Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Návrat lidí na Měsíc je zatím nereálný. Raketa ještě ani neexistuje

Kosmický program Constellation počítá s návratem lidí na Měsíc do roku 2020. Nosná raketa pro přepravu kosmonautů však existuje pouze na papíře. Zatím se podařilo vyzkoušet raketu Ares I-X, která je určena pouze pro lety na nízkou oběžnou dráhu, nikoliv na Měsíc.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

apollo

nechápu proč mají amričani takovej problém se tam vrátit, když už tam jednou byli? pche, protože tam nebyli

0/0
1.12.2009 13:30

Stoura

Re: apollo

Jak správně píšete v úvodu, nechápete to. Zkuste si zjistit, kolik dávali na kosmický výzkum tenkrát (a to létali prakticky jen na Měsíc) a kolik teď (kdy provozují neuvěřitelně drahé raketoplány a maji rozběhlé desítky dalších programů).

0/0
1.12.2009 16:15

loller

Počet astronautů

"Proto NASA již teď musel zredukovat původně plánovanou šestičlennou posádku Orionu na pouhé čtyři osoby" Nechcu nic říkat, ale na WIKI je informace, že posádka bude 4členná od konce roku 2006

0/0
2.11.2009 20:45

Host

co to je?

já se nestíhám divit, kolik odborníků a vědců, kteří by to určitě všechno zmákli, se tu najde. jak se tu někdo rozčiluje nad stagnací technologického vývoje - není se čemu divit, když všichni borci místo práce seděj a plkaj na týhle diskuzi ;-D

0/0
2.11.2009 9:06

Host

co to je?

já se nestíhám divit, kolik odborníků a vědců, kteří by to určitě všechno zmákli, se tu najde. jak se tu někdo rozčiluje nad stagnací technologického vývoje - není se čemu divit, když všichni borci místo práce seděj a plkaj na týhle diskuzi ;-D

0/0
2.11.2009 9:02

Host

Zdes Mars I

Rusi idu na Mars s Cinou ruske technologie a Cinske prachy !!! Rusi cestu na mars zvladnu za 6 mesiacov USral za 12 mesiacov !!!

http://nickd.freehostia.com/OrbiterVault/mars.html / Plus simulovany let mars 500.

http://www.youtube.com/watch?v=1yZlbYQXg0k&feature=related

;-)

0/0
31.10.2009 15:35

Homer _ 3

Re: Zdes Mars I

komunista a ještě k tomu Slovák - no to je tedy kombinace... ;-D:-P

0/0
2.11.2009 14:08

Host

Re: Zdes Mars I

Ozval sa kapitalista ktoremu Ares I bol zniceny.Na druhy den to priznala NASA.;-D;-D:-P

0/0
2.11.2009 15:57

Host

Re: Zdes Mars I

No - pokud vám, tak jediní dva kosmonauti v Evropském parlamentu jsou také komunisté.

0/0
2.11.2009 21:56

njuska

To jsou ale pokroky...

Ares V asi hodně dlouho nebude. Snad by bylo lepší, kdyby znovu postavili již osvědčený Saturn V - bylo by to rychlejší a mnohonásobně levnější. Co na tom, že to vymyslel ještě sám Wehrner Von Braun. Rusové by mohli oprášit koncept na bázi N1/ Energia (škoda, že Koroljov umřel tak brzo).

Lodě Orion vypadají, jako lehce "modernizované" lodě Apollo z 60. let. Navíc, pro 4 lidi? Hmmm... to je ale panečku vývoj.

Místo, aby se skoutečně modernizovalo, tak v posledních 40 letech vývoj extrémně stagnuje. Jako procesory se v lodích používají ještě dnes CPU i386 nebo i486 (ISS), místo rychlých plasmovývh motorů, které by zkrátily cestu např. na Mars o více, než 2 třetiny se plácají finance na "blbostech" typu Ares/Orion.

0/0
31.10.2009 12:13

Host

Re: To jsou ale pokroky...

No broučku ... on je trochu problém. Takové core i7 -(45nm nebo 32nm) při taktu 2-3 000 MHz a pracovním napětí 1V je poněkud náchylnější na chybu způsobenou každým kouskem záření (rozhodně není radhard) ... na druhou stranu taková i386 s procesem 1 500 nm (1,5 micron) taktu 25 MHz s Vcore cca 5V toho snese daleko více než udělá chybu. Radiační stínění je těžké, a obrovský výpočetní výkon nahoře stejně nikdo nepotřebuje. A to nemluvím o odolnosti proti vibracím, termomanagementu atd.

.

Plasmový motor je taky fajn věc ... ale ty si to evidentně přestavuješ jak hurvínek válku. Trochu nám chybí dostatečně lehký a výkonný zdroj energie. Ale jeslti máš někde nějakou odpovídající baterku tak se nestyĎ a sem s ní.

0/0
31.10.2009 14:31

njuska

Re: To jsou ale pokroky...

Tak předem bych tě požádal, aby sis podobná oslovení nechal pro svého "přítele" na doma, mě tím skutečně asi moc nenadchneš.

No, procesorům ty vibrace zase tolik neva, víš? Co se týká urychlených částic, tak to samozřejmě problém je, tomu rozumím, neboj. Nicméně, odstínit malej procesor (když už jsme u toho), je mnohem menší problém, než odstínit celou loď. Hmmm, ano, pokud vše půjde ve stylu 60. let, tak ten výpočetní výkon skutečně třeba asi nebude :-/ A navíc, nikdo tu nepsal o Core i7, tak prosím trocha méně demagogie, díky. 

Co se týká plasmových motorů, možná by sis o tom mohl něco přečíst. Kde je vývoj, jak probíhají testy "vesmírných" nuklearních reaktorů, atd. Ale ano, pokud jsi s inovacema skejsnul někde v 60. letech, pak s tebou souhlasím. Nějaká Ni-Cd baterie na to fakt asi stačit nebude.

0/0
31.10.2009 23:36

Host

Re: To jsou ale pokroky...

Brouku a co má jako být koncept na bázi N1/ Energia?

Není N1 náhodou ta raketa, co měla kosmonauty z CCCP dostat k Měsíci, která ale vybouchla na startovací rampě při každém pokusu o start? Koncepčně úplně špatně, tak velký počet motorů (motor většího výkonu nebyli schopni vyrobit) v prvním stupni fungovat nemůže. Tudy cesta nevede. Pochválit je ale můžeme za skutečnost, že takovou blamáž tehdy dovedli před světem skrýt.

0/0
1.11.2009 0:21

njuska

Re: To jsou ale pokroky...

Mno, tak tady je diskuze asi opravdu zcela zbytečná. S blbcem se oprvavdu diskutovat nedá.

0/0
1.11.2009 11:40

Host

Re: To jsou ale pokroky...

"Kde je vývoj, jak probíhají testy "vesmírných" nuklearních reaktorů, atd."

Takovy nuklearni reaktor by mel na potrebny vykon tak velkou hmotnost, ze pro start ze Zeme to nepripada v uvahu - proste to nejde - krom toho protijaderni aktiviste jsou zasadne proti.

On i totiz plazmovy motor je motor reaktivni a tudiz si veze sebou neco co odhazuje.

A to je ta potiz.

Iontove motory jsou vhodne jen pro sondy ci jako stabilizacni motory druzic - a na to se pouzivaji - to jsou ty plazmove motory. 

0/0
1.11.2009 2:32

Host

Re: To jsou ale pokroky...

A dale potize z chlazenim reaktoru a to jak pri startu tak i ve vesmiru - ve vakuu je to ponekud  znacny problem.

0/0
1.11.2009 2:37

Host

Re: To jsou ale pokroky...

Ve vakuu se chladí vyzařováním tepla. Platí Planckův zákon. Potřebná plocha se pohybuje (pro teploty mezi 0 a 100°C) n řádu několik m2/kW.

0/0
1.11.2009 7:22

njuska

Re: To jsou ale pokroky...

Blá blá blá... Plácáte, protože tomu zřejmě absolutně nerozumíte. Prosím, než budete dále žvanit, přečtě si o tom něco. Nějaké laické žvásty, které jste vymyslel někde u vás doma na gauči asi nikoho moc nezajímají.

Iontový motor (vhodný, jen jako jakýsi "doplněk" pohonu) jsem samozřejmě na mysli neměl. Bavím se tu o motoru s principem udržení plasmy v em. poli, který dokaže udělit sondě velmi vysokou rychlost.

0/0
1.11.2009 11:48

Host

Re: To jsou ale pokroky...

Cetel jsem na toto tema rozbor  - na odhazovani tryskou se to proste musi vozit sebou a tedy opet moutna nadrz na to co se na vozit sebou - ikdyz se to nejdriv znacne urychli.

A proste neni znam zpusob jak to udelat tak aby se to dalo pouzit i pro start ze Zeme - rakety vzdy musi vzdy tahen prekonat gravitacni silu jinak se vubec neodlepi od startovaci rampy.

Zkratka proste se to nepodarilo a to je vse !!!

0/0
1.11.2009 15:05

Host

Re: To jsou ale pokroky...

Čím víc se to urychlí, tím stačí menší nádrž. Problém je v tom, jak udělat motor, který bude lehký a zároveň urychlí vytékající plyny víc, než na 4,5km/s zatím nejlepšího používaného paliva kyslík/vodík.

0/0
1.11.2009 18:33

Host

Re: To jsou ale pokroky...

A odhazovani jaderncyh odpadu do atmosfery  - reaktivni pohon - uz dnes jak se to melo i drive zkouset je uz VYLOUCENO ZCELA - naprosto neprijatelne zamorovani atmosfery jadernym odpadem.

0/0
1.11.2009 2:35

Host

Re: To jsou ale pokroky...

S vájimkou projektu Orion z 50. let se nepředpokládalo odhazování jaderného odpadu. Reaktor měl jen ohřívat inertní plyn v trysce a nahradit tak chemickou reakci hoření.

0/0
1.11.2009 7:24

Host

Re: To jsou ale pokroky...

Jsem rad ,ze alespon nemel tento typ na mysli.

A pokud se tyka odhazovanio cehokoliv tak je vzdy ten problem, ze se to musi vozit sebou - podobne jak XEON pro iontovy motor.

0/0
1.11.2009 15:08

Host

Re: To jsou ale pokroky...

výjimkou je ramjet. Ten si sebere hmotu z okolí.

0/0
1.11.2009 17:35

njuska

Re: To jsou ale pokroky...

Bože můj, prosímvás, přečtě si o tom něco. To jsou žvásty, kriste pane. Vy jste jako politici. Žvaníte tu o nesmyslech, pak na sebe navzájem reagujete a zase a zase... On tu nikdo nechce a ani nebude "zamořovat" atmosféru, víte? Zde už nemá cenu dále pokračovat v diskuzi.

0/0
1.11.2009 11:43

Host

Re: To jsou ale pokroky...

Saturn V byl urcen pro vynaseni rakety - tedy predevsim zasoby paliva pro urychleni lodi az k Mesici - zbrzdeni na obezne draze a start zpet k Mesici. Tedy ponekud zbytecne pro raketu urcenou pro lety k ISS.

0/0
31.10.2009 15:18

Host

Re: To jsou ale pokroky...

Opr.:  zbrzdeni na obezne draze Mesice a nasledne urychleni zpet na cestu k Zemi.

0/0
31.10.2009 18:03

Host

Re: To jsou ale pokroky...

Jako Saturn V se obvykle označují jen dolní 3 stupně. A ty byly schopny dopravit cca 45 tun zátěže na dráhu k Měsíci. Pokud by se třetí stupeň zredukoval, bylo by to řádově 100 tun na nízkou oběžnou dráhu.

0/0
31.10.2009 22:47

Host

Re: To jsou ale pokroky...

Ares je stavebnice z osvědčenách dílů  raketoplánu (boostery) i Saturnu (motory J1).

0/0
31.10.2009 17:24

Nedá se již mazat jednotlivě

To je důkaz, že USA na Měsíci nikdy nebyli

Kdyby byli, stačilo by oprášit staré plány raket programu Apollo.

0/0
31.10.2009 10:08

Host

Re: To je důkaz, že USA na Měsíci nikdy nebyli

Jo a primitivni tranzistory do jejich ridici elektroniky sezenou leda v technickem muzeum.

A jinak u rakety je nejdulezitejsi jeji raketovy motor a zrovna zde se ve druhem stupni bude pouzivat upraveny motor z rakety Saturn - takze spise je to prikald pouzivat jiz osvedcene.

A kabinu s vyjimkou tepelneho stitu - ten bude vzdy vymenen za novy - se ma pouzivat opakovane po dukladne technicke prohlidce a opravach.

0/0
31.10.2009 15:22

Host

Re: To je důkaz, že USA na Měsíci nikdy nebyli

Oprášili. Kapalinové motory Aresu jsou modernizovanou kopií motorů Saturnu.

0/0
31.10.2009 17:21

Host

Novinka? -cha

Ta raketa teda moc novátorsky nevypadá! Neznám detaily, ale vypadá jako boční motor z raketoplánu na THP s nasazenou "skříní" na náklad! To je ten slavný návrat supervelmoci na Měsíc?! Je to spíš vyhození prostředků-když už mají spolehlivé rakety o stejné nosnosti! Co ten jejich slavný Ares5 -nebudou to náhodou DVA motory z raketoplánu na THP?

Kdyby to mysleli s mezinárodní spoluprací v kosmu vážně tak se budou snažit udělat loď společně s Ruskem i Čínou -každý by měl kompletní výrobní kapacitu-aby se nemusel obávat o závislost, ale vývoj by mohl proběhnout společně. Na stejném základě mohla pak být nákladní bezpilotní loď a po doplnění dalšími motory  a moduly to mohlo létat i na Měsíc! Ekonomicky vzorovým systémem by klidně mohla sloužit ruská Eněrgija. Je vidět,že politika se nemění, pořád je přednější malá domů a ekonomika a spolupráce jsou kdesi až vzadu. 

0/0
30.10.2009 11:59

Host

Re: Novinka? -cha

A zase by se jim jini smali jako nekteri zde v diskuzi jak jsou na Rusku zavisli.

Mit minimalne lod pro lety lidske posadky na obeznou drahu je proste nutnost a prestiz pro ne dokud to budou chapat tak i Cinane - a o rakete k Mesici se toho jeste muze dost zmenit - i zkusenosti s vyvojem teto rakety dost ukaze.

Krom toho nevim nekolik jsou  ted Rusove schpni postavit znovu Energii - opet od jeji stavby uplynula dlouha doba a specilani nastroje na jeji stavbu jiz zrejme davnou skoncili ve srotu.

0/0
30.10.2009 22:54

Host

Amíci si koledujou o malér

To je teda výhra, první stupeň nové rakety pohání "motor" na pevné palivo s pochybnou spolehlivostí. Zase nějaká skládačka, kde o přežití kosmonautů bude rozhodovat to, jestli těsnící kroužky vydrží nebo nevydrží. Ale proti klasickým stupňům na tekuté palivo mají prý jednu velkou "výhodu", dají se použít opakovaně. Jak to s touhle jednotkou dopadlo v roce 1986?

Využití obou osvědčených typů Saturnu i v současnosti jen s nějakými změnami by splnilo všechny požadavky na vynášení nejtěžších objektů a to bez drahého vývoje nových raket. Archaickou ruskou raketu v nosnosti výrazně předčí i ten menší Saturn 1. 

0/0
29.10.2009 23:44

Host

Re: Amíci si koledujou o malér

"nějaká skládačka, kde o přežití kosmonautů bude rozhodovat to, jestli těsnící kroužky vydrží nebo nevydrží. Ale proti klasickým stupňům na tekuté palivo mají prý jednu velkou "výhodu", dají se použít opakovaně. Jak to s touhle jednotkou dopadlo v roce 1986?"

Jendnak byl cely tesnici sytem zmenen a od ted doby s nima zadne problemy nebyli a jednak ani prohoreni by havrii nezpusobilo - tam proste planem poskodil zaves motoru a zde proste nebude.

A dale sam jejich vyrobce upozornoval pred startem , ze je prilis nizka teplota na kerou nebylo drivejsi tesneni konstruhovano a tedy odlozit start.

A tedy proste jako havarie letadla pri nedodrzeni podminek bezpecneho startu - tedy proste i trochu lajdactvi.

0/0
30.10.2009 0:08

Host

Re: Amíci si koledujou o malér

V plné konfiguraci Aresu V tam závěsy budou  - boostery budou opět po stranách.

Havárie raketoplánu byla tenkrát způsobena už špatnou úvahou při konstrukci motoru - mysleli si, že se segment bude rozpínat jinak. Omezení teploty byla jen oprava v době, kdy se konstrukce nedala změnit. Ale na rozdíl od raketoplányu tady bude záchranný systém, který i při explozi posýdku odnese do bezpečí.

0/0
30.10.2009 6:16

Host

Re: Amíci si koledujou o malér

" plné konfiguraci Aresu V tam závěsy budou  - boostery budou opět po stranách."

Zde trosku opravim vas OMYL  - Ares V bude doravovat orbitalni kabinu (ne kabinu s kosmonaty pro pristani zpet na ZEMI) + pristrojovou sekci s palivem - a to vse bez POSADKY - a to je ten zasadni rozdil - havarie tak nikoho nezabije !!!!

Orbitalni a pristrojova sekce zustane cekat na obezne draze Zeme a posadka k ni prileti za pomoci teto rakety s navratovou kabinou a spoji se sni az na orbitalni draze. Pred pristanim se opet oddeli tato prisatavaci kabina a samostane pristane.

JE TO EKONOMICTEJSI - lodi bez posadky nevadej tolik jak vibrace, tak i mnohem vetsi pretizeni a diky tomu a proto se i rychleji dostane do ridke atmosfery (tolik ji jiz nebrzdi odpor vzduchu).

Podroben je to posana zde: http://www.kosmo.cz/modules.php?op=modload&name=kosmo&file=index&fil=/m/pil_lety/usa/orion/index.htm 

0/0
30.10.2009 23:25

Wrunx

Re: Amíci si koledujou o malér

Hm, raketa bez posádky... to je fakt argument. Ruský Progres létá bez posádky už hezky dlouho :-)))

0/0
1.11.2009 19:50

Host

Re: Amíci si koledujou o malér

To vim - stejne jako USA maji i jine rakety pro vysilani nakladu.

Jsem jsem psal - pokud bezpecnost teto rakety ARES V bude horsi nez rakety ARES 1 tak to tolik vadit nebude - posadka v ni proste nebude.

0/0
1.11.2009 22:12

Host

Re: Amíci si koledujou o malér

Ona právě bezpečnost za jiných letových parametrů je hodně variabilní pojem; ale je pravda že nám to může být celkem jedno :-)

0/0
2.11.2009 17:33

Host

Re: Amíci si koledujou o malér

Právě prot by se mělo jednat o novou konstrukci nebo velkou modernizaci té stávající -aby to blbuvzdorné -nebo spíš šmejdům vzdorné. Aby už nešlo zničit loď i s posádkou pár stupni nízké teploty, když nějaký zmetek chce plnit plán za každou cenu.

0/0
30.10.2009 12:05

Host

Re: Amíci si koledujou o malér

Na tohle mají rakety (na rozdíl od raketoplánů) na kabině záchrannou věžičku s pomocným motorem, který by měl kabinu v případě havárie odnést pryč.

0/0
30.10.2009 12:48

volic_plukovnik

Re: Amíci si koledujou o malér

U motoru na tuhé palivo nejsou žádné těsnící kroužky potřeba :-)

0/0
30.10.2009 11:59

Host

Re: Amíci si koledujou o malér

A kvůli čemu pak spadl ten Chalenger?

Nezapomeňte, že ten tenhle motor na tuhé palivo je skládačka, která chodí z výroby v dílech a skládá se z jednotlivých špalků dohromady až v montážní hale na kosmodromu.

0/0
30.10.2009 12:27

Host

Re: Amíci si koledujou o malér

Problém je, že amici nedokaži saturn vyrobit i kdyby chtěli, někdejší vyrobní závody neexstují, dokumentace k původnim raketam take ne, prostě tudy cesta nevede, ale je fakt, čekal jsem něco vice HiTech. Apropo Eňergi, její motor RD-170 má srovnatelny tah jako hlavni motor prvního stupně Saturnu V tzn. není pravda, že jde o slabou raketu, pravě naopak, rusove ji nepoužívají protože pro ni prostě není dostatečně těžky náklad, pokud se nepletu tak max. vzletová hmotnost je 2400tun.

0/0
30.10.2009 13:31

Host

Re: Amíci si koledujou o malér

Stejne veskery ridici system rakety by se musel vytvorit znovu - snad si nemyslite ze by pouzili pro jeji vyrobu prvni primitvni tranzitory dostupne leda tak v technickem muzeu.

A to nejdulezitejsi - kysliko-vodikove mortory z te rakety se nadale pouzivaji byt - ne ty same, ale modernizovane.

I raketoplan toriz pohaneji 3 mohutne kysliko-vodikove motory krome tech 2 pomocnych motoru (vlastne raket) pracujicich tusim jen asi prvni 2 minuty po startu.

Ty jen pomahaji s jeho pocatecnim urychlenim raketoplanu s tezkou nadrzi plnou kapalneho vodiku a kysliku. 

0/0
30.10.2009 22:50

Host

Rakety Saturn V

Běžně dovážely Apolla na Měsíc před 40 lety. Saturny startovaly při každém počasí a bez problémů. Za 40 let se tahle technologie ztratila?? Jedna možnost je, že to bylo všechno jako...??? Nebo astronauti dostali na Měsíci tvrdé varování od aliens, že se z toho NASA podělala!!

0/0
29.10.2009 22:08

volic_plukovnik

Re: Rakety Saturn V

Nebo se tehdy tolik nehledělo na bezpečnost?

0/0
29.10.2009 22:45

Host

Re: Rakety Saturn V

Tento test byl zkusebni a tak podminkou bylo pekne pocasi, aby se dali ziskat kvalitni zabery pro pousozeni jejiho letu ci v nejhorsim pripade i podklady pro zjistovani pricin havarie a to bylo vse.

0/0
29.10.2009 23:15







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.