Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Do ulic vyrazil první český autobus na vodík. Bude mít vlastní čerpací stanici

První autobus na vodíkový pohon začne od září jezdit v Neratovicích. Vozidlo unikátně kombinuje tři druhy pohonu, aby mělo co nejmenší spotřebu zatím drahého vodíku. V Neratovicích také vznikne první vodíková čerpací stanice v ČR.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Zebin

?

50kW táhá 14 tun

0/0
9.7.2009 9:07

Pan Navratil

Re: ?

a) a co jako?

b) já tam vidím 50kW článek + 10 kW aku + 200 kW ultrakapacitor a to už je dohromady řácká záležitost, kór v elektromotoru.:-)

0/0
9.7.2009 14:59

Host

Byl vivinut...

Byl vivinut... pozdravujte korektora...

0/0
8.7.2009 15:31

Host

zkušební jízdy

víte o tom že zkušební jízdy měl na linkce 330150 v Českém Krumlově

0/0
8.7.2009 13:37

sámvelkýmao

no

jako efektivní uvolňování vodíku  to vidím u vodíkové pumy.když má správný místo dopadu.............;-D;-D;-D

0/0
5.7.2009 8:54

Kejhal

Re: no

A u vodikove pumy se uvolnuje vodik?

0/0
9.7.2009 12:27

sámvelkýmao

no

a co vzniká když topím pneumatikama a pilinama napuštěnýma vyjetým volejem a úhledně zabalenýma do PET lahví?;-D;-D;-Durčitě něco neškodnýho...;-D;-D;-D;-D

0/0
5.7.2009 8:51

sámvelkýmao

no

eště že byl viiiiiiiiiivinut.....voe ti pisálkové to je čím dál horší.........;-D;-D;-D

0/0
5.7.2009 8:48

Host

TriHyHyBus

To je lepsi zkratka ne?

0/0
3.7.2009 15:20

sámvelkýmao

Re: TriHyHyBus

hihihihihihibus?to se tam jako všici musej řehtat?;-D

0/0
5.7.2009 8:49

Flynn

Re: TriHyHyBus

treba jezdej na oxid dusny...

0/0
5.7.2009 18:58

Host

Re: TriHyHyBus

Kdo, řidiči ?

0/0
7.7.2009 7:37

Host

vodni pary

muze mi nekdo vysvetlit co se pak deje s vodni parou co ten vodikovy motor vyprodukuje?

0/0
3.7.2009 8:19

Host

Re: vodni pary

vystopupá do oblohy, tam se sŕazí do mraků a pak furt jen prší, a prší, a prší........ ;-D

0/0
3.7.2009 11:39

Host

Re: vodni pary

hm to je super :-) by me zajimalo jestli uz nekdo zkoumal co to udela, kdyz se misto tun C02 budou vypooustet tuny vodni pary..jj, asi je malo zaplav :-)

0/0
3.7.2009 12:26

Host

Re: vodni pary

A vy zrejme netusite, ze spalenim nafty neunika do ovzdusi jen CO2 ale i vodni para - nebot NAFTA jsou UHLOVODIKY - tedy uhlik+vodik !!! a spalovanim uhliku vznika onen CO2 a spalednim vodiku voda - tedy vodni para jde rovnez z vyfuku vedle zbytku nebezpecneho nespaleneho odpadu !!!!

A i kzdyz doma topite jako kdysi drevem tak i z komina stoupa vodni para, nebot vodik je stavebni soucasti dreva pak je v nem vzdy i zbytkova vlhkost.

A vodni para stoupa k nebi stale a jeste v daleko vetsim mnozstvi z duvodu trvaleho odparovani vody v prirode z kazdeho m2 pudy z kazde rostliny, zvirete a i cloveka...

A pokud by to opravdu vadilo, neni problem chladicem ji v tom vozidle tu vodni paru zkapalnit na vodu a vozit i sebou a vypustet pri zaplneni nadrzku na urcenem miste - staci vzhledem k ciste vode co to produkuje obycejny kanal.

0/0
3.7.2009 23:04

Host

Re: vodni pary

tento autobus nevypousti paru, ale dochazi ke kondenzaci.

0/0
7.7.2009 21:59

Host

Pro nize debatujici

Vyroba vodiku elektrolyzou je sice realna, ale extremne draha. Vyhodou je ovsem supercisty vodik produkovany az do tlaku 30 bar. Mnohem lacinejsi vodik se ziska parnim reformingem methanu. Problem je v obsahu CO (az 2%) v produkovanem reformatu, nebot CO je silny katalyticky jed pro Pt elektrody v palivovem clanku, takze je nutne CO dooxidovavat. Pocitam, ze v busu v Nera maji tzv. LT-PEM, coz je clanek na bazi membrany PFSA. Docela by me zajimalo od koho, producentu LT-PEM stacks totiz neni mnoho. Osobne bych si tipl na Daimler (Ballard) ci Nedstack.

K budoucnosti vodiku jako nosice energie: mozne, ale spis to nebude jediny zdroj pohonu. Pro mensi auto skoro jiste Li-ion baterie budou stacit. Pro vetsi auta, nakladaky a busy je Li-ion baterie nesikovna a reseni je prave v palivovem clanku. Kombinace se supercapacitors se mi osobne jevi jako hodne nakladna. Jinak vyhoda vodiku, pokud by byl spalovan primo, je kvantitativni odstraneni sazi i NOx, coz kompletne zbavuje auta nutnosti DPF.

0/0
1.7.2009 21:53

SZYslak4

Re: Pro nize debatujici

a ted madarsky :-)

0/0
2.7.2009 7:00

kOBLICH

Re: Pro nize debatujici

Spravně! Když tomu nerozumím, zesměšním řečníka. Taková pěkná, léty osvědčená metoda hlupáků a politiků...

0/0
2.7.2009 13:54

qsilence

Re: Pro nize debatujici

Ono by bohatě stačilo, kdyby autor příspěvku použil trochu obecnější výrazivo, kterému bychom rozuměli třeba i my, hloupí programátoři. Já chápu, že pro někoho je přirozený použít výraz DPF. Ale my tupci tomu holt nerozumíme a googlit kvůli tomu se mi nechce, protože zase tak zajímavý ten příspěvek není. Spíš mi přijde, že se někdo chtěl blýsknout znalostí věcí, který se tu normálně neprobírají a tohle byla poslední příležitost ukázat, že dokáže napsat něco, čemu bude rozumět tak maximálně jedno promile čtenářů :-)

0/0
8.7.2009 18:38

ntw

Re: Pro nize debatujici

A termelés a hidrogén elektrolízis útján az igazi, de rendkívül költséges. Az előny azonban supercisty vodík készült, legfeljebb 30 bar nyomáson. Hidrogén-sokkal olcsóbb ziska gőz reformálásával metán. A probléma a CO-tartalma (max. 2%) termelt reformatu mert CO erős katalitikus méreg a Pt elektród az üzemanyagcellák, ezért a CO dooxidovavat. Gróf az edzők a Nera az LT-PEM, ami a cikk alapján PFSA membránokon. Elég nekem zajimalo akinek termelői LT-PEM halom nem sok. Azt kellett volna tipl Daimler (Ballard) vagy Nedstack.

0/0
8.7.2009 15:11

ntw

Re: Pro nize debatujici

A jövő vodiku mint energiahordozó: lehetséges, hanem az, hogy nem csak a forrás propulziós. A kisebb autó szinte biztos, Li-ion akkumulátor elég lesz. A nagyobb autók, teherautók, és forgalmas is Li-ion akkumulátor és ostoba megoldás van a tüzelőanyag-cellákat. A kombináció a supercapacitors nekem személy szerint úgy tűnik, nagyon drága. Ellenkező esetben az előnye, hogy a hidrogén, ha volna égetni primo, a mennyiségi eltávolítása korom és NOx, amely teljes mértékben enyhíti, hogy szükség van egy autó kereskedő.

0/0
8.7.2009 15:12

Host

Re: Pro nize debatujici

R^ Nagyon szép! R^

0/0
30.9.2009 12:02

Host

Re: Pro nize debatujici

piszkos munkák

0/0
11.10.2009 19:02

SZYslak4

no comment

Ultra - Kapacitor ach jo, kondenzator

0/0
1.7.2009 18:22

Host

Re: no comment

oznaceni kapacitor se pouziva taky ty experte :-P

0/0
1.7.2009 20:02

SZYslak4

Re: no comment

to je sice pekne, ale vetsine lidi to nic nerekne

0/0
2.7.2009 6:55

Pan Navratil

Re: no comment

Odborníkovi je to jasné a laikovi je to fuk. Kondenzátor je ta věc v elektrárně, co dělá z odpadní páry vodu.:-P

0/0
8.7.2009 8:09

Host

Re: no comment

Podávám vysvětlení pro líné programátory. Je tady ještě elektronická součástka (kapacitor, kondenzátor) na uchování elektrického náboje. Je to ta věc, co ve většině případů odejde na počítačovém zdroji jako první.

Shodou okolností tento autobus má oba dva kondenzátory. V jednom se hromadí náboj a v druhém voda.

0/0
8.7.2009 20:18

Pan Navratil

Re: no comment

Kondíky odcházej obvykle na mainboardu, protože tam je konstruktéři dávají chytře do sousedství chladičů. Ve zdroji se obvykle prošlehne spínací tranzistor. Jakože jsem nikdy neviděl v mrtvým zdroji mrtvej koďar. Ale já jich zase tak moc neviděl.:-)

0/0
9.7.2009 15:02

Host

Re: no comment

Takze pro laiky: Pojmem "kapacitor" je v elektronice oznacovan idealni prvek s komplexni impedanci 1/omega*j*C. Pojmem "kondenzator" je zase znacena(v elektronice) realna soucastka, ktera ma ale mnoho dalsich vlastnosti. Skutecny kondenzator se da obvodove modelovat, jako soustava nekolika kapacitoru, rezistoru a indukcnosti.

Tolik k vyznamum techto pojmu v elektronice.

0/0
10.7.2009 1:08

Levandule

a až to vyletí...

... budou tomu říkat AirBus...

0/0
1.7.2009 13:20

qsilence

Re: a až to vyletí...

To by nejdřív muselo několikrát spadnout do oceánu :-)

0/0
8.7.2009 18:41

Host

KONECNE!

Konecne prvni cin, po nekonecnych letech futuristickych zvastu. Veda a technologie jsou pripraveny uz davno, brzdou rozvoje jsou politicka a ekonomicka zlovule.

0/0
1.7.2009 0:46

Host

Re: KONECNE!

Dalsi ktery, si nehodla uvedomit, ze vodik se dnes vyrabi vetsinou ze zemniho plynu a elektrian zase necasteji spalovanim uhli.

0/0
1.7.2009 1:07

pavelcz1

Vodik nema budoucnost?

Občas někde čtu, nebo slyším, že vodík nemá budoucnost (např. naposledy dokument Who killed the electric car), a tenhle autobus mě o tom stejně přesvědčuje - je to totiž elektromobil, a elektřina pro pohon se vyrábí z vodíku. vodík se vyrábí pomocí elektřiny, nebylo by teda výhodnější vůbec vodík nepoužívat, a tu elektřinu rovnou používat pro pohon autobusu? Baterky se každej rok zlepšujou, podle mě to za několik let takhle stejně dopadne a vodík se nebude vyrábět vůbec, protože to nikdo zalevno nebude umět.

Jinak mi stejně vycházi nejlepší řešení trolejbus, aspoň v tuhle dobu, kdy je vodík pořád takový scifi :-).

0/0
30.6.2009 10:36

Host

Re: Vodik nema budoucnost?

Baterie jsou nesmysl. Obecně platí: čím lepší kapacita tím větší šmejd uvnitř (obvykle kyselina co sežere skoro vše na co přijde)

Vodík je jediná jakž takž efektivní metoda jak elektřinu "skladovat".

0/0
30.6.2009 12:06

Host

Re: Vodik nema budoucnost?

a co trve kdybychom tu energii dokazali efektivne uvolnovat :) ...

0/0
30.6.2009 13:34

Kejhal

Re: Vodik nema budoucnost?

A co precerpavaci vodni elektrarna

0/0
9.7.2009 12:32

Host

Re: Vodik nema budoucnost?

A kolik by ste jich potreboval a kde je chcete stavet ??? T o si myslite , ze vam to u nas ochranari povoli  ????

0/0
9.7.2009 23:40

Host

Re: Vodik nema budoucnost?

V tomto pripade ale vodik vznika ve Spolane jako odpadni plyn pri vyrobe, takze to neni uplne tak jak pisete (i kdyz je pravda, ze tento vodik je potreba jeste pred pouzitim vycistit) ;)

0/0
30.6.2009 13:37

Host

Re: Vodik nema budoucnost?

Dokud nebudeme umet elektrinu efektivne skladovat dlouhodobe ve velkem ci prevazet na velke vzadeliosti (to akumulatory urcite nebudou) tak vodik jedno z reseni - da se skladovat velmi dobe a rovnez dobre transportovat - zalezi to hlavne na vyroby elektriny pres panely ze slunce - ty vyrabeji u nas v lete asi 5* vic nez v zime. 

0/0
30.6.2009 16:36

Rubik1

Re: Vodik nema budoucnost?

S výrobou elektřiny v solárních článcích to opravdu nesouvisí.

0/0
1.7.2009 15:52

Pan Navratil

Re: Vodik nema budoucnost?

Elektřina se přenáší na dálku obvykle drátama.

0/0
9.7.2009 15:06

Host

Re: Vodik nema budoucnost?

A o ztrate enregie (vykonu) pri prenosu v elektrickem vodici diky jeho elektrickemu odporu jeste zrejme jeste niky neslysel !!!!

2 zakladni vzorecky : vykon to je to co prenasime -  Pprenaseny=U.I

Ztraty v prenosovem vodici: kde R je odpor toho vodice, I je protekajici proud podle 1 vzorecku : Pztrat=R*I*I neboli P=R*proud na 2 - tedy pri zvetseni prenaseneho vykonu 10x vam ztart diky 10x vetsimu proudu se zvetsi 100x !!!!

Zvetseni napeti je mozne a jedina cesta - tam ma vsak sve meze a pri zvetseni napeti je nutne pouzivat velmi nakladne izolatory iatka se zvesti preskoky a i dokonce ztraty prutokem proudu mezi vodici vlhcim vzduchem. Jinak diky zakonitostem stridaveho proudu - velmi dlouhe draty se chovaji jak civky i kondenzatory prestava byt mozne udrzet  prenos nad hranici kolem 1000 Km. Musi se to prevest na stejnosmerny proud - ten lze jiz prenaset na dalku - zde jste omezeni jen odporem.

0/0
9.7.2009 23:51

Host

Re: Vodik nema budoucnost?

Jedina moznost je vyzuziti pri prenosu elektriny na velmi dlouhe vzdalenosti  jev zvany supravodivost - material - obvykle za bezne teploty (20 Celsina) prakticky elektricky izolant podchlazeny dnes minimalne kapalnym dusikem ztrati jako by "zazrakem" zcela elektricky odpor - je skutecne=0.

Neni mi zatim znamo, ze nekde vedeni bylo opravdu na delsi vzdalenost pouzito - podoba se to spise roure plynovodu, kde pod vrstvou izolaci tece kapalny dusik.

Suroviny pro "drat" neni zde med,hlinik nebo ocel, ale ruzne praskove minerali, z nich udelat "drat", ktery by se nemel lamat neni asi nejednodussi.

Podel cele trasy musi by nahore na zemi umistene chladici agregaty - vykon potrebny k jejich pohonu by mel predstavovat jedine ztraty prenosu energie - vyjma pomerne male ztary pruchodem pres izolace (zadny izolant neni 100% neovodivy a pri jeho velmi velke delce je to jiz poznat).

0/0
10.7.2009 0:08

Gaspaccho

Re: Vodik nema budoucnost?

No na me zase velmi dobre pusobi autobusy na plyn. Vubec nechapu, ze ted Praha koupila hafol novych budu opet diesel. A mimochodem trolejbusy jezdi na uhli.

0/0
1.7.2009 11:31

Pan Navratil

Re: Vodik nema budoucnost?

No to tenhle vodíkovej zázrak taky.

0/0
9.7.2009 15:29

Host

Re: Vodik nema budoucnost?

Vodik se vetsinou vyrabi ze primo ze ZEMNIHO plynu - Methan CH4 a ne elektrolyzou !!!

0/0
9.7.2009 23:53







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.