- Napište nám
- Kontakty
- Reklama
- VOP
- Osobní údaje
- Nastavení soukromí
- Cookies
- AV služby
- Kariéra
- Předplatné MF DNES
Tah jednoho motoru je 85,5kN nikoliv 77, coz je docela velky rozdil
tuhle nehodu bych určitě nadával za vinu pilotovi. Kdysi jsem četl článek o tomhle letadle,kde se psalo, že jeho "neviditelnost" je zaplacená tím, že letadlo se v podstatě nedá ručně pilotovat. Pilot sice jakoby letadlo pilotuje, ale ve skutečnosti elektronika každou sekundu provádí tisíce operací přímo korigující let. Bez elektroniky by se letadlo okamžitě zřítilo. Takže je jasné, že pokud elektronika měla chybné údaje z čidla, bylo letadlo odsouzeno k pádu. Zajímavější ovšem je, že selhaly kontrolní mechanizmy a to bude asi největší důvod k zamyšlení pro US.
A ja bych rekl, ze sis popletl F-117 a B-2. F -117 je taky neviditelny bombarder, a jeho tvary maji daleko k idealu aerodynamiky. A u neho je opravdu k letu treba pocitac. Naproti tomu B-2 ma krasne aerodynamicke tvary a piloti se vyjadruji, ze se snadno pilotuje: "...very pleasant ride and easy to fly." http://www.vectorsite.net/avb2.html
vidim to jenom ja, nebo tam neco ulitne z toho letadla presne ve chvili, kdy se zvedne (3. pohled kolem 2min)??
To se ti jen zdá, je to "viditelný" vzduch nad křídlem. V okamžiku přitažení totiž dojde nad profilem k prudkému poklesu tlaku a vysrážení vzdušné vlhkosti, a vzniklá pára je "samozřejmě" vidět. Sedni si někdy v dopraváku nad centroplán a sleduj, co se bude během startu dít. Stejný efekt je pěkně vidět i v nedávno vyšlé Tajemné záři nad Pacifikem; hlavně v záběrech manévrujících F14 při boji se Zery, a ve scénách na letové palubě v nasávacích otvorech A6ek a A7ek (i když v některých je to pára od katapultů).
... v audiu prvního videa je všechno vysvětleno. V důsledku vlhkého čidla byla hlášena chybná rychlost (o 30 uzlům takže nos zvedli ve 122ti uzlech namísto 150ti), a došlo k přetažení a ztrátě vztlaku. Jednalo se jednoznačně o chybu pilota, protože palubní systémy už v průběhu pojíždění na start hlásily chybné hodnoty a indikovaly nutnost provést rekalibraci před startem, což piloti neudělali. Poslední věta zní "následky tohoto rozhodnutí posuďte sami".
Ono to bylo trošku jinak: Diagnostika před startem hlásila nutnost rekalibrace (hodnota ze 3 čidel byla zkreslená kvůli vlhkosti), posádka kalibraci provedla, čímž se zkreslené hodnoty dostaly do systému.
Zapnuté vyhřívání během startu odstranilo ze systému vlhkost, takže čidla začala ukazovat správně (postupné odpařování má nejspíš za následek to šest sekund trvající varování během startu, které posléze samo zmizelo, takže piloti pokračovali ve vzletu). Pokud to chápu správně, tak v tuhle chvíli už ta špatně kalibrovaná čidla "přehlasovala" ta správná a počítač se řídil podle nich -> havárie.
http://www.acc.af.mil/shared/media/document/AFD-080605-054.pdf
Čidlo, nečidlo - tady bych dal hodně velkou část viny pilotovi, prostě to zvedl moc brzy a moc prudce a ztratil rychlost (což podle srovnávacího manévru velice brzy pochopil). Prázdné letadlo by to možná zvládlo, ale takhle...
Stačí si porovnat start 1. a 2. letounu.
Je jasne videt, ze se to druhe zvedlo o dost driv. Je otazkou proc, jestli chybou pilota nebo nejakou technickou. Bud spatne udaje podle kterych to zveda pilot a nebo automatika.
jestli má americké letectvo stejně dobré piloty jako kameramany, nesváděl bych to na čidlo
Zdálo by se, že tu havárii všichni čekali - tolik kameramanů na jeden start letadla :-)
Ty bylo jednoznačně přetažený, ztráta rychlosti a následný pád po křídle
si zajisté sám zjistí, co je čidlo PTU, k čemu vlastně je a na co má vliv, když se podělá...
že, pane Jančare