Des. Na kazdem nadrazi kolem neho behali, za neco tahali, sycelo to. Pak jsme se tezce rozjeli a vsechno piskalo. A kdyz nahodou lokomotiva prestala tahnout, tak sebou cely vlak skubnul. Tomu rikam, bezpecna jizda. Meli by si z nas amici vzit priklad. ;-)

0/0
3.6.2008 13:19

PJK

Proč tak velké vlaky?

Já nechápu, proč vytváří tak dlouhé vlaky, když k provozu takového vlaku potřebují 4-6 lokomotiv. Nebylo by lepší poslat třeba 3 vlaky menší?

V čem je finta?:-(

0/0
3.6.2008 12:36

tnx

Re: Proč tak velké vlaky?

Muzu jen odhadovat. Mensi naroky na velikost posadky. Mensi administrativni naroky v souvislosti s hustotou provozu. Pokud jedou dva velke vlaky proti sobe, tak se da lehce rict, kde se maji vyhnout. Pokud by jely tri a tri z kazde strany, tak uz to bude narocnejsi na logistiku, potrebujes vic lidi pro dispecink, atd. (Samozrejme ne pro sest vlaku, ale v pripade, ze kazdy dlouhy roztrhas na male) Asi se vetsim objemem snizuji naklady (pokud teda cely objem neskonci v troskach)

0/0
3.6.2008 13:15

hbf

Re: Re: Proč tak velké vlaky?

Hlavně to umožňuje přepravit velké množství nákladu s minimálním počtem stanic / výhyben a dopravních zaměstnanců. S jejich přístupem lze mít vzdálenost mezi stanicemi klidně 100 km a jízdní dobu třeba 3 hodiny. Sice to znamená, že provezete toliko 4 vlaky v každém směru denně, pokud ale bude mít každý z vlaků 15 tisíc tun, tak je ta kapacita ohromná. Mělo-li by se to vyjezdit podle našich poměrů (řekněmež v průměru 1500 tun na vlak), tak by těch vlaků bylo třeba v každém směru 10 a musel byste křižovat na každé mezi.

Navíc Amík má skoro všude autoblok, takže může vlaky nasvazkovat, pak už to nebude 1 pár vlaků za 6 hodin, ale 2 - 3 páry za cca 7 hodin ...

0/0
3.6.2008 13:39

JBetak

Re: Re: Proč tak velké vlaky?

Mají jednokolejné trati s velkou vzdáleností stanic. Větší počet krátkých vlaků by neprotlačili.

0/0
3.6.2008 13:46

?

Re: Re: Re: Proč tak velké vlaky?

na jedné z uvedených fotek je krásná dvoukolejná trať zrovna v místě, kde vlak dělá levotočivou zatáčku kolem pohoří. A když mají 2 koleje v horách, tak v nížinách budou takyy

0/0
3.6.2008 14:17

Leonell

Re: Re: Re: Re: Proč tak velké vlaky?

Ano, je to dvoukolejná trať. Minimálně se San Bernardina přes průsmyk do Barstow (uvedený vlak nepřijel do průsmyku od Barstow ale tam nemohu sloužit páč ta druhá trať pro RailSimulator není).

0/0
3.6.2008 17:01

zapvit

Re: Re: Proč tak velké vlaky?

nepotrebujes vic lidi na dispecing zalezi jakeho logistika mas ale taky jak velouo cast ma obstarat, navic existuji bezp programy ktere mohou ridit tyto vlaky tak aby byla doprava plynula

0/0
3.6.2008 17:30

vlmach

Neovladatelný vlak smetl rodinné domky a způsobil výbuch ben

A budou ho také brzdit helikopterou?

0/0
3.6.2008 11:16

Mascherano10

Tyjo

Tyjo 22 promile to je aspoň 15 piv a deset zelenejch! Ty strojvůdci museli vypadat ;-D Ale článek super, skoro jako Nebezpečná rychlost se Sandrou Bullock, jak nemohla zabrzdit nejdřív ten autobus a pak tu loď! ;-D Chápete to - LOĎ! Hrozná p.čovina! ;-O:-©

0/0
3.6.2008 9:26

calypsol

Re: Tyjo

To si pletes, Sandra brzdila v prvnim dile autobus, myslim ze spolecne s Neem z Matrixu a ve druhem dile brzdila vlak..;-D

0/0
3.6.2008 10:43

Kai-ten

Re: Re: Tyjo

Ale kdepak, jasně, že brzdila loď. Ale neubrzdila...

0/0
3.6.2008 12:04

bifur

Re: Re: Re: Tyjo

A zkoušel jsi zastavit rozjetou loď. Tam máš ještě menší tření a kromě zpětnýho chodu můžeš maximálně mírně zahnout. Tam byly jiné ptákoviny, ale loď se brzdí vážně blbě. A taky je to mnoha set tunový kolos.

0/0
3.6.2008 12:34

PJK

Re: Re: Re: Re: Tyjo

Tam ani nešlo tak o brždění, jako o to, získat nad lodí moc. Pokud si pamatuji, tak jim hlavní záporák zlikvidoval řídící systém. Takže neovládali ani motory, ani kormidlo.

0/0
3.6.2008 12:38

x

Re: Re: Re: Re: Re: Tyjo

Ve skutecnosti by se urcite k motorum za pomoci autogenu dostali a pak stacilo jen vypnout ci proste znicit  privod paliva k nim. 

Stejne tak by stacilo, kdy by proste dirou napustili do paliva vodu .

0/0
3.6.2008 21:52

CART09

Brzdy

Tedy, nevím, jak v USA, ale tady mají vlaky brzdové systémy dělané asi trochu jinak, každý vůz nezávisle... Takže když by byl někde únik, tak sice třeba nebude brzdit ten jeden vůz, ale všechny ostatní ano, a to okamžitě, a na plný "výkon"... Nezdá se mi, že by to Amíci měli jinak, obzvlášť při jejich délkách souprav...

0/0
3.6.2008 8:46

Leonell

Re: Brzdy

Mají to předpokládám stejně ale ono to s tou věcí nesouvisí. K té vlakové samočinné brzdě - vlak nebrzdí, pokud má natlakované brzdové potrubí. Pokud se tlak sníží (strojvůdce začne brzdit, někdo strhne záchranou brzdu  nebo se přetrhne někde hadice) tak vlak začne brzdit. Brzdí všechny vozy.

Oni brzdili dynamickou brzdou (což znamená že "brzdí" lokomotivy, ne vagóny - v podstatě je to analogie brzdění motorem v autě). Jenže vlak zrychloval (některé lokomotivy totiž nebrzdily) a tak aktivovali vlakovou brzdu. Zřejmě už jeli moc rychle, vlak sice jistě brzdit začal, jenže postupně se opotřebovaly/roztavily brzdové špalky a vlaková brzda přestala účinkovat úplně. No a jak strhli brzdu záchranou (což je pokud vím opět ta vlaková) tak se odpojila i ta zbývající dynamická na lokomotivách (tam je zřejmě nějaké provázání). Čili ve výsledku nebrzdili vůbec.

Aspoň tak jsem to pochopil. Uvidíme večer.

0/0
3.6.2008 9:33

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: Brzdy

I já jsem to tak pochopil. Vlakům ale rozumím ještě méně, než letadlům :-) Naštěstí to je konzultováno s lidmi, kteří tím žijí.

0/0
3.6.2008 10:53

PJK

Re: Re: Re: Brzdy

U vlaku je aspoň jisté, že nevzlétne.

0/0
3.6.2008 12:41

ale mají

Re: Brzdy

brzdy na vagónech mají, jenomže kdy to brzdili jen pomocí nich tak je spálí - to se ostatně stalo když zatáhli za záchranou brzdu. jen tak na okraj dole měl ten vlak energii která by stačila na roztavení asi 100m kolejnic.

0/0
3.6.2008 9:49

JBetak

Re: Re: Brzdy

Zatažení za záchrannou brzdu je pouze filmová dramatizace vypravěče resp. zoufalá snaha toho púracovníka alespoň něco udělat. Jak se naznačuje o příspěvek výš, záchranná brzda je ve skutečnosti jen rychleji nastupující účinek normální brzdy plus další ovládací místa. Pokud strojvedoucí brzdí nebo pokud brzda neúčinkuje, nemá tahání za záchrannou brzdu žádný efekt.

0/0
3.6.2008 10:20

JakeF

Promile?

"trať má v těchto místech sklon až 22 promile." Nevim, přijde mi to nějak málo... Je jasné, že při hmotnosti vlaku udělá svoje i malé převýšení, ale že by i tak malé?

0/0
3.6.2008 8:33

Ppp

Re: Promile?

Ano, promile. 22promile je pro kolejové vozidlo strašnej kopec. U silnic máš běžně procenta, ale to co vyjede auto, by kola na kolejích nezvládla. Nemáš k dispozici takové tření. (kov na kov) Proto od jistého sklonu máš zubačky nebo vůz tažený lanem, jako je lanovka na petřín. Třeba tramvajová trať na Barandov v Praze je už sama osobě docela mazec a ne každý typ trmavajové soupravy na ni vůbec může vyjet. Ty sám dokážeš vlastní silou roztlačit na kolejích váhu, se kterou bys na pneumatikách ani nehnul. Ale tahle story je docela mazec..to sem myslel že je jenom ve filmu o splašených vlacích (-:

0/0
3.6.2008 9:03

Buss

Re: Promile?

Jsou to promile, a 22 není na železniční trať zrovna málo. Ono se to nezdá, ale při obrovské váze vlaku a minimálním tření mezi koly a kolejnicemi je takovýhle sklon dost velký problém, obzvlášť, pokud trať takto nepřetržitě klesá v délce desítek kilometrů...

0/0
3.6.2008 9:03

jája

Re: Re: Promile?

No 22 promile je sice dost,ale 3,500 tun - to na Ameriku není nic moc.(1500-2000 tun se vozí u nás na stoupání kolem 15 - 20 promile celkem normálně. U nás je výhoda zásasdní v tom,že to převýšení není desítka kilometrů, ale většinou jen několik kilometrů.

Mě zaráží jiná věc - jestli v sedumdesáti km/h nejsou schopní brzdit vlakovou brzdou - že se jim hned roztavěj špalky - to je divný.A taky je divný,že při pouřití rychlobrzdy odpadne EDB - u nás to je naopak - dynamická brzda se připojí ke vzduchu.

Jsem zvědav na večer,v článku chybí spousta důležitých informací,dle kterých bych si mohl vytvořit názor.

Na druhou stranu minulý díl byl také bez informací - třeba by mě zajímalo,jestli tam ten rychlík jezdil každý den,nebo jen třeba dvakrát v týdnu atd.(potom si fýra mohl splíst den,předpokládat na návěstidle volno a třeba se zakecat s pomocníkem.Nebylo zmíněno,jestli rychlík vůbec brzdil,atd.

Na můj vkus je to americky dramatický, ale technických informací moc není.

0/0
3.6.2008 9:54

JBetak

Re: Re: Re: Promile?

Americké podvozky mají jen jednostranně brzděná kola.

0/0
3.6.2008 10:05

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: Re: Promile?

Pozor, není to 3.500 tun, ale skoro dvojnásobek. Těch 3.500 si strojvedoucí myslel, že veze, a podle toho se uzpůsobil. V tom byla právě ta největší chyba - strojvůdce dostal špatné údaje o hmotnosti.

0/0
3.6.2008 10:55

hbf

Re: Re: Re: Promile?

Při použití rychlobrzdy odpadne EDB i u nás.

K roztaveným špalkům - tam je problém, že ta rampa má na délku několik desítek km. "Hned" pak může znamenat třeba po 10 km nepřetržitého brždění ...

0/0
3.6.2008 13:25

sido

Re: Re: Re: Re: Promile?

Ale co tam dělal fíra? - měl jet 40 km/h a když jel 50, tak ho na to musel upozornit pomocník.

Americký vozy moc nebrzděj,to je pravda. A pokud používají EDB - jak je možný,že polovině mašin nefunguje a přesto jsou nasazeny do provozu???

No maj tam pěknej bordel.

0/0
4.6.2008 7:44

AZOR

Re: Promile?

v = 1/2 g t t = kde tam vidis hmotnost telesa? Pri jizde s kopce, padanim volnym padem , rozhodne neovlivnuje rychlost vaha telesa

0/0
4.6.2008 8:13

Stoura

Re: Re: Promile?

Jenze pokud se brzdi nejakou konkretni silou (napriklad maximem ktere zvladne EDB), uz ta hmotnost roli hraje.  Pinpongovy micek bude ve vzduchu padat jinou rychlosti nez zelezna koule - brzdna sila je stejna ale lisi se hmotnost. Nejedna se o volny pad ve vakuu ale o rovnovahu sil.

0/0
4.6.2008 10:09

eMko

Re: Re: Promile?

v = 1/2 * gt^2 platí při volném pádu. Při pohybu po nakloněné rovině je to v = 1/2 * (sum(F)/m)*t^2, kde sum(F) je vektorový součet sil působící na těleso a m hmotnost tělesa.

F je v tomto případě rovna vektorovému součtu normálové síly (mg*sin(alpha) kde alpha je úhel klesání) a brzdné síly, která na záleží přímo úměrně na tření brzda-kolo a nepřímo úměrně na hmotnosti. Tření mezi koly a kolejemi je v tomto případě docela zanedbatelné.

Jinými slovy - pokud brzdíš, záleží na hmotnosti. Pokud ne, ze vzorce ti hmotnost vypadne, protože na vlak působí pouze gravitační síla, v tom případě by jsi mohl napsat v = 1/2 g*sin(alpha)*t^2 .

0/0
7.6.2008 18:14

eMko

Re: Re: Re: Promile?

ps: kdyby chtěl někdo rýpat - mg*sin(alpga) je x-ová složka vektoru normálové síly, aby to bylo fyzikálně správně ;)

0/0
7.6.2008 18:17







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.