Diskuze

Výprava lidí na Mars bude obrovským rizikem

Představa NASA – průzkumníci zůstanou na povrchu planety půldruhého roku
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Depresivní Robot Marvin

24. 7. 2008 10:07
Vytah

Když jsem četl tu odhadovanou částku, a problémy s nedostatkem paliva, tak si myslím, že je potřeba postavit (za zlomek této ceny -- cca 10 mld USD) výtah na orbitu a meziplanetární loď konstruovat až tam. Tím by odpadl problém s nedostatekem paliva, levně by bylo možné ho na orbitu dovést dostatek, nemuselo by se letět po nejúspornější dráze a čas na cestu by se výrazně zkrátil. Bylo by také možné poslat větší výpravu a třeba i v rotujícím prstenci. Už před odletem by na oběžné dráze Marsu měli mít astronauti palivo na zpáteční cestu (které naopak může letět po úsporné dráze).  

0 0
možnosti

x

15. 8. 2008 17:20
Re: Vytah

Za soucasnych technologii proste vytah na orbitalni drahu postavit nelze !!! Proste kazde lano z cehokoliv se vzdy pretrhne svou vlastni vahou !!!

Jinak uz by se davno stavel.

0 0
možnosti

Jarda

21. 7. 2008 13:51
....

Celej vesmirnej program je placaní penezma a co huř i mozkama.Mame dost problemu, ktery je treba resit, tady na Zemi.

0 0
možnosti

Vít

23. 7. 2008 13:26
Re: ....

Kosmický program je jednou z mála smysluplných lidských činností. Je to tahoun technického pokroku. Jen tak dál! R^

0 0
možnosti

jintaj

17. 7. 2008 14:59
Sondy nenahradí člověka

Zatím žádná sonda nedokázala např. přivézt na Zemi vzorky hornin. A lidstvo prostě musí udělat po odbytí Měsíce další krok. I když riziko je značné - stejně jako v případě Apolla, ale i prvního letu do vesmíru, zdolání Mont Everestu, Jižního, Severního pólu, objevení Ameriky apod.

P.S. Myslel jsem, že problém s gravitací na palubě lodi je už vyřešen - postačí přece, aby část s posádkou měla tvar velkého prstence, který by rotoval a odstředivá síla nahradí gravitační.

0 0
možnosti

x

17. 7. 2008 17:38
Re: Sondy nenahradí člověka

"Zatím žádná sonda nedokázala např. přivézt na Zemi vzorky hornin."

Protoze na to nebyla zkonstruhovana.

Automaticke privezeni vzorku z Marsu sondou se jiz pripravuje.

0 0
možnosti

osmera

15. 7. 2008 15:49
prilisne riziko

Pekny clanek.

Ale jak je v nem zmineno, tak riziko je priliz velke, jedna se temer o sebevrazdu s tim ze by doufali v malo pravdepodobnej zazrak.

Automatizovane sondy se rozvijeji daleko vetsi rychlosti a stejne tam vlastne by byl clovek jen zbytecnou mrtvou vahou, ktera by stejne o nicem nerozhodovala, protoze by velmi pravdepodobne zpusobil chybu.

Takze si myslim ze jedina cesta je plno automatickych sond ktere budou daleko levnejsi, ale ve skutecnosti odvedou daleko vetsi praci.

0 0
možnosti

:o)

17. 7. 2008 14:28
Re: prilisne riziko

Smutny na tom je to, ze kdyz se ta sonda rozbije, treba jen minimalne. Nikdo to pak nemuze spravit, clovek je sice faktor, ktery prinasi riziko, ale taky je to clovek, ktery to chce dokazat.. :-):-) ale jinak souhlas, ze to je v podstate planovana sebevrazda..

0 0
možnosti

Tomáš

13. 7. 2008 23:47
Zbytečně drahé, je třeba zdokonalit pohony

Skvělý článek, ostatně jako vždy od pana Pacnera.

Já jsem velký fanda do kosmonautiky, ale pragmaticky vzato, výlet na Mars mi při současném stavu technologií připadá jako neuvěřitelný risk, který nebude mít podstatnější přínos, než zvolání: "Byli jsme tam, hurá!". Kdyby se ty peníze investovaly do něčeho jiného (a rozhodně nemám na mysli takové to populistické: na chudé, do zdravotnictví a podobné plky), byly by vynaloženy účelněji.

Lidstvo by mělo nejprve zdokonalit pohony, aby se na - z kosmického hlediska - tak směšně krátkou vzdálenost, jako ze Země - Mars, nemuselo letět tři čtvrtě roku. A teprve potom se pustit do dalších pilotovaných letů, protože zkrácení doby letu dramaticky omezí celou řadu rizik toho podniku.

0 0
možnosti

Flynn

14. 7. 2008 9:20
Re: Zbytečně drahé, je třeba zdokonalit pohony

Ano, pohony budou problem. Stale neumime obejit klasicky inercni pohon. Je to nutne brat tak, ze i pote bude lod napr 2 mesice zrychlovat, a pote 2 mesice brzdit. Ovsem jak toho chteji docilit, nevim. To bude mit motory na obou koncich? Take si pri te rychlosti nedokazu predstavit nejake okamzite zmeny kurzu.

Jak jiz nekdo psal nize, lepsi a sdiverzifikovanymi riziky by bylo tam jiz predem naposilat spoustu materialu a lidskou posadku az naposled.

0 0
možnosti

Bladerunner

13. 7. 2008 22:11
studenej čumák

Tu kanadskou krávu měl radši Ivan pořádně ojet, aby si normální zvyky zapamatovala :-©

0 0
možnosti

thegrid

13. 7. 2008 21:24
pěkný článek na idnes

konečně pěkný článek na idnes

0 0
možnosti

m@rk

13. 7. 2008 19:06
Hurá na Mars

Podle me expedice na mark s lidskou posádkou je hodně důležitá a peníze by v ní vůbec neměly hrát žádnou roly ...jendou tam chceme a asi i budeme žít tak musíme pomalu vědět jestli na to máme a vyslat tam nějáký lidi a určitě jde taky o výzkum třeba zjistíme že tam byl život už dřív než tady na Zemi

0 0
možnosti

Flynn

14. 7. 2008 9:21
Re: Hurá na Mars

ano, cesta to bude dulezita, ale dokud lidstvu nebude teci do obuvi, tak si bude rikat, ze to pocka...

0 0
možnosti

Qiedo

13. 7. 2008 18:38
Autorovi díky

zejména za "kroniku" těch různých situací,jež se v minulosti při kosmickém výzkumu udály.I jinak je to velmi čtivý článek.V mládí jsem hltal sciece fiktion,od roku 57 už spíš jen reality ve výzkumu vesmíru.Let na Mars mi i dnes přijde spíš z kategorie SF,ale umanuté lidstvo nezná hranice.Tak ať se mu zadaří!

0 0
možnosti

ja

13. 7. 2008 14:04
ta knizka byla od vas?

Kdysi jsem cetl knizku o fiktivni expedici na Mars na prelomu stoleti. To bylo supr. Tam vsechny problemy byly nastinene. Tu jste napsal vy?

0 0
možnosti

Karel Pacner

13. 7. 2008 23:15
Re: ta knizka byla od vas?

Pokud to byla kniha Cesta na Mars 1998-99, pak ano. Byla to tzv. hard sci-fi - na nepříliš velkém příběhu jsem se snažil ukázat řadu technických, vědeckých a společenských problémů při tomto letu.

0 0
možnosti