Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Život leteckého esa se cenil na pytel rýže. Bitva o Guadalcanal

Američtí a japonští stíhači sváděli obrovské letecké bitvy nad bahnitým ostrovem Guadalcanal. Jedna z nejdůležitějších epizod tichomořské části druhé světové války se odehrála právě zde.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Petřík

Simulátor leteckých bojů v Pacifiku

až na Ki-48 , kterou si nejsem jistej, tam všechna ostatní jsou

0/0
28.1.2009 17:27

letecz

Re: Simulátor leteckých bojů v Pacifiku

Jo máš pravdu, některá tam jsou. Ale třeba hydroplány Emily, Catalinu, torpéďáky Kate, Avenger a některé další v Il2 pilotovat nejde pokud vím.

0/0
28.1.2009 23:30

Petřík

Re: Simulátor leteckých bojů v Pacifiku

Už jo, např. H8K jsou teď docela oblíbené :)))

0/0
29.1.2009 6:23

letecz

Re: Simulátor leteckých bojů v Pacifiku

Aha, tak to jsem nevěděl. Tak už zbývají jen Catalina a torpéďáky  ;-):-)

0/0
29.1.2009 10:40

Petřík

Re: Simulátor leteckých bojů v Pacifiku

i to už se dá lítat :)) je to sice díky neoficiálnímu patchi, ale většina lidí ho má.

0/0
29.1.2009 10:57

letecz

Re: Simulátor leteckých bojů v Pacifiku

Tak pak už to teda nemá chybu R^

0/0
29.1.2009 17:33

letecz

Simulátor leteckých bojů v Pacifiku

Kdo by chtěl tyto souboje F4F ze Zery, Oskary a dalšími zažít "na vlastní kůži" nechť vyzkouší letecký online simulátor Target Rabaul:  http://www.virtualfighters.cz/TR.htm  Je to zdarma, výborná grafika, věrné letové modely a model poškození, propracovaný engine management, mnoho typů letadel jež v jiných simulátorech nenajdete. Zkuste ;-) R^

0/0
28.1.2009 11:40

Petřík

Re: Simulátor leteckých bojů v Pacifiku

víc než v il2 ? 8-o

0/0
28.1.2009 13:47

letecz

Re: Simulátor leteckých bojů v Pacifiku

Víc ne, ale jiná. Třeba s A6M2-N Rufe, B5N Kate, D3A Val, H8K Emily, G4M Betty, Ki-48 Lily, Ki-21 Sally, PBY Catalinou či s SBD Dauntless a TBF Avengerem se nikde jinde zalítat nedá :-)

0/0
28.1.2009 15:00

Majersan

Fotokulomety ?

Ahojte,

nevim jestli byly na F4F fotokulomety ve "standardní" výbavě, ale ani jeden z pilotů co včera vyprávěl o hromadách sestřelů se nevrátil s letadlem domů. tudíž bez dokumentace. Jen by mě zajímalo jak se v Pacifiku potvrzovaly sestřely. Přijde mi, že tam šlo pokud měl pilot poškozené letadlo - dovedeno ad absurdum - před koncem letu nahlásit " Mám 6 sestřelů, ale domů už nedoletím" a vyskočit z letadla, no a při troše štěestí na něj čekala při návratu na Hendersonovo letiště medaile cti apod. ???

0/0
28.1.2009 6:12

The_Real_Koudelka

Tak už jsem to zřejmě rozklíčoval ...

... takže děkuji kolegovi "xf" níže v diskuzi, že mne donutil se tím trochu prokousat a posvítit si na ten velký otazník, kde se tam v tu dobu vzaly ty Ki-43. Je to jednoduché, seriál je lehce odfláklý a v podstatě jediné datum tam zmíněné je srpen 42, z čehož divák tak nějak získá pocit, že popisované akce jsou situovány do této doby. Nejsou! Pravda je, že Ki-43 se v této oblasti objevily až v prosinci 42, kdy byla japonská armádní 12. letecká brigáda přesunuta do Rabaulu. A popisovaná akce Jeffersona DeBlanca (mimochodem, zemřel v listopadu 2007) se udála až 31. ledna 43! - takže opravdu to byly nebo mohly být Ki-43, se kterými se utkal.

Co se týče těch "Péťů" F1M, byla o nich svého času pěkná monografie v L&K. Nebyly používány jen pro letecký průzkum z lodí, ale v rámci dislokace po různých ostrovech i jako "děvče pro vše" - nouzová stíhačka, bombardér, průzkum, transport. V průběhu bojů o Guadalcanal se v této oblasti vyskytovaly nosiče hydroplánů Sanyo, Kamikawa, ...

0/0
28.1.2009 2:10

The_Real_Koudelka

Re: Tak už jsem to zřejmě rozklíčoval ...

... Sanuki Maru a Chitose. Např. 14. září 42 vyslaly, kromě jiných, na bombardování Henderson Fieldu 19 F1M Pete. Sanyo Maru pak na přelomu 42/43 pendlovala mezi touto oblastí a základnou hydroplánů v Rekatě. Takže jich bylo v oblasti dost i v lednu 43, kdy je DeBlanc sundal.

0/0
28.1.2009 2:22

xf

Re: Tak už jsem to zřejmě rozklíčoval ...

Bohužel, článek je odfláknut i v tom smyslu, že tu akci nedatuje.

Nicméně: zásobovovací lodě, bombardování za dne, kritická situace... To sedí k jediné možné akci: zničení konvoje 12-ti dopravních lodí 15.listopadu 1942.

Ostatní zásobování probíhalo vždy v noci a to rychlými bojovými loděmi. Ano, tou zásobovací lodí mohl být míněn i torpédoborec. Jenže k tomu zas nesedí ta situace, kdy by velitel zcela zbytečně zničil několik stíhaček přistáním do moře (věděl ža se tak musí stát, pokud bude pokračovat). A vážně zbytečně ohrozil život pilota, kterých byl taky nedostatek. A torpédoborec s trochou zásob a možná stovkou vojáků nebyla kritická situace.

0/0
29.1.2009 19:53

xf

Re: Tak už jsem to zřejmě rozklíčoval ...

Tedy, samozřejmě, pokud... jsou pravdivá alespoň tahle tvrzení.

Vzhledem k ostatním věcem, asi ne... A bez ironie, zas tak moc by mě nepřekvapilo, kdyby se jednalo o nějaký od stolu zcela vymyšlený článek pro povzbuzení morálky. Na druhou stranu, pak by si novinář vybral nejspíš za japonskou stíhačku to zdaleka nejznámější - Zero.

0/0
29.1.2009 20:09

shumway

Re: Tak už jsem to zřejmě rozklíčoval ...

přesná data tam sice nejsou, ale v dokumentu samotném jsou popsány tři akce , přičemž z doprovodného slova vyplývá, že jedna je ze začátku bojů, druhá snad z prosince a třetí ze závěru , snad posledního velkého náletu na už vyklizený ostrov

0/0
29.1.2009 20:48

The_Real_Koudelka

Re: Tak už jsem to zřejmě rozklíčoval ...

Vy se asi specializujete na lodičky, takže tady vám nemohu příliš oponovat nebo doplnit, já spíš ty letadýlka, lodičky spíš okrajově. Je pravda, že okolo 14-15. listopadu byla potopena skupina japonských transportních lodí, účastnila se toho letadla jak z Hendersonu, tak i z let. lodě Enterprise (CV-6). V této době námořní bitva v prostoru Šalamounů vrcholila, takže tam byl pěkný zmatek. Trochu jsem kouknul, jaké akce se mohl LeBlanc účastnit 31. ledna (obecně udávané datum jeho slavného letu) a k tomuto datu jsem nic nenašel. Jedině na 1. února jsem našel akci, které se účastnily Dauntlessy a Avengery s doprovodem Wildcatů - bombardování Mundy na N. Georgii. Předtím proběhly dvě akce - 27. a 28. ledna, cílem byly malé japonské konvoje (doprovodný torpédoborec + pár transportních lodí), ale v druhém případě tvořily doprovod P-38 Lightingy. Tož tomu říkám historie zahalená mlhou tajemstí ...

0/0
30.1.2009 11:21

The_Real_Koudelka

Re: Tak už jsem to zřejmě rozklíčoval ...

... ale nechci LeBlancovi samozřejmě nic upírat, za zmatek v datování a pozdější přikrašlování akcí on nemůže, pilot to byl výborný. 13. listopadu 42 sundal v jednom dni 3 japonské Betty. Zajímavé je, že prý už 29. ledna 43 (tedy dva dny před inkriminovanou akcí) byl nucen vyskočit ze svého Wildcatu a dopadl blízko vlastního torpédoborce, který ho nabral.

0/0
30.1.2009 11:28

The_Real_Koudelka

Re: Tak už jsem to zřejmě rozklíčoval ...

... no a aby bordel a zmatení bylo úplné, našel jsem rozhovor přímo s LeBlancem, kde k akci 31. ledna 43 mluví ne o Ki-43 jako soupeřích, ale o Zerech! Myslím, že v té době už byl natolik zkušený pilot, aby věděl, s kým má tu čest, zvl. při té honičce u hladiny moře, kde se dostal těsně vedle soupeře, boční profil Ki-43 a Zer je docela charakteristický - rozdílné kabiny, směrovky. Akci samotnou popisuje jako útok na japonskou transportní ("troop transport" - přeprava vojáků) loď Tao Maru. Zde jde o chybu-přepsání, loď toho jména neexistovala, jde zřejmě o Toa Maru, což byl tanker, jehož vrak je nyní vyhledávanou potápěčskou lokalitou (občas se chybně uvádí, že byl potopen náletem střemhlavých bombardérů, ve skutečnosti ho potopila ponorka Searaven SS-196 25.11.43). Ovšem v té době se Toa Maru v oblasti jako cíl mohla vyskytovat.

0/0
30.1.2009 12:10

The_Real_Koudelka

Re: Tak už jsem to zřejmě rozklíčoval ...

Rozhovor s LeBlancem je zde: http://flymcaa.org/mcaa/mcaa.nsf/9c2e08f75a2aff7e802569f3004b5634/AB58367AEA7004D4882572B0005011FA/$file/Col_Jefferson_J._DeBlanc_Spring_2007.pdf

0/0
30.1.2009 12:10

The_Real_Koudelka

Re: Tak už jsem to zřejmě rozklíčoval ...

... ježíš, DeBlanc, už jsem z toho zblblej, sorry za LeBlanca :-). A ještě ke všemu v popisu akce z 31. ledna 43 na ofiko webu VMF-112 se sice mluví o Zerech, ale místo Pete jsou Rufe! Viz www.mfr.usmc.mil/4thmaw/mag41/vmfa112/vmfa-112%20history.pdf

Tak si to přeberte ...

0/0
30.1.2009 12:40

xf

Re: Tak už jsem to zřejmě rozklíčoval ...

No, vzpoměl jsem si na vtip z minulého režimu o SNP.

Baví se dva partyzáni, jestli zas letos pojedou na výroční sraz. "Asi ne. Já už ty nový ani neznám".

0/0
30.1.2009 13:44

The_Real_Koudelka

Re: Tak už jsem to zřejmě rozklíčoval ...

;-D;-D

Prostě je to už přes 60 let. Nepřesné záznamy, chybné datování, způsobené ať už spěchem, stresem, nedostatkem informací, politickou objednávkou - tomu se žádná armáda nevyhne.

0/0
30.1.2009 18:00

xf

Re: Tak už jsem to zřejmě rozklíčoval ...

Tohle není ten případ. Tady je těch chyb příliš. Je jich tolik, že se ztrácí jakýkoli reálný podklad.

A chyby takového druhu, aby to šlo svádět na 60 let vzpomínek. Anebo na dobovou propagandu. Anebo na neúplné archívy. Anebo na nějaké chyby v dostupné literatuře.

0/0
30.1.2009 21:50

Petřík

Re: Tak už jsem to zřejmě rozklíčoval ...

ale no tak, zas tak hrozné to není, ty akce se přibližně takhle staly, jestli tam bylo o dva Oscary víc, nebo míň není to podstatný. jsou to jenom tři akce z mnoha, které přispěly k vítězství

0/0
30.1.2009 22:46

xf

Re: Tak už jsem to zřejmě rozklíčoval ...

"Dva národy budou válčit, ale jen jeden vyhraje."

(Odborníci se

domnívají, že se pravděpodobně jedná o rusko-japonskou válku 1904-1905

- neuvěřitelná jasnozřivost, uvážíme-li, že tato předpověď byla učiněna

v roce 1540.)

0/0
31.1.2009 0:20

The_Real_Koudelka

Re: Tak už jsem to zřejmě rozklíčoval ...

Inkriminovaný díl tohoto leteckého seriálu reálný podklad má - je jím osoba Jeffersona DeBlanca. To, že si autoři příliš nelámají hlavu s historickými okolnostmi, chyba je - omlouvat je nehodlám. Pouze se mohu domnívat, že je zajímalo hlavně ztvárnění leteckých soubojů a na víc neměli síly ani peníze. Žádné spiknutí bych za tím nehledal - je to prostě efektní, ale jinak špatný seriál (ani tomu neříkám dokument).

0/0
31.1.2009 1:01

Petřík

Re: Tak už jsem to zřejmě rozklíčoval ...

skutečně si myslím, že tady jde jenom a pouze o konkrétní akce. jakkoli je v českém komentáři zmiňováno šest kulometů Wildcatu, v animacích Wildcaty vytrvale pálí jenom ze čtyř. k věčným sporům o přesné typy letadel, bych dodal příběh Sabura Sakaie, kterého údajně zmasakroval zadní střelec Avengeru ačkoli pozdější zkoumání celé události jeho tvrzení nanejvýš zpochybnilo, poněvadž v uvedeném období v okolí Guadalcanalu žádné Avengery nepůsobily. jakákoli kategorická tvrzení se většinou dají napadnout a zpochybnit. ani údaje o počtech vyrobené techniky nemusí být přesné, jak ukazuje příklad ruského protiletadlového kompletu ZSU 57vyráběného začátkem 60let, možná jich vyrobili tisíc, ale možná taky tisíce tři

0/0
31.1.2009 12:24

jakarte

vzdusny smyk????

Co je to vzdusny smyk?

To je jako skluz?

0/0
27.1.2009 20:37

0xf

Re: vzdusny smyk????

Jestli jsem to pochopil tak je to vykopnuta smerovka na plnou vychylku stim ze kridelka se pouziji k rizeni letadla. Tim dokazalo treba spolu s klapkami a citlivou regulaci plynu vybrzdit letadlo za sebou. Neco podoneho predvedl Mev v TopGun akorat ze pouzil vysoky uhel nabehu. Tehda to neslo... Jinak podobna taktika se dala pouzit u BF109E,Spitu a podobnych akrobatu kdyz mel za sebou neco mene pohybliveho nebo vyuzil ment prekvapeni. Utahnul brutalne bojovou zatacku nacez se vratil v oblouku zpet stim ze letadlo za nim ho preletelo kdyz to dobre nacasoval tak mu prolitlo tesne u zamerovace a prask. Nevyhoda je obrouvska strata rychlosti, ktera pozdeji mohla byt osudna pokud nebylo kde nasledne pikovat.

0/0
27.1.2009 22:07

jakarte

Re: vzdusny smyk????

Se vztlaky si to  nejak nedovedu predstavi, ze je taha v plne rychlosti(poskozeni klapek).Beru,ze vykopl plnou nohu a kontra kridelka.Tim se dostal do skluzu.Moc rychlosti tim nestratil,ale hodne klesl..

0/0
28.1.2009 11:47

Petřík

Re: vzdusny smyk????

Combaty snad dát mohl

0/0
28.1.2009 13:46

jakarte

Re: vzdusny smyk????

Omlouvam se,ale co jsou Combaty?

0/0
28.1.2009 17:27

Petřík

Re: vzdusny smyk????

Bojové klapky, Combat Flaps v il 2 to aspoň tak funguje :-) vím, že je to značně zjednodušené, ale většiny letadel jsou tam přednastavené tři polohy klapek , pro vzdušný boj, start a přistání

0/0
28.1.2009 17:32

0xf

Re: vzdusny smyk????

U nekterych letadel slo pouzit bojove klapky treba u Bf kdyz jsem si cetl taktiku boje tak to vyuzivali pri manevrovani v horizontale. Jinak stim stratil pomerne hodne rychlosti aspon tak jsem to cet. Nicmene to ne vzdy byla vyhoda. Protoze pokud soupere netrefil nebo byl kryt tak tato strata rychlosti mohla byt osudna. Nehlede ze spickovi stihaci spise uplatnovali taktiku energetickeho boje pri kterem nestraceli tolik iniciativu jako akrobracii na horizontale. A nebo se tzv. lovilo kdy jeden clen se snazil vylakat protivnika tim ze byl ochoten pristoupit na manevrovy vzdusny boj ale kamosi cekali nekde nahore a pak takoveho nestastnika co se pustil do nejake akrobacie sundali. Holt nejvetsi vyhoda byla vyska a slunce a moment prekvapeni.

0/0
28.1.2009 22:38

pavel

dokument?

přímo v popisu "dokumentu" je napsáno, že to je vlastně jednostranný pohled na věc, takže ano grafika, popsané technické věci R^ ale faktické informace o bitvách :-©, aby to byl dobrý dokument, tak by se na bitvy musel dívat nestranně z obou stran

0/0
27.1.2009 20:31

Petřík

Re: dokument?

a proč ? je to dokument o amerických letcích ty nestraníku

0/0
27.1.2009 21:00

The_Real_Koudelka

Re: dokument?

Tohle taky nechápu, co je tak těžkého pochopit na tom, že je to americký seriál o amerických letcích a jejich slavných akcích? Ten nestranný pohled z druhé strany, tím asi myslí názor těch sestřelených japonských pilotů? Ach jo ...

0/0
28.1.2009 2:40

Myslím tedy jsem

náhoda...

Cítím obrovský vděk k těm kteří ač věděli že proti nim stojí nejostřílenější a nejnebezpečnější protivníci vědomi si tohoto rizika, někdy i zcela dobrovolně šplhali do kabin Hurricanů, Spitfirů, Mustangů, Thunderboltů, B-17,B-24, Lancasterů,Mosquit ale i Lavočkinů, Jaků a Šturmoviků jakož i dalších letadel,vážím si každého člena pozemního personálu, i dělníka ve zbrojovce... Nebýt těchto lidí tak tu asi nikdo z nás nesedí... Kdyby vyhráli orli Luftwaffe bylo by s námi všemi zle.

Leč, i vítězství ve vzduchu bylo dílem náhody, bitva o Británii dopadla jen tak tak, lze spekulovat co by se stalo kdyby u North Americanu nezkonstruovali Mustang za 40(!)dní či někoho geniálního nenapadlo k nepovedenému Manchesteru přidělat další dva motory a tím vykovat ten "Zázračný ohnivý meč" který srazil III. říši na kolena...Samozřejmě že je zajímavé vyslechnout si i názory z druhé strany fronty ale pozor aby se obdiv nezvrhl v glorifikaci,což se může snadno stát.

0/0
27.1.2009 13:21

Myslím tedy jsem

válka ve vzduchu

Souvisí to s tím že Němci (co se techniky týče) uměli zužitkovat lecos a tak vznikala spousta někdy naprosto fantastických vehiklů. Přesto je mi z té záplavy figurek německých vojáků a tuny literatury zabývající se Hitlerem a jeho armádou trochu smutno. Ano, i já si koupím sem tam nějakého toho "Germáňce" ale moje srdce patří letadlům s bílými hvězdami (především), kokardami R.A.F. (ČS letci) a nepohrdnu ani tankem či éroplánem označeným rudou hvězdou. Zastávám názor že obdiv k LW a WH je tak trochu historickým masochismem. Baví nás o tom číst, divíme se těm nezvykle vysokým číslům ale v duchu se radujeme že to nakonec dopadlo tak jak to dopadlo. Pro mě symbolem letecké války Spitfire. Nádherné letadlo, geniální dílo pana Reginalda Mitchella které válčilo na všech frontách celou válku a zachránilo (nejen) UK v její nejtěžší hodině.

0/0
27.1.2009 13:15

stirlingx

Re: válka ve vzduchu

No o tom Spitfiru by se dalo pochybovat. Hlavní nápor v Bitvě o Británii nesli hurikány. Spitfirů bylo v té době ještě dost málo. Jinak souhlasím s tím, že to bylo nejlepší letadlo 2. sv.

0/0
27.1.2009 14:38

shumway

Re: válka ve vzduchu

že bylo spitů relativně méně, ještě neznamená, že měly menší podíl.

0/0
27.1.2009 18:28

Petr

Re: válka ve vzduchu

rozhodne mely, v poslednim cisle Fly Past je na toto tema maly clanek a Hurricany mely v Bite o Anglii 70% sestrelu . . .

0/0
28.2.2009 21:32

Kakadu

Re: válka ve vzduchu

Spitfire nebyl nejlepší. Aspoň podle mě.

Messerschmitt Bf 109 nebo ME 262

0/0
28.1.2009 15:48

Petřík

Re: válka ve vzduchu

na Spita Mk IX už befka nemají

0/0
28.1.2009 17:34

Myslím tedy jsem

P-400, Luftwaffe atd.

P-400 Airacobra existovala :) Byla to první verze Airacobry původně určená pro R.A.F. ale z důvodu vypuknutí války zrekvírovaná pro USAAF. Měla tuším trochu jinou výzbroj a snad i motor nežli standardní americká P-39.Už si to nepamatuju, každopádně není to výmysl.

Spíš mě zaráží ty Mustangy které nemají na Quadálem co dělat, navíc ještě ve verzi P-51D/K...

Srovnávat Na západní frontě klid s druhou světovou... V první světové se bojovalo za císaře a vlast v té druhé za Führera a nadvládu jedné rasy. Mnoho lidí (motajících se kolem vojenské historie či modelů) to bohužel nechce slyšet.Z německých letců se staly idoly mládeže, je nezajímá všechna ta ideologická omáčka, je fascinují ty tísíce (doslova) sestřelů. Však se zeptejte jaké modely jdou nejvíc na odbyt - Němci, Němci, Němci a zase Němci (v letadlech možná o trochu míň ale v technice je dle mého odhadu až 85% prodaných modelů vycházejících z něm předloh.)

0/0
27.1.2009 12:53

debil

Re: P-400, Luftwaffe atd.

zlo slo odjakziva na odbyt ...

0/0
27.1.2009 13:19

oldzin

?

a co Pokryškin?

0/0
27.1.2009 10:36

Shumway

Re: ?

dobrej, ne ? :)

0/0
27.1.2009 10:38

Kakadu

Re: ?

;-DR^

0/0
27.1.2009 11:15

Wild Dog

Re: ?

On Pokryškin bojoval v Pacifiku za USA? To je novinka.

0/0
27.1.2009 11:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.