Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Lidstvo prý již brzy ovládne superzdroj energie - termojadernou fúzi

Plány na využití energie získané z termonukleární fúze se kují již více než půl století. Podle Milana Řípa z Ústavu fyziky plazmatu Akademie věd ČR je tento cíl již poměrně blízko.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

PF

Stejně to zase dopadne jako se všim...

A ovládne to nějaká skupinka tzv. finančníků, kteří si s tim nechutně zbohatnou a lidstvo za to bude jenom tučně platit.  Rv

0/0
5.12.2008 20:59

x

Re: Stejně to zase dopadne jako se všim...

Bude to provozvat zrejme cela rada firem - podobne jako jaderne elektrany provozuje ve svete rada spolecnoti  - oni totiz tech jiste mnoho milard, coz bude jiste stat stavba kazde teto elektrany musi do toho nekdo investovat a stat to byt nechce.

0/0
6.12.2008 21:13

Howard

vyroba zlata? :)

Tak me napadlo, ze v takovem reaktoru se vlastne bude moct vyrabet z olova treba zlato ;-)

Takze oni vydelaji tuny penez na vyrobe proudu a pak dalsi tuny na prodeji zlata ;o)))))))))))))

No teoreticky by mohlo vznikat jako vedlejsi produkt vyroby elektricke energie cokoliv, co ja vim, ale kdyby ten odpad byl vyuzitelny, byl by to urcite bod navic pro termojaderne fuzni reaktory!

0/0
5.12.2008 12:45

kl

Re: vyroba zlata? :)

V principu to jde, ale to zlato by bylo mnohem drazsi nez je trzni cena.

0/0
5.12.2008 12:50

Howard

Re: vyroba zlata? :)

Jiste, ale pokud by stejne muselo vznikat jako odpad, tak proc ho neprodat :)

0/0
5.12.2008 14:39

Eskymak

Re: vyroba zlata? :)

pokud by se vyrábělo takhle ve velkém, neklesla by i cena? :-)

0/0
5.12.2008 15:14

Howard

Re: vyroba zlata? :)

No, pak me napada, ze by nebylo spatne vyrabet benzin ;-)

A nebo potraviny, otazka je spis, kdo by to jedl ;-)

0/0
5.12.2008 16:32

sid

Re: vyroba zlata? :)

Tohle je podle me kravina. Presne uz si to nepamatuju, ale ta rada, kde jeste pri slucovani prku vznika energie, konci snad nekde u zeleza. Do te doby maji jednotlive castice samostatne vetsi energii, nez kolik je vazebni energie v atomu. Proto "vznika" pri slouceni energie. U tech vyssich prvku je to zase naopak a tam se ziskava energie stepenim. Olovo je z energetickeho hlediska bezcenne.

0/0
6.12.2008 19:19

Šibal

Re: vyroba zlata? :)

Přesně tak, termojaderná fúze (ve hvězdách) končí u železa, které má protonové číslo 26. (zlato má 79)

0/0
9.12.2008 8:42

Howard

Re: vyroba zlata? :)

OK diky za informaci, tohle sem nevedel, nebo uz zapomnel.

Ale i tak by jako odpad mohly vznikat uzitecne latky, i treba to zelezo je uzitecne ;-)

0/0
9.12.2008 8:47

Dr. Quartz

Už vidím ten zelený ksindl ...

... jak demonstruje před elektrárnama proti  vyprodukovanému heliu, protože to nás dozajista všechny zabije. ;-D

Zas budou mít příležitost se zviditelňovat. 

0/0
5.12.2008 9:07

x

Re: Už vidím ten zelený ksindl ...

Helium se zrejme skladovat bude - jen by to nemelo by tak radioaktivni jako dnesni odpad - takze tech 100 let co jsem slysel se da snadno predstavit jako zcela realne a pak to jiz nebude odpad, ale surovina ktera najde uplatneni.

0/0
5.12.2008 14:23

buditel

,,,,

kdyby raději použili největší energii ve vesmíru a nějak jí zužitkovali. Přeměna lidské blbosti na elektřinu by prospěla celému vesmíru.:-)

0/0
5.12.2008 7:39

iuos

hmm

dovedeš si představit, jak by se nám blbě chodilo přes mrtvoly blbců, kteří by byli totálně vysáti, abysme mohli svítit? ;-D;-D

0/0
5.12.2008 9:49

buditel

Re: hmm

vidíš to mě nenapadlo.:-) Ale já si myslím, že bez politiků a jiných se obejdeme, když nám přestanou škodit.

0/0
5.12.2008 9:56

einstein

predpovedat co bude o 50 rokov

je totalna blbost.staci si pozriet predpovede spred piatich dekad a clovekovi je hned vsetko jasne.skoda stracat cas citanim takychto clankov.

0/0
4.12.2008 20:51

kasavaros

Re: predpovedat co bude o 50 rokov

MOžná ještě větší blbost je předvídat, co NEBUDE za padesát let. :-)

0/0
5.12.2008 15:54

DeathMaster

co z toho?

Možná že to bude efektivnější, možná že to bude ekologičtější, ale co z toho, když to nakonec koupí ČEZ a bude si pískat, že už se zkrouhnou i ty výdaje za spotřební suroviny.(Y):-©

0/0
4.12.2008 20:44

cc

Re: co z toho?

No ze budeme sice platit porad stejne, ale aspon bude cistej vzduch, protoze bude dost elektriny pro auta atp.

0/0
5.12.2008 10:34

x

Re: co z toho?

A nedojde na zadnou potravinovou krizi - jak nekteri pisi - proste zemni plyn, ktery se pouziva pro vyrobu amoniaku jako zaklad vyroby hnojiv je POUZE ZDE JAKO ZDROJ VODIKU. Po slouceni s dusikem jiz vznikne Amoniak. A vodik se bude ziskavat misto ze zemniho plynu elektrolizou z vody (zdroj vody - reka se prehradou - bude soucasti projektu tohoto zarizeni). A to v noci, kdyz neni o elektrinu velky zajem - vodik lze pak v podzemni nadrzi snadno skladovat.

0/0
5.12.2008 14:42

kasavaros

Re: co z toho?

A ty oúpodzemní nádrže by se mohly jmenovat Hindenburg.

0/0
5.12.2008 15:56

x

Re: co z toho?

Pokud je mi znamo, tak se tak vodik bezne skladuje jiz dnes - skladovat ho v podzemi je nejbezpecnejsi - podobne se tak skladuje i zemni plyn a to i u nas. 

0/0
5.12.2008 16:39

kasavaros

Re: co z toho?

Jistě. Já ale prostě nemohl odolat.:-):-):-);-);-)

0/0
6.12.2008 11:01

x

Re: co z toho?

Elektrarny u nas neprovozuje jen  CEZ, ale i jine firmy (je pouze dominnatni vyrobce) - krom toho elektrina je zbozi a ma tudiz volny pohyb pres hranice (az do kapacity prenosovych siti) a ochoduje se s ni na burze - proste vyrobcu bude dost a bude se to prodavat za naklady  a beznou marzi jako kazda jina vec.

CEZ pouze dokaze elektriny vyrobit mnohem levnejc nez je jeji soucasna cena v Evrope  a na tom vydelava. Je Je to presne podle pravidel EU - elektrina je proste zbozi.

0/0
5.12.2008 14:28

XLA

Re: co z toho?

CEZ vyrabi elektrinu na zarizenich ktera jsme mu zafinancovali my tedy i ja. Proto nema pravo prodavat nam elektrinu za trzni cenu. Pokud to dela mel by nam vsem zplacet penize i s uroky za ktere si ty vyrobni zarizeni postavil Tim nemyslim statu ale kazdemu obcanu CR zvlast. My obcane CR jsme v podstate financni skupina ktera ma pravo dostat penize ktere pujcila cezu zpet i s uroky.

0/0
5.12.2008 21:25

x

Re: co z toho?

Finnacovali jstu mu to do roku 1989 - po nem to hradil jiz z vlastnich prostredku a uveru.

"Proto nema pravo prodavat nam elektrinu za trzni cenu. "

Je to primo jeho povinnost a pravidla EU to primo narizuji - jedine odchod z EU by to mohl zmenit (jedine tak jde zavest omezeni obchovani s elektrinou)...

"My obcane CR jsme v podstate financni skupina ktera ma pravo dostat penize ktere pujcila cezu zpet i s uroky."

STAT je proste ta skupina ktera v nem drzi 64,28% a presne v tomto pomeru jde zisk - pokud se rozdeluje statu co by vlastnikovi. Co s tim udelaji politici jako jejich spravce je jen na nich.

0/0
6.12.2008 21:26

XLA

Re: co z toho?

Zapominas na par veci. I po roce 1989 jsme my obcane financovali CEZ. Naoriklad kdo dal cezu desitky miliard na dostavbu jaderne elektrarny ktera se zacla stavet uz za komunistu???  

No k tomu vlstnictvi tech akcii. Kdyz se prodalo tech 35% jakto ze jsme to nedostali na nejake slozenske. To je dobra zlodejna statu.

A jeste k te trzni cene. Elektrina u nas je drazsi nez jaka trzni cena. Jak je to mozne??

Tady proste trh nefunguju je to jedna velka zlodejna. Jak muze roman dostavat takove odmeny? Kde jsou kontrolni mechanismy. Je to jen jeden velky zkorumpovany tunel na za ticheho souhlasu zkorumpovanych uplacenych politiku. Je to na :-©:-©:-©

0/0
7.12.2008 9:32

x

Re: co z toho?

"Naoriklad kdo dal cezu desitky miliard na dostavbu jaderne elektrarny ktera se zacla stavet uz za komunistu???  "

UVERY , DLUHOPISY A MOZNA I TEN PRODEJ CASTI AKCII. Ze statniho rozpoctu se to neplatilo !!!

"No k tomu vlstnictvi tech akcii. Kdyz se prodalo tech 35% jakto ze jsme to nedostali na nejake slozenske. To je dobra zlodejna statu."

Stat jsem my vsichni obyvatele CR a je na vlade a parlamentu co tim udelala - pravdepodobne to slo do fondu dopravni infrastruktury na stavbu dalnic a zeleznic.

0/0
7.12.2008 16:56

x

Re: co z toho?

"A jeste k te trzni cene. Elektrina u nas je drazsi nez jaka trzni cena. Jak je to mozne??"

Elektrina se predevsim prodava na burze bez ceny distribuce - mate to na uctu kolik stoji elektrina a REGULOVANA CENA DISTRIBUCE. Rozvodne zvody jsou jine pdoniky nez vyrobci. A elektrina se nakoupila na tento rok drive, kdyz jeste byla draha, aby vubec byla k dispozici - neda se skladovat jako uhli a tak rozhoduje i presny datum dodavek na kdy ji pozadujete.

"Tady proste trh nefunguju je to jedna velka zlodejna. Jak muze roman dostavat takove odmeny? Kde jsou kontrolni mechanismy."

Dosahl ceho dosahnout mel - a to zvyseit cenu akcii CEZ na burze a zajistit vynos pro stat. EU narizuje pravidla pro obchodvani s elektrinou. 

0/0
7.12.2008 17:04

XLA

Re: co z toho?

No s tim financovanim to nemyslis vazne.

Vzdyt toho tehda byly plne zpravy a CSSD tehda u vesla schvalovala snad to bylo i pres 100 miliard na dostavbu temelina. To slo ze statniho rozpoctu a ne z pujcek jak se tady snazis navykladat.

To ze se nakoupila elektrina drive me jako spotrebitele vubec nemusi zajimat. To je chyba distributoru ze neumi obchodovat na burze. Ono jde totiz nakoupit tak ze si zafixujes ceny ale pokud to klesne tak to za ty puvodni vysoke nemusis odebrat, coz asi nevis.Navic kdyz to vemu do detailu tak kdyby ji nakoupili levneji a pak zdrazila tak reknou ze ted stoji na burze dvakrat tolik a klidne mi ji za tu dvojnasobnou cenu prodaj, takze kdyz nakoupili za draho tak at pekne prodelavaj, kdyz se ohanej trznima cenama tak budete muset prodavat za momentalni trzni cenu a ne jak vam to vyhovuje. Navic me jeste hodne udivuje ze v US kde jsou naklady na vse min dvojnasobne a na platy jeste vyssi je elektrina za tretinove ceny. Tam totiz opravdu vlada neni zkorum

0/0
7.12.2008 20:48

x

Re: co z toho?

" To slo ze statniho rozpoctu a ne z pujcek jak se tady snazis navykladat."

Vim to zcekla dobre !!! To by to muselo v tom statnim rozpoctu byt - ona pouze schalovala zamer CEZU coby vlastnika temelina jako zastupce statu coby hlavniho akcionare. CEZ proste nikdy nebyl ve ztrate a tak veskere vydelane penize investaval do stavby Temelina a cast slo na odsireni teplenych elektraren!!!  

Podobne jsem neplatili modernizaci za desitky miliard Telecomu - zisk+uvery a mensinovy strategicky partner - tam to vim zcela  bezpecne.

0/0
7.12.2008 22:22

XLA

Re: co z toho?

Tam totiz opravdu vlada neni zkorumpovana a podplacene a nedovoli  monopolum okradat obcany Proste funguje nejaka regulace jako to ma v pripade monopolu byt.

Jinak roman nikam cenu akcii nezvedl. Jenom jsme se srovnavali s okolnim svetem cenami elektriny a cena akcii se zvedala monopolnim zdrazovanim elektriny aniz by nejaky roman hnul prstem. Navic akcie cezu jsou v peknem sesupu uz asi pul roku z nejakych snad 1300 na momentalnich 750 asi. detailne to nesleduju obchoduju pouze na US burze cesky paskvil burzy me nezajima. K akcii cezu bych rekl jen to ze jejich pokles bude jeste 1 az 3 roky pokracovat podle ekonomicke situace. A vsadim bory ze nejaky roman s tim tezko neco udela. Ale koncim, uz nebudu odpovidat protoze tyhle polopravdive vysvetleni ktere tu pises jsou typicke pro manipulovani obycejnymi obcany kteri nemaji paru o ekoomickych vazbach a souvislostech a ja at reknu cokoliv tak tvuj nazor nezmenim. Jsi proste z protistrany tipuju nekdo najaty na vylepseni image cezu.

0/0
7.12.2008 21:00

x

Re: co z toho?

Roman taky nedostal primo penize !!! - on mel pouze moznost koupit akcie CEZ za ceny co vim, ktera byla v dobe nastupu do funkce. A pouze na zvyseni ceny akcii vydelal - a pokud vim tak je neprodal a tudiz na tomto poklesu zavisi zisk. 

0/0
7.12.2008 22:24

x

Re: co z toho?

"Tam totiz opravdu vlada neni zkorumpovana a podplacene a nedovoli  monopolum okradat obcany Proste funguje nejaka regulace jako to ma v pripade monopolu byt. "

Pokud ses tak vzdelany, tak si zjistita pravidla EU - s elektrinou se obchoduje zcela VOLNE NA BURZE. A zakaznici (distributri elektriny) z Nemecka primo dychti po proude z CR za nizsi cenu a tim logicky CENU ZVETSUJI.

A monopol to neni - pouze dominantni vyrobce - proste je jich vice - jenze opet rozhoduje cena na burze - podobne jako u ropy - vytezim casto za i za min nez 50 dolaru barel - prodavam za 120 dolaru i vice. A cena kazde ropy kazdeho producnta se pohybuje kolem teto ceny.

0/0
7.12.2008 22:31

Olonk

O tom se píše už padesát let

...ale furt nic!

Příčiny jsou známé: jedna mimoděk "nastřelená" hypotéza o "termonukleární reakci uvnitř hvězd" je již téměř padesát let vyučována jako platná teorie, ačkoliv všechny důkazy hovoří proti tomu (respektive nikdo nezná skutečnou jadernou reakci, která by tak skutečně probíhala - všechno jsou jen plané hypotézy).

Naopak, hypotéza o extrémní teplotě v jádře hvězdy je v rozporu s termodynamikou, teorií gravitace, fyzikou plazmatu a tak dále.

Je to celé jen tunel na peníze ze stádního rozpočtu. A ovce platí a platí a věří a věří, už celá desetiletí. Za tu dobu se zvýšil výkon počítačů o mnoho řádů, účinnost spalovacích motorů se několikanásobně zlepšila, vznikla celá řada nových typů akumulátorů s násobně vyšší účinností, kapacitou a nižší hmotností než před padesáti lety... a ta fúze pořád ne a ne vzniknout :)

Kdo tomu věří je naivka.

0/0
4.12.2008 20:00

stoural

Re: O tom se píše už padesát let

Myslim,ze budeme radeji verit vedcum, nez tobe v diskusi ;-D

0/0
4.12.2008 21:13

Olonk

Re: O tom se píše už padesát let

Možná než někomu něco věřit by sis měl vzít skripta a sám si to spočítat, troubo.

0/0
4.12.2008 23:37

cc

Re: O tom se píše už padesát let

Mozna by sis mel poridit nejaky novejsi skripta, nez z roku 1821:)

0/0
5.12.2008 10:32

stoural

Re: O tom se píše už padesát let

Proc bych to mel pocitat troubo. Nejsem vedec.

0/0
5.12.2008 13:50

ldx

Re: O tom se píše už padesát let

speciálně mně na tom pobavila ta věta o tom, že "účinnost spalovacích motorů se několikanásobně zlepšila" ;-D

0/0
5.12.2008 0:51

sid

Re: O tom se píše už padesát let

Je videt, ze je to clovek od fochu ;-D

0/0
6.12.2008 19:20

mrjingles

Re: O tom se píše už padesát let

Můžete nám prozradit, který důkaz hovoří proti termonukleární reakci uvnitř hvězd?

0/0
5.12.2008 1:17

Tomáš Marný

Re: O tom se píše už padesát let

Ano, tohle bych taky rád věděl. A s tím související, proč když je termojederná reakce takový nesmysl, tak proč se v hvězdách tvoří těžší prvky, proč funguje termojaderná bomba, proč dnes máme funkční tokamak s lehce plusovým ziskem, proč mají pacienti zaveden internet do cel, proč na iVčera nemůže existovat normální diskuze bez srážky s blbem.. PROČ ;-O;-O;-O:-P

0/0
5.12.2008 7:10

Polo

Re: O tom se píše už padesát let

R^R^

0/0
5.12.2008 10:18

cc

Re: O tom se píše už padesát let

Fuze uz davno vznikla. V nekterych tokamacich se po kratky cas provozuje, takze kecas nesmysly. A nejen v tokamacich, napr. taky "zapalenim" kapsli s palivem pomoci laseru.

0/0
5.12.2008 10:30

NewBzuci

Re: O tom se píše už padesát let

fyzika ma momentalne 3 zakladni odrudy.

1) Newtonova fyzika. Nepresna, ale dodnes se vyuziva asi nejvic. Pomoci ni si muzete spocitat skoro vsechno, co na svete potkate.

2) Einstainova obecna teorie relativity. Pro obrovska telesa (Slunce atd.) idealni a celkem presna.

3) Kvantova mechanika. Neaplikovatelna v praxi, protoze jeji zakony jsou nedostatecne prozkoumany a vypocty pro jakekoli vyuzitelne teleso jsou neskutecne slozite (samozrejme pokud nepocitam jaderne reakce, svetlo, procesory-tam je reakce jakz tak odhadnutelna).Newtonova fyzika je tu jaksi navic, takova pomucka "pro male deti". Einsteinova fyzika a kvantova mechanika si vzajemne odporuji! Pak tu mame teorie strun, superstrun a buhvi co vsechno.

Jiste je, ze co bylo pred padesati lety, dnes platit nemusi a nazory se muzou lisit. Ciste nahodou ale i tehdejsi teorie muzou dnes platit. A navic-nikdo vlastne nevi, jak se to deje, co to ta castice je, kde se vzala atd. Je to "rotujici nekonecny provazek"?

0/0
5.12.2008 16:01

martik__

Superzdroj?

Jako superzdroj bych spíš nazval energii vakua ... toto je podle ní nic.

0/0
4.12.2008 15:46

Tomáš Marný

Re: Superzdroj?

ano, energie vakua je opravdu obrovská, bohužel nevím jastli jí budeme někdy schopni čerpat. Pokud by jsme to chtěli udělat, musíme způsobit jakousi nehomogenitu, aby jsme nebyli na nejnižší dosažitelné hladině. Možná že je těch způsobů více, ale to ví jen tajné archivy americké vlády s poznámkami Nikoly Tesly. I když kdoví na co ten jho elektromobil jezdil - pravděpodobně to bylo díky výkonému VF vysílači a auto tuto energii chytalo pomocí antény. Příliš se mi nechce věřit, že by za tím bylo něco více. Tesla byl génius a dostal nás do civilizace, ale nějak nevěřím tomu, že by mohl za Tunguzský výbuch a za téměř nadpřirozené jevy. On v té době neměl na podobné monstrózní projekty ani prostředky, jak plyne z jeho životopisu..

0/0
4.12.2008 16:30

x

Re: Superzdroj?

"pravděpodobně to bylo díky výkonému VF vysílači a auto tuto energii chytalo pomocí antény."

Tomu tak skutecne bylo - on chtel jen prenaset vyrobenou elektrickou energie ve vodnich elektrrnam domacnostem a ucincich silnych radiovych vysilacu na zdravi lidi se tehda jeste nic nevedelo.

Ti lide co pisi neco jineho nejsou schopni vetsinou pochopit ze rozvodne site(jako celoplosne) v te dobe proste neexistovali a tak proste podnikatele v te dobe hledali jak dostat elektickou energie az k zakaznikum.

0/0
4.12.2008 18:26

tomas.lizner

predcasny optimismus

Jak tak sleduji cca 10 let pokrok ve vyzkumu praktickeho vyuziti termojaderne fuze, tak se obavam, ze ten optimismus, ze fuze je za dvermi, je dost predcasny. Se obavam, ze za tech 20 let se mozna tak zacne stavet prvni testovaci elektrarna a skutecne zavedeni a vystavba termojadernych elektraren muze trvat dalsich 40-50 let, ne-li vice:(

0/0
4.12.2008 15:45







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.