Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

První metro v tunelu pod Prahou táhl lokotraktor

Pod Prahou se vlaky metra nerozjely v často vzpomínaný den slavnostního zahájení 9. května 1974, ale už v předchozím roce při ověřovací jízdě. Zkušební trať fungovala dokonce už o dva roky dříve.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

leather-man

Tato věta je perla:

Faktem je, že následující den se uskutečnilo slavnostní zahájení provozu zkušební tratě s tehdejšími VIP, kterým se říkalo papaláši ;-D

0/0
20.5.2009 21:34

Brumla

Re: Tato věta je perla:

Souhlasím, taky jsem se zasmál. Tehdejšími VIP byli tak Gott, Urbánková, Vondráčková, Menšík, Neckář, Hanzlík ... neboť označení VIP se u nás používá pro hvězdy a hvězdičky ze světa showbyznysu a ti se nejspíš první jízdy metra neúčastnili.

0/0
28.5.2009 9:32

Madla

přeživší grafika orientačního systému

Líbí se mi fakt, že do dneška přežila grafika orientačního systému metra. Resp. je s podivem, že obnova grafiky z poslední doby ctí původní systém z hlediska grafické čistoty a funkčnosti - divím se, že orientační systém metra nepadl do spárů amatérů, kteří absolutně nectí jak gramatiku tak i typografii... Ale vzhledem i k současné vynikající grafice DP Prahy se nebojím, že by se k tomuto nějaký samozvaný grafik s Corelem vůbec někdy dostal... R^

0/0
18.5.2009 16:36

Pete

kdyby nebylo Hitlera a komunistů ...

Mohli jsme mít metro o 30 let dřív .. To, že se postavilo až v 70tých letech je vina komoušů a jejich politiky, ne jejich vítězství.

0/0
14.5.2009 21:14

f0rr35t

Re: kdyby nebylo Hitlera a komunistů ...

A co teprve dálnice, ty po*** už úplně. Za první republiky vznikl návrh mega dálnice někde od Plzně až po zakarpatskou rus, který se snad i začal realizovat a komunisti ho okamžitě smetli ze stolu a po dlouhých letech postavili ten panelový paskvil z Prahy do Brna ;-€  Ta prvorepubliková dálnice měla přinést průmysl do spousty dnes téměř zapomenutých městeček (která jsou zapomenutá právě kvůli katastrofální dopravní dostupnosti ;-O). Koukal jsem na plánovaný průběh té dálnice mou rodnou Vysočinou a přesně o takový projekt si tato krajina říká. Ale v rámci podpory vesnice byly postaveny šílené klikatiny přes ty nejhorší kopce. 

0/0
14.5.2009 21:33

Karel Sýkora

Modrá propaganda

Už jenom čekám kdy nám budou tvrdit že to metro vybudovali američani - určitě to budou ti stejní američani kteří osvobodily v roce 1945 celou republiku včetně Plzně [>-](Y)

0/0
14.5.2009 17:51

x

Re: Modrá propaganda

S metrem by mam pomohli i jine staty - SSSR nebylo jedine, kde bylo metro k dispozci a navic bylo treba budovat kryty v ramci priprav na 3. svetovou valku.

0/0
14.5.2009 18:43

x

Re: Modrá propaganda

Jinak  Americane klidne mohli osvobodit Prahu mnohem driv - jenze na politicky pokyn (prani Moskvy - v te obe spojeneci) museli priject do Prahy prvni az SSSR tanky a to stejne az v dobe, kdy tam jiz Nemci pomalu jiz ani nebyli .. 

0/0
14.5.2009 18:46

Soulburner against communism

Re: Modrá propaganda

jsi debilRv

0/0
14.5.2009 19:30

SirC

Re: Modrá propaganda

Že ty uléháš s obrázkem V.I.Lenina pod polštářem? :)

0/0
14.5.2009 19:32

Tondach

Re: Modrá propaganda

a co takhle čeština, to ne ? ....kteří osvobodily ? Tak pátá obecná !

0/0
15.5.2009 9:47

Martin

Re: Modrá propaganda

a ted se zasmejes a puknes zavisti....predstav si ze amici pomahali sovetum proti nemcum ;-D

0/0
17.5.2009 22:12

Ruda

Zlatí komunisti

Je hezké sledovat jak modráci zase kvičí.

Až někdy vypukne válka nebo se stane jaderná havárie tak se prosím běžte schovat do brdských lesů k americkému radaru - "zrůdný" komunistický režim totiž stavěl pro obyvatelstvo kryty a objekty civilní ochrany které "demokratický" modrý režim zrušil :-©

0/0
14.5.2009 17:47

x

Re: Zlatí komunisti

Pri bezne civilni jaderne havarii byste se tam ukryt nesli - cely system krytu byl budeovan v rezimu utajeni a dozvedeli byste se o nem jedine tesne pred jadernycm vybuchem - byl to relikt studene valky - aby co nejvic delniku prezilo a mohlo pokracovat ve zbrojni vyrobe a taky pro funkcionare - A bylo staveno v centru, kde byly urady.

0/0
14.5.2009 18:37

x

Re: Zlatí komunisti

A maximalni dobehova vzadelnost  byla do 800 metru a to maximalni a pri trvalem behu - zdravotne postizeni by meli smulu - takze ono by se tam zase tolik lidi nestacilo ukryt. 

0/0
14.5.2009 18:39

SirC

Re: Zlatí komunisti

Probuď se, jaderný konflikt (na který to bylo projektováno) NIKDY nebude. Kdyby se neutrácely prachy za nesmyslná stavební zadání, bylo by dnes pokrytí Prahy metrem, daleko, daleko lepší. Minimálně o dvacet stanic a jednu celou linku.

0/0
14.5.2009 19:28

Soulburner against communism

Re: Zlatí komunisti

uklidni se rudej blbe(Y)

0/0
14.5.2009 19:29

Pete

Re: Zlatí komunisti připravovali totiž 3.světovou

No oni připravovali III.světovou, proto ty armády u nás a v ostatních státech RVHP, nejdřív si mysleli, že tam pošlou atomovku, ale když zjistili, co to je zač (na vlastních vojácích) a že USA jsou v převaze, začali plánovat tankovej úder na západ. Proto taky režim stavěl ty kryty a tolik připravoval lidi na válku.

Naštěstí měli v USA tolik rozumu, že Rusáky uzbroili. Výkonost socíku byla totiž proti zlému kapitalistickému světu směšná, takže se domeček zhroutil.  

0/0
14.5.2009 21:19

d

co je s tim metrem?

Od jisté doby je tu přemnoženo článků o metru. Asi některý nový redaktor je fanda. Je jasné, že milovníky vláčků to nadchne, ale ostatní to možná ani nezajímá ...

0/0
14.5.2009 17:47

Datel

Re: co je s tim metrem?

35let provozu.

0/0
14.5.2009 18:29

x

Re: co je s tim metrem?

HURÁ?

0/0
15.5.2009 21:24

medick

ten cas mne zarazi...

prosim vas, vyjelo to metro ve 22:00 nebo ve 22:30? to je myslim pro cely clanek klicove!!!

0/0
14.5.2009 13:25

Chytracisko

Re: ten cas mne zarazi...

Vyjelo až ve 22:30.

0/0
14.5.2009 13:39

Marek

Podekovani

Diky za vytecny clanek plny faktu - pokud by bylo vic takovych (treba o zahajeni na jinych trasach a podobne nebo o technickych obtizich ktere bylo treba prekonat) tak sem s nimi !

0/0
14.5.2009 12:01

roxxor

Ještě k R1

O R1 je celý díl dokumentárního seriálu "Zašlapané projekty" z produkce ČT. Je to na jejich webovem vysílání. Zajímavý, ale moc smutný seriál.

0/0
14.5.2009 11:28

ota

já jsem se kdysi doslechl že havárie R1 byla narafičená

aby se sovětské Éčeska zbavily konkurence protože R1 se prý měly exportovat ....

Ečeska konstrukčně vycházely z německých předválečných vozů metra( původně dokonce americká licence metro souprav pro NYC z 30 tých let), které prostě sověti odvezli do SSSR v rámci kořisti.

( kdo si např pamatuje, že na bloku motoru Moskvič byl krásně vidět odlitek původní formy s nápisem Porsche :-P, nebo kdo měl sovětský zenit ten měl vlastně optiku Zeiss - taktéž kořistní)

0/0
14.5.2009 10:53

TopGum

Re: já jsem se kdysi doslechl že havárie R1 byla narafičená

Zenit ten Zeiss ani moc nezkryval (bylo to normalne napsano na objektivu, stejne jako dnes) -  tusim ze Jena se vyskytuje na uzemi tehdejsiho NDR

0/0
14.5.2009 12:32

ota

Re: já jsem se kdysi doslechl že havárie R1 byla narafičená

základní objektiv byl původně typ Biotar2/58 a pocházel skutečně jako celá sovětská výrobní linka Zeissů i s německými odborníky z Jeny ... byli prostě roku 1945 převezeni do SSSR ... tehdá o NDR nebylo ani tuchy :-)

Stejně odvezli komplet BMW linku z Eisenachu , Opel z Branderburgu a první moskvič 400/420 byl vlastně Opek Kadet vz 38:-).

Nedělali to jen na okupovaných ale i na osvobozených územích.

Z Vrchlabí rusové roku 1945 odvezli linku na výrobu elektronek firmy Lorenz8-o

0/0
14.5.2009 12:58

Stalin KING

Re: já jsem se kdysi doslechl že havárie R1 byla narafičená

Ale za tvé nízké IQ a paranoidní chování komunisti opravdu nemůžou (Y)

0/0
14.5.2009 17:32

Clarke

pekne

pekny clanek :-) R^

0/0
14.5.2009 10:03

visnery

Prazske metro

Tady je odkaz na spoustu informaci a hlavne fotek nejen prazskeho metra, ale i z ruznych mest. Dali jsme si s tim docela práci :)

http://metro.zarohem.cz/

0/0
14.5.2009 8:52

kunta_kinte - obet rude cenzury

Re: Prazske metro

bohuzel trochu neaktualizovane :-(

0/0
14.5.2009 10:16

ober

kritika

bezte uz do (_._) s temi clanky o metru, vzdyt uz to nezajima ani prazaky a natoz zbytrek naroda

0/0
14.5.2009 7:51

Chytracisko

Re: kritika

blbe zalez

0/0
14.5.2009 7:55

PtaaakOhniiivak

Re: kritika

Ale zajima .. pokud to nezajima tebe tak sup na ona.idnes.cz a mas klid ..

0/0
14.5.2009 8:10

Mike

Re: kritika

troubo.. treba me se to libi a myslim ze zdaleka nejsem sam

0/0
14.5.2009 8:52

jakub7

Re: kritika

Me to prijde velmi zajimave..

0/0
14.5.2009 9:39

mokikin

Re: kritika

Mne to zajímá :)

0/0
14.5.2009 10:59

tnx

Re: kritika

Vsetin zdravi vesnickeho burana. Tak si vytvor kroniku vaseho kravina a nabidni to iDnes, kdyz te technika a historie nebavi. A nikdo te navic nenuti to cist.

0/0
14.5.2009 11:46

Thaken

Re: kritika

Her OBER, ty si vůl.

0/0
14.5.2009 12:03

Ctenar_Mira

Re: kritika

Tak proč to čteš, kyž Tě takové věci nezajímají? Mně to zajímá, tak jsem si článek přečetl. Články, které mě nezajímají nečtu. Jak prosté.

0/0
14.5.2009 15:12

Soulburner against communism

Re: kritika

tak si běž prohlížet gay pornostránky a neotravuj

0/0
14.5.2009 19:32

Spit_MkI

Pekne

Opet kvalitni a obsahle. Jen mne zarazi problem R1 se sirkou, vzdyt to byly vlaky delane na miru prazskemu metru, tak jak se mohly nevejit do tunelu?

BTW: na jedne fotce je videt, jake melo Muzeum nadherne vysoky strop. Tu "inovaci" s plechovym podhledem jsem nidky nepochopil.

0/0
14.5.2009 2:32

Prox

Re: Pekne

U te R1 mi to prijde taky divne. Nedavno byl v TV dokument kde se naopak mluvilo o tom ze R1 byla po vsech strankach lepsi nez ruske vozy ale rozhodnutim shora byla smetena ze stolu..

0/0
14.5.2009 8:54

MArtin

Re: Pekne

- zřejmě se z SSSR brala i razicí technologie, která dělala tunely na míru jejich vlakům

- tuším, že podhledy jsou z důvody úspor při svícení a kvůli lepší přístupnosti pro údržbu

0/0
14.5.2009 9:12

snickim

Re: Pekne

Hmm, a mně to taky přijde divné, protože se pamatuji, že Nuselský most byl stavěn pro vozy R1 a kvůli nesrovnatelně vyšší váze ruských vozů pak zakázali provoz nákladních aut, protože by to ten most všechno dohromady neunesl.

Z článku to tak nějak vypadá, jako by bylo všechno od začátku děláno pro ruské vozy, což podle mne očividně nebylo.

 

0/0
14.5.2009 9:21

Jarda

Re: Pekne

to se nevylycuje - mosty se obvykle razit nemusi ;-)

0/0
14.5.2009 12:34

sirc

Re: Pekne

Snížení podhledů je z ryze praktických důvodů a to jak ekonomických tak technických.

Metro se stavělo za výrazné pomoc sovětských inženýrů a tak je dost možné, že projeky a normy byly předělány na rozměry ESČ. R1 byl pouze prototyp a do výroby by šla stejně musela jít s úpravama, takže finální verze by se do tunelů vešla.

Výhodou ESČ, krom politické objednávky, byl i fakt, že ta technika už je vyzkoušená (hlavně předválečnýcm provozem v NY :) ) a funguje.

0/0
14.5.2009 11:04

roxxor

Re: Pekne

Ja myslím, že ta šířka byla jen záminka. R1 byla vyvinutá na míru a takovou šílenou chybu by nikdo neudělal. Hlavně nemá kolmé stěny, takže klidně širší být mohla.

0/0
14.5.2009 11:25

volic_plukovnik

Re: Pekne

Pak by se ale nevlezla na nástupiště.

0/0
14.5.2009 12:48







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.