Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Trolejbus sloužil jako chlívek. Teď ho čeká rekonstrukce

V Muzeu MHD se opravují staré vyřazené vozy. Trolejbus Praga z roku 1936 je poslední exemplář v Česku a čeká na rekonstrukci.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

chroustík

iDěs

Který h...o popisuje fotky ? To tam chodí na melouch nějakej 13 letej Joska ?

0/0
9.6.2008 15:34

sup

design

krásnej design toho rekonstruovanýho, ta maska, to je paráda:)

0/0
9.6.2008 10:08

Akela Dlouhán

Trolejbusy

  Myšlení tehdejších vládců bylo takové: páteří dopravy v Praze bude metro,po postavení trasy D se zruší i tramvaje. Nafta je levná proto zrušíme trolejbusy a dopravu budeme řešit  autobusy.Jak to dopadlo ukázaly povodně 2002!Rv

   Někde vrátily trolejbusy,i místo návratu tramvají jako v Ústí nad Labem nebo Chomutově.Jinde je soužití trolejbusy - tramvaje jako v Brně nebo Plzni.Jenom Praha stále nechce pochopit,že na sídliště např.Jižní Město,Bohnice a pod. patří spíše trolejbusy než hlučné a smrduté a autobusy.R^:-P

0/0
7.6.2008 20:07

x

Re: Trolejbusy

Proti te spouste nakladaku co tam jezdi toho autobusy tolik nepridaji a jsou flexibilnejsi pro pripad nutnosti object ulici uzavranou napriklad kvuli zavazne dopravni nehode ci prasklemu vedeni plynu.

0/0
8.6.2008 16:27

Akela Dlouhan

Re: Re: Trolejbusy

  To byste se možná divil.Jinač moderní trolejbusy - již i ty,co se vyráběly ve Škoda Ostrov nad Ohří,mají pro tyto případy stabilní zdroj,který pohání elektrocentrálku a ta motory trolejbusu. Dá se na nádrž tohoto motoru ujet až 60 km.Takže nám tu nepište pohádky.V Ústí nad Labem místo tramvají při návratu na elektrickou trakci zřídili trolejbusy. V Chomutově již měly rozestavenou tramvajovou trať -  položili 3 km panelů a nakonec místo nich zřídili trolejbusové tratě.A obě města jsou s tím spokojeny.V Brně a Plzni se dokonce bez problémů kříží s tramvajemi a nevadí to.Pro sídliště na kraji Prahy - Bohnice,Stodůlky, Jižní Městio by trolejbusy byly ideálním napojením na metro.

   Možná by byla dobrá i trať Kobylisy - Strašnice.Jiná města již na to přišla jen Praha stále se řídí podle názorů ze 70.let,které vymysleli komunisté.A které jsou dnes již 100 let za opicemi.Dnes je je již moderní opět trolejbus.

 

0/0
15.6.2008 15:32

Lord Helma

Re: Trolejbusy

ještě jsi zapomněl na Ostravu - tam už spolu jezdí od roku 1952

0/0
9.6.2008 8:56

Joker

Re: Trolejbusy

Má to jeden háček- každé prázdniny se půl Prahy uzavře kvůli opravám ulic apod. Tramvaje se prostě dočasně nahradí autobusy. Ale kdyby se autobusy nahradily trolejbusy, tak co potom?

0/0
9.6.2008 13:14

PájaZítra

Re: Re: Trolejbusy

No je jasný, že do centra by se s trolejbusama nešlo, ty by našly využití fakt na okrajích Prahy v sídlištích - Jižní Město, Jihozápadní Město, Severní Město... Ideální by byly na rozvoz lidí z metra k jejich domovům.

Jenže! Postavit trolejbusový vedení (sloupy, dráty) a jeho zázemí (přivaděče a měnírny) není nejlevnější a cena novýho trolejbusu je 1,5x-2x vyšší než  cena novýho autobusu o stejné přepravní kapacitě.

0/0
9.6.2008 14:16

9Tr

Re: Re: Re: Trolejbusy

Škoda už vyrábí cca 8 let trolejbus s pomocným pohonem, který se rozvinul s násstupem řady 24Tr. Třeba v Gottwladově toho s oblibou využívají, resp. zneužívají. To je trolejbus, co má v sobě ještě naftový motor a trakční alternátor, takže je v případě potřeby schopen jet i mimo trolej. Ovšem spotřeba je o cca 10l vyšší jak citybus, někdy i horší.

Solaris-DPO taky toto dělají, takže naopak do centra se trolejbus určitě taky hodí. Sice tak maximálně místo 176, neb busů v centru moc není, ale zas by se mohla prodloužit třeba svým původním trolejbusovým směrem.

Bohužel cena 3km tratě trolejbusu stojí něco kolem 80 mil. Záleží co se použije na výstavbu, kde to bude, ale pokud budem brát novou trať se sloupy a měnírnou, tak je to reálná cena. Ale zas jsou tramvajové měnírny, kde se dá přidat jen trafo a usměňovač. Upozorňuji předem, stejné napájecí trafo pro tram a tbus NELZE použít a nikdo to nedovolí, hrozí úraz, kdy vozidlo začne probíjet. Stávalo se to, proto vznikl tento zákaz.

0/0
10.6.2008 14:08

Akela Dlouhan

Re: Re: Re: Re: Trolejbusy

   Rozdílný vývod nebyl z důvodu,který píšeš,ale jednoduše proto,že tramvaje pohání stejnosměrný prou o napětí 600 V,kdežto trolejbusy poháněl stejnosměrný proud o napětí 500 V.!

0/0
15.6.2008 15:37

9Tr

Re: Re: Re: Re: Re: Trolejbusy

A to je vzato odkud?. Trolejbus je napájen už přes 60 let napětím 600V. Prosím najděte si materiály o nich a důkladně pročtěte. Na internetu je jich více než dost. Jinak i na 220V dokázaly odporové vozy jezdit, pulsní měnič to už nezvládá. 

A podle dnšních zákonů NESMÍ být společné trafo pro trolejbus a tramvaj z důvodu možného úrazu, neb se mohlo napětí objevit na kostře vozu, jak se mnohokráte už dokázalo.

550V měly první provozy vzniklé kolem let 1909-1914 žádný nepřežil válku.

Od pol. 80. let musí být každý nový provoz napájen U= 750V, myslím, že to platí i pro tramvaj, ale za posledních 30 se jen rušily a žádná nová nestavěla. Vznikly jen provozy trolejbusů- Č.B.(1991), Chomutov-Jirkov(95). B. Bystrica.(88)

Ústí nad Labem(84) je dle starých zákonů

0/0
16.6.2008 6:47

Akela Dlouhan

Re: Re: Re: Re: Trolejbusy

  Rozhodně by trolejbusová trať Kobylisy - Bohnice byla levnější než táž tramvajová,ostatně v Chomutově právě pro cenu trati začali budovat trolejbusovou.

   A způsobilo by to méně škody než tramvajová trať,kde se musí kopat pro koleje.

   Navíc trolejbusy jezdí potichu na rozdíl od tramvají a tak by se na noc nemusela snižovat rychlost jak je to nařízeno tramvajím po celé obydlené Praze.A ani pro noční linku 505 by jistě nebyl problém.Míst,kde se kříží s tramvajemi není mnoho.:-)R^ 

0/0
15.6.2008 15:52

Qíteček

Děcka ídnesácký....

Nešlo by něco udělat s popiskama fotek? Na čumáku troleybusu TATRA jako prase, a v popisku sosi o škodofce...

0/0
7.6.2008 15:02

Martin

Ostuda jako prase

Je to ostuda jako prase, že si dopravní podniky nenechaly 1-2 vozy do muzea. Přitom je stačilo strčit na parkoviště a přikrýt plachtou. :-©

0/0
7.6.2008 10:57

PájaZítra

Re: Ostuda jako prase

Protože tehdy nikdo o nějakým budoucím muzeu MHD vůbec nepřemýšlel a do tehdejšího Technickýho muzea se trolejbusy nejspíš nehodily.

0/0
7.6.2008 12:02

klapacak

Re: Re: Ostuda jako prase

A situace se vrací i dnes, když DP Praha nechal naprosto bez skrupulí zlikvidovat tak unikátní záležitosti jako Neoplan N4014, nebo tramvajové prototypy ev.č. 8200 nebo 8205. A lepší to při současném managementu asi nebude. :-(

0/0
7.6.2008 23:05

roba21

Re: Re: Re: Ostuda jako prase

Co je na těch Neoplanech unikátního? Já myslel že jezdí či jezdily po celé Evropě?

0/0
8.6.2008 19:33

9Tr

Re: Re: Re: Re: Ostuda jako prase

ovšem jako zástupce vozidel DPP byly jen 3. Co tento, ale známý prototyp ev.č. 3000, modernisovaná 731. O ten byl i zájem o zychování, ale "my řekli ne", radši ho dáme někomu, kdo dá víc a oddělá ho...

Např NTM mělo i trolejbus Škoda 1Tr, což byl součesník Pragy a Tatry T86, kdy spolu zahajovaly moderní tr. dopravu v ČSR. Co s ním NTM udělalo? po 5 letech nechalo sešrotovat...

0/0
9.6.2008 8:54

Buss

Re: Re: Re: Re: Re: Ostuda jako prase

Ono těch unikátů díky nezájmu muzejníků zmizelo víc. Třeba kloubová ŠM, jejíž poslední provozní kus nabídl DP Pardubice do TMB a přišla odpověď, že mají zájem jen o madla ze sedaček (pro neznalé: prostě o ty kousky plastu na horní straně sedaček). Takže unikát ještě chvíli překážel v Pardubicích ve vozovně, jenže místní DP měl nedostatek prostoru a naopak neměl vlastní muzejní sbírku, takže výjimečný vůz  skončil ve šrotu...  ;-O

0/0
9.6.2008 10:37

PájaZítra

Posilovač řízení

To by tedy znamenalo, že trolejbusy typu Škoda 9Tr už posilovač řízení měly, protože po Teplicích je v 70. a 80. letech řídily převážně ženský. A určitě nejen v Teplicích, ale i v jiných městech s trolejbusovou sítí...

0/0
7.6.2008 10:28

Jarda

Re: Posilovač řízení

Ano, pokud se nepletu měli už v te době některé varianty tohoto trolejbusu hydraulicky posilovač řízení...

0/0
8.6.2008 8:50

9Tr

Re: Posilovač řízení

Škodovácké trolejbusy měly vzduchové posilovače řízení minimálně od roku 1956, ale mám dojem, že i první poválečný typ 6Tr ho měl. Sice to byl posilovač/neposilovač, ale byl.

Tudíž 9Tr do nějakého 75 měly vzduchový posilovač, od 76 dostaly hydraulický, od 25. série(9TrH 25) a od 26. série, což je 79 (9Tr HT 26) mají i pulsní měnič (tyristory) místo odporové regulace.

Tatra T 400 je na podvozku T 111, takže pokud si někdo zkusil tento náklaďák řídit, ví, jak se jede s tímto trolejbusem. A pražská 9431 se dělá už 20 let, priorita jsou tramvaje...:-/

P.S. srovnávat trolejbus na podvozku z náklaďáku ze 30. let a trolejbus, který má samonosnou karoserii, což Škoda po válce už dělala je trochu mimo. Pokud nefunguje posilovač, tak se dá s trolejbusem dojet, jak se točí kola, tak to lzel! Nevím jak ty moderní krámy, po 14Tr 100% A nejlepší řízení bylo maďarské Csepel. To se i na místě dá bez posilovače dobře v jednom člověku točit, což se o Technometře říci nedá.

0/0
9.6.2008 8:50

PájaZítra

Re: Re: Posilovač řízení

Díky za obsáhlé info. Sice je mi princip vzduchového i hydraulického posilovače řízení cizí (asi si to budu muset najít na internetu), zato si velmi dobře pamatuju na nasazení těch "zpívajících" tyristorových vozů.

Mimochodem, ty starší, odporové, měly nejspíš zrychlovač, jaký byl i v tramvajích T3, že?

0/0
9.6.2008 9:08

9Tr

Re: Re: Re: Posilovač řízení

Ne. Jsou dva druhy odporových výzbrojí u vozidel MHD- zrychlovačová-Tramvaje, případně přímo kontroler a nepřímá stykačová. Tu měly trolejbusy. Řidič ovládá válec s několika výběžky. Ty se po natočení opírají o palce, které jsou spojeny se stykači. Takže přes kontroler jde 24V, kterým se ovládají stykače, které zařazují a vyřazují jednotlivé skupiny odporů, jak jsou dány jízními stupni(stykače pracují s plným napětím sítě, tzn 600 V ss). 9Tr jich má 11. 1.-8. odporový, 9. úsporný(plné napětí) 10. a 11. šuntovací.

Snad je to srozumitelně napsáno.

0/0
9.6.2008 14:33

Akela Dlouhan

Re: Re: Re: Posilovač řízení

  Staré tramvaje,různé typy plecháčů měly místo zrychlovače odporové řízení umístěné v tzv.kontrolérech - to je ta bedna u které řidič stál a u muzejních vyhlídkových vozů dodnes stojí.Můžete si ho prohlédnout v muzeu MHD ve vozovně Střešovice o víkendu.

0/0
15.6.2008 15:43

9Tr

Re: Re: Re: Re: Posilovač řízení

to je ale ujž přímé řízení. Řidič přímo řadí odpory (umístěné pod vozem, nebo na střeše vozu) a kontrolerem prochází v tu chvíli i plné napětí.

0/0
16.6.2008 6:52







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.