Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Odtajněno: neviditelný bombardér se zřítil kvůli vlhkosti

Nejmodernější, pro radar neviditelný bombardér B2 Spirit havaroval v únoru 2008 na ostrově Guam. Americké letectvo v těchto dnech odtajnilo příčinu pádu. Způsobila jej vlhká čidla.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Lory

Špatnej tah

Tah jednoho motoru je 85,5kN nikoliv 77, coz je docela velky rozdil

0/0
9.6.2008 21:12

Roman

létající křídlo

tuhle nehodu bych určitě nadával za vinu pilotovi. Kdysi jsem četl článek o tomhle letadle,kde se psalo, že jeho "neviditelnost" je zaplacená tím, že letadlo se v podstatě nedá ručně pilotovat. Pilot sice jakoby letadlo pilotuje, ale ve skutečnosti elektronika každou sekundu provádí tisíce operací přímo korigující let. Bez elektroniky by se letadlo okamžitě zřítilo. Takže je jasné, že pokud elektronika měla chybné údaje z čidla, bylo letadlo odsouzeno k pádu. Zajímavější ovšem je, že selhaly kontrolní mechanizmy a to bude asi největší důvod k zamyšlení pro US.

0/0
9.6.2008 14:17

K>

Re: létající křídlo

A ja bych rekl, ze sis popletl F-117 a B-2. F -117 je taky neviditelny bombarder, a jeho tvary maji daleko k idealu aerodynamiky. A u neho je opravdu k letu treba pocitac. Naproti tomu B-2 ma krasne aerodynamicke tvary a piloti se vyjadruji, ze se snadno pilotuje: "...very pleasant ride and easy to fly." http://www.vectorsite.net/avb2.html

0/0
9.6.2008 15:09

Roman

Re: Re: létající křídlo

odkaz na článek o B-2 http://www.valka.cz/newdesign/v900/clanek.php?id=1046&highlight=neviditelný%20bombardér

a zde část textu : Letoun je vybaven nejmodernější elektronikou - elektro-impulzním řízením fly-by-wire (FBW) počínaje, přes palubní počítač až po dokonalý moderní radar. Mimochodem systém řízení FBW (kdy pilotovy palubní pomáhá s udržením stroje ve vzduchu) je pro let s tímto obřím letounem zcela nezbytný. Bez něho není možné stroj udržet ve vzduchu, kvůli neobvyklé aerodynamické konfiguraci.

0/0
9.6.2008 16:56

Ghost

Re: Re: Re: létající křídlo

Northrop si s létajícími křídly hrál už za války a fungovalo mu to i bez počítačů, FBW v tomhle letadle je spíš kvůli tomu, aby šlo ještě víc zmenšit radarový odraz (tj. možnost řízení v určitých režimech jen pomocí tahu motorů apod.).

0/0
9.6.2008 17:15

x

Re: Re: Re: Re: létající křídlo

Aby byl odraz radaru co nejmensi "to je ta jeho neviditelnost" tak musi mit zcela specificky tvar, ktery parsek radaru odrazi jinam nez zpet k tomu radaru a zcasti ho i pohlti a prave to ma byt vykoupeno nutnosti stabilizace letounu za pomoci pocitacu - bez nich by se s tim proste nedalo letat.

0/0
10.6.2008 12:22

Paffka

dotaz

vidim to jenom ja, nebo tam neco ulitne z toho letadla presne ve chvili, kdy se zvedne (3. pohled kolem 2min)??

0/0
9.6.2008 12:06

Marek Staněk

Re: dotaz

To se ti jen zdá, je to "viditelný" vzduch nad křídlem. V okamžiku přitažení totiž dojde nad profilem k prudkému poklesu tlaku a vysrážení vzdušné vlhkosti, a vzniklá pára je "samozřejmě" vidět. Sedni si někdy v dopraváku nad centroplán a sleduj, co se bude během startu dít. Stejný efekt je pěkně vidět i v nedávno vyšlé Tajemné záři nad Pacifikem; hlavně v záběrech manévrujících F14 při boji se Zery, a ve scénách na letové palubě v nasávacích otvorech A6ek a A7ek (i když v některých je to pára od katapultů).

0/0
9.6.2008 12:16

Paffka

Re: Re: dotaz

aha, dekuji za vysvetleni, zase jsem o neco chytrejsi

0/0
9.6.2008 12:19

dropa

Re: dotaz

No ja zas vidim roztazene brzd. klapky na levym kridle. To se asi spatne startuje ne? Treti video.:-/

0/0
9.6.2008 16:41

Ghost

Re: Re: dotaz

Jsou otevřené na obou stranách (i na té B-2, co odstartovala v pořádku) na úhel, od kterého teprve začínají mít vliv na aerodynamiku. B-2 je používá v případě, že není ve stealth režimu, místo kormidla (protože jaksi jako létající křídlo žádné nemá). Ve stealth režimu, kde by takhle otevřené klapky zvětšovaly radarový odraz, pak používá asymetrickou změnu tahu motorů.

0/0
9.6.2008 17:01

Marek Staněk

Asi nikdo neumíte anglicky, protože ...

... v audiu prvního videa je všechno vysvětleno. V důsledku vlhkého čidla byla hlášena chybná rychlost (o 30 uzlům takže nos zvedli ve 122ti uzlech namísto 150ti), a došlo k přetažení a ztrátě vztlaku. Jednalo se jednoznačně o chybu pilota, protože palubní systémy už v průběhu pojíždění na start hlásily chybné hodnoty a indikovaly nutnost provést rekalibraci před startem, což piloti neudělali. Poslední věta zní "následky tohoto rozhodnutí posuďte sami".

0/0
9.6.2008 11:29

Ghost

Re: Asi nikdo neumíte anglicky, protože ...

Ono to bylo trošku jinak: Diagnostika před startem hlásila nutnost rekalibrace (hodnota ze 3 čidel byla zkreslená kvůli vlhkosti), posádka kalibraci provedla, čímž se zkreslené hodnoty dostaly do systému.

Zapnuté vyhřívání během startu odstranilo ze systému vlhkost, takže čidla začala ukazovat správně (postupné odpařování má nejspíš za následek to šest sekund trvající varování během startu, které posléze samo zmizelo, takže piloti pokračovali ve vzletu). Pokud to chápu správně, tak v tuhle chvíli už ta špatně kalibrovaná čidla "přehlasovala" ta správná a počítač se řídil podle nich -> havárie.

http://www.acc.af.mil/shared/media/document/AFD-080605-054.pdf

0/0
9.6.2008 13:11

MasoxCZ

Re: Re: Asi nikdo neumíte anglicky, protože ...

V tom případě by byly blbě postupy, kde bych čekal prodlevu na zaručenou stabilizaci hodnot.

0/0
9.6.2008 13:35

Agent

A co vina pilota

Čidlo, nečidlo - tady bych dal hodně velkou část viny pilotovi, prostě to zvedl moc brzy a moc prudce a ztratil rychlost (což podle srovnávacího manévru velice brzy pochopil). Prázdné letadlo by to možná zvládlo, ale takhle...

Stačí si porovnat start 1. a 2. letounu.

0/0
9.6.2008 9:37

ESO

Re: A co vina pilota

Je  jasne videt, ze se to druhe zvedlo o dost driv. Je otazkou proc, jestli chybou pilota nebo nejakou technickou. Bud spatne udaje podle kterych to zveda pilot a nebo automatika.

0/0
10.6.2008 21:38

Hail Eris

skvělá kamera!

jestli má americké letectvo stejně dobré piloty jako kameramany, nesváděl bych to na čidlo

0/0
9.6.2008 8:58

Agent

Re: skvělá kamera!

Zdálo by se, že tu havárii všichni čekali - tolik kameramanů na jeden start letadla :-)

0/0
9.6.2008 9:38

Roumen

Re: Re: skvělá kamera!

Napadlo me totez... Asi neni problem neco dotocit a sestrihat a pak vydat jinou zpravu. :-)

0/0
9.6.2008 16:04

Petr

Re: Re: skvělá kamera!

Jedna kamera očumujících lidí a další 2 jsou evidentně sledovací systém letiště, proto i ten trhaný pohyb, kamery jsou ovládány dálkově "joystickem". Tolik ke kamerám, druhá B2 evidentně předčasně "přitažená", je to vidět i na místě, kde to zvedal první a kde druhý pilot :-) :-/

0/0
9.6.2008 16:11

Dušan

Přetažení

Ty bylo jednoznačně přetažený, ztráta rychlosti a následný pád po křídle Rv

0/0
9.6.2008 8:15

MychalB

a inteligentní čtenář

si zajisté sám zjistí, co je čidlo PTU, k čemu vlastně je a na co má vliv, když se podělá...

že, pane Jančare :-/

0/0
9.6.2008 7:54

Rosťa Jančar - Technet.cz

Re: a inteligentní čtenář

PTU -Port Transducer Units. Význam čidla ve zprávě o havárii nebyl objasněn, nejspíš se jedná o čidlo monitorující ranvej, USAF asi vše neodtajnilo

0/0
9.6.2008 8:18

MychalB

Re: Re: a inteligentní čtenář

Díky aspoň za to, tak to doplňte do článku včetně onoho neodtajnění a ubude takových rýpalů, jako jsem já ;-)

0/0
9.6.2008 8:24

Dadly

Re: Re: a inteligentní čtenář

není to spíše probe transducer unit (PTU)

http://www.freepatentsonline.com/5466067.html

0/0
9.6.2008 9:27







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.