Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Čeští vědci vynalezli způsob, jak pomocí plazmatu likvidovat odpady

Vědci tvrdí, že pomocí plazmatu lze bezpečně a ekologicky likvidovat obtížně rozložitelné látky. Mohou zplynovat biomasu, sterilizovat vodu či připravovat objemové nanomateriály.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

trititax

Nebezpeci plazmy

Nekteri nezodpovedni vedci si neuvedomuji, ze na vyrobu plazmy je treba mit povoleni a atestaci podobne jako pro manipulaci s krevni plazmou. Nekteri lide se dokonce domnivaji, ze neni treba povoleni ani pro zaskleni lodzie. To se ale krute myli. Podobne je tomu s plazmou. Vse je pokryto radou atestaci podobne jako v jakemkoliv narocnem oboru. Plazma muze mit teplotu mnoha milionu stupnu a predstavuje velice nebezpecnou latku. Zvlaste rodice by meli dat pozor na sve deti, zvlaste chlapce, pokud si s plazmou neco chteji zacit.

0/0
20.3.2009 18:11

pánbůh německy hudební nástroj

zplynovat biomasu?

To tu už bylo v jednačtyřicátým...:-P

0/0
19.3.2009 0:12

rebbe

Už v mém mládí, když jsem pracoval jako technik

v Ústavu Technické Fyziky ČSAV v oddělení výbojů v plynech, jsme zkoumali metody, jak rozložit ojeté pneumatiky tlakem výboje v kapalině. Výboj kondensátoru, nabitého na 60 kV v nádobě s vodou roztříštil průhled tanku T34 na drobné střepiny. Aplikace tehdy směřovala na rozdělení gumy od ostatních částí pneumatiky, aby bylo možné oddělené zpracování složek. Později jsem toto oddělení opustil, věnoval jsem se jiným oblastem fyziky. Problém však asi zůstává- poměr nutné energie k využitelným výsledkům.

0/0
18.3.2009 21:29

trititax

Re: Už v mém mládí, když jsem pracoval jako technik

Porad jeste vypadate dobre a jsem rad, ze vam jako fyzikovi jsou jasna uskali premeny latek na plazmu o teplote sta milionu stupnu. Podstatne lacinejsi by v budoucnu byly procesy probihajici pri desitkach tisic stupnu. Jeste levnejsi je vyroba kyseliny chlorovodikove. Ta je jeste lacinejsi, nez kyselina solna o kyseline dusicne ani nemluve. Jinou moznosti je vyroba chloroveho vapna, pripadne chloridu zeleziteho.

0/0
20.3.2009 18:24

JAPKIN

Tokamak

je starej jako uhlí...

0/0
18.3.2009 21:07

Imperial Technocrat

blaboly

Redaktori z Idnesu nejspise povazuji sve ctenare za pologramotny povl ci jsou jim sami, nebot takovou snusku nesmyslu serviruji dennodenne. V prve rade plasma neni soubor iontu, elektronu a ionizovanych atomu, ale je to forma hmoty, kdy atomy jsou disociovane na jadro a elektronovy obal, coz znamena, ze je to shluk atomovych jader a elektronu. Ionty je napriklad chlor s chybejicim elektronem a takovy iont je jadro s el. obalem ... v plasme totiz zadne atomy nejsou, jsou tam jadra a elektrony, tedy vyse popsana hmota redaktrory idnesu plasmou neni. Take tokamaky neslouzi k jaderne fuzi a ani slouzit nebudou. Slouzi ke studiu plasmy. Tokamaky k fuzi se nemohou pouzit, nebot neutronove zareni je velmi rychle zlikviduje. V devadesatych letech americane sve tokamaky pouzili k fuzi, ale jen proto, ze na jejich stroje nedostali granty, jez se presunuly na vyzkum linearnich urychlovacu na zpracovani vyhoreleho jaderneho paliva.

0/0
18.3.2009 21:03

baluz

Re: blaboly

kde se doctu vic? dr.joint@email.cz, vzdycky mi prislo divny že furt blabolej vo nejaky fuzi ale ze by to nekdo skousel...

0/0
19.3.2009 10:03

x

Re: blaboly

Samozrejme ze se to zkousi - to jen nekteri co trvdi opak jsou spatne informovani ci to tvrdi casto i zamerne.

Doporucuji zacit zde v cetsine:

http://www.ipp.cas.cz/Tokamak/

Zde predvsim clovek a energie a tam jeste nejlepe odkaz Fuze v Evrope a pak jeste predtim i Historie a soucasny stav vyzkumu jaderne fuze.

Mozna i primo: http://www.ipp.cas.cz/Tokamak/caen/evro.php

0/0
19.3.2009 14:18

Kamil

Re: blaboly

Doporučoval bych si nejdriv precist nejaky zajimavy clanek o plazmatu, nez tady zacnete rikat co plazma je a co neni a k cemu se pouzivaji tokamaky. (na netu je toho spousta, treba: www.aldebaran.cz)R^

0/0
20.3.2009 10:56

Imperial Technocrat

blabolz

0/0
18.3.2009 20:50

Hafn

P =?

Hádám, že to bude dost energeticky náročné,vzhledem k tomu,že plazma se "vyrábí" převážně v podobě elektrického oblouku.

0/0
18.3.2009 18:33

Tramp_007

To už dělá

ve velkým americká StarTech Corporation.

0/0
18.3.2009 17:20

oId fashioned Vince III..

Re: To už dělá

...a od roku 2005 to stojí v Brazilii: http://www.brazzilmag.com/content/view/2433/1/ :-)

0/0
18.3.2009 17:23

12345hanka

No báječně.

Autor z idnesu zřejmě netuší, co je to plazma, tak nám naservíroval fotku plechovky obklopené nějakým zeleným hňácem. Idnes nikdy nezklame!

0/0
18.3.2009 17:10

Vojta365

A ten článek mi jako říká co?

Kdyby napsali, že pomocí plazmatu chtějí likvidovat odpady. Zabralo by to tak dvě vteřiny namísto žvejkání nesmyslů co zabralo minut pět....

Víc podrobnosti, když už je to ten "TECH- net"Rv

0/0
18.3.2009 16:49

Jděte k šipku se jménem

Re: A ten článek mi jako říká co?

Je to tak, v článku není víc informací než v nadpisu. Snad jen doplnění že "to ještě tak úplně nefunguje, ale je to na dobré cestě" ;-D Takže se to dalo shrnout do dvou vět.

0/0
18.3.2009 17:10

TRUBKA

to jako, že budu moci dávat odkadpky do plazmové televize ?

co vědátoři ? bude to tak ?

0/0
18.3.2009 16:37

Destroyer7

Sci-fi je tu

Vlastně vyvinuli dezintegrátor jaký vidíme v mnohých sci-fi. Skvělé.

0/0
18.3.2009 13:46

Tony

ach jo

na idnesu jsem mel nejradsi prave sekci Technet, ale co se tu posledni dobou objevuje uz fakt nema cenu ani cist. Uz toho zacinam mit dost, objevuje se tu stale vice kachen, blabolu a nic nerikajicich clanku (v celem slavnym idesu). Napriklad tento clanek byla 1minutova totalni ztrata casu. Jo hlavne, ze na uvodni strance sviti titulek, jak mesarosce vypadla bradavka.

Autori z idnesu, nejduveryhodnejsiho portalu na ceskem internetu (porad nechapu, kde ste vzali tuhle hlasku, ale je to celkem dobrej vtip) bezte se uz bodnout!!!!

Proc se sakra vsechny media snazi bulvarizovat??? Tohle smeti se jmenej Idnes.cz uz opravdu neni nic jinyho nez nechutnej hnuj bublajiciho bulvaru :-©:-©:-©

0/0
18.3.2009 12:00

oId fashioned Vince III..

chechty checht 2:

český "vědci": http://sakticorp.com/2.html ;-D;-D;-D

0/0
18.3.2009 12:00

oId fashioned Vince III..

chechty checht:

v Indii a Brazilii (http://www.brazzilmag.com/content/view/2433/1/) už to dávno funguje, vy český "vědci";-D;-D;-D

0/0
18.3.2009 11:56

oId fashioned Vince III..

Re: chechty checht:

prolhanost a nevědomost tohoto "media" je naprosto neuvěřitelná:-©:-©

0/0
18.3.2009 11:57

savers

Plazma !!

a pak prej, že LCDčka jsou lepší.. ;-D

0/0
18.3.2009 11:24

Rosomak

Návštěvníci

Pamatujete na seriál Návštěvníci a likvidátor - kufřík?

0/0
18.3.2009 10:59

Děda

V Brutále to vyrábějí už 20 let!

Jedná se o to, že "naši" (vaši) vědci plánují vyrobit cosi, co by zase někomu zajišťovalo monopol! A to je úkol současné vědy- udržet moc mocných.

Kamna na spalování odpadu při teplotách vyšších než 4500 stupňů celsia prodává pod názvem "VŠEPAL" nějaký člověk v Bruntále za 15000 Kč už skoro dvacet let, a bez miliardových státních dotací.

0/0
18.3.2009 9:06

Fido

Re: V Brutále to vyrábějí už 20 let!

No, pravda je, že jsme se nedozvěděli nic nového, protože přesně tento princip už se děje nějakou dobu. V článku měl být více popsán tip plazmatu a ten nový přínos. Namísto toho tam však zaznělo mnoho "vyžadovaných slov", jako jsou "nanotechnologie", "Tokamak", "ekologické", "budoucnost" a samozřejmě "plazmat"... ;-D

No je vidět, že iDnes pracuje nejen na svém vzhledu :-/

0/0
18.3.2009 9:52

Rosomak

Re: V Brutále to vyrábějí už 20 let!

Adresa a staré telefonní číslo EKEN - Křenovský Polní č. 1 792 01 Bruntál Tel. 646 712 407. Firma bohužel už asi nexistuje.

0/0
18.3.2009 10:57

x

Re: V Brutále to vyrábějí už 20 let!

"pod názvem "VŠEPAL"

Doporucuji tam spalit PVC a veskere dalsi platy a latky - kde je obsazen chlor a pak si v tech podle vas zrejme jiz  zcela cistych zplodinach vychovavat sve deti..

Ve spalovnach se dosahuje podobnych teplot - ale pak se tam zplodiny  narocne cisti od nebezpecnych slozek.

"plánují vyrobit cosi, co by zase někomu zajišťovalo monopol! "Zadny monopol jiz dnes neni -  u nas je rada nezvislych vyrobcu elektriny vodni elektrarny a prestavene byvale kotelny co dnes produkuji i elektrickou energii.

Proste oni to prodaji komukoliv kdo bude mit zajem.

0/0
18.3.2009 14:42

trititax

Re: V Brutále to vyrábějí už 20 let!

Na likvidaci chloru je treba mit prislusne technologie.  Nejlepe je chlor jadernymi transmutacemi prevadet na izotopy kysliku, dusiku, uhliku a podobnych neskodnych prvku.

0/0
20.3.2009 18:16

Mejla

VŠEPAL nesplňuje emisní limity, pokud se nepletu.

.

0/0
18.3.2009 19:39

Apollo

Plazma

Když budu rejpal, řeknu, že plazma je svým způsobem první skupenství hmoty :-P

a malá poznámka k větě z článku : "Plazma tvoří soubor ionizovaných atomů, iontů a elektronů." - "Ionizovaný atom" a "iont" je samozřejmě jedno a to samé ... a ještě  v plazmatu mohou být neutrální částice!

0/0
18.3.2009 8:20

Pushkin

Re: Plazma

+1

A kdybysme byli fakt rejpalové, tak jim vytkneme i tu chybu ve větě: "ÚFP plazmu vyrábí uměle." Fyzikální plazma je totiž rodu středního, jak jej ostatně používají ve většině článku, zatímco plazma rodu ženského je bilogická krevní plazma.

0/0
18.3.2009 8:37

hexx

Co je to ohen?

No a ja si vzdycky myslel, ze i ohen je plasma. Tak jak to je?

0/0
18.3.2009 8:05

alig agil

Re: Co je to ohen?

oheň je chemická reakce kdy se něco slučuje s kyslíkem(vysvětluje laik). kdes to sebral? jako džouk nebo pšouk ale dobrý.

0/0
18.3.2009 8:48

jj

Re: Co je to ohen?

Planem je plazma trubik

0/0
18.3.2009 9:09

techpriest

Re: Co je to ohen?

Popisujes oxidaci, ne ohen, ale jako psouk dobry...

0/0
18.3.2009 9:51

Piotrek

Re: Co je to ohen?

Plamen je sloupec horicich plynu. Plazma jsou nabite castice.

0/0
18.3.2009 10:13

techpriest

Re: Co je to ohen?

Plamen neni sloupec horicich, ale zhavych plynu. Ted je otazka, jestli jsou tak zhave, ze se ionizuji.

0/0
18.3.2009 11:16

Anonym

Re: Co je to ohen?

No tak si zkuste změřit odpor vzduchu a plamene (třeba nad svíčkou) a uvidíme, jestli je plamen plasma nebo ne:). To bude lepsi nez se tady dohadovat do konce sveta.

0/0
18.3.2009 14:33

techpriest

Re: Co je to ohen?

A nebo si to najdu jinde

http://fyzweb.cz/odpovedna/index.php?hledat=ho%C5%99en%C3%ADm

0/0
18.3.2009 14:50

rich

Re: Co je to ohen?

nebude to tim, ze ohen je typem oxidace ;-D

0/0
18.3.2009 10:32

techpriest

Re: Co je to ohen?

Ne, podstata ohne je oxidace, ale oxidace nemusi byt ohen. Napr. koroze.

0/0
18.3.2009 11:14

dobromil kautsky na stroji huskv

Re: Co je to ohen?

takzes napsal "ne" a pak jsi rekl uplne to stejne, co clovek na ktereho reagujes.

0/0
18.3.2009 12:32

techpriest

Re: Co je to ohen?

Ne. Ach jo...

Podle jeho definice bysme rikali, ze zelezo hori, kdyz rezne. Podle moji ne. Jezis, ale hlavne to nerozvadejte. Logika se uci jinde.

0/0
18.3.2009 12:53

dobromil kautsky na stroji huskv

Re: Co je to ohen?

ty ses dobrej rizek :-D. protoze jsi me pobavil, budu k tobe slusny a jen ti doporucim, aby ses poradne zamyslel, zkusil si znova precist, co clovek, na ktereho jsi reagoval napsal a pokud ti to ani pak nedojde, muzes mi napsat mail a ja ti zkusim polopaticky vysvetlit, jak to s tou logikou a dedicnosti typu je...:-)

0/0
18.3.2009 18:04

techpriest

Re: Co je to ohen?

Tady je spis problem, ze tohle neni formalni jednoznacny zapis vyroku. Kazdy asi chape v cestine nektery slovicka jinak. Jesti "je" neni ekvivalence, no tak potom jo.

0/0
19.3.2009 10:16

Mablung

Re: Co je to ohen?

Nepopisuje se obvykle hoření jako prudká oxidace?

0/0
18.3.2009 10:34

techpriest

Re: Co je to ohen?

No jiste, prudka. Ale koroze je taky "chemická reakce kdy se něco slučuje s kyslíkem".

0/0
18.3.2009 11:17

Tomas

Re: Co je to ohen?

no ale evidentne ne tak prudce... ta prudka reakce muze za teplo a svetlo... koroze neni tepla ani nesviti, bo je to pomala oxidace...

0/0
18.3.2009 12:03

techpriest

Re: Co je to ohen?

no a? :)

0/0
18.3.2009 12:51







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.