Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

V Ostravě se testuje nová česká tramvaj. Řídí ji i Windows XP

V ulicích Ostravy se testuje nová nízkopodlažní tramvaj. Zlatý vůz řídí software běžící pod operačním systémem Windows XP. Prohlédněte si fotografie z první testovací jízdy bez cestujících.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

The fury of BSOD

The fury of BSOD has been released onto unsuspecting citizens of Ostrava.

Česky řečeno: Bojte se Ostraváci! BSOD (Modrá obrazovka) bude nová definice pro havárii s katastrofickými následky. 8-o

0/0
13.10.2009 16:54

Host

No nazdar

To zase bude prasecak ... bez klimatizace v lete :( fuj ;-€;-O;-(

0/0
25.8.2009 16:31

Host

solitaire?

No jen doufám, že v té ořezané verzi nebude solitaire, aby řidič místo řízení nehrál karty :-D

0/0
23.8.2009 11:55

Leopardo di Kardio

Re: solitaire?

Naopak ! Především kvůli tomu tam ty Widle jsou.

0/0
23.8.2009 12:19

Host

A taky je v ní vedro

jako v té hrůze Škoda-Porsche ? :-/ Já ji kolikrát rději nechám ujet

0/0
22.8.2009 8:23

Host

Re: A taky je v ní vedro

Vyrobce ji je tam schopnej klimatizaci dat - jen DP ji proste nechtel - je jen v kabine ridice.

0/0
22.8.2009 23:06

Host

CTRL + ALT + DEL

Win XP ... hmmm .... CTRL+ALT+DEL budou asi 3 nejčastěji používané klávesy v tramvaji, až pak to budou tlačítka na dveře ... přeju hodně štěstí :-)

0/0
21.8.2009 11:25

Host

Re: CTRL + ALT + DEL

No možná to budou ihned tlačítka na dveře... Proč Control + Alt + Delete? Že by tam byl upravený správce úloh, kde by se dal spustit proces "otevrene_dvere.exe" nebo "otevřít dveře.exe"?:-)

0/0
22.8.2009 18:15

Host

:)

Sem zvědavej, jak často bude třeba nahrát novej systém. A pak taky na silniční zácpy, až to hodí bluescreen ;-D

0/0
21.8.2009 3:42

Host

řídí windows

Windows??? To jako že se bude nastupovat okýnkama?;-D;-D;-D

0/0
20.8.2009 17:09

Host

Re: řídí windows

No ona jsou na dveřích okna ne? Ale nejsou upravená pro nástup ani nejsou přízpusobená na modrou obrazovku smrti... ;-)

0/0
22.8.2009 18:17

Host

xp

jako pražak se ptám ty WIN XP maj ostraváci za trest nebo za odmenu 8-o

0/0
20.8.2009 12:10

Host

Re: xp

Jak to mám vědět. Asi je potřebujou. Ale ta otázka je jako by jsem se já ptal: Jako ostravák se ptám, proč mají v Praze metro. V Praze taky chtěli mít metro, je to tak?

0/0
22.8.2009 18:19

l e o

pekne/a

R^R^

0/0
19.8.2009 19:50

Host

Stání

Zastáncům jednořadých sedadel. Jezdím tramvajemi v Ostravě každý den. Především ve špičku. Problémem nejsou tři řady sedadel, ale to že lidi jak mezci musí stát na krok od dveří, takže se nikdo nikam nedostane. Problémem jsou baťůžkáři a hlavním problémem je, že lidi si svou prdel neposunou na sedadla u okna. Takže běžná situace je taková, že tramvaj je narvaná, ale třetina sedadel je neobsazená, protože nikdo se k těm sedadlům nedostane. A nic bych nedal za to, že takhle obsazují ty dvojsedačky zastánci jedné řady.

0/0
19.8.2009 18:13

Host

palec nahoru

Trochu svérázný design, ale docela hezké, hlavně NORMÁLNÍ a LOGICKÉ rozmístění sedaček! Přeju Ostravákům tuhle tramvaj, u nás v Pze jsme objednali další rakve Porsche a kotasovo ejakulaci ze 70tých let :-P:-P:-P

0/0
19.8.2009 17:09

Host

Re: palec nahoru

Neobjednali - bude jinej typ tramvaje !!!

0/0
20.8.2009 22:46

Host

Cermak

dneska dobrej [>-]R^

0/0
19.8.2009 16:17

Host

Re: Cermak

jojoR^

0/0
19.8.2009 16:20

Petr1234

klávesnice

nejvíc mě dojímá ta klávesnice za 150 kč :)

0/0
19.8.2009 13:12

Andee

Re: klávesnice

Jestli toto kupuješ za 150,- tak mě dojímáš ty ;-D

0/0
19.8.2009 13:32

;-)

zase jako v peci

Windows XP mi rozhodně nevadí, interiér vypadá dobře, ale opět chybí klimatizace. V létě je v tramvajích 50 - 55°C. To rozhodně nelze považovat za slušné přepravní podmínky. Před 100 lety byly speciální otevřené vozy na léto, takže teplota nepřesahovala běžnou teplotu venku a nevíc cestující ochlazoval proudící vzduch. Nabízet dnes v době klimatizací a přecitlivělosti na lidské pachy hromadnou dopravu s teplotou přepravy o 25°C vyšší než před 100 lety je neomluvitelné. A nelze se divit, že řada lidí raději pojede autem s příjemnými 23°°C. Rv

0/0
19.8.2009 10:48

Host

Re: zase jako v peci

Taky mi vadí vedro v MHD, ale otevřené vozy v tom dnešním prašném prostředí si představit nedokážu. Klimatizace nejenže zvyšuje spotřebu, rozdmýchává spóry (ve veřejné dopravě tuplem) a při velkých teplotních rozdílech působí více negativně. Dokážu si představit jakousi pasivní klimatizaci - třeba výběrem materiálu, ze kterého josu vyrobeny střechy vozů, ale žádný takový neznám.

0/0
19.8.2009 11:06

;-)

Re: zase jako v peci

Osobně jsem zastáncem klimatizace(pravidelně čištěné a udržované), nastavené na rozumných 22-24. V takovém ppřípadě by dopravu využívalo více lidí a vynaložená energie by se zaplatila větším výběrem jízdného a ekologicky by se vyplatila, neb by ubylo aut. Každopádně existují i jiná opatření. Např velká otvírací okna(např. v budapešti lze otevřít na starších typech tramvají až polovinu plochy oken), větráky v interiéru (používáno v Japonsku ve starších vozech bez klimatizace), nebo alespoň volba světlé barvy povrchu tramveje odrážející co nejvíce energie.

0/0
19.8.2009 15:48

Host

Re: zase jako v peci

Staci jen vetrani ventilatorem - vzduch tam i vzduch vem ventilatorem. 

0/0
19.8.2009 21:55

fulcrum

Re: zase jako v peci

Tohle můžeš dělat na linkách, které mají od sebe hodně vzdálené stanice, ale třeba v Praze (Ostravskou tramvajovou síť neznám, nemůžu soudit), kde jsou od sebe stanice kolikrát dvě tři minuty pěšky, to nemá smysl, protože se všechen ochlazený vzduch ihned zase vyvalí ven. To navíc znamená ohromnou spotřebu energie.

0/0
20.8.2009 1:26

;-)

Re: zase jako v peci

Tohle je klasický argument českých dopravních podniků. Je ale zajmavé, že v jiných zemích v tom není problém. Některé trati mají zastávky dál. Dnes mají téměř všechny tramvaje systém otvírání dveří na tlačítko, takže se neotvírají zdaleka všechny dveře ve všech stanicích. Technicky to jde bez problémů ukimatizovat. Spotřeba energie jistě bude vyšší, ale zase klimatizovanou tramvají pojede mnohem více lidí, čímž se ušetří auta na silnicích a spálený benzín.

Je zajmavé, že se v téhle zemi nikdo nepozastavuje nad dlouhými řadami otevřených chladicích boxů v hypermarketech, ale jak dojde na veřejnou dopravu, tak vám všichni začnou tvrdit, že klimatizovat nejde a bylo by to plýtvání. Rozhodně považuji za normálnější odhrnout igelitový závěs či otevřít dveře chladicího boxu, než jezdit tramvají v 55°CRv

0/0
20.8.2009 8:21

Host

Re: zase jako v peci

Pomohla by i lehce zatmavena okna.

0/0
20.8.2009 15:42

Host

Re: zase jako v peci

V zime muze teplo z vyparniku chadicich boxu vyhrivat supermerket.

A tramvaj je vec verejna a v danem meste je verejna doprava ze proste tam musi byt pouze jeden dopravce - nelze si tedy vybrat jako u toho supermareketu - je to pouze tedy vec toho podnikatele (te soukroume spolecnosti), zdali to tak necha byt a spotreba proudu mu nebude vadit.

A mnoho lidi nepojede verejnou dopravou ani s klimatizaci a snad i kdyby byla zadarmo - proste auto je jednim z mnoha symbolu velmi vysoke zivotni urovne a nvic mnoho lidi bydli na okraji mest v domech, kde je verejna doprava casto spatna - dlouhe intervali.

0/0
20.8.2009 22:51

;-)

Re: zase jako v peci

Ale nevyhřívá. V praxi to vypadá tak, že jsou dlouhé řady otevřených chladicích boxů, ze kterých se do uličky valí chlad a z druhé strany teplo - takže je to velmi neefektivní. I do veřejné dopravy se dá vnést komkurence. U kolejových vozidel to není tak jednoduchí jako u autobusů, ale jde to také. Pro mě auto osobně auto žádným symbolem není (i když znám řadu lidí, pro které je), veřejnou dopravu používám, když to jde - nemusím řešit kde zaparkovat, je to rychlé atd. , ale jet v létě tramvají v obleku v 55°C je sebevrežda. Po 30 minutové cestě je člověk spocený, smrdí, dehydrovaný, a místo aby mohl jít dělat za čím cestoval, tak hledá kde se napít a osprchovat. Doprava by měla být komfortní, aby lidé vystupovali v co nejlepší kondici. Doprava, která člověka zcela unaví je špatná.

0/0
21.8.2009 8:03

Host

Re: zase jako v peci

Klimatizaci tam taky vyrobce nabizi - jenze DP ji proste nechce i kvuli nakladum - nevim kolik procent - ale vim jedine - spoustu lidi zajima jen cena jizdneaho kvalita vozu - tedy i klimatizace jde pro nej zcela stranou.

A co se tyce aut nabizeji tito lide jednoduceh resini - vnitrni obvod mesta opatrit mintnymi branami a zavest mito pro vsechny krome obyvatele toho vnitrniho obvodu - a zvast placene auto kazde firmy co tam sidli. Mito bude casove - proste pri pruchodu vas zaznanamena a pri odjezdu budete muset zaplatit tucny poplatek za akzdou stravenou i zapocatou hodinu ve vnitrnim obvodu mesta. A pokud se budou pred temi branami tvorit dlouhe kolony - tim lepe - alepson i to jeste par zajemcu od vjezdu tam odradi.

A hned podle nich budou penize na dotaci MHD - za mitne.

0/0
20.8.2009 23:00

korotvik

FUUUUUUUUUUUUUJ

Se divim ze to este nekoho nezabil, hold kluci a holky z Ostravy jsou odvazni. Kdyby tam byl linux tak to chapu , ale mrkvosoft a xp. zarucene to musi nekde kixnout.;-D;-D;-D

0/0
19.8.2009 7:32

Host

Re: FUUUUUUUUUUUUUJ

Toť názor hlupáka, který ani neví, že Windows XP jsou něco trochu jiného, než Windows XP Embedded, které jsou použité v oné tramvaji.

0/0
19.8.2009 10:56

Host

Re: FUUUUUUUUUUUUUJ

Tak tak, ale (t)LAMICKAM tady ani nema cenu vysvetlovat CO je to tzv. Embedded system.Mimochodem Win jsou i v tramvajich "design by Porshe".

A pokud jde o Linuxaky (nekdy mam chut rict MILITANTNI linuxaky) : Smirte se s tim, ze jsou i jine systemy, nez ten vas NEJ.Pokud chcete Linux i v zachodovem prkenku, je to VASE volba.Tady zvolili jinak.Z vlastnich zkusenosti s podobnym systemem mohu rict ze jede bez problemu.Mimochodem domaci desktop i dva notebooky mi jedou s WinXP bez zaskobrtnuti uz asi 5 let (desktop).Ono to totiz vetsinou pada prave tem (t)lamickam (proste je to rukama).Hezky den :o)

0/0
20.8.2009 12:47

Host

Re: FUUUUUUUUUUUUUJ

Nehlede ze kazda tramvaj i vlak ma jeste dalsi zcela nazvislou brzdu - i bezna elektronika elektordynamicke brzdy se totiz muze porouchat.

0/0
19.8.2009 21:57

Host

Re: FUUUUUUUUUUUUUJ

To se asi divíš jakou máme moderní tramvaj že jo!!!

0/0
22.8.2009 18:20

Host

Re: FUUUUUUUUUUUUUJ

Fakt miluju takový lidi jako jsi ty! Pořád bléé windows, přitom tomu ani nerozumíš! Sice nejsem žádný expert, ale už jen logicky, to, co je zadarmo není lepší než to, co se platí! Né náhodou byl Bill Gates nejbohatší ne? Prostě linux je nic moc, většinou ti, co nadávají na wm jsou socky a vymlouvají se na to, že si nebudou kupovat za drahý peníze sračku! RvRvRvRvRvRv

0/0
22.8.2009 23:17

Host

Mno,

tu je zase chytráků, XP s korektními ovladači nemá důvod k nestabilitě (zvlášť když jsou pravidelně vypínaný ;-)) - pokud uživatelé nemohou na slunecnice.cz :-P

--

Máme receiver s Win Embedded a oscík od HP s XP (jak by ne, je tam deska z NTB). Jede to normálně.

0/0
19.8.2009 7:26

Host

Re: Mno,

To ale nic nemění na tom, že windows je desktopový OS a na takovéhle nasazení se zrovna nehodí.

0/0
19.8.2009 16:32

Host

Re: Mno,

windows je desktopovy os? ach jo, xp embedded je system pouzivany bezne na tenkych klientech, ktere dovedou bez udrzby pracovat nekolik let, vtipny komentar, bohuzel uplne mimo...

0/0
19.8.2009 17:10

Host

Re: Mno,

A že se banky nebojí používat takový systém v bankomatech? No není to zvláštní, chytrolíne?

0/0
19.8.2009 20:23

Host

Re: Mno,

Banky se zas tak bat nemusi, riziko je na uzivateli.

0/0
19.8.2009 22:09

Host

Re: Mno,

No, banky se nebojí - ono je to taky vidět. Pořád to padá, několikrát jsem viděl zaseklý bankomat, bankomat s rozhozenými fonty, bankomat, co se samovolně restartoval po vložení karty... kdyby si nechali napsat speciální SW, byli by na tom lépe. Jenže použít původně desktopové XP (i když ořezané do embedded podoby) je levnější a jednodušší.

0/0
21.8.2009 15:14

nokianew

WIN XP

;-D;-D - Když se to zasekne a nepojede to, budou muset cestující vystoupit a znovu nastoupit, že??? ;-D;-D;-DR^!! - doufám, že budou mít velká OKNA...

0/0
19.8.2009 1:13

Host

OLOL

http://stepanomania.blog.cz/0905/a-ted-to-spravte

0/0
19.8.2009 0:13

Host

nove tram jsou na prd

ano. nove, moderni tram nejsou funkcne tam, kde ty stare. vejde se mene lidi k stani anebo s kocarkama jsou problemy.

tram cestuji denne a ty nove jsou vzdy problemove. stare herky, kam se s kocarkem museli tatinci tahat budou za chvili ten tam a nove moderni metro-sexualni maminy budou natlaceny na nic netusici cestujici.

a jsem zvedav, jak takove tramvaje specialne v ostrave zvladnou ty vypadky u namesti republiky - pze v tech co jezdi ted je tlacenice az beda...

a abych si jeste rypnul do winxp: to zase bude priskripnutych duchodcu, jak to tramwajaci budou neochotne ovladat. nedej boze, kdyz se jim to nejak sesype.

0/0
19.8.2009 0:00

Host

Haha

MHD v Ostravě využívám denně a první co mě po přečtení nadpisu napadlo bylo:

*Aplikace TRAMVAJ provedla neplatnou operaci, a proto bude nyní ukončena*

No a autobus do školy, který odjíždí ze Svinova nestihnu xD.  Doufám, že tramvaje budou sloužit, tak jak by měli. ;-) Ale, že zrovna widle... Rv

0/0
18.8.2009 23:29

Host

tremavaj

to zas bude mrtvejch. protoze videl jsou vidle

0/0
18.8.2009 23:00

Host

Nápad pro příště

Příště dejte titulek "Robert Rosenberg si užíval v nové tramvaji" a hoďte to rovnou do Revue. Aspoň budu vědět, že je to bulvární blábol, a nebudu se divit, že se tak otřesný kraviny člověk dočte na Technetu. <blinkající smajlík>

0/0
18.8.2009 22:20

Host

Re: Nápad pro příště

mate bod R^

0/0
18.8.2009 22:38







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.