Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Rekordní vrtulník letěl rychlostí více než 450 km/h

Nový vrtulník Sikorsky X2 překonal zhruba o čtvrtinu dosavadní rychlostní rekord, který byl kdy vrtulníkem vytvořen.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Adam

X2 versus Kamov 50

rad bych prispel do ty diskuze Kamov 50 versus X2, je dulezite uvedomit si ze X2 prekonoal  rychlost 250kt v horizontalnim letu (cruising speed, auterem spatne nazvana provozni rychlost), kdezto kamov ma cruise 146kt, takze vykonove je X2 tak o dve tridy dal

co se rychlosti zvuku tyce, ve vztahu k tomuto testu, vzhledem k vypovidajici hodnote predpokaladam ze test se provadel (a nebo mozna byl prepocitan) za podminek standartni atmosfery (15°C, 1013,25hPa) tudiz rychlost zvuku (ktera je zavisla na tlaku, a teplote vzduchu, potazmo hustote) je 340m/s 1225km/h

jinak jen takovy postreh pro autora V22 Osprey ma ve sve podstate s vrtulnikem spolecny jen ten start je to VTOL a STOL,  a v tyhle kateogii je jednoznacne nejrychlejsi F35 lighting v povedeni sTOVL

0/0
2.9.2008 12:48

ZW

Nechybí v článku něco?

Možná jsem hloupý, ale z článku se vůbec nedozvídám, jakou že to rekordní rychlostí ten vrtulník vlastně letěl a jaký byl dosavadní rekord. Jen se dočtu, že nějaký jiný vrtulník létá ještě rychleji. Hm?

0/0
30.8.2008 12:42

stoural

Re: Nechybí v článku něco?

Ano, jsi hloupy. Tato informace je napr. v nadpise: "

Rekordní vrtulník letěl rychlostí více než 450 km/h"

0/0
31.8.2008 20:42

stoural

Re: Nechybí v článku něco?

A:

"... že nejrychlejší helikoptéry,

které jsou v současné době na trhu, dosahují maximální rychlosti kolem

180 uzlů. To je zhruba 333 kilometrů v hodině."

Ja nechapu, jak nekdo nemuze najit tyto informace, ktery ma pouze 4 (!!!)  kratke odstavce.

0/0
31.8.2008 20:44

JCage

Re: Re: Nechybí v článku něco?

A kolik ze to tedy letel?

0/0
1.9.2008 13:48

Joj

Kdy ho budou mít naši policisté ?

0/0
30.8.2008 10:02

Atomas

Re: Kdy ho budou mít naši policisté ?

A nejlépe městští - ideální na měření rychlostí ve městech;-D

0/0
1.9.2008 8:44

mandrake

demonstrátor

;-D akorát že je to demostrátor a rychlost zvuku si najdete v tabulce MSA

0/0
30.8.2008 9:23

Tom

Rychlost zvuku

Panove rychlost zvuku je u ruznych prostredi ruza (napriklad ve vode (5400km/h) je vyssi nez ve vzduchu, stejne tak v kovech(pres 18000km/h). U predmetu leticich ve vzduchu je uvadeno tzv. Machovo cislo (napr. u stihacky maximalni rychlost Mach 1,5 az 2,2 nejcasteji). Co se tyce rychlosti zvuku u hladiny more, tak je okolo 1200km/h (rozdil rychlosti zvuku ve vzduchu o teplote 0 stupnu a 25 stupnu je okolo 50km/H.

0/0
29.8.2008 16:30

icmek

a co AirWolf?

ten prece lital jeste rychlejc.. ;-D

0/0
29.8.2008 12:14

Glock každopádně bez -e

Koukám koukám

tolik zařízení, převodů, rozvodů ... a žádné místo na užitný náklad ... Podle mne slepá ulička a Orlovec se dočká většího rozšíření (nebo Bell X-15 na stejném principu).

0/0
29.8.2008 10:45

Te.

ne "nakloněný" ale naklápěcí rotor

leda že by auta byla vybavena natočenými koly...

To by se u Bellů chytili za nos proč se tak dřeli s plynule naklápěcími rotory když stačilo osu vrtule dát zešikma a přivařit ložiska.

0/0
29.8.2008 10:01

Glock každopádně bez -e

Re: ne "nakloněný" ale naklápěcí rotor

u konvertoplánu V-22 se naklápí nejen rotor/vrtule, ale vlastně celá motorová gondola. Při překladu asi autor neviděl fotky V-22 Osprey

0/0
29.8.2008 10:46

Anonymous

Transport Tycon??

Hned jak sem viděl obrázek, a přečetl název hned mě napadlo Transport Tycon. Nebyl tam (nebo v Deluxe) podobný vrtulník s názvem X2 ?

0/0
29.8.2008 8:36

Glock každopádně bez -e

Re: Transport Tycon??

ne to bylo asi podle raného modelu EAH-66 Comanche, ten měl také tlačnou vrtuli (fotky myslím najdete v nějaké starší encyklopedii nebo v L+K). Zkoušeli ho někdy v polovině 70-tých let.

0/0
29.8.2008 11:38

Glock každopádně bez -e

Re: Re: Transport Tycon??

*RAH-66

0/0
29.8.2008 11:38

gagaryn

***

doufám, že tento vrtulník je vybaven termokamerou, aby s ním mohli rychle někoho najít.R^

0/0
29.8.2008 6:55

BBarret

hmm

Airwolf:-)

0/0
29.8.2008 6:48

chorimehbooba

a co Kamov 52 ???

amici toho hodne zaspali.....

0/0
29.8.2008 5:59

MaverikOne

Re: a co Kamov 52 ???

KA-52 má myslím max rychlost 350km/h ?? i když ne že by to vyvracelo ono tvrzení :-)

0/0
29.8.2008 6:05

Tomáš Langer

Re: a co Kamov 52 ???

Kamov má s tímhle Sikorkským podobý jen ten dvojitý rotor. Rozdíl mezi nimi je zásadní - Sikorsky má tu tlačnou vrtuli vzadu, která mu právě umožňuje tu výrazně vyšší rychlost.

Takže zaspali spíš Rusové... ;-)

0/0
29.8.2008 9:11

Daniel

Re: a co Kamov 52 ???

myslím, že ani moc nezaspali KA 50 má cestovní rychlost 270 km/h, maximální rychlost 310 km/h (AH-64 Apache má 295 km/h) a maximální rychlost při klesání 390 km/h.

PS rozdíl mezi KA 50 a 52 je velmi malý co se týče rychlosti, i díly jsou z 85% stejné.

0/0
29.8.2008 9:14

pivak

Re: Re: a co Kamov 52 ???

Ka-52 je lehce pomalejsi. Max  rychlost pri horizontalnim letu 300km/h. U obou typu by nikdy rychlost nemela prekrocit 350km/h (Never-exceed speed). Tech 390km/h mozna zvladne, preci jen konstrukteri si obvykle nechavaji rezervy, ale uz je to za pripustnou hranici.

0/0
29.8.2008 15:27

Glock každopádně bez -e

Re: a co Kamov 52 ???

rotor má svoje omezení, ono nelze s klasickým vrtulníkem v podstatě letět rychleji než cca 350 km/h ... má to něco společného s rychlostí konců rotorových listů (proto mají některé novější vrtulníky rotorové listy na konci jakoby "rozšířené"). U Sikorského to vyřešili tlačnou vrtulí, což je podle mne nesmysl z hlediska poměru cena/výkon/prostor.

0/0
29.8.2008 10:50

AX

Re: Re: a co Kamov 52 ???

V podstate jde o to, ze list rotoru se pohybuje na jedne strane ve smeru a na druhe strane proti smeru letu. Pri rychlosti nad 300km/h je uz rozdil takovy, ze list pohybujici se proti smeru letu nema vzhledem ke vzduchu temer zadnou rychlost, tudiz ani vtlak a vrtulnik by se na tu stranu prevratil. Tohle resi protibezny rotor, ktery ma ten samy problem na opacne strane. Tlacna vrtule je tam hadam jenom kvuli rychlosti.

0/0
29.8.2008 11:04

Glock každopádně bez -e

Re: Re: Re: a co Kamov 52 ???

co vibrace listu "po směru"? ten konec listu už se musí pohybovat skoro na úrovni rychlosti zvuku (rázové bariéry) ... přiznám, že tuhle problematiku moc nesleduji, tak se naivně ptám ...

0/0
29.8.2008 11:36

AX

Re: Re: Re: Re: a co Kamov 52 ???

Naivni odpoved: rychlost zvuku je pres 1000km/h. Bavime se o rychlosti vrtulniku plus rychlosti konce rotoru. To nam dava tak 650-700 km/h u normalniho vrtulniku.

Ale jestli si dobre vzpominam, tak amici po valce zkouseli vrtulove letadlo, ktere na konci vrtule rychlost zvuku presahovalo a taky letalo. Nicmene do seriove vyroby se nedostalo. Pozemni personal z toho mel zdravotni potize.

0/0
29.8.2008 13:29

kulich

Re: Re: Re: Re: Re: a co Kamov 52 ???

no jestli se nepletu tak rychlast zvuku je 960 km/h ... ale 760 je tzv zvuková bariera kovu(při použití jako vrtule)..

na to už přišli briti hnede po válce..... že tudy cesta nevede....

jestli se plet tak sry

0/0
29.8.2008 15:24

Mačka

Re: Re: Re: Re: Re: Re: a co Kamov 52 ???

Rychlost zvuku je závislá na nadmořské výšce, tlaku vzduchu, myslím že i na jeho hustotě (a možná ještě na něčem-kdybych veškole víc poslouchal:-)), takže 960 není úplně správné číslo

0/0
29.8.2008 15:41

freak

Re: Re: Re: Re: Re: a co Kamov 52 ???

Je potřeba taky zohlednit to, že zatímco u letadla by se do nadzvukové rychlosti dostaly všechny okrajové části listů rotoru současně a už by v ní zůstaly, což by jim nějakou šanci na krátkobobé přežití možná dávalo, tak u vrtulníku by se do nadzvukové rychlosti dostávala pouze část listů rotoru a to znovu opakovaně při každé otáčce rotoru. A to by rozhodně žádný rotor nevydržel.

0/0
30.8.2008 14:09

dk

Re: Re: Re: Re: Re: a co Kamov 52 ???

0/0
30.8.2008 14:29

wildge

Re: Re: Re: Re: a co Kamov 52 ???

I to je omezeni, ale problem se vztlakem nastane drive, pokud se nepouzije protibezny rotor.

0/0
30.8.2008 12:24

freak

Re: Re: Re: a co Kamov 52 ???

To co tady popisuješ z velké části řeší cyklické řízení - úhel náběhu listů rotoru se v průběhu otáčky rotoru mění a tím pádem se do jisté míry tento problém eliminuje. To co popisuješ by platilo u rotoru bez cykliky - třeba klasická vrtule u letadla.;-)

0/0
30.8.2008 13:56

Yaroukh

Re: a co Kamov 52 ???

spíš ses zase hodně ztrapnil

http://cs.wikipedia.org/wiki/Kamov_Ka-52

zopákni si matiku, Archiméde :))

0/0
30.8.2008 12:28







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.