Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Obávané Zero překonal až americký Hellcat. Japonské triky přestaly fungovat

Obratná stíhačka Zero byla v rukou japonských pilotů jasným trumfem v letecké bitvě o Tichomoří. Američané museli vyvinout nový letoun, který by dokázal nepříznivý vývoj zvrátit. Povedlo se jim to až v roce 1943 se strojem Hellcat.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

CarlosHK

Nikdy je neměli ve výzbroji

Japonské letectvo nikdy nemělo ve výzbroji typ Micubiši A6M Reisen (Zero), stejně tak americká armáda nikdy neměla ve výzbroji typ Grumman F6F Hellcat.

Ono to je ale novinářům dost jedno :-)

0/0
11.2.2009 9:08

Glock každopádně bez -e

Re: Nikdy je neměli ve výzbroji

klid, to je podružnost. ;-D

0/0
11.2.2009 9:38

CarlosHK

Re: Nikdy je neměli ve výzbroji

Naštěstí jsem v klidu.

Kdysi jsem četl - pro zvýšení účinku na užaslého čtenáře - že byly nasazeny bombardéry L-29 Delfín.

Teď ještě co nám píší v oborech, kterým nerozumíme... (tedy většině ;-D),to se to hned jinak mystifikuje

0/0
11.2.2009 10:34

Petr

Re: Nikdy je neměli ve výzbroji

no hlavne ono to je jedno i vetsine lidi :)

0/0
28.2.2009 21:14

karel62

Pro genetické bolševiky

a levicové mutace komunistických rodičů. Proč ten pořad sledujete, když nejste schopni pochopit, že to nebylo vytvořeno pro mládí světa-socialistickou mládež? Již jednou jsem tady doporučoval požádat ruskou stranu o film "Příběh opravdového človka." Toto veledílo by vás mohlo částečně uspokojit.Nějakých dokumentů se nikdy nedočkáte. Bolševik přece včechno tajil.

0/0
11.2.2009 8:21

Justy

Re: Pro genetické bolševiky

Jsem zarytý antikomunista a pravicově smýšlející člověk. Přesto nemám rád toto zkreslování informací a dětinský americký patriotismus.

0/0
13.2.2009 18:46

The_Real_Koudelka

Re: Pro genetické bolševiky

Ano, ke zkreslování informací tam dochází. Sám bych si ale netroufal říci, že schválně. Mluvím na základě zkušeností a své velmi rozsáhlé sbírky letecké literatury, publikací a dokumetů, informací, které lze nalézt na internetu, atd. atd. V mnohých těchto dokumentech se dá najít řádka rozporů (datování, typy letadel, atd.), mnozí autoři opisují od jiných a tak se mnoho omylů a nepřesností přenáší dál. V mnoha případech existují v údajích mezery, způsobené nedostupností archívů, nebo že to někdo ještě pořádně nezpracoval. Kdo tady může s určitostí říci, z jakých podkladů vycházeli tvůrci seriálu? I já samotný jsem tu upozorňoval na mnohé nesrovnalosti, ale i tak jsem nebyl schopen u některých věcí stopro zjistit, jak to bylo - protože prostě chybí ověřené údaje. Už jsem to tu jednou psal - autoři seriálu se evidentně soustředili na předvedení soubojů, které víceméně zdokumentované jsou, a tu omáčku kolem prostě nějak posbírali - odflákli.

0/0
14.2.2009 2:43

The_Real_Koudelka

Re: Pro genetické bolševiky

Co my víme o tom, jaký na to měli rozpočet - zřejmě nízký. Kdybych to vzal podle vás, co říkáte na Vávrovy husitské filmy? Je to dost podobné, popis několika akcí, které se skutečně udály, spousta historických nepřesností a dětinský český patriotismus - ale kouká se na to dobře ;)

I když ...byl bych docela rád, abyste mi popsal, v kterých pasážích se projevuje ten dětinský americký patriotismus? Nebo jen jedeme na populární anti-ami vlně?

0/0
14.2.2009 2:43

shumway

Re: Pro genetické bolševiky

Vávrovy husitské filmy jsou především bolševická agitka, ostatně jako 99% českých filmů z té doby :-)

0/0
14.2.2009 17:37

The_Real_Koudelka

Re: Pro genetické bolševiky

Ááno ;-) , jen jsem chtěl upozornit na to, že není "dokument" jako dokument a není "historický film" jako historický film. Pokud porovnám obé, tak Vávrovy filmy jsou agitkou, tento letecký dokument, pardon, seriálek, ne.

0/0
16.2.2009 11:54

Justy

Hezké...

Podle tohoto "úžasného" dokumentu laik musí nabýt dojmu, že za celou historii vojenského letectví existovaly tři druhy pilotů:

1.) Američti piloti, kteří létali v über-strojích, poháněných koncentrovaným patriotismem, a válku končili s průměrem 400 sestřelů.

2.) Japonští, korejští, vietnamští, němečtí a ruští Untermenschen, kteří létali v podřadných mašinách, létajících na zlovůli a nenávist, a jejichž jediným úkolem bylo nechat se sestřelit hrdinným americkým chlapíkem.

3.) Bezvýznamní piloti neamerických letadel, kteří bojovali na straně USA, ale de facto byli nuly.

Nemám nic proti USA jako takovým, ale koupit dokument, který sestává ze zoufalé CGI animace, která by byla moderní asi před deseti lety, příšerného EN->CZ překladu, který by lépe zvládl i žák základní školy, plus hromady mystifikací a populárně-vědeckých polofaktů. Můžu upřímně říct, že zaujatější, nepřesnější a nudnější dokument jsem ještě neviděl. Gratuluji ČT ke skvělému nákupu a přeji spoustu vymytých laických mozků.

0/0
11.2.2009 0:05

CZL

Re: Hezké...

no tak ses nám tady vyzvracel a je ti líp ?

0/0
11.2.2009 7:11

filnorm

Re: Hezké...

Nejsem znalcem počítačové animace, ale myslím, že forma je dost zajímavá s ohledem na to, že jaksi to podstatné, co v dokumentárním filmu potřebujete (tj. autentické záběry), v těchto případech chybí...

Filip hloubkari.bloguje.cz

0/0
11.2.2009 9:28

jakub7

Re: Hezké...

To je tak, kdyz nekdo k americkemu dokumentu o nekolika konkretnich leteckych soubojich (kde o graficke zpracovani jde opravdu malo) pristupuje jako k vseobjimajicimu dokumentu o vsech svetovych vojenskych konfliktech...

0/0
11.2.2009 13:42

The_Real_Koudelka

Re: Hezké...

Pak si postěžujte ČT, aby nakoupila japonské, korejské, vietnamské, německé a ruské seriály. Já naopak tvrdím, že přes veškeré chyby, jež se tu snažím i já korigovat, pokud mé znalosti stačí, je z ohledem na prezentaci soupeřů amer. pilotů seriál vcelku korektní. Laskavě si uvědomte, že seriál hlavně popisuje povedené souboje amer. pilotů, které skutečně proběhly. Vymyté mozky pak má jen ten, kdo vše přijímá pasivně a není schopen si věci ověřit, a vo tom to je.

0/0
11.2.2009 18:14

ktv

Re: Hezké...

nechapu ze tu s vami nikdo nesouhlasi - ja mel z dokumentu naprosto stejny dojem. Ale tak mozna ze je to spis tim ze vetsina nespokojenych to proste vypne a neobtezuje se jit psat do diskuze a proto tu zaznivaji spise hlasy lidi kterym se to libilo...

0/0
13.2.2009 14:53

The_Real_Koudelka

Re: Hezké...

Já zase nechápu, že nechápete, že někteří měli jiný dojem? Ale tak možná že je to spíš tím, že většina spokojených to viděla a obtěžovala se jít psát do diskuze a proto tu zaznívají spíše hlasy lidí, kterým se to líbilo ... taky hezká dedukce, že ...

0/0
14.2.2009 2:51

Jarde

Preklad

mne zase jako leteckemu laikovi prijde komicky preklad (v televiznim podani) hodnost "praporecnik". Doted jsem se setkal jenom s praporcikem...

0/0
10.2.2009 17:01

Jarde

Re: Preklad

hrome, nejak mi to nevzalo "reagovat". Tohle patri k odstavci o strucnem zasahu...

0/0
10.2.2009 17:02

Radek Panchartek

Re: Preklad

K tomuto a ke zmiňovanému dobrému překladu.

Ano překlad je na místní poměry velmi slušný.

Část chyb, které jsou v seriálu pochází z originálu ... špatná výzbroj MiGu-17.

Část bohužel padá na vrub odborného korektora ... praporečník, vzdušný smyk, úhlové souboje apod.

0/0
10.2.2009 17:26

_Warapeidza

Simulátor

No, když už je tu taková pěkná debata, tak kdo mi poradí nějaký modernější hezký simulátor vrtulových stíhaček? Něco novějšího než je Šutrmovik plus všechny jeho datadisky, to už mě popravdě moc nebaví...

Nechci ale zase žádnou extra arkádu..

Případně pokud by bylo něco jako dřív US Navy Fighters a další klony (ATF, USNF 97") apod., tak bych to taky uvítal, mě tyhle starý gamesy pod XP nechtějí valit ani pod emulátorama :(...

Lítat na Hanojí s MIGem, slyšet z mikrofonu vientmaštinu a bojovat s různýma Fkama, to mě onehdá moc bavilo .)...

Tak díky všem za případné tipy...

0/0
10.2.2009 16:47

JiVi

Re: Simulátor

z mikrofonu neni slyset nic :-)

0/0
11.2.2009 9:24

_Warapeidza

Re: Simulátor

njn, kozy nebo vozy :-o

0/0
11.2.2009 9:51

The_Real_Koudelka

Rád bych upozornil ...

že "Objev Zera nám umožnil ho vyzkoušet, porovnat se všemi našimi

stíhacími stroji ...I těchto poznatků využili ve firmě Grumman a výsledný letoun - F6F Hellcat ..." je další ze stále opakovaných mýtů. Prototyp Hellcatu byl zalétán 26. června 42, ono zmiňované Zero bylo objeveno o dva týdny později a než bylo dopraveno do USA, zletuschopněno a vyzkoušeno, byl Hellcat v sériové výrobě. Jinak ano, zkušenosti ze zkoušek Zera byly využity při stanovení správné taktiky pro boj s ním. Koneckonců, i mýty kolem Zera jsou přehnané, protože právě piloti na některými opovrhovaných Wildcatech se měrou zasloužili o vybití zkušeného jádra japonských pilotů (jestli se nepletu, tak poměr sestřelů byl cca 2,5:1 ve prospěch Wildcatů).

0/0
10.2.2009 16:17

Radek Panchartek

Re: Rád bych upozornil ...

ono je to spíš spojení postupné zkomolení ... Hellcat vyíjeli s ohledem na to, aby byl lepší než Zero v těch parametrech, které hlásili piloti Wildcatů jako nedostatečné ... protože to tak viděli v soubojích.

Když našli A6M2 na Akutanu a mohli ho porovnat, úpravy se promítly do verze F6F-5, především W verze motoru R-2800-10.

A pak už stačil, aby někdo spojil polovičaté informace

0/0
10.2.2009 17:21

Shumway

Re: Rád bych upozornil ...

L+K č13-16/1990..." Grumman F6F-5 Hellcat vzlétl poprvé 4.dubna 1944, aniž předcházely prototypy. Pohonnou jednotkou zůstal PW R-2800-10W, úpravami motorového krytu a novým nátěrembyl docílen zisk rychlosti, naopak zvýšením váhy se zhoršila stoupavost...." jinak motor R-2800-10W poháněl od ledna 1944 i verze F6F-3 (tentýž zdroj)

0/0
10.2.2009 19:46

Radek Panchartek

Re: Rád bych upozornil ...

to je v pořádku ... F5F-6 nebyl nový typ, jen upravená verze, změnou na W verzi motoru byly možnost vstřikování vody do válců pro zvýšení výkonu

W motory se skutečně montovaly do posledních F5F-3, od 1900 kusu, to nic nemění na tom jak asi vzniklo to zkomolení o vlivu konstrukce Zera na Hellcat

0/0
11.2.2009 11:15

The_Real_Koudelka

Re: Rád bych upozornil ...

Úpravy verze F-5 oproti F-3 spočívaly hlavně v přidání pancéřování, zesílení podvozku a samozřejmě vstřikování vody do válců (W), takže proto pochybuji, že by nějaké úpravy byly na základě zkoušeného Zera. Tady přece jde o rozdílnou filozofii konstrukce, vždyť jeden z konstrukérů v Grummanu se nechal slyšet, že kdyby někdo opravdu chtěl Zero, tak ho klidně postaví. Zkoušky Zera byly přínosné v nejvyšší míře pro stanovení správné taktiky souboje.

0/0
11.2.2009 12:03

Radek Panchartek

Re: Rád bych upozornil ...

No ono i přidání pancéřování na základě zjištění průbojnosti střeliva je úprava na základě poznatků zjištěných na ukořistěném letounu ne?

Nikdo netvrdil, že se snažili postavit Zero:-)  chtěli v každém ohledu lepší letadlo a když někde nebylo dost dobré tak  na základě testů "přidali"

0/0
11.2.2009 20:05

The_Real_Koudelka

Re: Rád bych upozornil ...

Ale samozřejmě, ovšem střelivo, co používalo Zero, používalo x dalších japonských letadel. Na tohle to Zero opravdu nepotřebovali.

0/0
11.2.2009 23:21

Shumway

Re: Rád bych upozornil ...

k tomu vybíjení japonských es Wildcaty si myslím, že hlavní podíl na japonských ztrátách má především obrovská klika Američanů u Midwaye

0/0
11.2.2009 22:16

MH

Nekoukatelné

Viděl jsem jen první díl tohoto seriálu a byl jsem hodně zklamán naprosto děsnou grafikou. I když chápu, že jsou lidé, kteří nemají s čím srovnávat a slintají nad tím. Technologie pokročily natolik, že pokud porovnáte např. grafiku dnešních PC her, tak se vážně divím, že televize sebrala odvahu ten seriál koupit. Úroveň grafiky je ještě horší než cca 8 let starý Sturmovik (pokud se dobře pamatuju)

0/0
10.2.2009 14:25

peet

Re: Nekoukatelné

no problém je ten že nečučíš na stupidní počítačovou hru ale na animovanej komentovanej dokument to za prvý , za druhý nemyslím si že by grafika simulovaných vzdušných soubojů byla tak špatná jak píšeš , spíš naopak ... také záleží taky na jakým " TV stroji" se na to díváš ;-) je pochopitelný , že na 50cm CRT není krom barevných fleků nic jiného vidět

0/0
10.2.2009 15:02

dr NO

Re: Nekoukatelné

grafika je velmi spatna, tvurci stupidnich pocitacovych her delali opravdu bezne lepsi rendery pred 8 lety, na televizi prilis nezalezi nebot program neni stejne vysilan v hd a i kdyby byl tak grafika je tak primitivni ze by to nijak nepomohlo, ostatne crt televize nema dnes o nic horsi obraz nez lcd, v mnoha parametrech je prekonava

0/0
10.2.2009 15:32

tlk

Re: Nekoukatelné

Plácáte tu nesmysly. Jedná se o simulaci a ne hru. Vyrenderování okolí a podobný blbosti si nechte do her, v simulaci je to rušivý. Důležitá je simulace pohybu letounů a ne jak budou hezký. Srovnejte si to v hlavě!

0/0
10.2.2009 15:40

dr NO

Re: Nekoukatelné

 podle me to v simulaci rusivy neni, nevim proc by simulace nemohla vypadat realne

0/0
10.2.2009 15:50

MH

Re: Nekoukatelné

Já jsem si to srovnal v hlavě po prvním dílu. Jsem příliš náročný, když se toto příčí mému smyslu pro krásno?

0/0
10.2.2009 17:24

Petr

Re: Nekoukatelné

Spíš jste vedle. Chcete-li estetično, nesledujte dokumenty o 2. světové válce.

0/0
10.2.2009 18:51

thx1137

Re: Nekoukatelné

Plácáte tu nesmysly. Jedná se o TV show a ne o simulaci. Srovnejte si to v hlavě!

0/0
11.2.2009 19:09

john

Re: Nekoukatelné

Kluci, ja chapu, ze jste uplne nad veci, nejchytrejsi, mate vetsiho ptaka, atd, ale zkuste nepouzivat terminy typu "stupidni pocitacova hra" - delat dobry hry je radove tezsi nez dratovat nejakej informacni system a odmeny za spickovou praci jsou taky vyssi nez jinde v IT.

Ta grafika z dokumentu je opravdu dost slaba a s nejakou simulaci to nema co docineni - proste byl na serial rozpocet takovy, jaky byl a vznikal v dobe, kdy vznikal. Maddox by to jiste vyprodukoval v lepsi vizualni i simulacni kvalite, ale toho se dockame mozna az nekdy priste...

0/0
10.2.2009 16:07

The_Real_Koudelka

Re: Nekoukatelné

..."proste byl na serial rozpocet takovy ..." ... ano, tak. Jenže pro mnoho lidí nemá práce programatora "stupidní počítačové hry" žádnou cenu. A protože jsem se na chvíli opět vrátil k hraní Šturmovika, neřekl bych, že v tom seriálu je grafika horší (rozhodně ne významně).

0/0
10.2.2009 16:25

peet

Re: Nekoukatelné

toto vlákno řeší dokument o letadlech a ne  programování PC hry . Když už jsme ale u těch her stejně musím trvat na termínu " stupidní počítačová hra" . Když už tolik všichni pláčete nad grafikou dokumentu ukažte mi alespoň jednu PC hru kdy se ta božská moderní grafika alespoň trochu blíží realitě a pak si můžeme fundovaně popovídat o dokumentu a jeho kvalitách .Naopak mám poslední dobou pocit že čím novější hra tím "ořezanější , vyblitější a dětinštější " provedení. Myslím si že ale tady vůbec nejde o detaily na letadlech, pozadí či do detailu vymazlené ovládání letadal v souladu se skutečností ale hlavně o jednoduchým způsobem vyjádřené o co v konkrétních soubojích šlo a jakým manévrem konkrétní letadlo reagovalo. A z tohoto důvodu mi opravdu grafika nevadí a naopak detailní provedení (viz ala Shrek nebo Madagaskar) by mi naopak vadilo ;-)

0/0
11.2.2009 10:03

John

Re: Nekoukatelné

No dobre, mate pravdu, jste chytrejsi a a vase stolice voni po fialkach. Ale ja budu porad radsi delat ty stupidni vyblitejsi orezanejsi a detinstejsi pocitacove hry, nez abych skoncil jako vy :-)

0/0
11.2.2009 14:12

CZL

Re: Nekoukatelné

udělej novýho šturma :-)

0/0
11.2.2009 14:13

MH

Re: Nekoukatelné

Ty jsi očividně ten typ víše zmíněného člověka, který nad tím bude žasnout stylem "héé týjóó co ty dnešní počétače umijó"...Hry už léta nehraju, ale pokud se chceš pokochat, kde je dnešní technika, vyhledej si něco na youtube.

0/0
10.2.2009 17:22

MH

Re: Nekoukatelné

Kdyby se tu vyskytl moula brázdící diskuzemi za účelem oprav gramatiky, tak se neobtěžuj, já o tom "I" vím

0/0
10.2.2009 17:26

Josef Housa

Re: Nekoukatelné

Koukatelné to je, ale jen pro ty z nás, kteří vědí o letadlech jen to, že létají...Skutečnost je taková, že grafika je ještě horší, než mizerná-letouny se ve vzduchu chovají velmi nepřirozeně, bojové obraty mrskají, aniž hnou klapkou!  Přitom na vložených dokumentárních záběrech je dobře patrné že letouny mají řídící plochy skutečně pohyblivé (co by asi říkali příznivci F1, kdy by při předjížděcím manévru přední kola stále mířila rovně...).Tvůrci také opomenuli, že se při střelbě sype z letounu proud nábojnic. Divím se také České televizi, že pustila do éteru dokument bez řádné odborné korektury, vždyť je uváděno mnoho bludů a nepřesností v popisu letounů (některé už jsou v diskuzi zmíněny, já přidím např. radar u MiGu 15 (neměly jej), neprůstřelná kabina Hellcatu (pouze čelní štítek kabiny a pancéřované přepážky trupu) a dalo by se pokračovat...Prostě letecké odborníky dokument nepotěší, neznalé uvede v omyl. Docela by mě zajímaly názory znalců historických dat, zde tak kovaný nejsem.

0/0
10.2.2009 23:34

CZL

Re: Nekoukatelné

mě by zajímal ten radar u MiG 15 ? že bych koukal na jiný pořad ? kde se tam o něm mluví ?

0/0
11.2.2009 7:15

jfb

Re: Nekoukatelné

přesně, naopak tam bylo zmíněno, že NAROZDÍL od MIgu-15 měli Sabre radarové zaměřovače (ne RADAR klasický!)

0/0
11.2.2009 17:12

CZL

Re: Nekoukatelné

takže něco jako radarový dálkoměr ?

0/0
11.2.2009 20:33







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.