Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejdelší letecký souboj nad Vietnamem. Stíhač zápasil s přetížením až 8 G

Americký stíhací pilot soupeřil v roce 1967 celých deset minut se šesti vietnamskými migy. Souboj dodnes studují vojenští piloti jako ukázku klasického boje s moderními stíhači. Navzdory očekávání totiž rakety vzduch-vzduch tak docela neukončily éru leteckých soubojů muž proti muži.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Kasi

Zahada

Nikomu nie je divne ze na zaciatku suboja su MIGy styri a na konci suboja "americky hrdina" bojuje len s jednym MIGom pricom dalsie tri sa zahadne stratili?

0/0
5.2.2009 18:48

Marek Staněk

Poslední nejen střelec

Piloti měli údajně rčení "Odcházíš od F-8, odcházíš od stíhačů".

0/0
4.2.2009 9:03

The_Real_Koudelka

Re: Poslední nejen střelec

Souviselo to s tím, že Crusadery měly být poslední americkou stíhačkou opatřenou hlavňovou výzbrojí. Jejich nástupce Phantom II měl pouze raketovou výzbroj, což se záhy ve Vietnamu projevilo jako velká chyba. Výsledkem bylo revize koncepce stíhacího letectva, založení Top Gunu, atd. To rčení není údajné, viz uvedený odkaz http://www.cloudnet.com/~djohnson/zap.htm ;-)

0/0
4.2.2009 9:24

The_Real_Koudelka

Pár korekcí k seriálu ...

Na dnešní, pardon, včerejší díl jsem se podíval, tak jsem zvědav, kdo tu zase bude tvrdit, jak si v něm amíci honějí triko a přehlížejí vietnamské piloty - nic takového se nekonalo. Samotný souboj proběhl cca tak, jak bylo prezentováno, nicméně i zde se najde řada otazníků či nepřesností:

1) nešlo o doprovod jediné A-4, ale o větší kombinovanou akci, kde část A-4 měla shodit miny do delty Červené řeky a část měla zničit okolní hnízda SAMů

2) při akci samé došlo k rozdělení skupiny, takže Schaffert v Crusaderu (VF-111) zůstal spolu s A-4 (pilot Nelson, VA-164) osamocen

3) Schaffertův letoun letěl pouze s třemi Sidewindery verze 9D, protože čtvrtý byl sundán ještě před startem - neprošel předstartovním testem. Verze 9D byla v té době nová a trpěla dětskými nemocemi a sám Schaffert si po boji posteskl, že neměl spolehlivé 9B.

0/0
4.2.2009 2:12

The_Real_Koudelka

Re: Pár korekcí k seriálu ...

4) Lehkou záhadou zůstává, jak to bylo s těmi dvěma MIGy-21, které přiletěly, vypálily každý 4 rakety a zmizely. V dostupných starších materiálech (např. článek o akci ve Flight Journalu, což je "časák", který se dá brát za bernou minci) sám Schaffert hovoří o MIG-17, ne 21, a celkem o čtyřech raketách, ne osmi. Jestli se nepletu, Vietnamci používali pouze MIG-17F, které byly některými státy upravovány (např. Kuba), že mohly eventuelně nést max. dva infračervené AA-2 Atolly (R3 - kopie Sidewinderu), ale tyto rakety Vietnamci na 17ce tuším nepoužívali.

5) O doplnění paliva za letu žádná zmínka, na palubě Oriskany přistál s tím, co zbylo v palivových trubkách.

0/0
4.2.2009 2:56

Stíhací bombardér Havel 4

Re: Pár korekcí k seriálu ...

No myslím, že v pořadu bylo uvedeno, že každý MIG 21 vypálil 2 rakety, ne 4.

0/0
4.2.2009 10:07

The_Real_Koudelka

Re: Pár korekcí k seriálu ...

Tak teď jste mne dostal, už si na to nedokážu vzpomenout, a to jsem to viděl včera;-O;-). Kouknul jsem rychle na Tytrubku, a jsou tam vidět 4 celkem (doufám, že jsem koukal dobře ...). Nicméně rozpor, zda to byly MIGy-17 nebo 21, zůstává.

0/0
4.2.2009 12:13

Shumway

Re: Pár korekcí k seriálu ...

zastávám názor, že takovou akci, jako letecký souboj bez rozporů a nejasností dost dobře nejde. a řekl bych, že to ani neni smyslem seriálu. podstatné věci jsou popsány celkem srozumitelně a  zmiňovaný průlet dvou MiGů 21 neměl na běh událostí žádný zásadní vliv

0/0
4.2.2009 19:35

ll

latina

Moc sem se na tento serial tesil ale me nadseni po prvnich dilech vyprchalo. Ty vzpominky americkych letcu totiz pripominaji klasickou rybarskou latinu - chytil jsem taaakovou ooobrovskou rybu.

Americti piloti podle nich ve dvojkach smele utoci na desitky nepratelskych stihacu a vitezi....

Vrcholem byli vzpominky jednoho americkeho pilota ktery sundal nepritele nad jeho vlastnim letistem za plne palby flaku. To jeste neni konec - jeho partak  mel poskozene letadlo tak jej dotlacil(!) - ano doslova dotlacil cumakem sveho letadla do blizkosti vlastnich pozic! Tam se ten partak katapultoval do more ale co cert nechtel zamotal se ho padaku a utonul. Takze ty hrdinske ciny nemuze americkemu baronu Prasilovi nikdo dokazat ;-D

0/0
3.2.2009 13:51

jakub7

Re: latina

Podivej ten serial tocili americane a soustredili se na letecke souboje. Tzn. vybrali nejlepsi souboje, kterymi americti piloti prosli. Je snad jasne, ze nemohli poskytnout souboje, pri kterych americti piloti zahynuli (nebo ti to neni jasne?). Kdyby serial nataceli rusove, tak by zase vybrali letecke souboje, ktere se nejvice vydarily jejich pilotum a neni na tom nic spatneho.

S tim tlacenim - to, ze tomu neveris, jeste neznamena, ze je to nemozne nebo ze se to nestalo. To meli pockat 40 let, az tam budou turisti a nekdo to natoci a da na youtube, abys tomu veril?

Tento serial se laikum snazi priblizit vybrane letecke souboje, ale laika zjevne nikdy neuspokoji..

0/0
3.2.2009 14:26

Martin V

Re: latina

Představ si jak ve stovce před sebou tlačíš auto a pak si představ jak se to semé děje s letadle, při 3 násobné rychlosti a navíc to letadlo nedrží silnice :-)

0/0
3.2.2009 14:46

jakub7

Re: latina

Predstavuju a nevidim problem. Silnice by v takove rychlosti byla spis na obtiz. Predstav si, ze se letaji skupinove lety stihacek, kde nezridka rychlosti presahuji 600km/h. Podivej se na to, tohle na youtube uvidis :) Vsimni si, v jake vzdalenosti od sebe letouny letaji.

Nerikam, ze je situace tlaceni jednoducha, rikam, jen, ze mi prijde proveditelna. Samozrejme si to nikdo z nas nezkusi. Moje jedina zkusenost ze skupinovych letu je na blaniku a pak rozhovory s kolegy piloty, kteri skupinove letani provozuji

0/0
3.2.2009 14:52

kang

Re: latina

ano presne, staci se podivat na nejake zabery letu ve formaci a hned vam bude jasne ze letadlo tlacit takhle nelze. Musite se ale divat na zabery z pilotni kabiny. Kdyz to totiz pozorujete z letiste tak vam to pripada jine, temer dokonale rozestupy atp. ve skutecnosti to je ale jinak.

0/0
4.2.2009 11:53

jakub7

Re: latina

Snazil jsem se to priblizit vam, ja skupinove lety znam z pilotni kabiny..

0/0
4.2.2009 12:18

kang

Re: latina

nevěřím,

0/0
5.2.2009 10:55

jfb

Re: latina

Že je něco těžké, neznamená, že to nejde...

0/0
3.2.2009 14:52

kang

Re: latina

mam z toho taky takový pocit. Beru, že je to jednostranný pohled a že asi se jim nechce popisovat souboje, kdy američtí piloti byli sestřeleni.

Nicméně to tvrzení s tím tlačeným letadlem je nesmysl.

0/0
4.2.2009 11:48

jakub7

Re: latina

Mohu se zeptat na zaklade ceho soudite, ze je to nemozne? Na zaklade vaseho pocitu? Proste z kanape reknete, ze to jejde a pres to nejede vlak?

0/0
4.2.2009 12:21

kang

Re: latina

není to jen o pocitu už třeba že jinde se o tom píše jinak:

Risner attempted to push Logan's aircraft by having him shut down his engine and inserting the nose of his own jet into the tailpipe of Logan's. After two attempts, Risner was forced to discontinue when leaking fuel and hydraulic fluid covered his canopy and threatened to stall his own engine.

nesmíte věřit všem pohádkám:-)

0/0
5.2.2009 10:54

jfb

Re: latina

Ach jo,, kdyby se to stalo jednou, tak to může být nesmyl, ale těchpřípadů bylo více, a hlavně většinou pak oba aktéři přežili. Dokonce jednou ve Vietnamu s Phantomy II.

0/0
4.2.2009 15:53

The_Real_Koudelka

Re: latina

Ono asi když jedna strana popisuje souboje svých pilotů, tak to prostě nutně bude jednostranné. Nicméně včera na více místech vyzdvihli kvalitu protivníků a zmínili i skóre onoho dne tuším 4:2 (ale jestli se to týkalo té širší akce nebo vůbec všech akcí toho dne, to jsem nezaznamenal).

0/0
4.2.2009 17:24

forhend

Mne by zajímala verze sovětsko-větnamská

jak to bylo ve skutečnosti...:-) Dříve byli Němci pitomci ve válečných filmech, dneska je to zase naopak...Pravda bude, jako vždy, někde uprostřed...:-)

0/0
3.2.2009 12:55

Glock každopádně bez -e

Re: Mne by zajímala verze sovětsko-větnamská

Tak to si skočte do knihovny a poptejte se po historických číslech Letectví a Kosmonautiky (L+K). To budete, panečku, žasnout nad hrdinným Meresjevem nebo Koljou, který krade fašistovi "Focke-Wulfa". O Vietnamcké válce nic moc, tedy až na takový seriál z roku 1971-73 (?), tam plukovníci Tranové sestřelovali Phantomy po tuctech. ;-D

0/0
3.2.2009 13:08

Shumway

Re: Mne by zajímala verze sovětsko-větnamská

Podívej se dnes večer na seriál, určitě tam neuslyšíš, že by vietnamští piloti byli bázliví nekňubové. v každém díle seriálu je zdůrazňováno, že protivníky byli odvážní zkušení letci. Nikdy je nezesměšňují. K názoru, že se jedná o náborové video se nepřikláním. P40, Wildcat ani Phantom těžko někoho přilákají.

0/0
3.2.2009 13:10

ll

Re: Mne by zajímala verze sovětsko-větnamská

Moc sem se na tento serial tesil ale me nadseni po prvnich dilech vyprchalo. Ty vzpominky americkych letcu totiz pripominaji klasickou rybarskou latinu - chytil jsem taaakovou ooobrovskou rybu.

Americti piloti podle nich ve dvojkach smele utoci na desitky nepratelskych stihacu a vitezi....

Vrcholem byli vzpominky jednoho americkeho pilota ktery sundal nepritele nad jeho vlastnim letistem za plne palby flaku. To jeste neni konec - jeho partak  mel poskozene letadlo tak jej dotlacil(!) - ano doslova dotlacil cumakem sveho letadla do blizkosti vlastnich pozic! Tam se ten partak katapultoval do more ale co cert nechtel zamotal se ho padaku a utonul. Takze ty hrdinske ciny nemuze americkemu baronu Prasilovi nikdo dokazat ;-D

0/0
3.2.2009 13:50

Shumway

Re: Mne by zajímala verze sovětsko-větnamská

jj na to jsem po pravdě taky koukal, ale záchranný tým na místě byl a pilota sice mrtvého, ale vylovil, takže v Koreji nezůstal

0/0
3.2.2009 13:53

jfb

Re: Mne by zajímala verze sovětsko-větnamská

Až na to, že se to opravdu stalo a to několikrát. A útoky proti velké přesile dělali odhodlaní piloti na všech frontách, pokud vědí co dělají, tak to není ani tak nebepečné.

0/0
3.2.2009 14:50

vl

Re: Mne by zajímala verze sovětsko-větnamská

a motor rolls-royce NENE

0/0
11.3.2009 20:19

kuba78

Re: Mne by zajímala verze sovětsko-větnamská

nahodou tento dil sem videl. ac to zni nepravdepodobne, staly se i neuveritelnejsi veci a tehdejsi proudove stihacky mely koncepci spise blizko starym wwII vrtulovym letadlum. pri dnesnich rychlostech a dnesni koncepci letadel by to asi neslo.

ad vrhnuti se na presilu.. a co mel jako delat? utyct tezko, tak proste neproda kuzi lacino..

mimochodem vite co maj spolecnyho f-86 a mig-15? .. prece Messerschmitt P.1101 :-)

0/0
3.2.2009 15:52

Shumway

Re: Mne by zajímala verze sovětsko-větnamská

F-86 těžko. někde v L+K se vyskytla myšlenka, že prapůvodně to měla být vrtulová stíhačka, dokonce snad s klasickými křídly

0/0
3.2.2009 17:05

jfb

Re: Mne by zajímala verze sovětsko-větnamská

Původní prototyp měl klasická křídla. Jak by asi vypadal se dá podívat na první verze námořních Fury

0/0
4.2.2009 15:54

Shumway

Re: Mne by zajímala verze sovětsko-větnamská

jo už jsem si vzpomněl, jednalo se o kombinaci klasicky konstruovaného trupu s šípovými křídly. P1011 dokončil po válce Bell jako XP-1. pro puntičkáře by asi bylo lepší napsat, že na základě P1011 postavil XP-1 :)))

0/0
4.2.2009 19:30

Shumway

Re: Mne by zajímala verze sovětsko-větnamská

omlouvám se, to číslo bude možná jinak, včera jsem na to náhodoul narazil v L+K, ale podle wiki to vypadá na X5. tak akorát ten Bell je jistej

0/0
5.2.2009 6:02

ctenar1970

Re: Mne by zajímala verze sovětsko-větnamská

1)Vietnamci nemeli mnoho letadel,aby vyslali 10 Migu proti 2 F8.Lez             2) Vice nez 300 pilotu zatcenych ve valce v S.Vietnamu ukazalo skutecnou schopnost Americkeho letectva.

0/0
20.2.2009 15:00

Zdenek Dostal

zbrane

At vychcipou vsichni vojaci, lidi co chtej bojovat a zbrojni prumysl.

0/0
3.2.2009 12:42

Yesname

Re: zbrane

Ať tě podřízne musulman.

0/0
3.2.2009 16:28

Zdenek Dostal

Re: zbrane

Tak to asi ne, protoze on by chtel bojovat, takze by chcip. Jenze to by chtelo trosku pouzivat mozek;-D

0/0
3.2.2009 18:23

Martin V

Pěkné

Tak jsme se dozvědeli, že americkému letadlu se nepodařilo nic trefit vrnící střelou vzduch-vzduch, zasekli se mu kanony hned z kraje útoku, nikdo mu během těch deseti minut nebyl schopen pomoci, musel přestat hlídat bombardér, který měl doprovázet a pak jsme se dozvědeli to hlavní - AMERIČTÍ PILOTI JSOU NEJLEPŠÍ NA CELÉM SVĚTĚR^

0/0
3.2.2009 12:27

Glock každopádně bez -e

Re: Pěkné

Tedy kde jste vzal ten poslední poznatek? Ten je v článku někde uveden? 8-o;-D

0/0
3.2.2009 13:05

Martin V

Re: Pěkné

Vy máte z článku a videa jiný pocit?

0/0
3.2.2009 14:44

jakub7

Re: Pěkné

Neni chybou dokumentu, ze se ten letecky souboj odehral..

0/0
3.2.2009 14:46

Glock každopádně bez -e

Re: Pěkné

já mám pocit, že ten pilot měl hodně velké štěstí + chladnou hlavu. Nikde se tam nepíše o tom, že by američtí piloti byli ti nejlepší ...

0/0
3.2.2009 17:06

Čelo

Re: Pěkné

On to tam chce vidět a tak to tam vidí. Snaží se prostě plivat a je mu jedno na co.

0/0
3.2.2009 20:14

Snoopy

Phantom II.

Proč se už od začátku seriálu autoři zmiňují o F4 Phantom, když se jedná o F4F Phantom II ? F4 Phantom bylo zcela jiné letadlo...

0/0
3.2.2009 12:13

xf

Re: Phantom II.

Ech co. Prostě stíhačka. Pro odborníky třískáč. Buďme rádi, že ty zlé proudové stíhačny neničí tím, že jim vypne proud.

0/0
3.2.2009 12:23

Glock každopádně bez -e

Re: Phantom II.

Phantom I byla nepovedená stíhačka US NAVY z padesátých let. Mela jiné typové označení než F-4, ale přesně Vám ho neřeknu.F-4  Phantomům II se běžně říkalo Phantom ... tedy bez čísla.

0/0
3.2.2009 13:03

Shumway

Re: Phantom II.

McDonnel FH-1 bylo jich pár a létaly chvilku.

0/0
3.2.2009 13:15

Glock každopádně bez -e

Re: Phantom II.

Díky. Jste lepší než moje děravá paměť. R^

0/0
3.2.2009 13:17

Shumway

Re: Phantom II.

ale kdepak :))) nechtělo se mi nikde listovat, tak jsem juknul do Wikipedie :)))

0/0
3.2.2009 13:22

Glock každopádně bez -e

Re: Phantom II.

tak mám nejen děravou paměť, ale taky neumím používat net. ;-(;-(;-(Rv

;-)

0/0
3.2.2009 13:25







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.