Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

1956: Nejkrásnější loď světa šla ke dnu s rozpáraným trupem

Luxusní italský parník Andrea Doria se před 52 lety potopil v Atlantiku. Díky největší záchranné akci v dějinách se zachránilo přes tisíc šest set lidí. Nehoda nebyla svého času řádně vyšetřena a kapitán parníku již žádné lodi nevelel.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pankratz

tá poznámka o neexistencii

rádiokomunikácii sa mi nezdá. Rádiotelegrafia sa začala používať už po havárii Titaniku od r. 1913, kedy konferencia nariadila nepretržitú službu v námorníctve. A rádiofónia sa používala už počas 2. sv. vojny. Lenže Švédi a Taliani, to sú veľmi tvrdé nátury a asi sa nedohodli na angličtine !

0/0
27.6.2008 20:44

krmič

Re: tá poznámka o neexistencii

Ne PO havárii Titanicu, ale už při této události. (Tedy se musela používat už nějakou dobu před tím.) Jak myslíte, že přivolali na záchranu vzdálenou loď Karpathia? Oba telegrafisté Titanicu pracovali do poslední chvíle a pouze jeden z nich se zachránil.

0/0
30.6.2008 20:34

Blbec z Xenemunde

<>

Podle popisu, průběhu a nárazu musel být v časovém intervalu před srážkou na můstku obou lodí ten největší námořní cyp ze Švédska, resp. Itálie -. komibinace, která se opakuje, jak tvrdí Dr.Chocholoušek, maximálně jednou za 60 let ;-D

0/0
24.6.2008 22:29

Better red than dead

.

to znam ze seinfelda...

0/0
24.6.2008 21:41

Blbec z Xenemunde

Re: .

Libo zase nějaký test :-P ?

0/0
24.6.2008 22:34

Tom

Ad chyby

Napriklad co znamena mnohatisicove? Nemel autor snad na mysli mnohatisicitunove?

viz.:

Loď se dlouho rozjíždí a dlouho zastavuje. 100 vteřin je velice krátká chvilka na to, aby se mnohatisícové kolosy vyhnuly.

0/0
24.6.2008 21:18

Virus

Nantucket

Jsem netušil, že je ten ostrov tak hustě obydlen. Je tam i letiště.

0/0
24.6.2008 18:36

martin

Re: Nantucket

Není hustě obydlen. Je na něm jedna vesnice, aspoň na naše poměry... Malý a krásný ostrov. Na kole ho onjedeš za deset minut, takže na letiště zapomeň...:-)

0/0
24.6.2008 23:08

Gutbayer

Techneti, opravte si chyby

--- V pořadí 101. transatlantická plavba parníku mohla bývala být poslední kapitánovou plavbou před jeho odchodem do důchodu.

- bych býval byl myslel, že se bylo bývalo úplně nepovedlo poskládat slovíčka správně... --- Jöteborg - na Zemi místo toho jména neexistuje. Máte patrně na mysli Göteborg (též Gothenburg), hlavní město Švédska, které se čte "Jetebork" --- proč název lodi neskloňujete? --- světová válka se udála mnohem dříve, máte na mysli II. světovou, ne?

nic ve zlém... :-)

0/0
24.6.2008 15:55

wildge

Re: Techneti, opravte si chyby

Göteborg neni hlavnim mestem Svedska. Vyslovnost jeho jmena si muzete overit na

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/1/10/Sv-G%C3%B6teborg.ogg

I druha svetova valka byla svetovou valkou.

Sklonovani nazvu lodi Andrea Doria by Vas asi prekvapil, nebo Andrea Doria je muzske jmeno.

Nic ve zlem.

0/0
24.6.2008 16:18

trdelnik

Re: Techneti, opravte si chyby

Cizi vlastni jmena by se NEMELI sklonovat protoze se pri sklonovani ukrutne deformuji a vypadaji velice neprirozene.

0/0
24.6.2008 20:53

marzena

Re: Re: Techneti, opravte si chyby

nemelA 8-o

0/0
26.6.2008 15:07

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Techneti, opravte si chyby

Díky za opravy. Loď neskloňuji, protože je, jak již někdo správně poznamenal, rodu mužského, podle italského admirála jménem Andrea Doria. Skloňování Andrea  mužským rodem a označovat tak loď, které se obvykle jmenují po ženách, už by bylo trochu moc. Vidíte, že mám problémy i s jednoduššími věcmi :-)

0/0
25.6.2008 11:23

HarY_cz

Shoda jmen

A já dodneška žil v přesvědčení že Andrea Doria byla bitevní loď. Že by Taloši byly tak málo kreativní na jména nebo po válce přestavěli bitevní loď na výletní parník?:-)

0/0
24.6.2008 14:58

asiclovek

Re: Shoda jmen

Pravda je to i bitevni kriznik c553 , ale myslim ze je z roku kolem 1960 , ale to si napamatuju .. dobrej prispevek!!

0/0
24.6.2008 15:45

Roumen

Silne...

...mi to pripomina srazku ruskeho a nizozemskeho letadla.

0/0
24.6.2008 14:11

bobo

záchrana

no, mě zase přišlo divné, že loď čekala až připlují záchranné lodě - to jako ta švédská loď klidně plula dál? Proč prostě nevzala okamžitě cestující na svoji palubu a kapitán se potom mohl pokusit dopravit loď na mělčinu.

0/0
24.6.2008 12:53

einstein

Re: záchrana

svedska lod mala dva male clny a previezt 1600 cestujucich z jednej lodi na druhu na otvorenom mori pre nich bolo nemozne.asi robili co mohli.

0/0
24.6.2008 13:07

einstein

Re: záchrana

oprava:svedska lod mala niekolko zachrannych clnov ale nestacili.z ocividnych pricin.

0/0
24.6.2008 13:16

spiq

Nechapu

Když na radaru vyčetli, že se minou o míli, jak se mohli srazit? To na tom radaru neviděli, že se blíží k sobě? Nehledě na to, že podle toho prvního obrázku s trasami lodí jsou k sobě lodě na levoboku...

0/0
24.6.2008 11:52

einstein

Re: Nechapu

interpretovat informacie z radaru je zlozita vec a je lahke sa pomylit ak je clovek neskuseny a este k tomu v strese.verim tomu,ze sa ten mlady svedsky dostojnik jednoducho pomylil a preto urobil chybny manever.

0/0
24.6.2008 13:09

babca

Re: Nechapu

v článku je i vysvětlení proč k tomu došlo - oba se rozhodli měnit směr, ale každý jinak.stačí číst pozorně:-)

jinak článek je fajn, ale opravdu asi nejslabší, ze všech uvedených k seriálu ČT.A to je škoda.

0/0
24.6.2008 13:50

r42

Re: Re: Nechapu

Ne tak docela, italove menili smer az ve snaze odvratit kolizi. Nejvetsi vinu bych videl ve svedskem kapitanovi (rychlost, mlha, nezkuseny dustojnik), ktery sice nebyl na mustku, ale i tak byl odpovedny za svou lod, a jeho dustojnikovi (vyboceni z plavebni drahy, "nepresne" cteni radaru). Italove ale rovnez nebyli bez viny, krome rychlosti, urcite meli zvetsit bocni odstup, kdyz uz se chteli minout pravymi boky, coz se bezne nedela (imho prilis verili radaru, proti mohla jet lod i bez radaru a pri zjisteni lodi uhybat predpisove vpravo, tj. z pohledu italu doleva, presne jak to udelal dustojnik Stockholmu) ...

0/0
25.6.2008 8:32

Flegy

Kopie

Co takhle zkusit nějaký vlastní seriál na tohle téma? Neberte to jako kritiku, jen nápad. Chápu že by to bylo náročnější (možná až příliš náročné), ale určitě bych si radši přečetl něco nového než opis toho co si můžu pustit v tv...?

0/0
24.6.2008 11:44

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Kopie

Samozřejmě, bylo by to super. Ale podobné katastrofy jsou události, o kterých se píšou celé knihy, a jejichž zpracování trvá roky. Pokud ovšem nemáte na mysli překlad hesla z Wikipedie:-)

Bylo by to super, ale nedokážu si představit v českých podmínkách dostatečné zázemí pro kvalitní seriál tohoto druhu, tedy s rozhovory s očitými svědky. Už jenom náklady na cesty by převýšily naše platy několikanásobně, a takový článek by vzniknul tak jeden za měsíc, když by bylo štěstí.

Mohli bychom čerpat jenom z on-line zdrojů, ale to by bylo chudší a v podstatě neobjektivní. Zkrátka musíme vědět, že možnosti investigativní publicistiky jsou u nás v Česku limitované velikostí publika. Ale každopádně díky za postřeh a za důvěru.

0/0
24.6.2008 13:25

Flegy

Re: Re: Kopie

Já měl spíš na mysli články vytvořené na základě online zdrojů, je mi jasné že napodobit ten pořad by bylo příliš nákladné. Ale máte pravdu že by v tom případě asi kvalita článku za moc nestála. No nic, aspoň jsem to zkusil :-)

0/0
24.6.2008 14:11

cc

.

ze se za ty tisicileti nedomluvilo na nejakym standartu, ze lode plujici proti sobe budou tocit obe doleva nebo obe doprava...

0/0
24.6.2008 11:10

Svazak99

Re: .

v tom clanku to je.... port to port.... ale ten se pouziva jen pri koliznich kurzech....

0/0
24.6.2008 11:35

cc

Re: Re: .

no jo, me je zrejmy, ze je to mozny jen pro opacny kolizni kurz, a z obrazku to tak vypada(na opacny kurz) a clanek jsem celej necetl:) aspon uz to vim jiste.

0/0
24.6.2008 11:48

copy

Re: .

no to se uz davno definovalo ... v roce 1972 v COLREGu .. lode se strojnim pohonem se miji levobokem .. nicmene pravidlo 2 rika o moznosti udelat jakykoli manevr k zabraneni srazky, nicmene by ses i tak mel lodi vyhnout za jeji zadi ..

0/0
4.7.2008 3:01

Rudla

Tady moc nerozumím

"Naší jedinou nadějí byl útěk," vysvětluje Giannini následující manévr:

ostře na LEVOBOK! Kormidelník učinil nejprudší obrat, jaký lze, ostře

na PRAVOBOK, aby se pokusil vyhnout blížícímu se Stockholmu.

Kam se teda točil?

0/0
24.6.2008 10:18

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Tady moc nerozumím

Vidíte, v dokumentu mají chybu, taky se do toho zamotali :-) Přehlédl jsem a opravím to. Díky!

0/0
24.6.2008 13:30

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: Tady moc nerozumím

Tak v konečné verzi dokumentu už je to také opravené.

0/0
24.6.2008 13:33

Hups

Pekne :)

Pekny clanek, ale nasel jsem dve chyby moži -> moři a dvěmi -> dvěma.

0/0
24.6.2008 9:36

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Pekne :)

Díky za pochvalu i za opravy. "Dvěmi" byl citát, což jsem si oddechl, byl jsem vychován v averzi k tomuto patvaru, takže jsem se lekl, že bych to napsal. Opravit jsem to ale měl. A moži mělo být buď moři nebo mroži, obojí dává v textu smysl :-)

0/0
24.6.2008 9:52

Petr Leitner

spojení

Nějak nechápu poznámku o tom, že mezi loděmi nebylo možné rádiové spojení. Copak v té době už neměly lodě vysílačku? 8-o

0/0
24.6.2008 7:34

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: spojení

Měly, ale nebylo možné přímé spojení mezi loděmi. Když neznát přsnou polohu, co byste do té vysílačky řekl? "Prosímvás, loď, co jede na východ, mohli byste uhnout trochu doleva?" Neříkám, že by to nějakým způsobem nešlo využít, ale tehdy k tomu pravděpodobně nedošlo.

0/0
24.6.2008 9:01

sprav

Re: Re: spojení

Dop vysílačky se neznámé lodě hlásí již od instalací vysílaček na lodích - I.sv. válka takto: Volám loď třídy (námořník pozná třídu) nebo Volám loď na kurzu... (pokud vím jeho kurz)...

Je to divné, je fakt, že obchodní lodě nebyly moc kované v radionavigaci (je to fakt několik let po válce) a mladíci co zrovna byli na lodích neměli potřebné válečné zkušenosti.

0/0
24.6.2008 9:45

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: Re: spojení

Z radaru třídu nepoznáte. Ve chvíli, kdy se lodě viděli, bylo již pozdě. Neříkám, že se nemohly alespoň potom nějak sesynchronizovat... Ale prostě se tak nestalo.

0/0
24.6.2008 9:54

IvaA

Re: Re: Re: Re: spojení

No, vzhledem k přímé viditelnosti mohli použít klidně signalizaci optickou. Nepoužili ale nic z toho prostého důvodu, že to nepovažovali za nutné. A v době, kdy byl problém evidentní už to zase bylo zbytečné. A každopádně dělali co mohli v záchraně lidí. Technika se dá znovu vyrobit...

0/0
24.6.2008 20:09

Nantucket

Oprava

Ten ostrov se jmenuje Nantucket, soucast Cape Cod and Islands, MASS. USA

0/0
24.6.2008 2:15

jirka

Re: Oprava

+ jeden uklep,  Bylo zřejmé, že se k nám blíží loď po paralelní trase a že nás mine na pravoboku ve vzdálenosti jedné celé dvou desetin nebo jedné celé tří desetin míle, tedy dostatečně daleko," !! líší !! Giannini , btw po tom fotbalku se spanelem dalsi pruser, tendle tejden neni pri spagety dobrej :-(

0/0
24.6.2008 5:54

Martin

Re: Re: Oprava

Těch překlepů je tam mnohem víc. Na Technetu by potřebovali korektora, a pokud ho mají, plácnout ho přes prsty a snížit prémie. Překlepy a hrubky jsou tady bohužel pravidlem. Rv

JInak článek dobrý, jen dle mého názoru slabší, než předchozí.

0/0
24.6.2008 6:25

Jirka

Re: Re: Re: Oprava

Třeba Karstens - Carstens ;-)

0/0
24.6.2008 7:44

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: Re: Oprava

S korektory je to teď dočasně komplikovanější, ale až si zvyknem, určitě se to zlepší. Nerad bych, aby vina za moje překlepy padla na korektorku - měl jsem problém s přehráním videa a jeho screenshotováním, takže se článek objevil ve finální podobě až v době, kdy rozumný člověk spí:-)

0/0
24.6.2008 9:57

Ivac

Re: Oprava

Jeden postřeh. Nantucket, stará velrybářská osada ze které vyplouval kapitán Achab na MobyDicka! ;-)

0/0
24.6.2008 16:02







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.