Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Ve Švýcarsku začalo jezdit nejstrmější metro na světě. Bez řidiče

Jezdí bez řidiče a na pneumatikách. Stoupání na trase dosahuje až dvanácti procent. Takové je nové metro v Lausanne, které začalo jezdit tento týden. Byli jsem na místě těsně před dokončením.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

er

gumove pneumatiky

jsou i negumove pneumatiky?

0/0
23.9.2008 22:18

czechian

Re: gumove pneumatiky

Mohou být také třeba kevlarové. R^

0/0
23.9.2008 22:57

ufi

porovnávat ceny je nesmysl

jak už někdo psal, u nás se defacto staví pod zemí i hromada jiných věcí, např. ten kryt. což ve švýcarsku je zase pro změnu pod baráky. prostory metra jsou v reále 2x větší než je vidět. krásně to bylo vidět při povodních při odčerpávání vody, kdy se vyčerpalo víc vody než je oficiální velikost metra.

0/0
23.9.2008 16:48

x

Re: porovnávat ceny je nesmysl

Co se tyce te vody - tak to bylo jednoduche - do metra totiz ze zaplavenych vchodu s vadnyma kabelovyma pruchodkami neustale tekla vody.

A pak bylo jiz zade napsno - toto je "lehke" metro s kapacitou pro mnohem mene lidi nez 30000 kapacita "tezkeho" metra u nas.

0/0
23.9.2008 19:08

jméno

Re: porovnávat ceny je nesmysl

kryty jsou jen v některých stanicích a při výstavbě nových stanic už se nic takového neplánovalo a nestavilo

0/0
24.9.2008 10:45

pavel.61

hmmm

Musim uznat,pekny clanekR^.

0/0
23.9.2008 14:40

pavel

Gumová kola

Nemá souprava gumová kola také proto, že systém guma-beton dosahuje vyšší adheze a tudíž umožnuje zmíněné až 12 procentní stoupání?:-P

0/0
23.9.2008 13:33

x

Re: Gumová kola

no stejne maj jeste ozubene kolecko a pruh v kolejisti

0/0
23.9.2008 13:40

czechian

Re: Re: Gumová kola

A kde, proboha? Takto vypadá podvozek toho vozu: http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/f/fd/Bogie-metro-Meteor-p1010692.jpg R^

0/0
23.9.2008 16:44

Ptolemaios

Re: Gumová kola

jsou z důvodu tiché jízdy.Kromě vertikálních kol se ještě používají horizontální kola,která plní funkci udržení nosného kola na koleji.Tak to alespoň pracovalo v roce 1976 v Montrealu v Kanadě.Bylo to úžasné.Myslím ,že Frantíci kanadský koncept převzali, a pak i Švýcaři.

0/0
23.9.2008 22:16

-

Bezpečí především

Protože by to bylo pro řidiče nebezpečné?

0/0
23.9.2008 12:52

Rozmarýna

řízení metra

Trochu mi vadí, že tam není člověk, který by řídil. Myslím, že počítač není schopen zvládnout každou situaci, která může nastat, i když je naprogramovaný na lecjakou situaci, tak pořád je to stroj.

0/0
23.9.2008 12:39

goober

Re: řízení metra

V Praze na trase A a C jezdí vlaky také již samy. Strojvedoucí je tam jen na otevírání dveří a kvůli zajíždění do depa....

0/0
23.9.2008 12:55

czechian

Re: Re: řízení metra

No to není tak úplně pravda. Strojvedoucí na Céčku zajišťuje hlášení stanic, otevírání a zavírání dveří a odjezd ze stanice, co se týče provozu s cestujícími. A právě to jsou ty nejobtížnější úkoly, které je problém počítač naučit zvládat. Dávkovat výkon motorů a brzdit podle plánu, to je pro zabezpečovací systém naprosto triviální úkol.

0/0
23.9.2008 13:07

alan

Re: Re: řízení metra

... a pro řešení nenadálých situací - si zapomněl dodat to nejpodstatnější

0/0
23.9.2008 13:08

Ptolemaios

Re: řízení metra

Rosemary, jeď se podívat do Atlanty, tam již více než 15 let jezdí na letiští automatická podzemka (spojuje jednotlivé gates) BEZ řidičů- nevím že by tam¨někdy došlo k poruše, či neštěstí.Samozřejmě jde o relstivně krátké trasy.

0/0
23.9.2008 22:20

czechian

Re: Re: řízení metra

Ano, ale jezdí za sklem a kompletně v podzemí. Tam moc mimořádností nenastane.

0/0
23.9.2008 23:05

7036

Re: Re: Re: řízení metra

Norimberk, U3, cca od 2007, doba jízdy tak 13 minut. Bez řidiče. Bez skleněných stěn. Jedna z konečných je u základní školy, odkud jezdí docela dost dětí (viděno na vlastní oči). Bez problémů

0/0
25.9.2008 22:09

Vena.M

Automaticke, je to opravdu vyhoda?

Nevím, zda to, že je metro bezpilotní (bez řidiče) je v tomto případě výhoda .. dokážu si velmi lehce představit situaci, kdy na otevřeném úseku spadne do trati strom a metro do něj vlítne v plné rychlosti ... bude to mít fatální následky .. takže osobně mi metro bez řidiče nepřijde moc dobré pro otevřené tratě ... v tunelech je to něco jiného ...

A nebo ví někdo, jak mají tuto alternativu ošetřenou?

0/0
23.9.2008 12:38

kampelicka

Re: Automaticke, je to opravdu vyhoda?

elektronickej detektor ?

0/0
23.9.2008 12:49

czechian

Re: Automaticke, je to opravdu vyhoda?

Za a) to není první obdobný systém a za b) je to ve Švýcarsku. R^ Tyto systémy jsou dobře odzkoušené a tak jsou na nějaké obdobné události připravené. V Praze na lince C se automatický systém také zamýšlel a základním předpokladem bylo vytvořit systém infračervených čidel pro ochranu kolejiště. R^

0/0
23.9.2008 12:53

ShibbyX

Re: Re: Automaticke, je to opravdu vyhoda?

Na lince C nebyl tento systém jen zamýšlen, ale i testován a to úspěšně. Ale spuštění v běžném provozu je druhá věc ;-) Metra na lince C jsou navíc i přes přítomnost řidiče z velké části řízena automaticky!

0/0
23.9.2008 21:58

Elvis

Re: Automaticke, je to opravdu vyhoda?

Ak si dobre pamatam, tak otvoreny usek je na tej trati iba jeden, v takom malom udoli,  snad nejakych 150 metrov dlhy, a stromy su od neho daleko. Navyse blizko oboch koncov toho udolia su stanice, takze prave tam metro ide relativne krokom, a cely usek je posiaty kamerami.

0/0
23.9.2008 12:57

Vena.M

Re: Re: Automaticke, je to opravdu vyhoda?

Myslel jsem konkrétně tento úsek http://technet.idnes.cz/ve-svycarsku-zacalo-jezdit-nejstrmejsi-metro-na-svete-bez-ridice-pyc-/foto.asp?foto1=FUR25f0ea_DSC01194.JPG 

Ale je možné, že jej mají hlídaný kamerově a ir čidly, jak tu někdo zmiňoval ...

0/0
23.9.2008 13:52

Klokan

Re: Re: Automaticke, je to opravdu vyhoda?

V Londyne je take "bezpilotni" metro, jde o 14. linku DLR - coz de facto je metro jen tak napul, neb to jezdi po samostatnych mostnich kolejnicich a v drtive vetsine pripadu venku. Ale listky a Oyster Card na to platej ;-). Pad prekazek (ala strom) do kolejiste je diky separovanemu telesu temer vyloucen, krom toho jsem tam temer vzdy zazil cernouska, ktery ma v ruce svazek klicu a v zacpe ridi otvirani a zavirani dveri pomoci bocniho panelu u prednich dveri. Takze strojvudce tak uplne nezmizel, jenom se prestehoval mezi cestujici. Inu, stara dobra logicka Anglie ;). A perlicka na zaver - jeden z mych londynskych kolegu v DLR pry jednou zazil, jak se cela trasa zasekla asi na 15 minut, nebot jeden z vlaku zrejme "rebootoval". Ze by OS Windows inside a klasicka modra smrt? :-)

0/0
23.9.2008 16:16

yxz

by me zajimalo

jak by se zachoval pocitac ridic v neobvyklych situacich, treba kdyby nekdo schvalne mel botu ve dverich a dvere by se otviraly a zaviraly porad dokola, nebo kdyby byla nejaka prekazka na draze... tak ridic pocitac by to mastil do prekazky ;-D zuppa ;-D vo strach s tim jezdit

0/0
23.9.2008 12:36

Dannyboy

Re: by me zajimalo

Nevím jak je to s překážkou na dráze, ale co si pamatuji z Lille (uplně stejný systém tam jezdí již od 1983), tak pokud někdo opakovaně blokoval dveře tak se ozvalo upozornění v reproduktorech. Na stanicích  metra bylo vždy hodně zaměstnanců (až mi to přišlo zbytečné), kteří by určitě zakročili. Plus některé vozy byly vybaveny taky kameramy, takže na absenci řidiče tolik nezáleží.

0/0
24.9.2008 9:50

anonym

Re: by me zajimalo

a co dělá řidič, když nějakej blbec blokuje dveře? Otvírá a zavírá dokola, zatroubí a v krajním případě zachrčí cosi do mikrofonu (ale není mu rozumět):-P

0/0
24.9.2008 10:53

nanomarket

dvere

dobre mi pripadaji ty prosklene dvere oddelujici nastupiste od kolejiste, aspon odpadne problem se sebevrahy apod. R^

0/0
23.9.2008 12:27

Žižkovský Mikeš

Něco takového by si mohli postavit v Brně

Šaliny jim tam prý už nestačí.

Na to by se snad sehnaly i peníze :)

0/0
23.9.2008 12:17

kampelicka

Re: Něco takového by si mohli postavit v Brně

;-D;-D;-D;-D

V cesku jsou referenda zakazane...

0/0
23.9.2008 12:32

Dannyboy

Stejné metro v Lille

Stejný princip gumová kola automatické řízení bez řidiče jezdí od roku 1983 v Lille (Francie). Systém vyvinut na místní technické univerzitě. První taková dráha vedla ze Cité Scientifique do města už v roce 1983, technicky provedeno Siemensem.

Sám jsem toto metro "řídil" v opileckém opojení při návratech na kampus. Dával jsem pozor, aby všichni cestující nastoupili a na každé zastávce plynule zastavil ;-D

http://fr.wikipedia.org/wiki/M%C3%A9tro_de_Lille

0/0
23.9.2008 11:52

rbkfan

Re: Stejné metro v Lille

A kolik platili?;-D

0/0
23.9.2008 12:17

Dannyboy

Re: Re: Stejné metro v Lille

Neplatili nic, byl jsem rád, že jedu ;-D

0/0
24.9.2008 9:41

Fido

Re: Stejné metro v Lille

Metro v Lille me taky napadlo. Maji tam ve stanicich i stejny system uzavreni kolejiste s posuvnymi dvermi.

0/0
23.9.2008 14:44

Dannyboy

Re: Re: Stejné metro v Lille

Ano mají. Musím taky podotknout, že vagonky jsou dva a jsou uvnitř hodně prťavý. V ulicce mezi sedadlama se moc neda stát jak je to úzky. Nicméně ve špičce jezdí okamžitě za sebou, tj. minimální technicky možná doba. Jedno odjíždí a už vidíte další.

0/0
24.9.2008 9:46

mik-esh

ČR=kocourkov

proč to, co jinde jde levně a rychle, u nás trvá daleko déle, je to několikanásobně dražší a nemá to ani srovnatelnou kvalitu ;-€;-O???!!! viz. dálnice, železniční koridory, metro atd. Řekne mi někdo důvod???:-/8-o:-©

0/0
23.9.2008 10:10

Dawe

Re: ČR=kocourkov

korupce, historicke duvody, lamy ...

0/0
23.9.2008 10:50

#

Re: Re: ČR=kocourkov

hlavni rozdil je v tom, ze delnik na stavbe u nas dostane 1/8 toho co tam. Takze ten u nas se na to muze vis co. Zato cena je nekolikanasobne vyssi, protoze zde musi vzniknou vrstva bohatych a protoze trh je tak neuveritelne maly a trpi jazykovou barierou, tak je nezajimavy pro konkurenci z okolnich statu... do to doby nez si to spocitaji.

0/0
23.9.2008 12:19

Jindrich

Re: ČR=kocourkov

Politici hrabou do svych kapes a z nasich penez nic nezbyde, navic kdyz se o necem rozhoduje, tak se zapomenou zeptat nekoho, kdo danemu tematu alespon trochu rozumi. Televizni noviny poustim jen kdyz mam po ruce kybl... abych mel kam zvracet. Jindrich.

0/0
23.9.2008 10:58

RSDr. Josef Mirwald

Re: ČR=kocourkov

že seš blbec Mikešunte.

0/0
23.9.2008 11:02

farous

Re: Re: ČR=kocourkov

Za to ty jseš "prima kluk"! ;-D

0/0
23.9.2008 14:35

marekzprahy

Re: ČR=kocourkov

Pokud vím, tak naše metro je stavěno tak, aby to zároveň byl protiatomový kryt, a bůhví co je tam ještě schovaného dalšího. Jinak už podle obrázků je vidět, že jejich metro je daleko víc "low cost", je malé, z části nadzemní... a architektonicky ty stanice taky narozdíl od těch našich nezaujmou;-) 

Fakt je, že neexistence metra na letiště je dost velký průser, možná bychom si s tím nemuseli tolik hrát. Ale všem kritikům doporučuji navštívit Paříž nebo Řím, ať vidí, jak vypadá hustá síť hnusných stanic, všechno malé a připomínající krysí nory. O informačním systému (navigačních tabulích pro cestující) ani nemluvě.

0/0
23.9.2008 11:33

#

Re: Re: ČR=kocourkov

pokud chces srovnavat, tak si pak nezapomen zajet do DC a prohlednout si metro a zjistis, jak se daji veci stavet usporne a pritom kvalitne.

0/0
23.9.2008 12:23

Elvis

Re: Re: ČR=kocourkov

Male je, to je pravda, v tych vagonikoch sa vedla seba zmestia tak traja ludia. Ale porovnavat velkost prazskeho metra s metrom v 130tisicovom Lausanne samozrejme dost dobre nejde.

Zo stanic ktore som mal cas pocas vikendu navstivit boli niektore dost zaujimave, napr. zeleznicna stanica, kde ma podlaha sklon 12 stupnov, Place de l'Ours, kde od drahy na povrch vedie 160 schodov, Ouchy, kde metro prakticky konci v jazere alebo Riponne, kde som sa pri vychode z metra stratil :).

0/0
23.9.2008 12:25

xsmudla

Re: ČR=kocourkov

v Rotterdamu je hnusny metro taky. Tak to radsi pockat a pokracovat v nastoupenem stylu. aspon na to letiste ....[>-]

0/0
23.9.2008 11:57

czechian

Re: ČR=kocourkov

Zas tak levné to není. Tohle je totiž tzv. lehké metro (VAL). To se sice v Praze plánovalo na nasazení na lince D, ovšem kapacitně by to jaksi nedostačovalo. Proto se u nás staví klasické těžké metro a to je pochopitelně dražší. Jen pro představu: tato linka v Lausanne přepraví na 8km trase za hodinu až 6600 cestujících, linka A v Praze na 11km přes 20tis/hod. Praha holt není přerostlá vesnice, jako Lausanne s 250tis. obyvateli. Pražským metrem denně cestuje na 1,2 milionu cestujících a proto vypadá tak, jak vypadá. R^

0/0
23.9.2008 12:18

Vena.M

Re: Re: ČR=kocourkov

R^ dobrý příspěvek k věci

0/0
23.9.2008 12:41

camillo

Stavba hotelu skoro ve 4000 metrech nad mořem

Tohle je stavba hotelu na Klein Matterhornu (3883m) ve Švýcarsku - http://foto.havran.info/displayimage.php?album=91&pos=22 . Vršek hotelu má být ve 4000 metrech....

0/0
23.9.2008 10:09

Martin

Re: Stavba hotelu skoro ve 4000 metrech nad mořem

Humus, takhle ničit přírodu. To ho nemůžou postavit níž, aby neničili panorama a výhled na okolní hory a stráně? Nestačí jim Zermatt? Rv

0/0
23.9.2008 12:41







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.