Diskuze
Odtajněno: neviditelný bombardér se zřítil kvůli vlhkosti
Děkujeme za pochopení.
Lory
Špatnej tah
Tah jednoho motoru je 85,5kN nikoliv 77, coz je docela velky rozdil
Roman
létající křídlo
tuhle nehodu bych určitě nadával za vinu pilotovi. Kdysi jsem četl článek o tomhle letadle,kde se psalo, že jeho "neviditelnost" je zaplacená tím, že letadlo se v podstatě nedá ručně pilotovat. Pilot sice jakoby letadlo pilotuje, ale ve skutečnosti elektronika každou sekundu provádí tisíce operací přímo korigující let. Bez elektroniky by se letadlo okamžitě zřítilo. Takže je jasné, že pokud elektronika měla chybné údaje z čidla, bylo letadlo odsouzeno k pádu. Zajímavější ovšem je, že selhaly kontrolní mechanizmy a to bude asi největší důvod k zamyšlení pro US.
K>
Re: létající křídlo
A ja bych rekl, ze sis popletl F-117 a B-2. F -117 je taky neviditelny bombarder, a jeho tvary maji daleko k idealu aerodynamiky. A u neho je opravdu k letu treba pocitac. Naproti tomu B-2 ma krasne aerodynamicke tvary a piloti se vyjadruji, ze se snadno pilotuje: "...very pleasant ride and easy to fly." http://www.vectorsite.net/avb2.html
Paffka
dotaz
vidim to jenom ja, nebo tam neco ulitne z toho letadla presne ve chvili, kdy se zvedne (3. pohled kolem 2min)??
Marek Staněk
Re: dotaz
To se ti jen zdá, je to "viditelný" vzduch nad křídlem. V okamžiku přitažení totiž dojde nad profilem k prudkému poklesu tlaku a vysrážení vzdušné vlhkosti, a vzniklá pára je "samozřejmě" vidět. Sedni si někdy v dopraváku nad centroplán a sleduj, co se bude během startu dít. Stejný efekt je pěkně vidět i v nedávno vyšlé Tajemné záři nad Pacifikem; hlavně v záběrech manévrujících F14 při boji se Zery, a ve scénách na letové palubě v nasávacích otvorech A6ek a A7ek (i když v některých je to pára od katapultů).
Marek Staněk
Asi nikdo neumíte anglicky, protože ...
... v audiu prvního videa je všechno vysvětleno. V důsledku vlhkého čidla byla hlášena chybná rychlost (o 30 uzlům takže nos zvedli ve 122ti uzlech namísto 150ti), a došlo k přetažení a ztrátě vztlaku. Jednalo se jednoznačně o chybu pilota, protože palubní systémy už v průběhu pojíždění na start hlásily chybné hodnoty a indikovaly nutnost provést rekalibraci před startem, což piloti neudělali. Poslední věta zní "následky tohoto rozhodnutí posuďte sami".
Ghost
Re: Asi nikdo neumíte anglicky, protože ...
Ono to bylo trošku jinak: Diagnostika před startem hlásila nutnost rekalibrace (hodnota ze 3 čidel byla zkreslená kvůli vlhkosti), posádka kalibraci provedla, čímž se zkreslené hodnoty dostaly do systému.
Zapnuté vyhřívání během startu odstranilo ze systému vlhkost, takže čidla začala ukazovat správně (postupné odpařování má nejspíš za následek to šest sekund trvající varování během startu, které posléze samo zmizelo, takže piloti pokračovali ve vzletu). Pokud to chápu správně, tak v tuhle chvíli už ta špatně kalibrovaná čidla "přehlasovala" ta správná a počítač se řídil podle nich -> havárie.
http://www.acc.af.mil/shared/media/document/AFD-080605-054.pdf
Agent
A co vina pilota
Čidlo, nečidlo - tady bych dal hodně velkou část viny pilotovi, prostě to zvedl moc brzy a moc prudce a ztratil rychlost (což podle srovnávacího manévru velice brzy pochopil). Prázdné letadlo by to možná zvládlo, ale takhle...
Stačí si porovnat start 1. a 2. letounu.
ESO
Re: A co vina pilota
Je jasne videt, ze se to druhe zvedlo o dost driv. Je otazkou proc, jestli chybou pilota nebo nejakou technickou. Bud spatne udaje podle kterych to zveda pilot a nebo automatika.
Hail Eris
skvělá kamera!
jestli má americké letectvo stejně dobré piloty jako kameramany, nesváděl bych to na čidlo
Agent
Re: skvělá kamera!
Zdálo by se, že tu havárii všichni čekali - tolik kameramanů na jeden start letadla :-)
Dušan
Přetažení
Ty bylo jednoznačně přetažený, ztráta rychlosti a následný pád po křídle
MychalB
a inteligentní čtenář
si zajisté sám zjistí, co je čidlo PTU, k čemu vlastně je a na co má vliv, když se podělá...
že, pane Jančare
Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B
Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...
Námořníci USA propašovali před 100 lety na palubu bitevní lodi prostitutku
V dubnu 1924 zažilo americké námořnictvo obrovský skandál, který se dostal na titulní stránky...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Uvidíme v budoucnu na obloze druhý Měsíc? Příčinou může být neobvyklá hvězda
Velmi neobvyklá hvězda éta Carinae v 19. století náhle zjasnila a stala se druhou nejjasnější...
Skvělý filmový zvuk bez velké instalace. Test nejzajímavějších soundbarů
Položíte jej na polici před televizor, propojíte kabelem, zapojíte do zásuvky a během pár chvil se...
{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}
{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}
Dawesův plán na čas stabilizoval Německo, ale nástup Hitlera neodvrátil
Německá vláda přijala před 100 lety, v dubnu 1924, Dawesův plán. Byl to americký projekt na...
Před 100 lety padl světový rekord v délce letu vrtulníkem
Duben 1924 přinesl další mírný progres lidských schopností v oblasti létání. Světový rekord v délce...
Unikátní exkurze. Nahlédněte do francouzské jaderné ponorky před vyplutím
Není obvyklé, aby reportéři mohli nahlédnout do jaderné ponorky v aktivní službě. Agentura AP nyní...
Znovuzrození japonských letadlových lodí. Ve výzbroji budou mít F-35B
Japonsko má ve své ústavě zakázáno vlastnit ofenzivní zbraně, jako jsou letadlové lodě. Doba...
Lotyšská armáda je malá, materiálem nehýří, ale Ukrajině něco ze svého poslala
V roce 2004 vstoupilo Lotyšsko do NATO, přesto nemůže nechat svou případnou obranu pouze na bedrech...
Pronájem výrobního/skladovacího areálu Sněžka
Jugoslávská, Náchod - Staré Město nad Metují