Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Nejrychlejší větrem poháněné auto na světě překonalo rychlost 200 km/h

Větrem poháněné vozidlo Greenbird Richarda Jenkinse uhánělo na vyschlém jezeře Ivanpah Lake v Nevadě rychlostí přesahující 200 km/h. Předchozí rekord odolával deset let. Byl z téhož místa a měl hodnotu 186,7 km/h.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Zirkon

jen aby to nečetl Bursík

To  by nám takové plachetnice  vnucoval  bez ohledu  na  naše  povětří.

0/0
31.3.2009 0:20

Little Boy

moje auto

...umi ject 200 i kdyz vitr nefouka a stalo zlomek nakladu na tenhle nesmyslnej verk. Navic s nim  treba zajedu i do podzemni garaze a vejdou se do nej ctyri lidi....

0/0
30.3.2009 21:19

Hrochomut

Re: moje auto

proč mám dojem, že někdo nepochopil smysl celého rekordmanova snažení? Nebo si vážně myslíš, že si stavitel toho vozítka dělá ambice na to, aby jeho stroj nahradil běžná auta? 8-o

0/0
30.3.2009 22:07

Little Boy

Re: moje auto

Vzhledem k tomu ze je to naprostej nesmysl, tak jsem opravdu smysl nepochopil. Slo o to ze titulek by se dal napasovat na pulku prodavanych aut (kterym se auto rika opravnene) a nikdo si z toho do textilu nestrika...

0/0
31.3.2009 8:04

Hans z grand kanyon

a nemáš

náhodou větry??;-D

0/0
30.3.2009 19:22

ppeta

600 kg?

To asi neRv

0/0
30.3.2009 11:54

poemcz

auto ?

auto=automobil..a stímhle chcete být mobilní ?

0/0
30.3.2009 11:38

dívenka prostá

to bude pláče

až na de jedničce dojde vitr;-D Na muj vkus je tam malí kufr a neodvezu si na chatu pijano* Ale hlavně jak je tam to eco, jěště něco o nano* Aji kdibi tam nic z něho nebilo, tak alespon, že bilo přeleštěno utěrkou s nanovlakni*

To je peklo bit novinař, to už se raději prostituovat z laski*

0/0
30.3.2009 10:11

Jan Motůrek

No hezké...

Což o to, zajímavé a hezké to je..... ale pokud se zrivna nechcete svézt kdesi po dně jezera a navíc jen směrem kam fouká vítr, tak je to k ničemu :) Nebo lze to někde v praxi použít ? Ale jinak paráda....

0/0
30.3.2009 9:32

Rotoped64

Re: No hezké...

No nechci vám kazit radost, ale to vozidlo se nejrychleji pohybuje takřka kolmo k větru, ne po větru. :-P

0/0
30.3.2009 12:16

Jan Motůrek

Re: No hezké...

No vidíte, a ještě k tomu proti větru.... , takže k čemu že ten stroj je ?:-)

0/0
30.3.2009 14:51

Stoura

Re: No hezké...

A nebude se pohybovat rychleji spíše skoro proti větru (pod 45°) než jen kolmo?

0/0
30.3.2009 14:55

John.Major

Re: No hezké...

45° je kolmo a 90° je proti, ty Šťouro;)

0/0
31.3.2009 0:17

Stoura

Re: No hezké...

jste si jist, že 45 stupňů je kolmo? . ;-D;-D;-D Měl byste vrátit vysvědčení z páté třídy.

Navíc se obvykle směr proti větru bere jako 0

0/0
1.4.2009 0:34

tex

By me zajimalo...

jak s tou plachetnici v te rychlosti zataci... nebo to jezdi jen porad rovne? ;-D

Jinak samozrejme respekt!!!

0/0
30.3.2009 9:16

Jan Motůrek

Re: By me zajimalo...

To zatáčí samo.... když se změní vítr ;-D

0/0
30.3.2009 9:33

Pitris

Jak je to možné?

Dokáže někdo tady vysvětlit (popř. dát nějaký odkaz), jak se může něco poháněné větrem pohybovat rychlostí 200 km/h, když vítr očividně rychlost 200km/h nedosahuje?

0/0
30.3.2009 8:00

Funtomas

Re: Jak je to možné?

Zkus toto: http://www.greenbird.co.uk/about-the-greenbird/how-it-works

0/0
30.3.2009 8:33

Pitris

Re: Jak je to možné?

Taky jsem samozřejmě zapátral a našel tohle: http://www.vtm.cz/clanek/dobry-vitr

Sice už chápu ten princip, ale hlava mi to prostě nebere, že to tak oprvdu funguje!!!

0/0
30.3.2009 9:33

Jan Motůrek

Re: Jak je to možné?

No já myslim, že je to prostě křídlo jak u letadla, a že dívat se na to jako na plachtu do které se opírá vítr není asi úplně správný pohled. Vzniká tam podtlak a ten to žene ku předu a teoreticky asi jde dosáhnout nekonečné rychlosti.... ale třeba to někdo uvede více na pravou míru než já.....

0/0
30.3.2009 11:09

Reeve

Re: Jak je to možné?

Ano, díky profilu křídla (které je rovnoběžně se směrem větru a kolmo na směr jízdy) vzniká na křídle vztlak, který se projeví nenulovou silou, která táhne vozidlo vpřed. Je-li síla vyšší než působení odporu vzduchu a tření součástek, vozidlo se rozjede a bude plynule zrychlovat - teoreticky až do nekonečna (prakticky je maximální rychlost dána pevností konstrukce, charakterem dráhy a dalšími faktory).

0/0
30.3.2009 22:34

PiCZL

Re: Jak je to možné?

spis je limit v tom, ze sila vpred je konstantni, ale odpor vzduchu roste s rychlostí kvadraticky

0/0
30.3.2009 23:36

Karel

Re: Jak je to možné?

Predstav si, ze jedes na kole po vetru a mas tam nejakou plachtu, ktera te pohani. Je jasne, ze muzes jet nanejvys rychlosti vetru. Ovsem ve chvili, kdy zacnes odbocovat ze smeru, tak se muze stat, ze ve smeru vetru te to porad nuti jet rychle jako vitr, ale protoze jedes sikmo, tak vysledna rychlost je vetsi (je tam jeste slozka kolmo na vitr). Kdyz budes sikovny, tak muzes uhel zvetsovat a do nejake chvile se bude zvetsovat i rychlost.

Zde je princip jen trochu jiny, protoze vyse uvedene se nehodi, kdyz uz je vitr hodne z boku - v takovem pripade je vhodnejsi kridlo. Stejne jako vodorovny vitr nuti letadlo stoupat, tak zde kolmy vitr nuti jet to vozitko. Kdyz se to udela sikovne a auto je dostatecne lehke, tak jde vetsina energie do rychlosti.

0/0
30.3.2009 11:11

Karel

Re: Jak je to možné?

Tak jsem se jeste poradne dival na to video a je to jeste trochu jinak. Neni to uplne na principu kridla jako u letadla, protoze tohle "kridlo" je spis kolmo na vitr. Predstav si, ze sedis v podobnem aute a drzis v ruce nejakou desku. Kdyz je deska po vetru, tak to nedela nic. Ve chvili kdy ji trochu natocis dozadu, tak nutis jit dozadu vitr, ten tlaci do desky a ta te tlaci dopredu a auto jede. To je myslim jasne. Kdyz se bude uhel zvetsovat, tak bude efekt vetsi a kdyby to bylo idealni beze ztrat, tak nekde pri 45 stupnich jedes stejne rychle jako vitr. Je to tim, ze aby vitr obtekl desku ve svem smeru, musi ji o stejnou vzdalenost posunout v kolmem. Kdyz natocis desku jeste vic, tak uz se v kolmem smeru musi posunout vic nez vitr v tom svem. Jde tam vlastne o pomer sin/cos uhlu vuci vetru. Ted zbyva vyresit, jak zvolit spravny uhel. Pripada mi, ze na to tam slouzi to male kridelko, ktere to velke samo vyvazuje. Genialne jednoduche :-)

0/0
30.3.2009 11:31

Stoura

Re: Jak je to možné?

Princip toho kridla je pomecne stary v nejakem starem ABC z pocatku 70. let byl navod na plachetnicku s presne takovymi kridly (bylo jich tam vic vedle sebe, take s vyvazovacim kridelkem)

0/0
30.3.2009 14:59

Karel Kahovec

Čárka v titulku

je navíc a zcela mění jeho smysl. Rád bych k tomu podotkl, že nejrychlejší auta, poháněná raketovými motory, dosáhla rychlostí nad 1000 km/h.

0/0
30.3.2009 6:40

Hans z grand kanyon

Re: Čárka v titulku

nejrychlejší větrem poháněné auto- a kde máš tu čárku? Ty budeš myslím taky tečka,co?:-P

0/0
30.3.2009 19:24







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.