Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Hlášení z atomové války: Nepanikařte, mrtvoly neprodyšně přikryjte

Již jen přečtení samotného textu budí hrůzu. Stanice BBC uveřejnila přes třicet let starý scénář nouzového vysílání pro případ svržení atomové bomby. Je stejně mrazivý jako pouhé pomyšlení na takovou událost. Dokumenty, které měly připravit obyvatelstvo na extrémní situace, nám ovšem dnes připadají absurdní.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

jirspi

Jediná dobrá rada je:

Dívej se, už to víckrát neuvidíš!

0/0
23.10.2008 19:31

mobilis in mobili

Pytlíky

Jakto, že nikde není zmínka o igelitových pytlících na rukách a nohách? Možná i hlavě. :-P Asi neabsolovavali branný cvičení na ZDŠ. ;-) Ty voe, to byly hovadiny ;-D

0/0
22.10.2008 22:17

ac97c

Re: Pytlíky

Jojo, pláštěnky a masky s choboty. :-D Alespoň nebylo vyučování a třída si místo toho udělala výlet do lesa a byla legrace.

0/0
22.10.2008 22:50

mobilis in mobili

Re: Pytlíky

No jo, ale mi nato chodili o pracovních sobotách a skoro vždycky bylo hnusně ;-)

0/0
22.10.2008 23:00

mobilis in mobili

Re: Pytlíky

ta hrubka!! samozřejmě my - jsem ostuda

0/0
22.10.2008 23:01

cassul

Re: Pytlíky

To bylo IPCHO - improvizované prostřdky protichemické ochrany - nikoliv protiradiační - ale byla to sranda, navlíknout si na ruce pytlíky, zavázat gumičkama na zavařování, na čumák gasmasku a organizovaně směr les, kde se sní svačina...

0/0
23.10.2008 6:59

Pavel

Re: Pytlíky

No jo ale protichemická ochrana tě ale ochrání taky před alfa a beta zářením (druhy radiace).

Pozn. žádný oblek tě neochrání před zářením gama. Maska tě ochrání přede radioaktivním prachem, aerosolem a plynem.(to jsou alfa a beta částice v běžných plynech, aerosolech a radioaktivním spadu).R^

0/0
23.10.2008 14:07

Pavel

Re: Pytlíky

a aby se to vyjasnilo já jsem ten pavel který dal téma Jestli opravdu a re: Pytlíky.

Né ten ignorant coi jest níže.

0/0
23.10.2008 14:09

mobilis in mobili

Re: Pytlíky

Jo, já vím, ale pytlíky bylo to první, na co jsem si vzpomněl při přečtení tohohle článku :-)

0/0
23.10.2008 17:29

petr_leicester

konecne

normalni a vecna diskuse. Vsem zde diskutujicim dik za pekne pocteni a odkazyR^

0/0
22.10.2008 19:55

Pavel

Jestli opravdu

Chceš přežít? Poradí ti na

http://survive-ability.vojsko.net/  R^

Jinak se poraďte s nejbližšími hasiči, rádi vám poradí;-)R^

0/0
22.10.2008 18:12

SS-20

Čekání

"Zůstaňte ve svých domovech, dokud nedostanete pokyn, že je bezpečné vycházet ven" No tak to by se načekali.........

0/0
22.10.2008 17:59

wiliz

.

No za chvilí je tady Fallout 3 :-)R^

0/0
22.10.2008 17:03

ježek

What To Do In A Zombie Attack

Co dělat v případě útoku zombie - je krátký třídilný filmeček, který si dělá legraci ze všech těch instruktážních filmů a ze studenoválečné atmosféry strachu v 50. letech - doporučuju :-)

 

http://video.google.com/videoplay?docid=-4129505004809426304

0/0
22.10.2008 15:11

ceskione

duck and cover

duck and cover policy...

hehe skrčit se a přikrýt ;-D[>-]

0/0
22.10.2008 14:29

wiliz

Re: duck and cover

To my připomělo South Park. Co dělat před žhavou lavou? Skrčit se ;-D

0/0
22.10.2008 17:04

clarkexxx

Threads - 1984

http://www.csfd.cz/film/4700-threads/

0/0
22.10.2008 13:47

L

Re: Threads - 1984

Podobný je i film "Den poté". Na rozdíl od Threads se neodehrává v Anglii, ale napadené jadernými zbraněmi jsou USA: http://www.csfd.cz/film/18159-den-pote-day-after-the/ Doporučuji.

0/0
22.10.2008 14:40

MarineGorbs

Re: Threads - 1984

Ano! R^ Nejdepresivnější film, který jsem kdy viděl...

0/0
22.10.2008 15:57

polp

Re: Threads - 1984

tak jsem si dneska o tom filmu precetl

http://en.wikipedia.org/wiki/Threads

a koukl se na youtube na par ukazek

a mam takovou depku a husi kuzi...jak jsem dlouho nemel. Zvlast to na me funguje vzhledem k tomu, ze jsem pomerne cerstvym otcem..Pekne tema je take v "On the beach", kdy otec instruue manzelku jak zabit sebe a dceru, protoze se zene radioaktivni mrak..

Snad to nezazijeme...

0/0
22.10.2008 16:46

SCX

Re: Threads - 1984

On the beach už nějakou dobu postupně přelouskávám. Je to výborný, i když Chvalozpěv na Leibowitze mám radši. Česky asi On the beach nevyšlo, co?

0/0
22.10.2008 21:12

MirecTN

Re: Threads - 1984

Vyšlo. Kedysi to bezalo na stanici Hallmark.

0/0
24.10.2008 20:14

MarineGorbs

Re: Threads - 1984

Ještě jsem slyšel výborné ohlasy na britský film The War Game http://en.wikipedia.org/wiki/The_War_Game

Neplést s americkým titulem War Games (o tom, jak se nějaký školák nabourá do NORAD)...

0/0
22.10.2008 23:28

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Threads - 1984

Ale i War Games stojí za to, minimálně jako ukázka tehdejší doby. Kevin Mitnick uvedl, že jej tento film nesmírně ovlivnil:-)

Mně se zase pletlo The Day After a The Day After Tomorrow...

0/0
23.10.2008 11:42

MarineGorbs

Re: Threads - 1984

War Games mě nepřímo oslovil tím, že byl předlohou pro famózní hru Introversion Software "Defcon" http://www.introversion.co.uk/defcon/, recenze http://bonusweb.idnes.cz/pc/recenze/defcon-simulator-atomove-valky-d3m-/clanek.A070108_defcon_bw.idn (mimochodem, s hodnocením 70% hluboce nesouhlasím :-))

Když už jsme u těch filmů s výbornou atmosférou, neradno zapomenout na Fail-Safe (jak originál http://www.csfd.cz/film/6193-selhani-vylouceno-failsafe/, tak remake  http://www.csfd.cz/film/3056-fail-safe/

)...zoufalá snaha zastavit nezastavitelné je skutečné mrazivá...

0/0
23.10.2008 18:10

SCX

Re: Threads - 1984

defcon je parádní, o něco víc mám nicméně radši minimalistickou Bravo Romeo Delta z osmdesátek.

Pokud si dobře pamatuju, tak v sovětskym arzenálu je k dispozici i 18 Mt Satan a Sověti maj vedle toho i mobilní odpalovače.

0/0
23.10.2008 18:25

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Threads - 1984

Fail-safe, Duck and Cover, nejen o těchto bude další díl. Fail-safe jsem viděl kdysi úplně náhodou a zíral jsem jako puk - to že natočili ti heroičtí Američani?

0/0
23.10.2008 21:24

Hanes

Re: Threads - 1984

Tady je ten film celý http://video.google.com/videoplay?docid=-2023790698427111488&ei=q7z_SLDfE4L82wLT86HDCg&q=Threads

0/0
23.10.2008 2:10

clarkexxx

Threads - 1984

jako z mala filmu tohoto zanru, z tohoto beha vazne mraz po zadech. Napul dokumentarni formou s odbornym komentarem.

linky na rapidshare zde>

http://www.warcenter.cz/viewtopic.php?t=53658

0/0
22.10.2008 13:39

buxus

Dříve narození mají zkušenosti z povinných školení CO

U nás v práci nám vykládal nějaký penzionovaný lampasák o následcích útoku atomovou bombou na Slapy asi takto: " .. po vzdemuté hladině poplavou mršiny .." Dál už nemohl, protože jedna kolegyně se tam poblila a musela se udělat přestávka.

0/0
22.10.2008 13:29

Pavel

Smesne

Nevim, je to smesne. MYslim, ze nejlepe udelai ti, co zahynou hned v prvnich sekundach po zacatku. Pri zasahu Prahy je v Przni termalni a tlakova vlna za nekolik sekund, je smrtici a teplota vzduchu bude dosahovat az 5 tisic stupnu. V Praze to bude kolem 5 milionu stupnu. Behem jedne minuty prestane existovat CR a behem dseti minut prestane existovat Evropa. Behem hodiny prestane existovat zivot na Zemi a pokud dojde treba k ativaci van Allenovych radiacnich pasu, coz by se treba pri pouziti systemu TSar Bomb mohlo i stat, mohla by byt slunecni soustava bohatsi o jednu pustou horkou planetu typu Merkuru. Nema nejmensi cenu si myslet, ze tu valku nekdo prezije. Tohl ema cenu snad jenom pro lokalni katastrofy a terorismus maleho rozsahu.

0/0
22.10.2008 13:11

wostrey

Re: Smesne

Nejdrive si prosim zjistete, kolik jadernych ZHN maji USA a RF. Obrich zbrani ( raze v radu megatun) je na kazde strane velmi malo. Spis by se pouzivaly takticke strely v razi v radech kilotun a tech by bylo potreba na vyhlazeni CR relativne hodne. V pripade jaderne valky by zrejne lidska civilisace prestala existovat v dnesni podobe, nicmene urcite by se to nestalo behem hodiny a rozhodne by nebylo lidstvo kompletne vyhubeno. [>-]

0/0
22.10.2008 13:30

x

Re: Smesne

Lidstvo by sice nebylo vyhobeno hned - ale prostredi by bylo zcela neslucitelne pro zivot cloveka a dalsich - vetsiny zvirat. Jadernych explozi by na to udajne na to stacilo kolem 300 - pri jejich stredni sile - to ma plynout z urcite studie.

0/0
22.10.2008 15:34

wostrey

Re: Smesne

A jeste bych prosil o vysvetleni, jak se mohou 'aktivovat' van Allenovy pasy. VAP nejsou nic jineho, nez elementarni castice  uveznene magnetickym polem Zeme, nic vic.[>-]

A Car bomba byla, pokud vim, jedina sveho druhu.

0/0
22.10.2008 13:34

cassul

Re: Smesne

To jsou zase hodně pesimistické vize. Atomové bomby už použity byly a Hiroshima je dnes víceméně kvetoucí město se statisíci obyvatel. V Nevadské poušti různých bomb vybuchlo několik, na povrchu, pod zemí i v různých výškách, nechali na to koukat lidi přes sluneční brýle a dnes se tam vodí turisti, aby se podívali na písek přetavený ve sklo... Netvrdím, že "to nic není", ale zase takovým armagedonem nehroz, koneckonců pořád žijeme...

0/0
22.10.2008 13:42

Seeker

Re: Smesne

Nechci spekulovat o tom, zda se "vyplatí" přežít jaderný útok, ale Vaše představy o účincích jaderných zbraní jsou přinejmenším podivné.

Pokud byste se podíval např. na stránky nwfaq.org, zjistil byste, že termální popáleniny prvního stupně (tedy nikoliv život ohrožující) dosahují u 20 Mt bomby zhruba 50 km od epicentra (Plzeň by tedy nebyla ani zasažena, natož aby teplota vzduchu byla 5000°C). Armády navíc preferují bomby menších ráží, protože jsou lehčí, méně nákladné a z taktického hlediska praktičtější.

Tsar bomba (to je mimochodem anglický přepis, česky je to prostě "Car") měla kapacitu asi 57Mt, ale její desing umožňoval - při použití pláště z uranu místo z olova - zvýšení ráže na asi 100Mt za cenu masivního radioaktivního zamoření. Nicméně šlo o ruskou demonstraci síly, bomba nebyla a ani neměla být zařazena do výzbroje.

O tom, že by jaderná exploze mohla "aktivovat van Allenovy pásy" Google mlčí. Masivní použití jaderných zbraní by ovšem učinilo Zemi neobyvatelnou tak jako tak.

0/0
22.10.2008 14:05

Pavel

Re: Smesne

Nu, silu Hirosimske atomove zbrane maji dneska takticke hlavice, ktere se daji pouzit treba u dalekonosnych houfnic. Tsar bomb je skutecne dost drsny preklad z rustiny, ale jenom poznamku, byla to 500Mt bomba a jeji konstrukce neni az zas tak obtizna. Je pravda, ze dneska se preferuji rozptylene hlavice, ale jedna raketa jich disponuje minimalne 50 a vsechny vyrazne presahuji moznosti Hirosimske. Navic uvaha o Praze je licha, ta je samozrejme zamerena vetsim typem, stejne jako Plzen a vsechny vetsi mesta. A ty ucinky? Nestaci se podivat, ze treba zemetreseni puvodem v Chebu je citit v pohode v Plzni? A jedna hlavice ma ucinky tisickrat silnejsi, nez jakekoli zemetreseni. Na sve vizi trvam a CR bych i s radarem dal pri utoku maximalne hodinu do naproste devastace. Jinak samozrem ekvivalent TSB maji i USA. V kazdem pripade, zivot by skoncil tak jako tak. A je smesne, davat nekam deky na schody. Kdo neco vi o polotlouskach, vi, ze je smesne kopat se i pod zem do sklepa na brambory.     

0/0
22.10.2008 16:53

Seeker

Re: Smesne

Nemám zájem účastnit se diskuse založené na dojmech, takže fakta:

"Tsar-bomba" měla ráži 57 Mt (http://en.wikipedia.org/wiki/Tsar_bomb), nikoliv 500Mt. Teoreticky lze zkonstruovat bombu neomezené kapacity, kdy "malá" termojaderná bomba může být použita pro zažehnutí větší termojaderné nálože, ta ještě větší atd. Nicméně žádná armáda dnes nedisponuje hlavicemi o síle větší než cca 20 Mt.

Účinky jaderných zbraní byly pochopitelně podrobně zkoumány a jsou vyjádřeny i matematicky, pro určité střední situace. Samozřejmě účinky jsou silně ovlivněny povětrnostními podmínkami (oblačnost např. omezuje dosah tepelného záření, které je u bomb velkých ráží převažujícím smrtícím účinkem). Údaj o ničivé síle pochází z důvěryhodného zdroje (http://nuclearweaponarchive.org/, předchozí link byl chybný), kde můžete najít velmi podrobné informace o různých aspektech jaderných zbraní.

0/0
22.10.2008 17:20

Seeker

Re: Smesne

Hirošimská bomba měla ráži zhruba 18 kt, na dnešní poměry tedy skutečně "velmi malou", nicméně i dnes jsou ve výzbroji USA i Ruska hlavice s rážemi desítek až stovek kt, případně s nastavitelnou ráží ("dial-a-yield"). Ještě jednou zdůrazňuji, že bomby srovnatelné s Tsar-bombou armády USA ani Ruska nemají, není pro ně vojenské využití (nemá smysl útočit na cíl silou mnohonásobně převyšující odolnost cíle, od tohoto tématu se odvíjí i optimální výška výbuchu, která je při zaměření hlavice pečlivě počítána).

Samozřejmě v případě útoku by ČR pravděpodobně byla napadena minimálně několika hlavicemi najednou a škody by byly jistě značné. V prvním příspěvku jsem nicméně reagoval na Váš popis výbuchu jedné bomby nad Prahou, který byl skutečně přehnaný.

Neumím porovnat sílu jaderné zbraně a Chebského zemětřesení, ovšem zemětřesení v Chebu příliš velké škody nezpůsobilo. Ale velká zemětřesení nebo výbuchy sopek uvolňují energie o několik řádů vyšší než byla Tsar-bomba.

0/0
22.10.2008 17:31

cassul

Re: Smesne

Jedna hlavice má účinky tisíckrát větší, než jakékoliv zemětřesení? V jakém smyslu? Účinky na člověka, ve smyslu počtu mrtvých? To je nesmysl, zemětřesení mívají poměrně často stovky tisíc obětí, záleží na místě, kde se stane. Hirošima si vyžádala cca 150 000 obětí, což je sice strašlivé číslo, ale šlo o explozi v hustě obydleném velkoměstě, v okruhu cca 50km od epicentra přežilo cca 70% lidí bez  následků... Takže o absolutní skáze se nedá mluvit ani v místním měřítku.

Ve smyslu fyzikálně uvolněné energie je drtivá většina zemětřesení neporovnatelně silnějších, než jakákoliv známá bomba. Tady jde o hýbání kontinentů, vznikání a zanikání hor a ostrovů. To, že je něco patrné na velkou vzdálenost, nehraje roli. Přístroje zaznamenaly start Saturnu 5 po celé americe, zemětřesení zaznamenají běžně seismologové po celé planetě. Vzdálenost Plzeň - Cheb je z tohohle pohledu zanedbatelná...

0/0
22.10.2008 20:40

T.

Re: Smesne

Směšné jsou vaše představy. Státy, které mají dostatečně výkonný jaderný arzenál, nemají politické špičky se sebevražednými tendencemi. Státy, které mají politické špičky se sebevražednými tendencemi, nedisponují dostatečnou jadernou technologií. Současné vojenské postupy se nesnaží zabít co nejvíce nepřátel, ale vyřadit je z bojiště, aby se o ně museli starat další lidé od nepřítele, a tak vázat nepřítelovy zdroje.

Pokud si chcete pustit fantazii na špacír, opustťe Van Allenovy pásy a inspirujte se zmíněným chebským zemětřesením. To totiž není - jak všichni tamní vědí - způsobeno podzemními fluidy, ale jde o dozvuky (resp. dotřesy) zkoušek nových typů zbraní bývalého SSSR. Jsou to zbraně, schopné vyvolat zemětřesení, které je proti jaderným zbraním zcela  "čisté"...

0/0
22.10.2008 20:36

cassul

Re: Smesne

To je fakt - smyslem války není proměnit nepřítele v ionty a jeho území v radioaktivní poušť, kde tisíce let nebudou žít ani prvoci. Taková zkáza není obtížná - je jen nákladná - stačí nepřítele dost dlouho a vytrvale bombardovat jadernou municí. Nikdo by tím ale nic nezískal - je výhodnější nepřítele podrobit, získat jeho zdroje a z nepřítele udělat odběratele vlastních produktů, podrobit si jej ekonomicky - než jej totálně zlikvidovat.

0/0
22.10.2008 20:48

Nuklearni Karel

Re: Smesne

Naprosto skvělý, nad vaším příspěvkem se řežu ještě teď... "do minuty zmizí celá ČR", "do deseti min přestane existovat celá Evropa"... by mě zajímalo co by to muselo být za bombu, a kde jste takovéhle žvásty četl (jestli jste je vůbec někde četl). Prostě jako recese velmi dobré, ale jinak poměrně smutná ukázka vaší informovanosti.

0/0
23.10.2008 12:12

Martin V

Pobavení?

Jsem jediný komu uniká důvod k pobavení nad těmito instrukcemi?8-o

0/0
22.10.2008 13:01

cassul

Re: Pobavení?

To je lidské - lepší se tomu smát, než se z toho zbláznit. Pamatuju povodně v Českých Budějovicích - seděli jsme na střechách a sázeli se sousedy, komu z nás první uplave auto nebo spadne plot. Když se nad tím zamyslím - bylo to šílené, ale jinak by to asi nebylo k přežití.

0/0
22.10.2008 13:08

Martin V

Re: Pobavení?

Jo, tak tuhle reakci chápu, je poměrně "normální".

Spíš mi připadá tragické, že ze všech stran člověk slyší jak se bojuje s terorismem, snad na všech frontách :-)

Ale co dělat v případě jakéhokoliv útoku nikdo nikde nevysvětluje a neřeší, jen se vlády snaží dostat co nejvíce do našeho soukromý:-)

0/0
22.10.2008 13:11

x

Re: Pobavení?

To se dozvi aktulne od policie a dalsich organu lide v zasazene oblasti - proste jako v pripade napriklad prumyslove havrie (unik nebezpecnych latek do ovzdusi apod.)  Pri vybuchu bezne bomby jsou reakce stejne jako treba pri vybuchu unikajiciho zemniho plynu - vzdyt stejne v ten okazmik nikdo nevi co vlastne vybouchlo. 

0/0
22.10.2008 14:35

Rescueinfo

Re: Pobavení?

Vysvětluje, jenže většina lidí to nepovažuje za důležité do okamžiku, kdy se něco stane. Pak už ale může být pozdě. Nemyslím, že problémem je nedostatek informací, jako spíš nezájem o ně.

0/0
22.10.2008 15:18

Ludek_II

Re: Pobavení?

A kdo vyhrál ? :-)

0/0
22.10.2008 19:07

palok59

kryty

nevím, v čem je ten manuál zastaralý. Pokud vím, nic zásadního se od té doby neudálo, snad s výjimkou informovanosti. V době poměrně nedávné byla už děcka v mateřské školce cvičena pro jaderný útok (mimochodem - nemusí se jednat zrovna od bombu od agresora). V dnešní době se jede podle zásady že nebezpečí o kterém nevím neexistuje. Kryty se budovaly, ale každému bylo jasné, že nebudou pro všechny a dále bylo většině obyvatel jasné, že obyčejný kryt vyřeší přežití na dejme tomu 10 dnů - a co potom? Velmi by mě zajímalo, kdyby byl vyhlášen cvičný poplach např. v obci u Temelína či Dukovan, kdo by poznal podle sirény že se má schovat a kdo z nejbližšího okolí jaderné elektrárny je na takovou situaci připraven?

0/0
22.10.2008 12:54







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.