Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Odhalíme vám tajemství titulků, na které vždycky skočíte

Každou minutu zuří titulková bitva. O vaši pozornost se perou noviny, reklamy, blogy i firmy. Jaké jsou jejich "zaručené" fígle na upoutání vaší pozornosti?

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

ja

neuplne nebo slibujici vic

Nezapomente, ze titulky casto slibuji neco dost jineho, nez potom je v clanku - vetsinou prd nebo rovnou hovadina.

Bud vynechanim dulezitych slov nebo nevinnym pridanim.

0/0
1.8.2008 19:49

°_°

Vaše starosti ...

... a Čunkovy peníze ;-)

0/0
1.8.2008 16:20

Synkretik

Titulky v imperativu

Další co mě hodně vytáčí jsou titulky v imperativu ("Podívejte se, Seznamte se..." apod.). Vnímám to jako velmi manipulativni. Například na živě .cz jsem kvůli tomu přestal chodit.

Kdyby se tak dalo napsat něco, co by takové kreténské titulky odfiltrovalo, podobně jako adblock umí filtrovat reklamu.

0/0
31.7.2008 13:04

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Titulky v imperativu

Napsat by to asi šlo, ale mělo by to mnoho nevýhod. Někdy je imperativ uveden v citátu: Jděte do háje, vyzvala opozice vládu. Jinak s vámi souhlasím, imperativ v titulku není ideální, zvláště ne pro zpravodajství. Někdy k němu ale přistoupím i já, třeba dovětek Podívejte se užívám k zdůraznění toho, že součástí článku je zajímavé video.

Ono je to těžké. Čas od času napíšu článek, u kterého si myslím, že by zajímal každého, alespoň částečně. Jenže v titulcích panuje taková devalvace, že by člověk musel sklouznout k imperativům a senzačnostem, a pak to bude působit bulvárně... No nikdo netvrdí, že existuje jednoduchá formulka na správný titulek. Kromě pár lidí, kteří si seznamy těch formulek tvoří návštěvnost blogů apod, ovšem:-)

0/0
31.7.2008 13:09

Pitrs

Re: Re: Titulky v imperativu

No ja nevim, ale kazdy uvazujici clovek snad bere titulky jen jako naznaceni tematu clanku a neplati pro nej rovnice nudny titulek = nectu, 'fancy' titulek = ctu.

Nemam ale na mysli bulvar, spis serioznejsi tiskoviny typu Respekt nebo Reflex.

0/0
31.7.2008 13:52

Mablung

Re: Re: Re: Titulky v imperativu

Pokud si už koupíte časopis, tak obvykle ten článek přečtete, bez ohledu na titulek. Ale pokud někdo jde na idnes či podobný portál, vybere si pouze články které ho zaujmou. Intelekt je tu věc resistence, ne imunity.

0/0
31.7.2008 15:25

Pitrs

Re: Re: Re: Re: Titulky v imperativu

Ano, bulvar se bez toho asi obejde hure, nicmene treba i zde na idnes se pod bombastickym nadpisem skryva prazdny clanek nebo naopak pod nudnym, 100x opakovanym nebo klise zavanejicim nadpisem muze byt na pomery idnesu solidni ctivo...

0/0
31.7.2008 22:16

globalista

Uran a mléko

Prosim o pomoc, asi už jsem odrostla pubertě, ale nemůžu pochopit, jak je to s tím Uranem a ani nápověda s mícháním mléka mi nepřijde nějak veselá:-/

0/0
31.7.2008 12:48

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Uran a mléko

Uranus je oblíbená anglická slovní hříčka, relativně pubertální. Uranus se čte juraejnus, což by se někomu foneticky mohlo zdát blízké jór ejnus = váš zadek. Nápověda s mícháním mléka je podobná tím, že vychází se sloučení dvou slov a jejich výslovnosti...

0/0
31.7.2008 13:13

globalista

Re: Re: Uran a mléko

aha, zase jsem byla zabedněná... díky;-D

0/0
31.7.2008 13:44

smoochy

nerozumím těm dvojsmyslům

o kočce v krabici a o tom Uranu. Pomoc!

0/0
31.7.2008 12:32

Jan Duppen

Re: nerozumím těm dvojsmyslům

http://cs.wikipedia.org/wiki/Schrödingerova_kočka

0/0
31.7.2008 12:33

smoochy

Re: Re: nerozumím těm dvojsmyslům

bezva. díky.

0/0
31.7.2008 12:38

paya

Re: nerozumím těm dvojsmyslům

kočka - spíš napůl mrtvá než napůl živá..mnohem víc to vystihuje podstatu viz. kvantova teorie..moooc složité..údajně teorii relativity rozumělo aspoň pár lidí trochu, jeden nejspíš poněkud víc, ale kvantově teorii nerozumí údajně vůbec nikdo...:-)

0/0
24.8.2008 13:43

.@.

Dobrá rada: sex, iPhone, zdrobnělinky a řeč puberťáků

Jiná část redakce tohoto iděsu to ovšem už dávno úspěšně praktikuje.

Je-li v názvu sex nebo vyzývavá holka ( u nadržených stačí jen holka), viz třeba titulky Xman, Revue, ONA, Zdraví jsou kliky zaručené.... Mobil zase používá v nadpisech iPhone nebo řeč pubeťáků: vysouvák, foťák...Tak samo Ekonomika nebo Auto: nadupanej auťák, tryskáč a holka atd. U Sportu stačí titulek nebo fotka Jágra, atd atd

0/0
31.7.2008 12:18

mokikin

Re: Dobrá rada: sex, iPhone, zdrobnělinky a řeč puberťáků

.. pote jeste kouzelna slovicka "SLEVA" "ZDARMA" a pod ;-D;-D

0/0
31.7.2008 16:43

Martin Adámek(adamek.blog.idnes)

pravidla?

"A pravidla bitvy? Nezáleželo by na nich - vyhrál by ten, kdo by je porušil."

Tady bych asi úplně nesouhlasil

Nedávno se na hl. straně idnesu objevil titulek, který informoval o tom, že dvě holky postřelily malé dítě - a z článku vyšlo najevo, že patrně šlo o ani ne škrábnutí kuličkovou pistolí-hračkou, a to ještě z docela velké vzdálenosti. Pod článkem se spravedlivě sthla vlna nevole, protože takový

přístup patří maximálně do Blesku, a článek byl následně stažen z hlavní stránky, a pak i přepsán, vč. titulku.

Takže kdo poruší pravidla, ten otráví čtenáře, hledající seriózní informace.

0/0
31.7.2008 12:15

Martin Adámek(adamek.blog.idnes)

Re: pravidla?

(ale jinak clanek peknej - akorat doufam, ze ho ted cesti novinari nepojmou jako studijni material :)  )

0/0
31.7.2008 12:37

mokikin

Re: pravidla?

Bezna praxe - "SUPER titulek" (i kdyz ne moc pravdivej) natahne prvnich XXXXXXX kliku, pote co se lidi bouri se to zmeni na "ekvivalentni" a je klid ;)

0/0
31.7.2008 16:45

Robin Ood

ten nej

V krabici nalezena napůl živá kočka. Útulek pátrá po rakouském fyzikovi;-D;-D;-D

0/0
31.7.2008 10:54

Jan Duppen

Re: ten nej

100 bodů!!! ;-D;-DR^R^

0/0
31.7.2008 12:32

Synkretik

Re: ten nej

Ono česky by byla spíš "polomrtvá". Ale to bychom po novinářích na idnes chtělimoc, jim stačí, když umějí psát titulky :)

0/0
31.7.2008 12:54

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: ten nej

Polomrtvá mi přišlo laciné. Máte pravdu, že by to sedělo více. Původně jsem to tam měl, změnil jsem to pro lepší pochopitelnost spojitosti s myslenkovym pokusem. Asi neúspěšně. Každopádně díky za názor.

0/0
31.7.2008 13:15

Pouchetty

Re: Re: ten nej

Podle me by to naopak nebylo ono. Polomrtvý má v češtině docela jasný význam, ale napůl živý (nebo položivý?) mnohem více sedí ke zmíněné kočce.

0/0
31.7.2008 16:44

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: Re: ten nej

Díky, tak jsem to myslel.

0/0
31.7.2008 16:50

mokikin

Re: Re: ten nej

To je jako se sklenici vody - hladina saha presne do poloviny sklenice valcoveho tvaru - je na pul plna nebo poloprazdna? ;-D;-D;-D

0/0
31.7.2008 16:49

leather-man

Chybí tam ještě slova:

sexy a prý. ;-D

0/0
31.7.2008 9:35

Obcasnykomentator

"10 nejlepších tipů" apod.

V roli suverénního rádce, udělujícího údajně nejvybranější tipy, by měl figurovat autor, který se v problematice opravdu vyzná. Jinak může takový článek působit obsahově až směšně. Viz např. „rady“ na iD v rubrice Zdraví, vycucávané z msn a psané typickým stylem pro zámořského laika. (Ale čtenost získá a tím svůj komerční úkol splní.) Skutečný odborník ale takto zprofanovaný charakter titulků nebude chtít použít, ba mnohdy ani nebude chtít pro takový infotainmentový polobulvár něco psát...

0/0
31.7.2008 9:19

Emrys

Splněný sen - pivo posiluje imunitu

Některé sny se vážně mohou vyplnit:http://www.novinky.cz/clanek/121765-pivo-pry-studentum-pomaha.html

0/0
31.7.2008 9:17

Martin Adámek(adamek.blog.idnes)

Re: Splněný sen - pivo posiluje imunitu

vzhledem k tomu, ze v URL vidim "novinky.cz" a navic jeste "pry", bych tomu tak neveril...

(at uz je za tim titulkem cokoliv...  - takze ted me vlastne ttulek odradil - pusobi tak neduveryhodne, ze se ani nepodivam, co za nim je)

0/0
31.7.2008 12:40

noi

Re: Re: Splněný sen - pivo posiluje imunitu

a co tohle?:

http://www.osel.cz/index.php?obsah=6&clanek=1570

http://www.osel.cz/index.php?obsah=6&clanek=582

0/0
31.7.2008 14:49

Funtom

Man Walks on the Moon

"Člověk chodí po měsíci", když už.

0/0
31.7.2008 8:46

Obcasnykomentator

Re: Man Walks on the Moon

Po Měsíci, když už.

S tím "člověk" je to samozřejmě pravda.

A dokonce bych uvážil, jestli místo "obyčejného" "chodí" nepoužít poněkud vznešenějšího "kráčí", aby se tak vystihla jedinečnost.

Neví někdo, jak to tehdy naše noviny skutečně napsaly?

0/0
31.7.2008 9:26

moon

Re: Re: Man Walks on the Moon

Nepsali nic, pac to nebyl Rus ;-D

0/0
31.7.2008 9:49

nowhere

Re: Re: Re: Man Walks on the Moon

Psali, protoze to nebyli takovi pitomci jako ty. Vystrizek mam doma.

0/0
31.7.2008 13:15

nowhere

Re: Re: Re: Re: Man Walks on the Moon

(Ti novinari).

0/0
31.7.2008 13:16

moon

Re: Re: Re: Re: Man Walks on the Moon

Mohl bys jej naskenovat a poslat mi odkaz? Rad bych si to precetl...

0/0
31.7.2008 18:49

volic_plukovnik

titulek

A nejlépe napište do titulku něco senzačního, co v článku vůbec není. Jak už jsme viděli několikrát i tady.

0/0
31.7.2008 8:20

vlabra

Re: titulek

No jo no, okurková sezóna v plném proudu ;-D;-D;-D

0/0
31.7.2008 8:21

Solic

a jeje

to je zase smysluplny clanek, hlavne se do detailu venuje technicke strance veci, prosim vic takovychto clanku, ve kterych si vylepsim svoje IT vedeni!!!!!!!:-©:-©:-©:-©:-©:-©

0/0
31.7.2008 7:00

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: a jeje

S technologiemi článek souvisí - právě s nástupem webového publikování důležitost titulku rapidně stoupá. Ne každý článek ale musí být zaměřený jen na technologie. Dovolili jsme si tentokrát trochu humoru:-) a někdo to třeba ocení.

0/0
31.7.2008 8:25

Libor76

Re: Re: a jeje

já to ocenil, moc, hlavně druhá část o reálných titulcích byla zajímavá, tu první bohužel(?) známe třeba z technetu ;-)

Díky, pobavil jsem se!

0/0
31.7.2008 8:51

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: Re: a jeje

Ano, střílím i do vlastních řad. Nebo spíš ze sebe.:-)

0/0
31.7.2008 13:17

Obcasnykomentator

Re: Re: a jeje

Já to ocením. Docela hezký přehled zajímavých adres o problematice, i v diskusích pod těmi anglickými články jsou některé zajímavé názory.

Řekl bych, že praxe ukazuje, jak si i naši blogeři význam titulků uvědomují. A stejně tak je vidět posun k titulkové atraktivitě i u novin.

Nejlepší je ovšem být osobností, která láká čtenáře svými autorskými kvalitami a konstruovat co nejbombastičtější titulky nemá zapotřebí.

0/0
31.7.2008 9:01

Martin Adámek(adamek.blog.idnes)

Re: a jeje

Ale ICT tak nejak souvisi s lidmi a psychologii komunikace, a navic je ten clanek pekne napsanej.

To, jestli ten clanek patri spis sem, nebo vedle, me tolik neboli.

Hlavne kdyz v titulku nebude uvedeno, ze nekdo nekoho zastrelil.. a v clanku bychom se pak dozvedeli, ze slo o pocitacovou sitovou parbu Duka, Queka, nebo neceho podobnyho...

0/0
31.7.2008 12:46

nakej_nick

ehm

Malý krok pro muže, velký skok pro mužstvo? ;-D

0/0
31.7.2008 0:59

Amudarja

Re: ehm

Velkej skok..velkej krok..

0/0
31.7.2008 1:40

Baloun

Re: ehm

Myslím, že je to velmi příznačné pro tento článek... :-) I pro české novináře... Rv

0/0
31.7.2008 8:25

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Re: ehm

Určitě, ale co máte na mysli? :-) Protože jestli ten pokomolený překlad "A Small Step for Men, a Leap for Mankind", tak ten v článku není ani nebyl, s tím přišel až někdo v diskuzi:-)

0/0
31.7.2008 8:28

nakej_nick

Re: Re: Re: ehm

Pamětníci zase zavzpomínají na radostné "Muž chodí po Měsíci" ?

Ostatně Small step for man, a Leap for Mankind máte je na obrázku hned pod tím...

Jinak jste myslím opomněli svůj oblíbený mustr "Víme, jak", to na mě spolehlivě zabere - zasměju se a jdu dál http://www.google.com/search?client=opera&rls=cs&q=technet+v%C3%ADme+jak&sourceid=opera&ie=utf-8&oe=utf-8

0/0
31.7.2008 12:35







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.