Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

USA přecenily technologii a málem na to doplatily. Poslední díl stíhačů v boji

Vývoj stíhacích letounů a zbraňových systémů se za posledních padesát let neuvěřitelně zrychlil. Přesto ještě nenastal čas opustit staré známé principy leteckých soubojů. Bitvu stále rozhoduje člověk, nikoli stroj.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Josef K.

Američani nenatočí film Jak jsme dostali na frak

Tento film je ryzí propaganda, která všchny nežádoucí informace odfiltruje.

Přece nikdo neočekává, že amíci natočí film o tom jak jejich létající pevnost F4 sestřelují zastaralé migy17 kanónem. To by světoví nafoukanci č.1 neudělali ani omylem. A přece to tak bylo. A to byl důvod návratu palných zbarní do us stíhačů.

Co se týká zmiňovaného migu21 tak na ten, F4 nemělo v žádném směru.

Zajímavá informace, kterou ve filmu amíci připustili bylo to, že migy21 jen zpovzdálí sledovaly boj migů17 s F4. Asi vycházeli za zkušeností, že mig17 na f4 stačí. Jinak je známá informace z konfrontace migu21 indického letectva (s indickým pilotem!!), který na společném cvičení s US námořnictvem po roce 2000 vymanévroval v simulovaném vzdušném souboji f16 (s americkým pilotem z top gunu).  To je dostatečný důkaz o několika generační převaze migu21 nad f4.

Dále je známo ze zdrojů čšla letectva před rokem 89 jakým způsobem se F4 ve vietnamu sestřelovaly kanonem z migu17.

0/0
15.4.2009 20:12

dívenka prostá

a cose děje s raketou

, kerá mine cíl? Dyť to může někoho zabít!!!

0/0
1.4.2009 11:19

Leopold_Hilsner

Re: a cose děje s raketou

padne do izraele

0/0
2.4.2009 0:17

ice

Re: a cose děje s raketou

ma autodestrukční zapalovač. po prolétnutí určité vzdálenosti se sama zničí.

0/0
2.4.2009 8:56

grep

uz ok

Zacatek byl starý dil, pak už to bylo něco jiné..

0/0
31.3.2009 20:53

FF2009

Omyl TV?

To je vsecko parada co tu pisete, ale ze Ct dava dnes uplne jiny dil, ktery bezel uz pred nedavnem.. Soudruzi z KLDR asi udelali nekde chybu nebo ja nevim.. A kdy bude ten spravny?

0/0
31.3.2009 20:13

volic_plukovnik

Re: Omyl TV?

Já teda nevím, možná mi posílá Česká televize jiný signál než ostatním, ale a je to přesně ten díl, který je tu popsaný.

0/0
31.3.2009 20:21

FF2009

Re: Omyl TV?

Zacatek byl fakt asi 3 tydny stary tv pribeh, pak uz to pokracovalo dle clanku..

0/0
31.3.2009 20:56

ota

mě na tom vadí "dinosauří komentátor" z cyklů BBC

Pořád čekám kdy "mužný baryton" řekne "po Smithovo letadlo je zde" ono "Pteradoktyl je zde "

Nebo popíše výzbroj a manévrovací schopnosti nějakého sauropoda.....

0/0
31.3.2009 13:25

Dusan321

Byla takova doba

Ono tehdy to nebyla nejaka zvlastni blbost Americanu, prekotny rozvoj technologii totalne zmenil valku a dokud se nezacalo opravdu naostro strilet, tak nikdo nevedel jak se nove technologie projevi a jak bude nova valka vypadat. V Rusku v te dobe byly velmi podobne nazory a po "uspechu" SA-2 vuci U2 se dokonce v SSSR propagovala myslenka, ze stihacky jsou uplne zbytecne, protoze protiletadlove strely a rakety zeme-zeme vyresi vse. Dneska to mozna zni smesne, ale tehdy nikdo nevedel co bude a nebude.

0/0
31.3.2009 13:01

Joseph Hallenbeck

Re: Byla takova doba

Mate tam preklep. Rakety zeme-vzduch :-)

0/0
31.3.2009 14:38

JustNobody

Re: Byla takova doba

nemá, protiletadlové střely jsou země/voda - vzduch a lepší nežli dělostřelectvo nebo bombardéry měly být střely země-země.:-P

0/0
31.3.2009 14:47

Joseph Hallenbeck

Re: Byla takova doba

Oki ja tu vetu pochopil vzhledem k te SA-2 coz byla zeme-vzduch. Ale mate pravdu k cemu letadla atudiz i zeme-vzduch rakety, kdyz strely zeme-zeme vyresi vse.

0/0
31.3.2009 15:02

Petr

Re: Byla takova doba

Lepší je střela země - letadlo.

0/0
2.4.2009 15:55

Ice

technologie

Ta teorie o tom jak hloupí Američani spoléhali na technologii a zrušily kanony je dokola omílaný blud, daný neznalostí  :D

V té době se připravovaly scénáře globální jaderné války.

USA, SSSR ale také třeba Kanada měly vy výzbroji protivzdušné obrany státu letouny, které byly vyzbrojeny pouze raketami (F-4C/D, F-101, MiG-21PF(M), Su-9, Su-11, Tu-128 CF-105, MiG-25). vedle nich ve stejnou dobu existovaly stíhačky, které kanon nesly (MiG-21F, F-4E, F-104) 

Na setřelování bombardérů s jadernými zbraněmi byl kanon málo účinný. Velké letouny dokážou absorbovat velká poškození. Totéž platilo o ohrožení floty pro kterou byly F-4 původně určené.

0/0
31.3.2009 11:15

Joseph Hallenbeck

Re: technologie

F-4E mel sice kanon zabudovany, ale az po urgencich pilotu jenz litali na F-4C/D. Namornictvo z nejakeho duvodu strikne dodrzovalo doktrinu vedeni vzdusnych souboju bez kanonove vyzbroje - co se tedy Phantomu tyce. Namorni F-4B/J a jejich pozemni "bratricci" F-4C/D meli moznost mit podves SUU-23 coz byl defacto zapouzdreny sestihlavnovy rotacni kanon Vulcan raze 20mm na centralnim zavesniku, avsak namornictvo je az na par vyjimek z nejakeho duvodu pod Phantomy nepodvesovali. Zrejmne to bylo tim ze namorni F-4 nemeli pocitac pro pocitani odchylky palby a piloti by museli predsazovat dle vlastniho odhadu a mozna i nejake problemy pri pristani na "Yankee Station" :-)

0/0
31.3.2009 14:53

Joseph Hallenbeck

Re: technologie

Jo prej namorni pechota davala SUU-23 podvesy pod Phantomy v prubehu valky a namornictvo pry zridka kdy. Ale nepouzivali je na boje proti Migum, ale pri akcich typu Combat Air Support. Dokonce se pry pouzivali i podvesy Mk. 4 dvouhlavnovy Vulcan (drivejsi verze) a trihlavnova verze (pozdejsi).

0/0
31.3.2009 16:07

ice

Re: technologie

Jistě takhle se to prezentuje stále dokola :-)

A co verze MiG-21PF a PFM, první neměla kanon a nesla jen 2 R3S, což je slabší bezlicenční kopie AIM-9B (v porovnání s 8 ŘS phantomu ubohé). Možnost napadnout cíl na vstřícném kurzu žádná.

PFM na tom byla o málo lépe, protože mohla nést jeden kanon v pouzdře pod trupem, místo přídavné nádrže :-)

Obě létaly v Namu, ale jen Američani byli ti hloupí :-)

Kde si stěžovali Vietnamští piloti a kdo jim pomohl?

0/0
2.4.2009 9:05

Killer

kanony

Hmm, nejak mi nejde na rozum, proc se v celem serialu nezminuji, ze i F4 Phantom od verze E mel rotacni kulomet v pridi. A urcite i tato verze byla ve Vietnamu. Ale jinak serial docela dobry.

0/0
31.3.2009 8:59

Cc

Re: kanony

Tohle bylo na zacatku valky, to tam jeste F4-E nebyly. Serial byl docela spatny vzhledem k jinym dokumentum. I na CT2 bylo spousta lepsich. (No nevzpominam si kazdopadne na zadny horsi o stihacich)

0/0
31.3.2009 9:21

jfb

Re: kanony

Tahle akce je z roku 1972, kdy F-4E byly již dlouho používány USAF, ale tohle bylyiPhantomy US NAVY, jenž nikdy kańony neměli.

0/0
31.3.2009 9:48

Cc

Re: kanony

No jo, ale to me fakt nenapadlo hledat datum, kdyz jsem cetl "posadka byla ocenena jako prvni letecke eso". Bohuzel ten 14.dil serialu "Jen tak nakonec" napsany nize je tim slohem dost blizko.

0/0
31.3.2009 10:12

Leopold_Hilsner

Re: kanony

seriál byl dobrý protože vždycky vyhráli američani:-P;-DR^

0/0
31.3.2009 22:29

janek

Re: kanony

Super....a přitom se jim pálili boty jak utíkali z toho Vietnamu.Toť další Rambové.

0/0
31.3.2009 23:46

AAA

Re: kanony

Ja myslim ze uz to v serialu zaznelo, ze pozdejsi verze Phantomu zase uz kanon mely a ze se snad dodatecne montoval i na ty prvni.

0/0
31.3.2009 10:27

Joseph Hallenbeck

Re: kanony

Ano mate pravdu, ale je to pozdejsi verze a navic vetsina Phantomu v jihovychodni Asii byla pravdepodobne F-4C/D nebo F-4B/J a jen mozna dve, tri letky meli F-4E.

0/0
31.3.2009 14:56

star

Jen tak nakonec

Tehdy Americane letali na letadlech. Byla to vynikajici letadla, ktera se ale nehodila k boji s protivnikem. Jejich protivnikem v te dobe byla vetsinou letadla, ktera pouzivala kridla. "Vite, tim, ze pouzivali kridla se stavali velmi nebezpecnymi protivniky ve vzduchu. Tim ze pouzivali na letadlech kridla museli jsme pocitat s tim, ze narazime na nepritele vybaveneho skvelou technikou", rika major Loser , ktery behem valky sestrelil 4 letadla s kridly jeste pred tim, nez poprve vzletl.

"Vedeli jsme, ze mezi nimi jsou ostrileni vetrani, nekteri z nich meli zkusenosti s balony na horky vzduch. Tim, ze dostali nova skvela letadla s kridly, letali rovne, nahoru i dolu a mohli i zatacet. My jsme takovou moznost nemeli, nase letadla byla skvela na zemi a k boji ve vzduchu se prilis nehodila." Byla to ale skvela letadla. Kdyz uz jsme letali, vedeli jsme, ze se potkame s protivnikem. Byli jsme totiz tehdy ve valce."

0/0
31.3.2009 8:51

star

Re: Jen tak nakonec

Major Loser velel tehdy cele skupine letadel a letal s nimi ve vzduchu. 25. kvetna skupina 4 letadel vedena majorem Loserem narazila na skupinu nepratelskych letadel s kridly. Bylo jich asi 68,5. "Leteli pomalu pred nami a vubec o nas nevedeli. Bylo to nebezpecne, ale prootze jsem vyrostl u domu s travnikem s velkou sekackou, nebylo to pre me prekvapeni. Bylo jasne, ze se budu muset dostat do pozice, ve ktere mne neuvidi." Major Loser narizuje sve skupine 4 letadel velice proziravy a narocny manevr: drzet formaci a letet rovne. Tim si zajistil vynikajici taktickou vyhodu proti pocetni presile nepratelskych letadel a zaroven mohl zahajit utok. "V tu chvili mi ale ostatni tri ohlasili poruchu a museli zpomalit a posleze zastavit. Co jsem mel delat, sice jsem byla sam, ale rekl jsem si cert to vem a rozhodl se pro utok."Major Loser je "here", nepratelska letadla s kridly jsou "here."

0/0
31.3.2009 8:52

star

Re: Jen tak nakonec

Kdyby nepratelska letadla zacala zatacet musel by major Loser zacit taky zatacet. Ale nepratelska letadla s kridly, zda se, nemaji potuchy o tom, ze za nimi miri osamele letadlo a pokracuji stale rovne.

"Vite, ja jsem tehdy nemel jinou moznost, musel jsem za nimi letet rovne. Kdybych zatocil vlevo a pak vystrelil minul bych. Kdybych zatocil vpravo a vystrelil taky bch minul. Nase kulomety byly konstruovany tak, ze strilely v ose letu a tim ze bych zatocil na jednu, nebo druhou stranu bych utok odsoudil k neuspechu."

Vzhledem k teto obtizne situaci do ktere se major Loser dostal zvolil jedinou a velice odvaznou moznost. Doletel skupinu nepratelskych letadel a letel dale primo mezi nimi.

"Kdybych to neudelal a zacal strilet na nektere z tech skvelych letadel s kridly vzadu, ti vpredu by mi mohli uletet a to jsem nechtel riskovat."

0/0
31.3.2009 8:53

star

Re: Jen tak nakonec

Major Loser je "here", skupina nepratelskych letadel s kridly "here". Major je uprostred formace nepratelskych letadel.

"Musel jsem neco udelat, hrozilo, ze protivnici si me vsimnou. Vedel jsem, ze ostatni tri letadla z me skupiny jsou nedaleko a stoji ve vzduchu. Tehdy, kdyz se neco takoveho stalo, jsme tomu rikali "stupid turkeys" Kdyby to skupina nepratelskych letadel leticich uplne opacnym smerem zjistila, jejich letadla s kridly by toho mohla vyuzit a pak by teprve zacali potize."

Major Loser se nyni nachazi ve velmi obtizne situaci uprostred skupiny nepratelskych letadel a za nim je 50 protivniku.

Major Loser je "here", protivnici jsou "here."

Major Loser zacal strilet na prvniho z nepratelske skupiny a neustale kontroloval co dela zbytek skupiny. "Muj cil letel porad rovne a bylo videt jak skvele vyuziva vyhody kridel." Ale to uz mu nepomohlo.

0/0
31.3.2009 8:53

star

Re: Jen tak nakonec

Vsech ostatnich 67,5 letadel si to pak nahle namirilo rovnou na majora Losera. Kdyby letel rovne, byl by skvely cil, takze ackoliv se k tomu americka letadla nehodila, zacal stoupat. Protivnici se ho stale drzi.

"Bylo jasne, ze se musim pokusit zatocit. Oni udelali to same. Za chvili se jich 45 srazilo, ostatni se lekli a rozprchli se po cele obloze. Jeden se me vsak stale drzel. Ale mohl jsem zustat v klidu. Vite, kdyz vite, ze vas protivnik nosi silne bryle, je hluchy a nema jednu ruku, nemusite se znervoznovat. Predletel me a letel rovne" A to byla jeho chyba.

Major Loser je "here", jeho nepritel je "here"

"Stacilo jen, abych zmackl spoust a pak uz jsem jen videl, ze letadlo prede mnou nema kridla."

Major Loser tim dosahl posledniho uspechu toho dne. Cestou zpatky vzal do vleku zbyla tri letadla a vratil se zpatky na zakladnu....

0/0
31.3.2009 8:53

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Jen tak nakonec

Díky za text o majoru Loserovi, užil jsem si to :-) Pár vtípků je zbytečně laciných, ale nápad to má.

0/0
31.3.2009 10:17

Shumway

Re: Jen tak nakonec

jj je to pěkné, akorát na SVK je pod tím podepsán někdo jiný

0/0
31.3.2009 11:29

Kladýnko

Re: Jen tak nakonec

R^ Duch tohoto "dokumentárního" díla jsi vystihl naprosto dokonale!!!

0/0
1.4.2009 16:20

The_Real_Koudelka

Re: Jen tak nakonec

Ano, tento příběh je doložen v mnoha národních mytologiích, pouze pilot se jmenuje jednou Loser, podruhé Loserenko, dále von Losser, atd.

0/0
2.4.2009 2:37

status

Nevím,

ale když někomu funguje jen směrovka, tak už pád k zemi přece nemůže vybrat, protože směrovkou to opravdu nejde. Nebo se mýlím?

0/0
31.3.2009 8:14

CZL

Re: Nevím,

přijde na to, jak zrovna letíš, chvilku se ve vzduchu udržet můžeš, potřebuješ samozřejmě taky pořádná kus štěstí

0/0
31.3.2009 8:28

status

Re: Nevím,

opravdu nevím, ale pokud někdo padá ve výkrutech, tak ta směrovka mu je opravdu k ničemu. Tam je třeba si hrát vyškovkou a křidélkama.

0/0
31.3.2009 8:41

JustNobody

Re: Nevím,

pouze směrovkou samozřejmě nemůžete plně manévrovat, ovšem musíte brát v potaz že padat se dá různě strmě a starší letadla měla jakous aerdynamickou stabilitu, takže měla tendenci se v letu ustálit i bez zásahu pilota do řízení. Jak moc byla hydraulika poškozena se v článku nepíše. Ale pokud by mu nějaká řídící plocha zůstala zablokována v nevýhodné pozici mohli jsme tu dnes číst o jiném pilotovi. Takže klika jako vždy.

0/0
31.3.2009 8:49

status

Re: Nevím,

ale píše: "Během chvíle ztratil letoun všechny hydraulické systémy a stal se neovladatelným. Cunnigham může letadlo ovládat pouze směrovkou." Navíc nechápu, jak mohl to letadlo tou směrovkou srovnat

0/0
31.3.2009 8:59

JustNobody

Re: Nevím,

Stále si představujete že "padal" kolmu k zemi? V článku uvádí, že se jeho stroj obracel přes záda snad 20x a během této doby ztratil nějakých 3000m výšky. Po tomhle kolotoči už se mohly křidélka srovnat a letoun se přestal obracet, nicméně stále byl neovladatelný a klesal. V letu na zádech už potom jen směrovkou zatočil nad moře a katapultoval se.

0/0
31.3.2009 9:09

status

Re: Nevím,

já neříkám, že padal kolmo k zemi, ale výkrutem padal dolů. Jak se mu mohla srovnat křidelka a navíc, jak s nimi mohl manévrovat, když mu nefungovala hydraulika? To už není ovládání pomocí táhel jako u letadel za 2. světové. Navíc nedokážu si představit katapultáž kolmo k zemi.

0/0
31.3.2009 9:19

tojsouveci

Re: Nevím,

Je to jednoduché jak facka. Když pilot vystrčí svoji ruku doleva, letadlo zatáčí vlevo, když vystčí ruku doprava, zatáčí letadlo doprava. Když ji vystčí nahoru, zatáčí letadlo nahoru a když vystrčí ruku dolů....? :-)

0/0
31.3.2009 9:29

CZL

Re: Nevím,

jak psal pan kolega výše, někdy se to ve vzduchu chvíli udrží. osobně jsem ohledně Vietnamu četl jenom Thud! od Broughtona, ale i tam je popsáno pár docela napínavých momentů letu s poškozeným letadlem

0/0
31.3.2009 9:44

JustNobody

Re: Nevím,

Ona věta "ztratil hydrauliku a letoun se stal neovladatelným" je nic neříkající. Řídící plochy se mu mohly zablokovat a zůstat v konfiguraci ve které se nacházely před poruchou. Nebo také mohly "volně plandat", to záleží na charakteru poškození. Pokud vezmeme v úvahu tu plandající variantu. Tak se mu při určité rychlosti, dosažené pádem, řídící plochy ohnuly do polohy při které na ně tolik nepůsobil odpor vzduchu, což vedlo k zastavení/zpomalení výkrutů. Bez ohledu na zběsilé cloumání kniplu pilotem. Stejně to nebylo nic moc platné a jak je na konci článku zmíněno, letěli ve spirále směrem k zemi. Takže pouze směrovkou pád opravdu vybrat nelze (možná u nějakých akrobatických speciálů by to bylo možné), ale při výkrutu vám může pomoci protáhnout ty fáze kdy jste na boku a tím jakž takž zpomalit rychlost klesání. Není to však úplně pilotáž, ale spíš boj o holý život a o ten jim šlo.

0/0
31.3.2009 9:51

Q

Re: Nevím,

autostabilni byly tak maximalne dvouplosniky z WWI nebo nejake kuryrni hornoplosniky z wwII. Phantom je poradke tezky kus zeleza, dolnoplosnik a s VOP s obracenym vzepetim - vymanevrovat jej z vyvrtky jen smerovkou proste nejde. kdyz mate kliku, muzete se tak maximalne katapultovat ve spravny okamzik.

0/0
31.3.2009 19:34

starfighter

Re: Nevím,

Autostabilní křídlo je deltakřídlo použité například u Concorde nebo Mirage. V tomto případě letadlo nemá samostatné vodorovné ocasní(vetšinou) plochy. Jinak se letadlo v příčném směru dá dost pohodlně řídit směrovým kormidlem - především u nadzvukových letadel.Problém je podélné řízení, které se v podstatě nedá nahradit. V tomto případě to podle popisu vypadá na poruchu především křidélek, protože pilot uváděl, že se mu podařilo v poloze na zádech potlačit.

0/0
31.3.2009 22:43

starfighter

Re: Nevím,

Vybrání vývrtky nadzvukového letounu vetšinou provádí bagr, to je fakt.  Ale jinak se vybrání vývrtky jakéhokoli (téměř) provádí směrovým kormidlem, použití příčného řízení (křidélek) je dost sebevražedné. Tedy v tomto případě by to bylo možné, ikdyž se mi nezdá, že by v tomto díle byla o vývrtce řeč. Podle animace to vypadalo spíš na neřízené výkruty. Ale nesledoval jsem bohužel tento díl úplně důsledně. Jinak podle mě to nebyl špatný seriál, ukazoval relativní obtížnost rozhodování během souboje letadel. Třírozměrný prostor přináší větší náročnost, hlavně díky omezenému.. "téměř dvourozměrnému" vnímání pilota

0/0
31.3.2009 22:53

mess

Re: Nevím,

Ztrata hydrauliky nemusi znamenat uplnou ztratu rizeni, Phantom nema FBW. Ovladaci plochy muzou byt stale do jiste miry funkcni, samozrejme to bude radove horsi nez pri funkcni hydraulice.

Navic letoun se da po podelne vertikale castecne ovladat tahem motoru.

M.

0/0
31.3.2009 11:13

Fonon

opravte si

v 5. odstavci od konce F-4 Tomcat za F-14 Tomcat

0/0
31.3.2009 5:40







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.