Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Při focení kašlete na pravidla. Ale napřed se je naučte

Sestavili jsme návod pro začínající i mírně pokročilé fotografy. Fotografování je tvůrčí činnost, ale přesto má svá osvědčená pravidla. Jejich překračování vřele doporučujeme. Ale k tomu, aby to bylo překračování smysluplné, je dobré pochopit, v čem spočívají základní fotografické poučky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

moje zkušenosti

Ještě než jsem si pořídil první digitál ,fotil jsem na klasický film ,malinko to lezlo do peněz a tak jsem dlouho rozmýšlel co a jak vyfotit,myslím si že to byla dobrá škola a že jsem se něčemu naučil. Teprve loni jsem si koupil digitální zrcadlovku se kterou se učím pracovat a to stylem pokus omyl.V digitálním režimu si to můžu dovolit udělat 1000 fotek a z toho jich vybrat 10 nejlepších.

Přeju všem fotografickým nadšencům dobré světlo.

0/0
25.4.2011 13:17

Mitchell

Tento článek mi připomněl předloňskou dovolenou.

Byli jsme v mořském světě, kde byl (pochopitelně) zákaz focení s bleskem. Bohužel to nikdo moc nekontroloval, takže občas měl člověk místo pěkného záběru na fotce odraz cizího blesku od skla. Ovšem když jsem čekal na pěkný záběr žraloka, který konečně chvíli pózoval, tak se za mnou vynořila vypatlaná polská blondýna a "vyfotila" si ho. Výsledek byl ten, že jsem měl místo fotky žraloka šmouhu v akváriu a polka málem rozšlapaný foťák. Nakonec jsem té náně vysvětlil a ukázal, že stejně za tím sklem nic nevyfotila a chudinka se tomu hrozně divila. Pak už si toho rozruchu všimli i zaměstnanci a konečně začali lidem hrozit, že jim zabaví foťáky, pokud nevypnou blesky. ... Pak se konečně dalo něco vyfotit.

0/0
20.4.2011 23:31

Fotoprome.cz

pravidla nebo fotograf?

Jenom si nejsme jistý, co bylo dřív, jestli fotograf, nebo pravidlo. Ono je to totiž, myslím si, tak, že pravidla se tvoří podle práce opravdu dobrých fotografů a malířů. Ti se je často neučili – mají je prostě v sobě. Občas některé poruší, ale když se podíváte na jejich práci, uvidíte, že v jejich práci jich tam spousta stále je přítomna, oni prostě cítí, co je a co není dobré a na něco jako „pravidla“ kašlou. Když se jim zachce, mohou je porušit, ale stále vidí, co je a co není dobré.  

Těm průměrným je asi třeba doporučit, aby se pravidel zuby nehty drželi a nestali se tak podprůměrnými…

0/0
15.3.2011 11:55

Host

návod

1. přečtěte si brožuru od Neffa o digitální fotografii

2. hotovo

0/0
17.2.2011 11:34

Host

Tu máš Azore

Děkuji za článek, dost mi pomohl  ;-)

0/0
7.2.2011 19:45

Host

blbost

pravidla jsou na prd. kdyby před lety někdo navrhl kosočtverečky jako fotky dneska máme kosočtverečky :))))

ta fotka s lavičkou a ženskou je důkaz jak je fotografování subjektivní a pravidla nehrají roli - jaké že mně zavede nějaká diagonála k očím ženský!!!! já první co bylo uviděl její výstřih a pak sluchátka :)))

jděte k šípku s pravidlama - ty jsou jen pro ty co chtějí někde vystavovat nebo soutěžit - bo tamse musí podle pravidel, když to hodnotí nabubřelí mocipánikteří rozhodují o vátězství.

LIDI foťte si jak chcete - to doporučuje devět z deseti prodejců fotoaparátů :))))

0/0
4.2.2011 9:19

Host

Re: blbost

LIDI foťte si jak chcete - to doporučuje devět z deseti prodejců fotoaparátů :))))

Většina "prodejců" je banda ignorantů já fotím už 50 let. A pravidla vždy dodržuji a fotky jsou Všeny hodnoceny kladně.Toto říkal i pan Hájek a to byl PAN FOTOGRAF.:-)

0/0
4.2.2011 19:17

Antonín, topič

Re: blbost

A kdo jsou to ti Všeni?

0/0
8.2.2011 19:29

Host

Re: blbost

ta pravidla vycházejí z malířství a jsou stará několik staletí, ta nejzákladnější i tísíce let. Pokud jde o Vás, klidně si dělejte fotky na kosočtverečky. Občas se povede najít téma, pro které se hodí "nestandardní" formát. Stejně tak existuje čtvercový formát (středoformát negativ 6x6cm).

Ta pravidla nejsou kvůli tomu, aby obraz nebo fotku mohl někdo nějak spočitatelně ohodnotit, ale jsou to pravidla, podle kterých se řídili staří malíři, když chtěli nakreslit obraz, na který se dalo dívat víc než jednou. Ty nejkrásnější obrazy v sobě mají často dost matematiky, ať ve skutečných výpočtech nebo třeba jen mimochodem využité vztahy. Na staré obrazy se lidé dívají a obdivují je už po staletí a ještě další staletí budou.

0/0
13.2.2011 23:11

Host

Tož

Miliontý článek na tohle téma. Nuda. Řekl bych, že jediná cesta je zajít si na nějaký workshop. Protože jinak... lamy si tohle přečtou a zase na to zapomenou a budou se divit. Když si něco náhodou vyzkouší, nepůjde jim to, ale bude u toho chybět zpětná vazba.

Osobně doporučuju procházet si galerie profíků na webu, ideálně pokud je u toho EXIF -- napodobovat.

0/0
8.1.2011 19:44

kam!kaze_cze

Lamy?

Nezapomeň že i ty jsi byl lama.Teda pokud nejsi doteď a tady si jen hraješ na chytráka.Nebo jsi snad z matky vypadl jako hotový Pietro Masturzo?;-D;-D;-D

0/0
9.1.2011 21:41

Host

Re: Tož

No tak buď má někdo talent, tudíž není důvod, aby někoh napodoboval, včetně pofiderních workshopů, nebo ho nemá, a pak je to stejně jedno.

0/0
10.1.2011 8:08

Host

Re: Tož

jenomže fotografování  není jenom o talentu, ale taky o aspoň trochu slušně zvládnutém "řemesle", tedy mimo jné o těch pravidlech, o technice a jejích vlastnostech, o geometrii, perspektivě, kompozici a podobných "zbytečnostech".

Když koukáte na fotky, na kterých někdo čumí fo objektivu jak hladová fena a má dvojnásobný nos, protože je to focené z půlmetru, nebo vidíte fotku, která by byla naprosto krásná, jen kdyby se z ní udělal lepší výřez nebo se trochu naklonila, ale nikdo se o to ani nepokusil, protože o tom ví houby, tak si říkáte, jestli ty "digitály pro každého" nejsou spíš na škodu.

Když má člověk talent, může občas udělat nějakou parádní fotku, ale spíš náhodou, Většinu mu zničí jeho neznalost "řemesla". Pokud se k tomu naučí i trochu té techniky, tak se jeho fotky můžou třeba řádově zlepšit. Když budete umět udělat standardně slušnou fotku, budete i schopnější udělat nějakou skvělou.

0/0
13.2.2011 23:05

TI59

ANO, kašlete na pravidla

Na pravidlabudou kašlat zpěváci, malíři pokojů, automechanici, lékaři, piloti letadel atd. td. .... Vždyť jsou úplně zbytečná.

0/0
8.1.2011 11:59

Host

Re: ANO, kašlete na pravidla

Nejste poněkud přecitlivělý?

0/0
10.1.2011 8:08

běžný ovčan

...

tento příběh se skutečně stal: žena byla v Egyptě podívat se na pyramidy, poprvé a patrně naposled v životě, krása, nadšená, chtěla vyfotit pyramidu, stoupla si, aby ji měla v hledáčku akorát, mezi ní a pyramidou byla silnice, rovná v rovné poušti, kde je vidět 100 km na každou stranu, cvakla zrovna v okamžik, kdy projížděl náklaďák a na fotce je jen rozmázlá čmouha, paní věděla, že už na tom místě nikdy nebude, viděla, že další hodinu po té cestě nic nepojede a měla libovolnou dobu na to vyfotit pyramidu znovu, ale neudělala to a když mi ukazovala tu fotku, přidala komentář, jakou má smůlu: zrovna jelo auto, takže mi zkazilo fotku a tu pyramidu bohužel nemám..

0/0
7.1.2011 20:55

Host

Re: ...

Blondýna?

0/0
10.1.2011 14:43

Host

Re: ...

Ne, Dylina! Rv

0/0
11.1.2011 14:25

Host

Foto

Ještě, že nevidíte, jak fotí můj taťka ;-D:-) Vždycky si vyfotí prsty ... :-) On se to asi nikdy nenaučí.

0/0
7.1.2011 16:41

Host

---

"Focení přes displej navíc přináší pár podstatných nevýhod (např. razantní prodloužení udržitelného času..."

--

Vida. A člověk by řekl, že focení přes displej přináší razantní zkrácení udržitelného času...

0/0
7.1.2011 12:53

Host

Re: ---

Když tomu nerozumíš tak to nekomentuj , asi si ještě nikdy nefotil, že jo ?

0/0
7.1.2011 13:58

Host

Re: ---

No asi ne, protože podle mě je udržitelný čas takový, který lze udržet. A při focení přes hledáček, s aparátem opřeným o hlavu, je možné udržet delší čas, než při focení přes displej, s aparátem jen v rukách. Vy to máte jinak?

0/0
7.1.2011 14:51

Host

Re: ---

My to máme jinak, mi si zapnem stabilizátor ;-)

0/0
7.1.2011 15:48

Host

Re: ---

No, zřejmě slušnej oddíl!

0/0
7.1.2011 18:59

Host

Re: ---

To je jasná věc, že při focení přes hledáček udržíš delší čas. Stabilizátor, nestabilizátor. Když si zapneš stabilizátor, udržíš, při focení přes hledáček, ještě delší čas než při gymnastickém předpažení. To platí především za špatných světelných podmínek nebo při použití delších ohnisek. O tom není vůbec sporu, opak může tvrdit jen někdo, kdo přes hledáček nikdy nefotil. Nehledě na to, že čím je foťák těžší, což je záhodno, tím je kvalita fotky, focená přes hledáček, větší. My tady ale mluvíme, předpokládám, o fotkách, zvětšovaných na papír na slušný formát, neboť teprve při takovém zvětšení  je poznat rozdíl v obrysové ostrosti. Jasně, pokud se na fotky díváme na nekvalitní monitor s TN panelem, seřízeným tak, jak to lidé většinou mají, tedy s jasem a kontrastem  vyhuleným na maximum, že je třeba svářečskou kuklu, aby si nevypálili oči, pak focení v předpažení může docela stačit.

0/0
9.1.2011 20:27

Host

Re: ---

S dovolením, diskutér, kterého cituji tvrdí, že při focení přes displej dochází k prodloužení udržitelného času, což já rozporuji. Jinak máte samozřejmě pravdu.

0/0
10.1.2011 8:07

Host

Re: ---

Naprostý souhlas! Jen je mi záhadou, proč je na ilustrační fotce fotograf se zrcadlovkou v předpažení. Popravdě řečeno, nikdy jsem tak nefotil! To by snad šlo jen v takovém případě, že by měl zapnutý Live view! Já osobně ho zapínám jen velmi zřídka(kvůli kontrole, když je zapotřebí). Ono totiž takto předpažovat v daném případě je poněkud na hlavu, protože je to gymnastika s cca 1,5kg:-), neboť jak jsem koukal, tak tam nemá nasazen žádný pancake objektiv a zrcadlovka to je nějaká poloprofi, která už nebude z plastu.

0/0
10.1.2011 15:16

Host

Hroznej_puberťák

že se s tím Ferdou ještě máš chuť bavit...

0/0
7.1.2011 12:51

Draco52

bokeh

Tak to mne trochu pobavilo. Rozostření pozadí že je bokeh, no to snad ne. článek mi připadá jako "výcuc" z internetu. Pro super čtení doporučuji http://www.fotoroman.cz/.

0/0
7.1.2011 8:49

volic_plukovnik

Re: bokeh

a co je teda bokeh? ;-)

0/0
7.1.2011 9:13

Nahlas se ti směju 2

Re: bokeh

V běžné praxi se za bokeh považuje způsob, jakým objektiv podává předměty mimo hloubku ostrosti. Užívá se slovní spojení např. "objektiv má měkký bokeh", tedy "objektiv má měkké podání objektů mimo HO". Málokdo, kdo se fotografií zabývá, by řekl "objektiv má hezké rozostřené pozadí", byl by to významový nesmysl.

0/0
7.1.2011 9:21

Host

Re: bokeh

Jsou lidé, kteří nakupují nákladné vybavení, studují biografie slavných fotografů, učí se fotografický žargon a mají detailně nastudované technické parametry současné světové produkce firem v oboru.

No a pak jsou také lidé, kteří fotí.

0/0
7.1.2011 10:34

Nahlas se ti směju 2

Re: bokeh

A pointa má být ta, že lidé, kteří fotí, neznají ty nejzákladnější termíny ;-D?

0/0
7.1.2011 10:42

Host

Re: bokeh

Ne.

0/0
7.1.2011 10:46

Nahlas se ti směju 2

Re: bokeh

A jaká je?

0/0
7.1.2011 10:51

Host

Re: bokeh

Znalost termínů není ani podmínka nutná, ani podmínka postačující pro dobrou fotografii.

0/0
7.1.2011 10:57

Nahlas se ti směju 2

Re: bokeh

A souvislost s tématem vlákna?

0/0
7.1.2011 11:19

Host

Re: bokeh

Je inteligentním lidem dostatečně zřejmá.

0/0
7.1.2011 11:25

Nahlas se ti směju 2

Re: bokeh

Čekal jsem, kdy začneš uhýbat ;-).

0/0
7.1.2011 11:28

Host

Re: bokeh

Nudíš.

0/0
7.1.2011 11:54

Nahlas se ti směju 2

Re: bokeh

;-D;-D Jojo, kopíráku ;-D;-D;-D.

0/0
7.1.2011 11:57

Host

Re: bokeh

hele, Brouk Pytlík co včera rozumoval o sluchátkách ;-D Ty seš tedy všude chlape ;-D

0/0
7.1.2011 14:00

Host

Re: bokeh

To se mýlíte. On je nejenom všude, ale i na spoustě dalších míst. Zaráz.

0/0
7.1.2011 14:52

Host

Re: bokeh

On neuhýbá, má svatou pravdu.

0/0
9.1.2011 20:33

Host

Re: bokeh

Proč myslíš, že je to nesmysl? V podstatě má autor článku pravdu. Bokeh je všechno, co je na fotce mimo hloubku ostrosti. A to, jestli je měkký nebo dělá ze světelných bodů kroužky, jako třeba zrcadlové objektivy, to je jiná věc. Ale BOKEH je všechno mimo HO. Mimochodem, při denních diskusích o fotografiích je spousta lidí, kteří Tebou uvedený výraz běžně používají. Jo, a nehledě k tomu, že to může být i rozostřené popředí, To jen tak mimochodem.

0/0
9.1.2011 20:31

Host

Re: bokeh

Zanedlouho se tu objeví a napíše vám, že "to" nikde nepsal. Uvidíte.

0/0
10.1.2011 8:10

Host

zkušenost

Já sem měl problém v tom, že jsem podobné články četl pořád dokola a koupil si i pár knížek o focení a tam bylo zase to samé dokola. Čet jsem to proto, abych si některé věci zažil teoreticky a nebyl jen ten mačkač na autorežim, když tam na tom kolečku je takových možností nastavení. A když jsem pak šel na houby do lesa a vzal si na rameno fotáka a přes druhý rameno stativ, tak i když houba nemá nožičky a neuteče, tak jsem věděl zase prdlačku a tápal jsem a nebavilo mě to. Zvolil jsem taktiku pokus-omyl. Houby jsem fotil bez znalosti věci s různou clonou, na různý časy, s bleskem, bez blesku, měnil jsem ISO, využíval bracketing, pak jsem si doma do toho dodal popisy s nastavením a fotky prohlíd na televizi Sony. Uvádím záměrně, protože na druhý TV LG za +-stejný peníze ty fotky vypadaly o dost hůř. O monitoru na NTB nemluvím vůbec. Pak se to chce zamyslet, co a jak vypadá dobře, co míň, ale zase je to dobrý k něčemu jinému, co je úplně mimo jak fotit žárovku mobilem.

0/0
6.1.2011 20:22

Host

Re: zkušenost

Udělal jsem to párkrát při různých příležitostech a postupně si to člověk zažívá a zbytečně se nezdržuje blbostma. A základ je, znát svůj foťák, ale ne z manuálu, ale z praxe. Důležitý je, aby to člověka bavilo a je hezký, když si můžete dát do ložnice svoje fotky na zeď, když se vám povedou, hlavně, když je fotograf sám se sebou spokojený a foťák nezapadá prachem.

0/0
6.1.2011 20:28

Host

Re: zkušenost

Ještě o fous je lepší, když si do ložnice vaše fotky věší jiní lidé (a tím nemyslím přítelkyni či rodiče):-):-)

Vytrvat!

0/0
7.1.2011 0:27

Host

Re: zkušenost

Jo, ten pocit je dobrej :)

0/0
7.1.2011 11:49







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.