Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Supervlak AGV se v Česku učí uhánět rychlostí 400 km/h. Byli jsme uvnitř

Vlak, který má být nástupcem legendárního TGV, jezdí v České republice. Na testovacím okruhu u Velimi jsme se v něm svezli i my. Podívejte se do kabiny stroje, který bude vozit cestující rychlostí 360 km/h.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Clubbingboy

LOL

Jsem zvědavej, jestli bude mít na tom "pc" mašinfíra mimo jiné asj icq v kombinaci s lide.cz :D :D ;-D 

0/0
5.8.2008 14:48

x

Re: LOL

To neni PC v kabine strojvudce, ale notebook jednoho z techniku pouzivaneho pri testovani - system pri nem jiste nijak vlak neridi, ale jen zobrazuje hodbnoty ze systemu vlaku - pro testovani navic bez lidi(cetujicich) to nijak nevadi a je tam komfort PC aplikace na jakou je bezny technik zvykli.

0/0
9.8.2008 23:03

Fox_VK

Re: LOL

eště řekni že je na tom windows...

0/0
11.8.2008 17:16

roro

mno...

8-o8-o

0/0
5.8.2008 13:06

bullshit

vidim dobře?

to není ta testovací trať ani oplocena a prohánějí se tam vlaky 400km/h??? tak to je hárkor možnej snad jen u nás v kocourkově...:-©

0/0
5.8.2008 10:16

David

Re: vidim dobře?

Mno, ještě si to přečti. Jako v kocourkově je to tady především kvůli takovým ňoumům, jako jsi ty...

0/0
5.8.2008 11:02

bullshit

Re: Re: vidim dobře?

nevím co máš na mysli ale v civilizovaných zemích bývá oplocení železničních koridorů (ale i dálnic) běžné. Běžné jsou i hlásiče překonání (nebo pokusu o překonání) těchto oplocení a dále jejich pokrytí očima kamer -  po celé délce, tekže v řídícím středisku okamžitě vědí a vidí, když se někdo byť jen pokouší kdekoli dostat se na trať a můžou patřičně reagovat. To, že u nás jezdí pendolíno po tratích plných přejezdů a po stejných tratích po kterých rachotí nákladní vlaky s uhlím to je docela nářez ale to, že není oplocená ani zkušební trať to už je fatk otřesný.:-©

0/0
5.8.2008 12:47

David

Re: Re: Re: vidim dobře?

Koukám, hodně lidí má problémy s porozuměním psanému textu. Ses trochu kocourkovsky rozepsal, nicméně není to reakce ani na můj příspěvek a už vůbec se netýká článku. Holt Kocourkov...

0/0
5.8.2008 13:43

Ferin007

Re: Re: Re: vidim dobře?

No, oplocený sem viděl jen koridory TGV, z pochopitelných důvodů. Jinak nevím, estli považuješ třeba německo za "barbarskou" zemi, ale tam většina dálnic oplocených není. Včetně úplně nových. ;-)

0/0
6.8.2008 9:12

Greg

Re: vidim dobře?

V tom clanku pisou, ze ta trat ma max. rychlost 210kmh? Tak jak na tom testují tento vlak?

0/0
5.8.2008 11:04

David

Re: Re: vidim dobře?

Další, který má problémy s psaným textem. Je to tam napsané, tak to si to zkus ještě projít...

0/0
5.8.2008 13:45

Zbyněk

Re: Re: vidim dobře?

Tady opravdu asi jen málokdo tomu textu porozumí, že?! I když je pravdou, že nadpis článku je trochu zavádějící... 

0/0
5.8.2008 18:04

john

izolace

Celkem by me zajimalo, jak je tahle soupava vevnitr odhlucnena. Kdyz jede clovek 350 a vic, tak uz je to celkem slusnej hukot. Pri 400+ km/h se uz v ty bily silenosti od Siemense skoro ani neda normalne bavit.

0/0
5.8.2008 4:53

Greg

Re: izolace

V TGV pri 300-330kmh uvnitr zadny hluk neslysis, pouze trochu mezi vagony. Takze myslim, ze pro AGV nejakych dalsich 30-60kmh navic nebyl problem

0/0
5.8.2008 11:06

john

Re: Re: izolace

V tom pripade je to asi v pohode. Mne prave v SMT pokazdy zarazi, ze od cca 350 kmh vejs zacne vzduch hodne hucet, az je to neprijemny

0/0
5.8.2008 12:43

Kiks

Synchronní motory

Modeláři-elektroletci používáme stříďáky s neodymovými magnety již pár let a 1 kW na kilo váhy nás nijak neohromí. Na druhou stranu, TOHLE budou asi TROCHU větší stříďáky a regulátory:-). Docela bych je rád viděl.

0/0
4.8.2008 23:56

Luke

Re: Synchronní motory

Modelářský motor není stavěný na nepřetržitý provoz, proto může mít o polovinu menší hmotnost na 1 kW.

0/0
5.8.2008 10:32

Renfe FANBOI

tip na vylet?

premejslim ze bych se tam zajel podivat, ale dys se tam postavim na ten most tak abych tam nestal celej den nebo abych to videl vubec...

nevite nekdo jak to tam funguje? to jako jezdej kazdej den nakejch 8 hodin v kuse furt dokola 200 km/h?

0/0
4.8.2008 22:20

Fw

dynamo

Hej autor, prosím pošli mi to dynamo z kola, kde jsou na rotoru magnety.To ještě doma nemám.

0/0
4.8.2008 21:30

Dochy

Re: dynamo

Pokud se nemylim (nerozebiral jsem ho), tak takovehle usporadani v dynamu u kola opravu je. Ale jak uz kolega podotknul, spravny technicky nazev je alternator. Ale jako "dynamo" Ti to prodaji v jakekoli cyklisticke prodejne.

0/0
5.8.2008 10:05

Marek

Design

Design prvnich TGV  (Jak se ten chlapek jmenoval ? Jack Cooper ?) je neprekonatelny - tohle je proste jen divny

0/0
4.8.2008 19:42

Naked and petrified

Mašinfíra ???

Neuvědomují si redaktoři, nebo je jim to zcela jedno, jaké strašné výrazy to používají?

0/0
4.8.2008 15:18

Slune

Re: Mašinfíra ???

A víš, že já si to neuvědomuji také? K železnici slovo Mašinfíra patří jako štamgast k hospodě!

0/0
4.8.2008 18:44

Naked and petrified

Re: Re: Mašinfíra ???

Ale ne v novinach... je to germanismus jako poleno, ve spisovne reci nema co hledat. Podobne jako treba "delat haura", coz tu nastesti jeste nenapsali.

0/0
4.8.2008 18:46

David

Re: Re: Re: Mašinfíra ???

Šuplík, šablona, šála a stovky dalších slov jsou taky germanismy :-)

0/0
5.8.2008 11:05

Naked and petrified

Re: Re: Re: Re: Mašinfíra ???

...a mnohé jiné. Některé však již jsou přejaté do spisovné mluvy, jiné ne a ještě navíc jsou hnusné a zavání IV. cenovou skupinou. A "šuplík" bych v seriozních novinách neočekával o nic víc.

0/0
5.8.2008 19:33

Fox_VK

Re: Re: Re: Re: Re: Mašinfíra ???

Můj názor je takový že jazyk má sloužit k dorozumívání a ne k buzeraci.

Na druhou stranu mužu prohlásit že toto je do určité míry odborný článe a Mašifíru prohlásím za odbroý výraz.

0/0
11.8.2008 17:11

Dědeček Vševěd

Re: Mašinfíra ???

A proč ne ? Když mohou nejvyšší ústavní činitelé veřejně mluvit jako ve chlévě, tak proč by tak nemohli hovořit i speciálně vzdělaní novináři ?! 8-o

0/0
5.8.2008 0:50

FERRY

AŠTAROVA FLOTILA

;-D;-D

0/0
4.8.2008 14:27

cb

To je toho

Kdejaký motorkář na D1 zvládne víc. ;-D

0/0
4.8.2008 13:38

Zluty 9

Re: To je toho

No spíš motorkář může jen mlsně zírat:-) Protože tou 360 km/h jede stabilně mnoho set km, to u motorky jede motorkář rád sotva kolem těch 300 km/h tak 10 km, a je rád, že mu to nekleslo. Takovéto krátkdobé štreky bude AGV zvládat rychlostmi okolo 600 km/h (při zkouškách), ve srovná s tím se nějaký ubohý nedochůdče motorkář v podstatě parkuje na dálnici ;-D

0/0
4.8.2008 21:04

S

Délka okruhu

Heh. Vloudila se vám tam rozkošná chyba. Pokud platí věta "Má délku 13,276 metrů a maximální rychlost 210 km/h" pak skutečně nemá v Evropě obdoby:-)

0/0
4.8.2008 12:54

boskooov

Re: Délka okruhu

Nevidel jsi nikdy centrifugu? ;-D

0/0
4.8.2008 13:20

S

Re: Re: Délka okruhu

Tak to by byla hodne husta centrifuga:-)

0/0
4.8.2008 13:29

Dochy

Dynamo a roztocit se?

Clanek dobry, ale veta: "Pokud dynamo připojíte ke střídavému zdroji napětí, roztočí se" Musel byste se hodne snazit, abyste dynamo roztocil stridavym proudem.

Vzhledem k tomu, ze dynamo na kole je jen jednopolove, tak by se muselo nejdriv roztocit mechanicky a pak teprv pripojit stridave napeti (ucily nas, ze pro pripojeni synchronniho stroje je nutne jej roztocit alespon na 95% jmenovitych otacek, jinak se stroj "nechyti"). S menicem je to o trochu snazsi, ale stejne to bez mechanickeho roztoceni na rychlost odpovidajici nejakym minimalnim otackam nepujde. Pak teprv muze byt pripojeno stridave napeti s odpovidajici minimalni frekvenci a postupnym zvysovanim f muze roztocit stroj na pozadovane otacky.

0/0
4.8.2008 10:43

wolf4

Re: Dynamo a roztocit se?

Tech zmatenych pojmu je tu vice. Divim se,  ze to nedaji precist nekomu, kdo tomu aspon trochu rozumi. Dynamo je obecne stejnosmerne a alternator stridavy. To ze se tomu na kole rika dynamo je spise otazka zvyku. Podle popisu jde spise o BLDC motor (ten neni v pricipu problem roztocit ci drzet v libovolne poloze, nebo ho pouzit i pro brzdeni jako generator), ale to si muze kazdy prebrat sam a klidne i jinak, protoze odborna uroven clanku neni moc valna a vede spise k dohadum co autor vlastne myslel....

0/0
4.8.2008 13:54

Dochy

Re: Re: Dynamo a roztocit se?

Jo, to jsem si ani neuvedomil, ze se to spravne jmenuje "alternator" ;-)

Pro samostatny rozbeh je v kazdem pripade potreba vice fazi a to ma kazdy motor pro podobne pouziti (BLDC, synchronni stridavy motor, krokovy motor... v zakladnim principu jsou myslim shodne)

0/0
4.8.2008 15:49

wanad

Re: Dynamo a roztocit se?

Zmatena se mi spese jevi vase reakce na diskuzi k clanku. 

To, ze se alternatoru na kole rika bezne dynamo, je prave, nikoliv spise, otazka zvyku. Proto clanek spravne uvadi: "Motory mají princip podobný dynamu z jízdního kola." Ze je spatna terminologie v beznem oznacovani dynama u jizdniho kola, bezneho ctenare nezajima. To zajima akorat neuznale terminology, kteri chteji jako ucitele zkouset.

AGV ma synchronni motory s permanentnimi magnety. Viz:

http://findarticles.com/p/articles/mi_m0BQQ/is_3_48/ai_n24941744?tag=untagged

cache:http://74.125.39.104/search?q=cache:zRkK3OXfDdcJ:findarticles.com/p/articles/mi_m0BQQ/is_3_48/ai_n24941744+AGV+%22permanent+magnet%22&hl=cs&ct=clnk&cd=1&gl=cz

0/0
12.10.2008 19:28

Slune

Re: Dynamo a roztocit se?

Zrovna tak bych si lehce rýpnul do výkonných IGBT polovodičů. Výkonné možná budou, ale zpravidla se označují jako výkonové.

Na druhou stranu to nejsou extra podstatné věci a technet chápu spíše popularizační magazín, u kterého mě takové nedostatky zas tak netrápí.

0/0
4.8.2008 18:48

eso

málo světla

Interiér je strašně tmavý a ponurý. Chce to prosklenou střechu! V tomhle bych si připadal jak v bunkru. Ať se inspirují u automobilek. Prosklená střecha otevře prostor a interiér značně zpříjemní. A taky by tam potom nemuseli mít ty lampičky mezi sedadly :)

0/0
4.8.2008 10:43

Dochy

Re: málo světla

A kdo z toho bude cistit ten napeceny prach z pantografu?

0/0
4.8.2008 10:47

cb

Re: málo světla

A v létě ve 35 stupních to bude naprostá nádhera.

0/0
4.8.2008 13:40

Radeczek

Re: málo světla

K čemu bude v noci prosklená střecha? Ta lampička bude zřejmě účinější, nemyslíte?;-D

0/0
4.8.2008 15:14

mmirix

A co tak překonat rychlost zvuku?

http://fyzmatik.pise.cz/

0/0
4.8.2008 10:31

Ferin007

Jen poznámka

Francouzi nejrychlejší vlak Evropy (a nejen té) mají. Rekord TGV (587 km/h) žádnej vlak mezi Barcelonou a Madridem neohrožuje. Samozřejmě se nejedá o běžnou provozní rychlost, ale to na rekordu nic nemění. ;-) Jinak přínosem AGV nemá ani tak být navýšení rychlosti (to není oproti 4. generaci TGV až tak markantní), ale především zvýšení kapacity (v AGV jsou "obyvatelný" i "lokomotivy") a podstatný snížení energetických nároků.

0/0
4.8.2008 10:12

htuk

Re: Jen poznámka

No, ono jde taky to, že síť vysokorychlostních tratí začíná být ve Španělsku hustší než ve Francii a můžu potvrdit, že i těch průměrných 200 - 230 km/hod. (myšleno z bodu A do bodu B, nikoli cestovní rychlost, která může být tak cca 260 km/hod.) klasického AVE jezdícího na cca 2 tisích km tratí, stojí za to. A co teprve ještě rychlejší z Madridu do Barcelony (650 km za cca 2.25 hodin), který si to trajdá třístovkou. Tten snad zkusím někdy příště :-)

0/0
4.8.2008 20:42

Greg

Re: Jen poznámka

Souhlasim s Ferinem. Navic Paris - Marseille 900km za 3h.R^

0/0
5.8.2008 11:09

ala

Re: Re: Jen poznámka

Jenže vzdálenost Paříž - Marseille je 800 km.

0/0
5.8.2008 21:25

Petr Tenzor

Re: Jen poznámka

Radio Jerevan nas vzor? 1. je to 581 km/h, 2. je rekord Maglevu (vlak na magnetickém polštáří), ne TGV;-D

0/0
5.8.2008 23:35

Ferin007

Re: Re: Jen poznámka

Jerevan? Jo, znám. Vidím, že se tam zdatně inspiruješ. :-P Maglev není technicky považovanej za "vlak". Nejezdí totiž po kolech a kolejnicích, nýbrž se vznáší na magnetickým polštáři. Takže trochu nesouměřitelný. ;-)

0/0
6.8.2008 9:08







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.