Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Podívejte se, jak se stavělo metro v Praze. Unikátní fotografie staré 40 let

V podzemí Prahy začalo jezdit metro před 35 lety. Praha byla kvůli němu totálně rozkopaná a Most Klementa Gottwalda musely testovat tanky. Unikátní fotografie pocházejí z rozsáhlého archivu Dopravního podniku Praha.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Jana

Afruska

Starý fotky jsou úžasný, děkuju za zveřejnění.

0/0
7.4.2009 6:47

cx7

.

V te době bych tedy nerád žil v Praze, rozkopané ulice,hluk,špina. Jinak dobrý članek.

0/0
3.4.2009 11:13

Hans

Re: .

Jen jestli ten hluk a špína tenkrát nebyly méně obtěžující, než ten současný "standardní" hluk a špína z motorismu. Minimálně v oblasti magistrály bych si tipnul, že jo. :-P

0/0
3.4.2009 11:49

Dusan321

Problem prazskeho metra

Problemem prazskeho metra je, ze nikdy nebylo kapacitne staveno na dnesni provoz, protoze nikdo nemohl prepokladat z osmdesatych letech, ze se Praha behem dvaceti let zdvojnasobi. Navic zoufala ekonomicka situace na konci sedmdesatych a v osmdesatych letech zpusobovala nutnost velmi drasticky orezavat naklady. Typickym prikladem je zoufale poddimenzovana stanice I.P. Pavlova, ktera krome toho, ze je velmi uzka, pocitala puvodne s dalsim vylezem na spodni konec namesti. Tento ovsem nebyl realizovan z duvodu nedostatku penez a vysledkem je, ze se tam dneska jdou lidi ve spicce zabit.

Komicka v tomto ohledu je dnesni vize vybaveni metra turnikety, ktere jeste vice snizi uz tak nedostatecnou propustnost.

0/0
3.4.2009 11:04

Hans

Re: Problem prazskeho metra

A ten výlez na spodní části náměstí by byl k čemu? Spodní výlez před bývalým Kriváněm už teď použvá jen pár pěších, jdoucích do blízkého okolí pod Legerovou. Navíc tento výlez by problém stanice nevyřešil, byl by to vlastně jen podchod, navazující na současný vestibul. Pomohl by skutečný druhý výlez na opačnou stranu nástupiště - ten ale nemá kam rozumně vést. A pak by samozřejmě taky pomohlo vypráskání stánkařů, kteří zahlcují už tak úzký vestibul. S turnikety problém nevidím, přeci jen technik apokročila, a jako platící zákazník je jen vítám.

0/0
3.4.2009 11:48

kocicka kote

Re: Problem prazskeho metra

treba k tomu, aby se clovek nemusel dusit cekanim u magistraly ....

0/0
3.4.2009 18:08

Metrotram Stalingrad

Zrovna vcera jsem cetl o ''metru'' ve Volgograde a tam si nemuzou vynachvalit ceske soupravy. Plynuly rozjezd, brzdeni, komfort, atd.:-)

http://www.volgograd.ru/metrotram/vehicles.pub

0/0
2.4.2009 23:29

noname

krása, ale ...

je to krása, ale bohužel je hodně blbě navrženo, když se kouknete na všechna jiná metra v jiných metropolích, tak zjistíte, že žádné z nich nemá přísně hvězdicovitou strukturu jako my. Jiná města místo toho staví okruhy s hodně propoji.

Ta způsobila jedno velké přetížené centrum a zcela neobsloužené mnohé periferie, kde obyvatelstvo bydlí.

A nově budované déčko vůbec nic neřeší, do značné míry kopíruje céčko. Naprosto nechápu, proč neudělají třeba propoj mezi smíchovským nádražím a pražského povstání (stačí dva krátké úseky s jednou mezizastávkou) - ušetřilo by se 11 zastávek s jedním přestupem, tj. asi 25 minut pro ty, co jezdí z jihovýchodu na jihozápad.

To samé proč nepropojí vysočanskou a prosek - krátký úsek bez mezizastávky a ušetříte tuny přestupů a zbytečného využívání nadpovrchové dopravy. ...

0/0
2.4.2009 17:40

x

Re: krása, ale ...

"nádražím a pražského povstání "

Nebyl by zrejme priis vyuzivan - v centru a jeho okloli proste plno lidi pracuje a  na okraji bydli.

" vysočanskou a prosek "

Proste neodpovidajici poptavka - ten kdo potrebuje z vysocan na Letnany a napaka jede autobusem jiz z Vysocanske a naopak !!! 

0/0
2.4.2009 17:45

noname

Re: krása, ale ...

to je právě blbost. Hlavně zapomínáš na příčinu a důsledek - lidé u nás pracují v tom centru, protože centrum bylo takto uměle vytvořeno, v jiných hlavních městech se výrazně více pracuje v širším centru. Když lidé vybírají práci, doprava je klíčová. Když budou mít lidi na výběr dvě práce, tak sáhnou po té, kde nebudou jezdit 45 ale 30 minut. A tyhle změny by to pro velkou spoustu lidí umožnili.

Nejde o to, že by jezdili lidé co pracují na pankráci ze smíchova, jde o to, že lidé, kteří bydlí od zličína po anděla a pracují od ípáku po chodov (tj. zhruba polovina prahy) by jezdili jinudy než přes florenc a ušetřili by 10 zastávek!!!

A u vysočanské a proseka je to obdobné, tam je to sice výrazně méně lidí, ale opět by si ovlivnit cestu všech těch co bydlí mezi invalidovnou a černým mostem a potřebují se dostat mezi nádraží holešovice až letňany a naopak a opět by jsi uvolnil přecpaný florenc. A to pouhým jedním několikasetmetrovým úsekem!

0/0
2.4.2009 18:00

x

Re: krása, ale ...

"A to pouhým jedním několikasetmetrovým úsekem!"

Musim vas varovat - tedy zcela samostatna linka  A TUDIZ JEDEN PRESTUP NAVIC !!!

tudiz Nadrazi Holesovice rovnou vypustete jako moznost - prestupy lidem vadi  a zdrzuji + cekani na spoj malo vytizene linky !!!.

Prosek by byl velmi hluboko a tudiz dlouho na prestup z duvodu velekeho vyskoveho rozdilu a malemu povolenemu stoupani metra - viz hloubka Kobylis !!! 

A na Kobylisy,Ladvi,Prosek a Letnany neni probelm doject z Vysocanske pomerne rychle busem a to zvlaste, ze vetsina lidi pak stejne musi pouzit bus jako naslednou dopravu od metra.

0/0
2.4.2009 18:09

kocicka kote

Re: krása, ale ...

to nic nemění na věci, že spojení P4-P5 je naprosto katastrofální, a to je na P4 suverénně nejvíc pracovních příležitostí!

ale ne, my budeme budovat CHALUPOIDU, a vozit lidi z dlouhé míle přes bílou horu, motol a petřiny

co na tom, že v praze jsou desetitisícová sídliště odkázaná prakticky jen na autobusouvou dopravu ... bém řekl metro bude ...

0/0
2.4.2009 22:25

x

Re: krása, ale ...

" CHALUPOIDU"

Doporucuji si zjistit jak jsou lide z Bohnic nastvani ze metro nejezdi oblokem pres ne.

Toto je podobny pripad - proste obsluha rozsahlych sidlistnich celku na Praze 6.

0/0
3.4.2009 16:18

kocicka kote

Re: krása, ale ...

byl jste vubec nekdy v praze ?!

jedine vetsi sidliste na P6 jsou repy a petriny!!!  do rep metro po prosazeni CHALUPOIDY nepovede, a na petriny davno jezdi aspon tramvaj. A stanice jako bila hora jsou vysmechem desetitisicum lidi treba z tech Rep a Bohnic, ale i ze Zahradniho mesta, Petrovic, Mecholup, Modran, Komoran, Kamyku, Libuse, Lhotky ...

... Praha 6 ma nekolik tras tramvaji, a z Ruzyne do Dejvic by byl rychlejsi i autobus, nez silene draha a zbytecna :-© CHALUPOIDA ;-€

0/0
3.4.2009 18:07

x

Re: krása, ale ...

Metro skonci u MOTOLSKE NEMOCNICE - PROZATIM (ci Petriny)- vyhled smerem k Ruziny neni jisty.

Repy jsou stale ve hre alternativou je vest trasu na Zlicin a prestup s B tam. 

Predtim prece Repy nebyli primo rovnez ve HRE !!!.

0/0
3.4.2009 18:31

kocicka kote

Re: krása, ale ...

nebyly, ale ted jsou jeste dal!

navic zdaleka nejdulezitejsi je ta praha 12, a pak sidliste na jv konci acka

Praha 6 je pri vsi ucte z hlediska poctu obyvatel naprosto nepodstatna, a je VHD luxusne obslouzena -

kdyby majitele vilek na Orechovce a sprizneni politici nesabotovali rekonstrukci bustehradske drahy, tak by byla dopravni situace take lepsi -

Petriny budou hluboko zalozena, razena a pekelne draha stanice, pricemz obyvatele sidliste kteri od ni bydli daleko na cele metro jen doplati, protoze jim zkrouhnou tramvaj - proto je skutecny prinost CHALUPOIDY temer nulovy, hlavne ze si chalupa s boehmem prosadili pro svou mestskou cast Acko na ukor Decka, ktere bylo do nastupu Boehma dlouha leta jednoznacne prioritou- suverenne nejvytizenejsi autobusova trasa je spadnice z modran pres krc na kacerov - to ale nikdo neresi, protoze pan starosta je z Prahy 6 :((

0/0
4.4.2009 22:09

noname

Re: krása, ale ...

A hlavně bych propojil háje, skalku a černý most - 4 mezizastávky v oblasti kde bydlí v blízkém okolí tuna lidí a přitom by to do značné míry otočilo tok dopravy a tedy zvýšilo výrazně kapacitu - teď dopoledne je metro plné směrem do centra a směrem ven prázdné, odpoledne přesně naopak, právě kvůli té hvězdě. Tímhle propojem by velká část lidí, která dnes cestuje z jihovýchodu (kde bydlí čtvrtina obyvatel prahy) a pracují někde na východní části áčka či béčka by prostě cestovali opačným směrem.

Místo toho se dělá relativně zbytečné bří synků, druhé hlavní nádraží, prokopovo a bazilejské, přitom každá z těchto zastávek má do 1.5 km od nich 3 až 5 (ano čtete dobře tři až pět) jiných zastávek metra!

0/0
2.4.2009 17:47

x

Re: krása, ale ...

D - je stale ve hre varianta konec zatim na Pankraci - kde se bude prestupovat na C a zaroven konecna stanice - je otazkou studii jestli se ti lide z Jihovychodu do C narvou - interval je jiz ted ve spicce v podstate na minimu - proto do urcite miry kopirovani C - zajisteni jine trasy metra mimo Nuselsky most a zajisteni prestupu na A !!!

Lidi pracuji a bavi se  predevsim v okoli sirsiho centra !!! Okraje byli drive navrzeny a postaveny je jako nocleharna.

A zbytek se da zjistit levnejc busy a tramvajemi.

0/0
2.4.2009 17:56

noname

Re: krása, ale ...

opět viz reakce na předchozí - nejde o to, že by lidé jezdili z hájů na černý most. Ale že když chtějí teď jet z kterékoliv východní zastávky áčka, béčka či céčka ne kteroukoliv jinou východní zastávku jiné trasy áčka, béčka, či céčka, tak musí jet přes přecpané centrum. A to je polovina prahy.

srovnejte prahu s

http://www.antipope.org/feorag/blogpix/tube-21-07-05.jpg Londýn

http://www.nox.cz/travel/mapy/rusko-moskva-metro1.gif zakruhovaná Moskva

http://www.paris-photos.org/pict/metro-map.gif Paříž

0/0
2.4.2009 18:06

x

Re: krása, ale ...

Na okruzni linku E mozna dojde - ale dokud jsou nalehavjesi problemy - predevsim Jihovych a castecne i Praha 6 tak proste na ni zapomente !!

0/0
2.4.2009 18:13

VB

Re: krása, ale ...

Troufám si tvrdit, že na okružní linku nedojde nikdy - stále není ujasněno, kdo a v jaké míře má stavbu metra financovat (stát vs. magistrát), peněz na to bude čím dál míň. Řešením pro Prahu je větší provázanost metra a železnice.

0/0
2.4.2009 18:23

x

Re: krása, ale ...

Politici to vedi - problem je jak o tom presvedcit jejich volice - kteri ve vetsine pripadu pouzivat po meste zeleznici odmitaji !!!

0/0
2.4.2009 19:40

kocicka kote

Re: krása, ale ...

ale houbeles odmítají, nejdřív musíte tu železnici učinit rozumně použitelnou

tedy ne že se do největšího města, 80tis noclehárny prahy budete hodinu hrkat motoráčkem, a pořádné přestupy ne a ne vybudovat

a místo toho letí z okna prachy na A, které vůbec nebylo v plánu ... resp. bylo, ale nejdřív směr zahraďák

nemluvím o nepřestupech jako neexistence zastávky Kačerov, nesmyslná neexistence výstupu z n. vršovice do nuslí, a mnoha a mnoha dalších

0/0
2.4.2009 22:30

x

Re: krása, ale ...

"ale houbeles odmítají"

Me se to nepodarilo ani tam kde to vychazi podstatne casove lepe - staci se jen zminit o intervalu 30min oproti 10 minutovemu intervalu autobusu a hned jste pomalu za blazna... 

0/0
3.4.2009 18:45

Jarda

Re: krása, ale ...

A nejaka mesta/metra velikosti srovnatelna s Prahou by nebyla? Argumentace Londynem a Moskvou je dost mimo...

0/0
2.4.2009 18:56

ProtektoRath Mittel Bohmen

Re: krása, ale ...

Brusel R^

0/0
2.4.2009 21:23

ble

Re: krása, ale ...

Vídeň, Mnichov... s těma bych to srovnával

0/0
5.4.2009 19:42

x

Re: krása, ale ...

Jenze oni to nijak casto nepotrebuji !!!! a moznosti jsou nove i expresni BUSY po mestekem vnitrnim i vnejsim okruhu.

0/0
2.4.2009 18:11

x

Re: krása, ale ...

Po jeho dostaveni je to i jedna z navrhovanych moznosti .

0/0
2.4.2009 18:14

kocicka kote

Re: krása, ale ...

busy ... zlatý voči ... minimálně radiály budou ucpaný vždycky, po okruhu to deset min rychle pojede, a pak půlhodina v zácpě

0/0
2.4.2009 22:31

x

Re: krása, ale ...

K tomu staci vyznacene pruhy - a lidi v busech maj radi pohled jak autobus rychle predjizdi kolonu aut...

0/0
3.4.2009 16:22

VB

Re: krása, ale ...

Hlavně myslím, že v Praze je stále nevyužitá kapacita železnic. Např. těsně vedle metra Kačerov vede železnice. Stačilo by tam udělat zastávku a vzniklo by spojení Hlavní nádraží-Vršovice-Kačerov-Krč (a dále Braník-Modřany), tím pádem plnohodnotná náhrada trasy D.

Budování metra je především velmi drahé, hlavně v současné situaci to bude čím dál větší problém.

0/0
2.4.2009 18:18

x

Re: krása, ale ...

A jakej interval si na zastarale jednokolejne trati predstavujete !!!

15 minut by bylo minimum !!!

0/0
2.4.2009 19:38

VB

Re: krása, ale ...

Pardon, tím jsem předpokládal, že trať už tam vede a zdvojkolejnění by mělo být pořád levnější než hloubení metra.

0/0
2.4.2009 19:54

jakudo

Re: krása, ale ...

souhlasím. To využívání železnice může pomoci víc než hodně. Měl jsem možnost pobývat v rok v Seoulu. Tam využívají normální železniční linky víc než hodně. Občas se stane, že metro zastákou (jen tou nad zemí) projel normální nákladní vlak a hned za ním metro. železnice by se měla propojit do pražské městské dopravy...

0/0
2.4.2009 20:12

x

Re: krása, ale ...

ZELEZNICE patri statu a ne PRAZE !!!

Jakakoliv investice je tudiz na STATU (a zde obvykla argumentace o pragocentrivismu) a hned je to do nemozne !!!

0/0
3.4.2009 16:24

x

Re: krása, ale ...

Krome toho, ze patri STATU je vhodne si uvedomit - ze povrchova trasa dela vzdy velkej hluk - a proto vzdy samozrejme a opravnen proteste bydlich blizko !!!

A pokud vede stranou - lide vam nebudou chodit na nadrazi dlouho !!! 

0/0
3.4.2009 16:28

x

Re: krása, ale ...

"Krč (a dále Braník-Modřany"

A dokazete si predstavit jak daleko je zde na zastavku - hlavne ze sidliste Modrany a jak se obslouzi dalsi casti - kde bude D stavet !!

To budou radsi jezdit nadale busy !!!

0/0
3.4.2009 16:34

kocicka kote

Re: krása, ale ...

především na proseku nemusely být hned dvě zastávky

a vůbec ... mohla to být větev B

0/0
2.4.2009 22:27

x

Re: krása, ale ...

"především na proseku nemusely být hned dvě zastávky"

Takto se da hovorit i o spouste jinych !!!!

0/0
3.4.2009 16:30

Autobus s tykadlama

Re: krása, ale ...

Pokud vím, je to záměrem, že nové D kopíruje z větší části C.

Důvodem je snaha vytvořit alternativní trasu na jedno z největších sídlišť v republice Jižní město.Nuselský most potřebuje do několika let generální rekonstrukci s vyloučením veškerého provozu a kapacitu metra povrchovou dopravou nenahradíte. (jak jsme si ověřily po povodních). V současné době je Nuselák naprosto nenehraditelný a je to JEDINÁ dopravní tepna na JV města. povrchová doprava se snad dá řešit objížkou přes část městského obchvatu, ale MHD na JV jinak nedostanete. Proto nová trasa D. V budoucnu má Dčko pokračovat do Severního města a do oblasti Modřan.

S přestupem na Pankráci tak propojí dvě ohromné obzzné aglomerace Severní a Jižní město...

0/0
3.4.2009 9:57

watchdog

Prazske metro

Praha ma jedno z nejlepe navrzenych systemu MHD v Evrope a Metro neni vyjimkou... Jestli se za socialismu neco povedlo, pak to byla dopravni sit.

0/0
2.4.2009 17:35

x

Re: Prazske metro

Prvni navrhy trasovani metra se objevili jiz ve 30.letech a nebyli nijak zasadne odlisne od tech dnesnich. Realizaci zabranila jen 2.svetova valka.

0/0
2.4.2009 17:47

noname

Re: Prazske metro

přesně naopak, současný návrh ve formátu hvězdy je zcela špatný a vede k přetěžování, havárie jednoho centra způsobí kolaps.

Nejlepší způsob je mesh (paříž), nebo alespoň zakruhovaná hvězda (moskva)

http://www.ivasp.info/img_pages/technicke-vybaveni-3/img173.gif

0/0
2.4.2009 18:10

Peggy

Re: Prazske metro

Jenže to jsou poněkud větší města.

0/0
2.4.2009 18:28

Pavel

Re: Prazske metro

to jednou Praha taky může být a co se bude dělat potom? to je typická vlastnost čechů, neplánovat dopředu

0/0
3.4.2009 9:21

lukas

Re: Prazske metro

Souhlasím, taky v Paříži člověk vleze v centru do podzemky a vyklopí ho to třeba 30 km za městem. Podzemní síť je propojena s železniční, v každé stanici se střídají vlaky do různých směrů, směrem z centra se to rozvětvuje. U nás máme sice PID, ale je to samý přestup, zdržování.

0/0
3.4.2009 20:30

jmeno

Nekonzistence popisků

Proč máte u popisků stanic někdy nové názvy (Florenc) a někdy "Mládežnická, dnes Pankrác"? Měli byste to sjednotit a dát "Sokolovská, dnes Florenc". Každopádně díky za zajímavé fotky.

0/0
2.4.2009 15:31

moopy2

metro

Nejsem pražák,ale pražské metro mě dycky, nevím proč fascinovalo a dycky se těším až jím zase svezu.

Jel sem metrem už v několika světových metropolích, ale to pražské má takovou zvláštní atmosféru.

0/0
2.4.2009 14:01

Dr. Fee

Pěkný fotky, díky za ně

Méně úchyla Čermáka Rv a více takovýchto článků R^

0/0
2.4.2009 13:16







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.