Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První neviditelná loď na světě nastupuje do armády

Korveta třídy Visby vstoupí jako první neviditelná loď na světě do operační služby armády koncem roku 2009. Bude ji provozovat vojenské námořnictvo neutrálního státu - Švédska.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

StM

A jako ji vyfotili

když je podle článku NE¨VIDITELNÁ?

0/0
6.3.2009 12:51

Houn

technologie Filadelfského experimentu zapomenuta?

Tak nevím, proč to dělají tak složitě - ať mi nikdo nevykládá, že od r.1943 ve výzkumech Američani nepokročili! Tenkrát nechali zmizet loď, ale trochu se to nepovedlo.

http://odkazy.internetshopping.cz/lide/einstein/filadelf.htm

0/0
2.3.2009 13:11

mlha

základní technické údaje lodě - update:

posádka:42 mužů a 1 žena-dle fotografie z lodě:-)

0/0
27.2.2009 12:11

Host

Re: základní technické údaje lodě - update:

update update

posádka:42 mužů a 1 princezna-dle fotografie

0/0
14.6.2009 16:29

FotoGraf

Honeywell

Jak je tam neco od nasi firmy, nemuze to dopadnout spatne :-):-)

0/0
24.2.2009 19:40

l e o

koupit do vyzbroje ACR!

jednu na Lipno, jednu ke Karlovu mostu a k rakouskym hranicim na Moravu, pak Labe a Odru

pro sichr :-/

mohly by mit krici nazev Gryben

[>-]

0/0
23.2.2009 23:22

375pokemon

Utopia planetaria

Tamara pracuje na principe.V jednoduchosti je krasa a v skratke.Zachitava lietadlam a stihackam mini skraty.Ked pilot prepne alebo zatlaci gombik alebo packu alebo ked komunikuje cez vysielacku.Vsetko ma male vyboje elektricke skraty.A podla tych anomalii + vypocet zisti tamara kde sa ciel vo vzduchu nachadza.Su to skraty ktore neovplyvnia chod lietadla.Ale aj rakety a bezpilotne systemy.Ked to funguje vo vzduchu tak aj na vode.Obrana a tienidla nikomu nepomozu.V takejto situacii.Na tamaru doteraz nie je nic co by ju mohlo zastavit alebo aspon spomalit

0/0
23.2.2009 22:44

Tom

Re: Utopia planetaria

No tak Vy jste opravdu odbornik. Asi toho moc o elektrotechnice a take vojenske technice nevite, ze? Tamara, respektive Vera, protoze Tamara uz je zastarala, je pasivni system, ktery je schopen prijimat elektromagneticke zareni (pomerne sirokeho spektra) a na zaklade triangulace (tedy je potreba dvou a vice prijimacu) urcuje jejich polohu. Na zaklade porovnavani s databazi pak urcuje jejich druh a dalsi parametry. Obdobne systemy se vyuzivaji i v civilnim letectvi a vyrobce Very, firma Era, je take prodava. V soucasne dobe vyrabi a vlastni podobne systemy nekolik zemi vcetne treba Ciny. Vera je unikatni spise svou komplexnosti nez principem. Nejaky pasivni senzor ma dnes temer kazde bojove letadlo ci vrtulnik. No a uz z principu co nevysila, to Vera neachyti. Takze moderni letouny stealth, ale napriklad i F-117 maji obvykle rezim minimalniho vyzarovani. I z toho duvodu nema F-117 vlastni radar. Ucinnost Very ovlivnite snizenim intenzity vyzarovani atd.

0/0
24.2.2009 22:02

Irish Stout

Není to první neviditelná loď

... první byl křižník Eldridge z Philadelphia Experiment, Project Rainbow. Ale tehdy tam zakukala spousta lidí. To jen, aby bylo jasno.

0/0
22.2.2009 4:27

ale ale

Re: Není to první neviditelná loď

prej zakukalo spousta lidi ... a na ufony taky verite, ze jo? nekteri meli problemy, tak ... ovsem podrobnosti o spouste zakukanych jaksi nejsou ...

0/0
25.2.2009 13:36

turbosound@seznam.cz

Nechápu

Nic proti článku, ale popisky u fotek nechápu. Devět fotek z deseti má poutavý popisek "Stealth korveta třídy Visby", jen poslední pro změnu "Stealth loď třídy Visby". Proč si vůbec autoři dávají práci a ty popisky tam cpou??? To je snad u každého článku...(Y)

0/0
21.2.2009 11:04

Eurohostie

Re: Nechápu

zkuste si za domací úkol napsat 5 důvodů proč :-)

0/0
21.2.2009 22:19

Frank

Na takovou "neviditelnost" stačí

náš radiolokátor Tamara.

0/0
20.2.2009 16:10

pawouk

Re: Na takovou "neviditelnost" stačí

Tamara není radiolokátor...8-o

0/0
20.2.2009 16:52

notebook.r51

Re: Na takovou "neviditelnost" stačí

Tamara a její mladší sestra JSOU radiolokátory, jen pasivní (nevysílají, jen přijímají)

0/0
20.2.2009 20:07

x

Re: Na takovou "neviditelnost" stačí

Jenze pokud nevysila ani cil tak pasivni radiolokator si ani neskrtne - oni dobre vedi ze pokud cokoliv vysilaji tak jsou zachytitelni.

0/0
21.2.2009 16:08

notebook.r51

Re: Na takovou "neviditelnost" stačí

samozřejmě - proto vypnou elektriku a budou se pohybovat pomocí vesel na lidský pohon a střílet šípy s dřevěnými špičkami. Jo a ve dne zhasnou sluníčko nebo si nad sebou (nebo pro jistotu nad celým mořem, aby nebyli nápadní) udělají mlhu. Jo, Brno, poplácal nomád flintu, co sestřelila F117 ;-D

0/0
21.2.2009 21:26

x

Re: Na takovou "neviditelnost" stačí

Oni znaji ze neco takoveho existuje a existuje to i jinde - kazdy velitel vi, ze pokud pouzije vysilani tak je zachytitelny a zjistitelny odkud vysila a to jiz od velitelu Nemeckych vzducholodi za 1 svetove valky, kdyz utocili na Velkou Britanii.

A zbytek to co nema unikat ven se da velmi silne odstinit - zjisti si pojem "Faradyova klec" a uvidis ze pokud je neco dokonala uzavreno v objektu z materialu, ktery je dokonale vodivy tak ven neutika temer nic a jeste existuje prijimace, ktere toto "parazitni vyzarovani" monitoruji, takze velitel vi jak velke je riziko odhaleni.

Mimo chodem niz v diskuzi se o tom jiz diskutovalo - musi se jen cist cela.

0/0
21.2.2009 21:52

notebook.r51

Re: Na takovou "neviditelnost" stačí

Nemusíš tak dlouze. Stačí, když logicky bezesporně vysvětlíš, jak může neviditelný vidět. Pro zjednodušení můžeš použít Neviditelného od H.G.Wellse. Totéž, co platí pro viditelné, platí i pro běžné vf, radar i zvuk (kde je jen jiný ekvivalent faradayovy klece). Tak do toho!

0/0
22.2.2009 9:52

thr

Re: Na takovou "neviditelnost" stačí

Není tak docela pravda, že zapnutí po zapnutí radaru se neviditelnost ztrácí.

To platí jen pro klasický radar vysílající na jedné frekvenci (byť třeba měnitelné), ale dnes už se dostávají i do rutinního provozu radary vysílající rozprostřeným spektrem, které je zatraceně těžké rozlišit od přirozeného šumu pozadí.

Pravděpodobně jsou tím vybaveny třeba nejmodernější stíhací letouny F22, ale tady těžko říct jistě, je to velmi silně utajovaná technologie, kterou údajně američané neposkytli ani spojencům v NATO.

Takže těžko říct, jaké jsou přesné parametry, ale lze celkem s jistotou říci, že ty představy o "nepřekonatelné Tamaře, před kterou je každý stealth ztracen" patří spíš do říše pohádek, ve skutečnosti to není ani zdaleka tak jednoduché.

Navíc kdyby pasivní detektor radar zachytil spolehlivě, tak to přece nijak neznemožňuje využití stealth lodi či letadla - údaje o pozici cíle přece může dostávat z jiného místa (satelit, Awacs...) a jen je pasivně přijímat...

0/0
22.2.2009 18:13

notebook.r51

Re: Na takovou "neviditelnost" stačí

Nic z uvedeného nevysvětluje, jak může neviditelný vidět.

Neviditelný nesmí nic generovat, nic odrážet, ani nic zachycovat. Jinak je vidět on nebo jeho stín, přejsněji je patrná nelinearita prostředí.

Samozřejmě může být splněno, že dosah zbraní může být větší než vzdálenost, na kterou je střelec zjistitelný, ale k tomu jsem se nijak nevyjadřoval, to ví i každý myslivec na posedu.

0/0
22.2.2009 20:02

blekkal

Re: Na takovou "neviditelnost" stačí

Ale no tak. Stealth letouny jednak přijímají vysílání satelitů, kterými je jim dodáván "zrak" z AWACSů a J-Stars, jednak jsou schopny obousměrné komunikace s dalšími letouny laserem. Jistě. Ten příjem bude tvořit signaturu. Asi takovou, jako má objekt velikosti jablka a v brutálně zarušeném prostoru. Hodně štěstí s Tamarou :-)

0/0
23.2.2009 21:07

r51

Re: Na takovou "neviditelnost" stačí

mne je tamara ukradena, jen tak provokuju...

0/0
24.2.2009 22:53

Tom

Re: Na takovou "neviditelnost" stačí

Je asi rozdil filozoficka debata, kterou tu rozjizdite Vy a realita bojoveho nasazeni. Lod je neviditelna ci hure zjistitelna v oblasti relektromagnetickeho vyzarovani a  odrazu, magnetismu, infracerveneho vyzarovani a zvukovych vln. Hure je zachytitelna (diky barve a tvaru) v oblasti viditelneho spektra (jde hlavne o stizeni identifikace a zamereni). Sama pak muze pouzivat sve vlastni pasivni systemy (vyhodnocujici radarovy odraz z vysilace na letounech ci jinych lodich, dale pak senzory v oblasti IR a viditelneho spektra). Samotny radar je pak moderniho typu, kdy pomoci elektronickeho rizeni vyzarovani muze bud paprsek zamerit velmi uzce, tudiz kdo neni v jeho ceste ma stizenou moznost jej zachytit, nebo naopak siroce. Tak jako tak, modernim radarum staci zlomek vykonu pro spolehlivou detekci, oproti napriklad bezne stale nasazenym radarum na ruskych lodich. Nehlede na to, ze radary AESA lze pouzit i jako elektormagnetickou zbran. Souhrn  vseho znamena vyranzou prevahu nad nepritelem

0/0
24.2.2009 22:12

Hrosak

Re: Na takovou "neviditelnost" stačí

No jenže právě v tom je problém technologie stealth - zejména vytvořené z kompozitů. Pro nižší odrazovost materiálu pro radarové paprsky není plášťdokonale vodivý a proto princip Faradayovy klece nefunguje jako u konvenčních strojů. Ven tedy uniká i to, co by jinak zůstalo uvnitř pláště. i tyto mikrostopy jsou některé pasivní lokátory schopny zachytit a pomocí triangulace pak zjistit polohu plavidla či letounu.

0/0
25.2.2009 7:25

gen. Kritov

Podobné mají také USA

A DOKÁŽÍ SE DOKONCE POTOPIT AŽ DO

50 M HLOUBKY:-)V

0/0
20.2.2009 14:49

thr

Je prvni?

K tomu kdo to už má bych měl pár poznámek.

První steatth to není ani náhodou, zrovna Švédi sami měli jako jedni z prvních v provozu nějaké raketové čluny třídy Snogge, mimochodem mám pocit, že právě tato třída byla použita při natáčení bondovky "Zítřek nikdy neumírá" - ta "neviditelná loď hlavního padoucha" nebyla z hlediska vnějšího vzhledu žádné scifi. Podobně řešených torpédových, raketových či malých výsadkových člunů je už dnes podstatně více u různých zemí.

Z větších lodí jsou pak v provozu už dlouho US topédoborce Arleigh Burke a japonské třídy Kondó - tam je taky stealth prvků spousta. Takže pokud lze tuto švédskou novinku označit za první, tak jen s řadou doplňujících podmínek - větší loď s vyšším stupňem stealth, ale obecné tvrzení, že jde o první takto řešenou loď mi přijde nesmyslné.

0/0
20.2.2009 12:00

Dr.Onufrakova

Uhlíkové sloučeniny CFRP

Kompozity nie sú zlúčeniny. No neviem, ci sused nemá takéto auto. Ja mám lyže z GFRP (glass-fiber-reinforced plast). A ešte nedávno bolo pol sídliska obsadené autami z PRPL (paper-reinforced phenolic laminates). Volali sa Trabanty.

0/0
20.2.2009 6:58

gen. Kritov

Re: Uhlíkové sloučeniny CFRP

JE TO SKUTEČNĚ LAICKÉ POJMENOVÁNÍ

0/0
20.2.2009 14:51

SB

nic

To je divný... Proč na těch fotkách nic není? :-P

0/0
19.2.2009 16:02

CB:CTOKOKOTOB

A co je zač to monstrum na fotce?

To za tou neviditelnou lodí :-)

0/0
19.2.2009 14:54

,hhwjwrš+jatwhwrshnarěz++jkwztez

kszejšýeuzšžezč

0/0
18.2.2009 16:04

Monokulturalista

Nechápu

Nechápu, proč o ní zveřejňují tolik údajů? Už jen zbývá, aby o ní zveřejnili tajné kódy jejích radarů, satelitů a šifrovacím strojů! ?????

0/0
18.2.2009 13:26

bono

Re: Nechápu

Tak třeba je to taktika:-)

Raději vystrašit než použít.

0/0
18.2.2009 15:14

Anatoly

Re: Nechápu

Co ty víš, třeba nejsou pravdivý

0/0
18.2.2009 19:23

yyy

Re: Nechápu

Prečo si myslíš, že o tej lodi uviedli všetko? A aj keby, Rusi už určite majú kompletnú dokumentáciu.

0/0
20.2.2009 5:34

Rudla.

Re: Nechápu

A nejen rusové...

0/0
20.2.2009 15:27

Standa

Re: Nechápu

třeba takovej McLaren ;-D

0/0
21.2.2009 22:00

nokianew

:)

A kde to má varp pohon??? 8-o;-)

0/0
18.2.2009 12:26

Rudla.

Re: :)

A deflektory, fázory a fotonová torpéda?

0/0
20.2.2009 15:28

Bůh Nejvyšší (12)

Magnetohydrodynamický pohon je dnes stále utopií.

Zatím se pouze testoval, ale má malou účinnost a vysoké energetické nároky, problémem je rovněž hydrolýza mořské vody. Visby používá místo lodního šroubu otočné vodní trysky.

0/0
18.2.2009 10:56

Bůh Nejvyšší (12)

Elektrolýza, čo to táram...

:-P

0/0
18.2.2009 10:57

Bůh Nejvyšší (12)

Více o Visby najdete zde:

http://www.kockums.se/surfacevessels/visby.html

0/0
18.2.2009 10:58

jirka

nevite

Nevite prosim nekdo v jake lokalite lod plave, co je to za historicke mesto na fotce? Dika

0/0
17.2.2009 23:29

Glock

Re: nevite

La Valetta, Malta

0/0
18.2.2009 7:32

Ada

Ach ten češtin...

"své stealth plavidla" - plavidlo skloňujeme podle vzoru město, své podle vzoru mladé - čili mladé město - dvě mladá města => tedy "svá stealth plavidla"

děkuji za opravu a doučení pravidel českého pravopisu redaktorem

0/0
17.2.2009 12:00

Lada

Re: Ach ten češtin...

Zrovna jsem si tu chtěl zchladit žáhu, ale jiný milovník češtiny mě předběhl.. Díky za to, že v tom nejsem sám;-)

0/0
18.2.2009 5:19

Glock každopádně bez -e

Kdosi tady tvrdil, že je to sexy loď

Mně se stejně nejvíce líbí LCS 2 Independence - skvostný trimaran!!!

.

P.S. Visby class není určena pro déletrvající operace na volném moři, na to je moc malá. Taky 35 uzlů není moc, LCS 1 sviští přes 50 uzlů (90 km/h).

0/0
16.2.2009 14:47

Bůh Nejvyšší (12)

Visby je určená na ochranu

švédskýh teritoriálních vod.

0/0
18.2.2009 10:53

Englishman

Re: Visby je určená na ochranu

A pravděpodobně také na dopravu švédských námožníků na dovolenou na Maltu - alespoň dle fotografie bych tak soudil. ;-D

0/0
19.2.2009 14:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.