Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Polovina lidí se na karetní trik nachytala. Vyhlašujeme výherce

Změnit, nebo trvat na svém? V soutěži Žolík tě ožulí jste se dopouštěli klasických omylů, celkově se ale sešlo kolem 700 správných odpovědí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Ondra Taktik

Tak toto snad ani neni mozne!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jak muzou napsat takovy nesmysl? Pravdepodobnost, ze na te me bude eso, je po odebrani jedne karty moderatorem 50/50 a tim to hasne. Ty vase pseudovysvetleni jsou nesmyslna. Tim jsem si jisty, jako nicim jinym a jsem vazne rozhorcen, ze si nekdo dovoluje tvrdit neco jineho!!! A pokud to nekdo nechape,  tak at si to overi, treba si napiste program, ktery kazde kolo nahodne zamicha dva zoliky a jedno eso, pote nahodne vybere kartu a nasledne odstrani kartu, na ktere je zolik a pote bud ponecha, nebo zmeni sve rozhodnuti. Nechte to bezet jako smycku, treba na 100 000 opakovani, a jasne uvidite, ze je to pul na pul!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

0/0
18.2.2009 17:46

Ondra Taktik

Re: Tak toto snad ani neni mozne!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Dodatek. Uz to tu myslim v diskusi zaznelo, ale ja ji vlasnte necetl. Musime se divat na pravdepodobnost v danem okamziku, a nepocitat s pravdepodobnosti, ktera byla predtim, protoze karty namaji pamet. To je jako by nekde rekl "sance, ze v rulete padne trikrat za sebou cervena je 1:3, proto kdyz uz dvakrat cervena padla, je pri dalsim hodu vetsi pravdepodobnost, ze padne cerna, nez cervena". Toto je uplne stejny princip, ale pri kazdem hodu je stejna pravdepodobnost, ze padne cerna, jako cervena, protoze ta kulicka si nic nepamatuje, a takto musime uvazovat i u tech karet. Mame proste na stole dve, jedna je eso a druha zolik, a je uplne jedno, co bylo predtim, V TETO CHVILI JE TO PROSTE PADE NA PADE!!!!

0/0
18.2.2009 17:50

Ondra Taktik

Re: Tak toto snad ani neni mozne!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Jsem nad tim premyslel a mylil jsem se ja!!!! A pritom jsem byl tak presvedcen o sve pravde, ze bych na to vsadil i vlastni zivot

0/0
18.2.2009 21:54

sracka

masivni

:-©:-©:-©:-©:-©

0/0
2.1.2009 19:26

Zappy

Pravda jen castecne

Tohle je ucebnicovy priklad z jedne anglicke stare ucebnice statistiky, ale i v teto ucebnici je uvedeno, ze predpoklad, ze moderator otoci kartu, musi platiti VZDY, jinak je pokud je take velicinou, tak uvedene vysvetleni neplati. Mrzi me, ze to v odpovedi nezaznelo .. ale i kdyz je to promenou (jinak receno zde se predpoklada,ze moderator otoci), tak i tak je to vyhodne, sice min nez 2/3,ale je to vyhodne.

0/0
29.6.2008 17:55

Zappy

Re: Pravda jen castecne

Jeste dodam .. podivejte se na ty anglicke stranky.

... now has to open one of the two remaining doors, and the door he opens must have a goat behind it ...

tam je to z kozama a autem za dverma .. ale je tam to slovicko MUSET ... to mi v ceskem  zadani chybelo.

0/0
29.6.2008 18:27

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: Pravda jen castecne

Když si pořádně přečtete české zadání, zjistíte, že to "muset" z něj jednoznačně vyplývá.

1. moderátor ví, kde je eso

2. moderátor vždy otočí žolíka

0/0
3.7.2008 8:08

FX

Proč

Proč se projevují nejvíce ti, kteří neměli pravdu a tak teď dělají vše pro to, aby prokázali že pravdu mají zrovna oni a redakce (včetně ostatních) pravdu nemají?

Říká se, že ten, kdo souhlasí s článkem, málokdy nechá komentář, ale rozzuřený komentátor vždycky.

0/0
27.6.2008 19:44

Socka

Re: Proč

Ano, souhlas. Z těch 700 příspěvků je unikátních snad jen 50. Zbytek jsou jen dokola opakované věci, které někdo řekl už předtím. A část vůbec nemá hlavu a patu

0/0
28.6.2008 9:58

Řitilezec

Re: Proč

Když jeden rádobyodborník řekne že letadlo nevzlétne, k tomu přidá že létá už léta (prostě typický odborník, jichž je diskuze plná), je to nic. Další ale mají pocit že to musí zopakovat a věří tomu, že čím více jich bude, tím lépe se změní výsledek a případně skutečnost. Pokud se tomu ještě přidá "zákony fyziky", je to jasné a vyřešené.... :/

0/0
28.6.2008 12:41

Aleš

jak si to ověřit

pro nevěřící doporučuji vzít si dvě 20kč a jednu 50kč minci a názorně si ověřit řešení. Dojde vám to hned :-)  (šance že si ze začátku vezmu špatnou je totiž 2x větší než že se trefím a když se mi to povede (vzít si tu špatnou), po změně karty (mince) mám na 100 pro eso)

0/0
27.6.2008 12:51

txxx

alternativni priklad

pokud tento priklad trochu pozmenime a banker misto zolika otoci eso, znamena to snad, ze kdyz zvolim zmenu karty mam sanci 2/3, ze to bude eso????!!!

0/0
25.6.2008 18:05

das

Re: alternativni priklad

v takovym pripade kdyz zvolis zmenu karty tak eso neotocis nikdy ;-D protoze bude 1) bys eso uhadl uz na zacatku jak oznacis kartu, nebo 2) bys ho neuhadl a moderator by ho otocil, takze druha neodkryta karta by byla zolik ;-D

0/0
25.6.2008 18:25

Engin

Omluva

A názorný příklad, který pomohl mě:

Představme si 10 karet. Nakreslit na papír - devět 0 a jedna 1 je eso (kdekoliv mezi nimi). Náhodně vybrat jednu. Pak škrtnou osm 0. Pravděpodobně vám zbyte 1.

Několikrát zopakovat.

Není divné, že většinou vyjde 1čka? Tak na tom sem prozřel já.

Ještě jednou omluva technetu. (ale nevzlétne!)

0/0
25.6.2008 16:43

BjBe

Re: Omluva

tak tak , ono by kazdemu stacilo si predstavit jak hraje tuhle hru napr. se 100kartama v roli bankere a vi kde je eso. Nasledne by kazdy pochopil, ze eso zustane temer vzdy bankeroj a ten nebude moc rad, ze ho musi menit.

0/0
25.6.2008 17:22

FX

Re: Omluva

Vzlétne. Nejvíce křičí ti, kteří neměli pravdu a museli polknout hořkou slinu

0/0
27.6.2008 19:42

Luboš

Trvám na "špatné" odpovědi

50/50. Karty nemají paměť, předchozí události pravděpodobnost příštích neovlivňují. Padne-li 6x za sebou černá, je pravděpodobnost. že v následujícím kole padne červená, 1/2. Pokud by jste zde přivedli ke stolku nového hráče ať tipuje která ze dvou karet je eso (bez znalosti historie hry i s ní) tak má šanci 1/2. V údajně správném řešení jste posčítali pravděpodobnost správného tipu, ale neodečetli jste i zvýšenou možnost špatného tipu.

0/0
25.6.2008 13:47

Wolfling

Re: Trvám na "špatné" odpovědi

Karty nemaji pamet, vas vyber pamet ma.

0/0
25.6.2008 14:21

das

Re: Trvám na "špatné" odpovědi

http://webdevelop.czechian.net/zolik.php

0/0
25.6.2008 14:39

Marvin

Re: Trvám na "špatné" odpovědi

Ano, pokud bychom přivedli nového hráče, je jeho šance 1/2, to ti nikdo nevymlouvá. My ale víme, že karta na které držíme prst je správná s pravděpodobností 1/3, proto změníme rozhodnutí. Nový hráč tuhle informaci nemá.

0/0
25.6.2008 14:47

Luboš

Re: Re: Trvám na "špatné" odpovědi

Takže nový hráč by měl 1/2 šanci, že karta s pp 1/3 je správná:-)

0/0
25.6.2008 16:23

BjBe

Re: Re: Re: Trvám na "špatné" odpovědi

Novy hrac by hlavne tipoval. Vy uz nit netipujete, ale svobodne si vybirate.

Jinak jste se zamotal do vlastnich tezi. Nejdrive zduraznujete, ze predchozi udalosti pravdepodobnost pristich neovlivnuji.

Tak jak my vysvetlite, ze kdyz vybiram poprve kartu , tak vyberu spravnou s 1/3 pravdepodobnosti a nasledne  svuj  vyber nijak  nemenim a najednou  vyhravam s pravdepodobnosti 1/2? Zdurazneni, ze svuj vyber nemenim a ne ze jsem si vybral znovu tu samou kartu.

0/0
25.6.2008 17:19

Marvin

Re: Re: Re: Trvám na "špatné" odpovědi

Nový hráč by se rozhodoval zcela náhodně a měl by 50% šanci, že ze dvou karet to eso trefí. Informace o tom, kde se eso nachází s větší pravděpodobností, nový hráč nemá. Prostě vidí 2 karty a jednu tipne. To ale vůbec nesouvisí se zadanou hádankou.

0/0
25.6.2008 21:59

Ondra Taktik

Re: Trvám na "špatné" odpovědi

Lubosi, jasne ze mas pravdu, uplne me udivuje, jak nekdo muze tvrdit neco jineho, toto je naprosto trivialni vec

0/0
18.2.2009 18:07

Engin

Ad Program!

Z 3459924275 pokusu se vyplatilo   nechat kartu: 1729935813 zmenit kartu: 1729988462, tj. cca 50%

Kdo mate algoritmus, ktery prokaze ty vase 2/3, tak mi ho nevahejte poslat na engin na seznam na cz

Celý zdrojový kód sem dát nejde, proto ho najdete na :

engin.aspweb.cz/zzz/karta.html

0/0
25.6.2008 13:36

Wolfling

Re: Ad Program!

Ten program neosetruje variantu, kdy by moderator vybral stejnou kartu, kterou jsi uz vybral soutezici. Coz je mimochodem prave ten duvod, proc se pravdepodobnost posune :>

0/0
25.6.2008 14:27

Wolfling

Re: Re: Ad Program!

Mimochodem hlavu jste mi precejen trochu zamotal, protoze v C# bezne neprogramuju, tak jsem si to musel overit - ten rand ktery pouzivate vraci pouze hodnoty 1 nebo 2, protoze vam vychazi 50%. Ten vas program totiz dela to, ze dvakrat nezavisle zvoli jednicku nebo dvojku, pak zvoli nahodne cislo 1, 2 nebo 3 ruzne od prvniho zvoleneho, se kterym nic nedela a pak porovna ta prvni dve zvolena cisla. Pak se nemuzete divit, ze vam vychazi 50% :>

Pokud byste neudelal tuhle druhou chybu, trklo by vas to, protoze by vam prevdepodobnost spravne volby vysla 1/3 (protoze neberete volbu moderatora vubec v uvahu).

0/0
25.6.2008 15:04

das

Re: Re: Re: Ad Program!

mate pravdu.. kdyz pomineme fakt ze odkryvani karet moderatorem je v takovemhle "benchmarkovacim" skriptu uplne na nic (a taky ze to tam je fakticky uplne na nic v tom kodu) tak se mi taky zda ze kod  rnd.Next (1, 3); vraci jen 1 nebo 2.

0/0
25.6.2008 15:33

Engin

Re: Re: Re: Re: Ad Program!

Mno,

nesouhlasím s tím že je to nanic, dělá to přesně to co je v zadání (volí hráčem nezvolenou kartu), ale přiznávám, že chyba je v tom Randomu a s tužkou a papírem jsem i já prozřel a přidávám se na stranu odpověďi technetu.

Ale hlavně: N E V Z L É T N E !

0/0
25.6.2008 16:41

Wolfling

Re: Re: Re: Re: Re: Ad Program!

Prave ze nevoli. Voli kartu, ktera neni eso, muze to byt karta, kteou uz si vybral hrac.

To zajimave totiz je, ze kdyz hrac vybere zolika, muze moderator nahodne vybrat jen jednu jedinou kartu.

Co se tyce letadla, zvazte, jestli kdyz jste se mohl vzdor nezvratnemu presvedceni mylit ted, nemuzete se mylit i s letadlem.

0/0
25.6.2008 17:22

Engin

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad Program!

Letadlo jsem zvážil. Přijde mi špatné zadání. POkud je napsáno, že pás eliminuje pohyb letadla, tak je mi jedno jak to dělá. Prostě ho eliminuje. A letadlo bez pohybu tudíž nevzlétne. Ale myslím si že tam je to nepřesným zadáním (v angl. orig. je to jinak).

0/0
26.6.2008 9:53

Wolfling

Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ad Program!

To je prave ten problem, ze nic takoveho tam napsano neni :> Musite cist clanek, ne diskusi.

0/0
26.6.2008 15:29

das

Re: Re: Re: Re: Re: Ad Program!

prave ze ta scenka s otacenim karty tam nema zadny smysl jednak obecne (protoze to je jen zastiraci manevr) a uz vubec to nema smysl v takovym bench skriptu... ano rikas podle zadani, ale melo by to smysl podle zadani jenom v pripade kdybys udelal nejakou grafickou hru jako ja, ale v tom benchi to smysl nema. se podivaj do svyho kodu, volas tam funkci DejModerator() jeji vysledek vracis do nejaky promenny a co udelas s tou promennou? absolutne nic.......... vzdyt je to jasny, bench se proste udela tak, ze eso je eso = random(3) nahodne cislo 1-3, uzivatel vybere kartu karta = random(3) a potom konstrukce if.. if (eso==karta) tak prvni varianta byla spravne if (eso != karta) druha varianta byla spravna.. to je celej benchmark.

0/0
25.6.2008 17:52

das

Re: Ad Program!

http://webdevelop.czechian.net/zolik.php

0/0
25.6.2008 14:39

Roman!

prosím o reakci

Naletěli jste celkem se bavím, ale pokud jste skutečně vydali ceny za vámi udávanou špatnou odpověď, tak je to napováženou (upozorňuji že jsem nesoutěžil)

Nakonec mi to nedalo a napsal jsem na to program. Program má tu vlastnost, že ho neokecáte a vyšlo to 50/50. (teda přibližně 50,0255/49.9745)

Podle mě děláte chybu v tom, že stále uvažujete tři karty. Ale ony jsou už jenom dvě! 

Ale připadal sjem si zblblý. tak jsem si to zkusil. Napsal jsem program,a po opakování hry řádově v milionech je

0/0
25.6.2008 13:29

das

Re: prosím o reakci

http://webdevelop.czechian.net/zolik.php

0/0
25.6.2008 14:39

Engin

Celý technet je banda blbců

Zjevně.

Jediný případ, kdy bych něco získal, kdy bych měl větší šanci na výhru, je tehdy, pokud by mi moderátor nějakým způsobem napověděl, která ze zbývajících karet je eso (napověděl mi pouze to, která to není, což na moje další rozhodování nebude mít vliv).

Když ste takové paka, tak si to nakreslete. A B C. Volím A, moderátor otočí C.

Změním na B a na 50% sem vyhrál. Na 50% ne. To je podle vás správné řešení.

Druhá varianta je že nezměním na B, zůstane A. Na 50% jsem vyhrál. Na 50% ne. Tak K D E   J E   T A   V Ý H O D A   Z M Ě N Y   K A R T Y ? !!!!!!!!!!!!!

0/0
25.6.2008 12:28

Wolfling

Re: Celý technet je banda blbců

Prectete si clanek, zjevne jste ho ani nevidel.

0/0
25.6.2008 14:23

Baldric

Re: Celý technet je banda blbců

Mate sto karet. Jednu si vyberete.

Je sance 50%, ze je to ta vyherni?

Cely

problem je v tom, ze moderator vi, kde je eso. Tudiz vam poklada

otazku, jestli si chcete nechat svou kartu, kterou jste si vybral nebo si chcete vzit zbyle karty (v mem prikladu tech 99). To proto, ze on vi, kde je eso a tudiz, dovedeno do absurdna, otacel porad zoliky. Jednoduseji to uz asi vysvetlit nelze :-)

0/0
25.6.2008 14:47

das

Re: Re: Celý technet je banda blbců

jeste me napadlo toto vysvetleni... varianta cislo 1) znamena "myslim si, ze kartu na kterou ukazu, je eso" ta varianta cislo 2) se da interpretovat jako "myslim si, ze karta na kterou ukazu NENI eso, cili je zolik = "myslim si, ze karta na kterou ukazu je zolik" no a protoze zoliky mame dva, a eso jedno, tak je jasny co je pravdepodobnejsi... :-) ale ja si nehraju na chytracka ja tomu taky nalit, je fakt ze mozek neustale ale neustale vnucuje toho cervicka ze to je 50 na 50 a clovek ikdyz vi ze to tak neni tak se musi porad presvedcovat ;-D

0/0
25.6.2008 16:10

Aleš

je to pro obě karty stejný

Po odhalení jednoho žolíka mají obě zbývající karty stejnou šanci na výhru. Pokud se podle vás změní pravděpodobnost znovuzvolením nějalé karty, tak je podle mě jedno, kterou z nich si znovu vyberu. Pak má teda tu pravděpodobnost 2/3.

0/0
25.6.2008 11:36

Wolfling

Re: je to pro obě karty stejný

To prave jedno neni. Tim byste ztratil informaci o tom, kde je s pravdepodobnosti 2/3 zolik (tj. kterou kartu jste si vybral predtim).

0/0
25.6.2008 14:23

Milous

porad neverim:-)

Pravdepodobnost mi nikdy nesla to priznavam, ale porad nemuzu uverit spravnemu vysledku:-)Pro me proste na stole zustanou dve karty a smidra vydra.

Dam priklad, vysvetlete v cem je spatnej prosim.

Mam 10na10 karet, z nichze je jedno eso.

Ukazu na jednu a krupier odebere 10na10-2 zoliku. Chcete mi rict, ze kdyz ted zmenim svuj vyber, bude pravdepodobnost vyhry 1-1/(10na10) ????

Tohle si myslim, ze je fakt blbost. Protoze krupier rozhoduje o zmene pravdepodobnosti. Aby se zachovavala pravdepodobnost v puvodnim vyberu, nesmel by vybirat vedome, ale nahodne. Timto vedomym vyberem se zavislost na puvodnim vyberu karty rusi.

0/0
24.6.2008 16:13

Belmondo

Re: porad neverim:-)

Rozložte na stole sto karet (jedno eso a 99 žolíků). Vyberte jednu kartu a vložte si jí do kapsy.

Otázka 1: Kde je Eso - v kapsi nebo na stole? (v %)

Těď z 99 karet na stole odstraňte 98 žolíků.

Otázka 2: Kde je Eso - v kapsi nebo na stole? (v %)

Udělejte to pětkrát po sobě a budete mít všichni jasno.

0/0
24.6.2008 16:25

Milous

Re: Re: porad neverim:-)

To je prave to.

Tim, ze odstranim 98 zoliku a ne 98 nahodnych karet, dojdu k tomu, ze eso je bud na stole anebo v kapse. P je 50/50:-)

Nehadam se, jen mi to proste neni jasny :-)

A ano bud anebo neni pravdepodobnost, bud mi spadne meteorit na hlavu anebo ne ma taky P =50% :-)

0/0
24.6.2008 16:28

Belmondo

Re: Re: Re: porad neverim:-)

Šance, že ze sta karet vyberu zrovna eso, je velice malá. To snad chápe každy. Takže máme téměř jistotu, že eso zůstalo na stole. A protože krupier ví, kde to eso je, odstraní ze stolu 98 karet se žolíky. Zůstaly nám sice už jen dvě karty - jedna na stole a jedna v kapse - ale protože jsme před chvíli měli 99% jistotu, že eso bylo na stole, musí ta jistota nadále trvat právě proto, že krupier vždy odstraní právě jen ty žolíky.

0/0
24.6.2008 16:41

Milous

Re: Re: Re: Re: porad neverim:-)

To je pravda, uz je mi to jasnejsi. Diky

0/0
24.6.2008 16:47

Baldric

Re: Re: Re: porad neverim:-)

Divejte se na to tak, ze mate na vyber bud jednu kartu, nebo zbylych 99. To je snad nejvic zretelne. Ja bych tedy vzdy bral tu hromadku, kde je 99 karet :-)

0/0
24.6.2008 18:28

Wolfling

Re: Re: Re: porad neverim:-)

Uvedomte si, ze jestlize na stole zustanou jen dve karty a to zolik a eso a vy na jedne z nich drzite prst, pak ta druha musi byt opakem te, kterou jste puvodne zvolil. Pravdepodobnost, ze vytahnete eso, kdyz volbu zmenite, je tedy shodna s pravdepodobnosti, ze jste polozil prst na zolika.

0/0
24.6.2008 18:58

MN

NEMAJÍ PRAVDU

Když si vyzkoušíte všechny variatty (je jen 24 možností) tak zjistíte, že šance na výhru je 50%, viz http://spreadsheets.google.com/pub?key=pnwVfbjIrSQZ2DiLmo71-CQ

0/0
24.6.2008 11:30







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.