Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Přistál s airbusem na řece a zachránil 155 životů. Katastrofa se zázračným koncem

Kapitán Chesley Sullenberger bezchybně přistál na řece Hudson uprostřed New Yorku. Povedl se mu výjimečně obtížný, riskantní manévr, navíc bez přípravy. Z letadla se stal šedesátitunový kluzák a na manévrování zbývaly necelé tři minuty. Ze dne na den slavný kapitán - hrdina chce využít pozornosti médií a upozornit na problémy nejen v letecké dopravě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Macek.0001

Co má co dělat...

...hluboká neaktualita na stránce Technetu???

0/0
15.1.2010 8:14

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Co má co dělat...

Jde o upoutávku na pořad ČT. Článků o leteckých katastrofách (často desítky let starých) tu vycházejí už asi dva roky :-)

0/0
18.1.2010 11:41

insane maniac

...

Posadila bych vás všechny i jenom do toho "b lbýho" simulátoru. Schválně, jak byste to zvládli...

0/0
12.1.2010 21:45

Host

Re: ...

Nezvladli. 99% diskutujicich by tu masinu rozflakalo na hadry (mozna i ja - a to uz mam za sebou jedno nouzove pristani jako pilot).

0/0
12.1.2010 23:11

Host

Re: ...

On snad někdo tvrdí, že by to zvládl? 8-o

0/0
13.1.2010 0:12

Host

Re: ...

Nejspis dobre, se stejnymi letovymi hodinami jako mel on. Tak to chodi.

0/0
13.1.2010 10:11

Host

Americky zazrak ma jedinou vadu,

nebyl to jejich Boeing ale nejvetsi konkurence...

0/0
12.1.2010 20:40

Host

Re: Americky zazrak ma jedinou vadu,

Boeingu by motory nezhasly.;-D

0/0
12.1.2010 22:08

Z-S

Nerekl bych ze volani

Brace! Brace! znamena zrovna Držte se, držte se! ....

0/0
12.1.2010 16:23

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Nerekl bych ze volani

Proto uvádím pro jistotu v tomto případě i originál. Kdyby byl překlad jednoznačný, tak to není tolik potřeba.

0/0
12.1.2010 23:06

Host

HAMI HAMI

Dal bych si knedlo_vepřo_zelo;-D;-D:-PR^

0/0
12.1.2010 16:18

Host

AJOJ

:-PAHOJ... POPIŠEŠ?

0/0
12.1.2010 15:29

Host

Už zase...!

Kapitán je bezesporu frajer, o tom žádná, ale na ten dokument se raději dívat nebudu. Takový dobrý materiál, a oni z toho podle té ukázky zase udělají americkou (v tom nejhorším slova smyslu) mýdlovou operu... Z těch patetických keců se mi chce blít - copak to nejde zpracovat s trochou vkusu a soudnosti? Určitě by to pak vyznělo mnohem působivěji než tahle odporná limonáda.... Rv

0/0
12.1.2010 14:08

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Už zase...!

Myslím, že dokument samotný není nepřiměřeně patetický. Líbilo se mi, že tentokrát nezvolili hranou rekonstrukci, ale reálnější kombinaci záberů ze simulátoru a výpovědí. Úvodní sestřih pateticky "americky" působí, to ano.

0/0
12.1.2010 15:12

Host

Re: Už zase...!

 To vis, cestujici  po nouzovym pristani to nevidi tak objektivne jako jako mladistvy mudrlant na druhym konci sveta

0/0
12.1.2010 21:18

Host

LEJNO ?

;-D;-D CO DELALO KRAVSKY LEJNO VE VZDUCHU ? ;-D

0/0
12.1.2010 12:27

Host

HRDINA TO NENI MUJ PANE !!!

??? Važeny...!!TLESK PLESK... vzbudte se!!

0/0
12.1.2010 12:22

Host

Re: HRDINA TO NENI MUJ PANE !!!

Třeba není, ale každopádně to je člověk na svém místě. Né každý komerční pilot by mohl s klidnou duší říct "jsem na to připravený"... Ano, i přes tvrdý výcvik je to tak.R^

0/0
12.1.2010 22:07

Host

Re: HRDINA TO NENI MUJ PANE !!!

Ale to on nemuze a nemohl rict taky. Hraje tam totiz roli i nahoda.

0/0
13.1.2010 10:09

Chytracisko

kapitán letadla dotáhl loď ke břehu :D

Po přistání údajně kapitán nedaleko plující lodi rozbil přední

sklo, zahákl vlečné lano o knipl a loď se všemi pasažéry na palubě

dotáhl ke břehu.

Opravte to, čet sem to dvakrát a dvakrát myslel že kapitán letadla rozbil sklo a dotáhl okoloplující loď ke břehu ;-D;-D

0/0
12.1.2010 12:22

Host

Re: kapitán letadla dotáhl loď ke břehu :D

seš teplej co;-D

0/0
12.1.2010 12:23

Chytracisko

Re: kapitán letadla dotáhl loď ke břehu :D

ne akorát tam je místo letadla loď, toť vše

0/0
12.1.2010 12:29

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: kapitán letadla dotáhl loď ke břehu :D

Děkuji, opravil jsem.

0/0
12.1.2010 15:07

tmf

co bylo potom

nebyl by zajímavý článek jak tahali to letadlo z vody?

0/0
12.1.2010 9:14

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: co bylo potom

Bylo by to zajímavé, ale už tam není ten příběh, plus je to pro nás vzdálené jak v čase, tak prostoru. Podívejte se alespoň na článek na BBC, ze kterého bych asi také čerpal, kdybych psal o tom psal: http://news.bbc.co.uk/2/hi/americas/7835939.stm

0/0
12.1.2010 15:35

Host

Re: co bylo potom

přitáhli ho ke břehu přístavu, dali mu lana pod křídla a směrovku a zvedli ho na plovoucí plošinu

0/0
12.1.2010 22:54

gumidos

Aha

"Po přistání údajně kapitán nedaleko plující lodi rozbil přední sklo, zahákl vlečné lano o knipl a loď se všemi pasažéry na palubě dotáhl ke břehu."

To vypadá že loď měla nefunkční podvozek a měla letět někam do Leningradu. Radši ale přistála v Něvě. Inu Rusko - éto bolšája zemjá. Ty ruský lodě jsou prostě matroš - podobně jako ruské traktory. Jednou přece mírumilovně oral ruský traktor na čínsko-ruské hranici, když v tom na něj zaútočilo 15 plně vyzbrojených těžkých čínských tanků. Ruský traktor palbu opětoval a po zničení všech čínských tanků pokračoval v mírumilovné orbě.....;-D

0/0
12.1.2010 9:11

Host

Re: Aha

Já myslel, že po zničení tanků v klidu odlétl. ;-)

0/0
12.1.2010 9:18

radimdrv

Re: Aha

Já to znám takto: Po zničení tanků vzlétl a vrátil se na základnu.

0/0
12.1.2010 10:44

tojsouveci

Jak

Jak je z článku zřejmé. Kopíroval jen jistého ruského pilota.:-)

0/0
12.1.2010 8:43

Host

Re: Jak

Ten ruský pilot lítal dokolečka aby vypotřeboval palivo a mohl zkusit nouzově přistát, ale špatně si to spočítal (nebo ruské budíky?) a v 8 okruhu mu došlo palivo a na letiště to měl 9 kilometrů - musel sednout do řeky. Trochu jiný příběh.

0/0
12.1.2010 17:29

Host

Kopíroval??

Tento druh výkonu je pokaždé originál. Jiné letadlo, jiné podmínky.

0/0
13.1.2010 10:16

tojsouveci

Tedy

Tedy rozhodně to nechci shazovat, ale dokážu si představit, že kdybych v tom sedadle seděl já jako pilot a měl si vybrat, zda "přistanu" do husté zástavby nebo do řeky, tak by moje volba (zřejmě i z neznalosti) byla jednoznačná. Řeka by to rozhodně vyhrála. Rozdíl by byl ale zřejmě v koncovce :-)

0/0
12.1.2010 8:42

Tajemník ÚV KSČ

Nespolehlivé kapitalistické pekáče se zanedbanou údržbou

0/0
12.1.2010 8:02

Host

Re: Nespolehlivé kapitalistické pekáče se zanedbanou údržbou

Pokus o flame? Slaby...Rv

0/0
12.1.2010 9:10

Host

Docela brzo v seriálu TV

Nic proti tomu pilotovi, byl dobrej. Ale přijde mi, že je to docela brzo dávat to hned do seriálu katastrof. Důvod je ten, že díky mediální masáži ví o tom pilotovi a přistání, závěry z nehod, jak ho vyznamenávali atd prakticky každý, kdo čte noviny nebo sleduje zpravodajství na netu. Přijde mi, že tam schází větší časový odstup (alespoň 3-5 let), aby to lidi zaujalo a neřekli si jako já, že pár nových odstavců o té události na technetu nebo pár minut v televizi mi nestojí za to to celé sledovat.

0/0
12.1.2010 0:45

Host

Re: Docela brzo v seriálu TV

Ja si naopak myslim, ze ten clovek si zaslouzi uznani to nejvyssi. Nezachoval se sobecky aby se pokusil doletet na Teterboro a riskoval ze narazi nekde do obydlene oblasti. Nezazmatkoval a rozhodl se spravne pro Hudson, kde mu pralo neskutecne obrovske stesti.

Ale ted k bezpecnosti - kdyz uz disponuje ono letadlo systemem ditch, proc nedisponuje i nouzovym odhozenim pohonnych jednotek ktere zpusobi ono nebezpecne zbrzdeni? Netvrdte mi, ze by byl problem pridat mechanismus, ktery by v pripade ditch umoznil i ono odhozeni motoru. Precijen - jednou je nad rekou, stejne ty motory v ni skonci tak jako tak, takze pokud by je odhodil chvili pred dosednutim, nemusel by riskovat tak vysoky uhel nabehu a s nim spojenou ztratu rychlosti, zriceni atp... Je to mozna blby napad, ale ... podle me by pomohl. Stestena preje pripravenym...

0/0
12.1.2010 2:12

Host

Re: Docela brzo v seriálu TV

Asi to bude blbost. Nejsem technik, ale jednak spojení motorů s křídly musí být asi hodně pevné, a hlavně pokud motory nejsou v rovině těžiště, úplně by to zničilo vyvážení letadla.

0/0
12.1.2010 5:14

jmen0.prijmeni

Re: Docela brzo v seriálu TV

Ano, máte pravdu. Motory jsou umístěny před těžištěm a ohození by mohlo dostat těžiště mimo obálku, to by znamenalo zřícení letounu. A ikdyby se těžiště nedostalo z povolených limitů, tak by pilot musel trimovat jako šílený aby to stihl vyrovnat a na to v krizové situaci není čas.

0/0
12.1.2010 8:56

Host

Re: Docela brzo v seriálu TV

Motory jsou pod křídlem a mají velký průřez a odpor. Pokud by se dostaly do vody moc brzo, klopný moment by letadlo rozlomil nebo poslal celé pod vodu. Proto kapitán přistával s větším úhlem náběhu, aby se vody dotkl nejprve zadek letadla a rychlost se snížila. Ty odhazovací motory jste asi nemyslel vážně, že ? ;-)

0/0
12.1.2010 9:12

Host

Re: Docela brzo v seriálu TV

teoreticky by to podle men slo :-) i kdyz jsou pred tezistem tak misto nakladoveho by mohlo byt vyvazovacizavazi ktere by pocitac po odhozu usadil tak ze by nedoslo ke zriceni letadla :-)

0/0
12.1.2010 9:59

Host

Re: Docela brzo v seriálu TV

No jasně! A taky by hned bylo zaděláno na spoustu dalších dílů seriálu o leteckých katastrofách, které by se věnovaly poruchám vyvažovacího zařízení za letu!

0/0
12.1.2010 14:17

Host

Re: Docela brzo v seriálu TV

Poddimenzované závěsy motorů se kdysi používaly u Boeingu, bohužel jednou došlo při stoupání (vzletový výkon) k odtržení vnitřního motoru, ten vzal sebou i vnější motor a kus křídla se slotem. Tuším, že to byl B 747 Cargo v Amsterodamu.

 Možná by bylo řešení stávající pevné závěsy pyrotechnicky odstřelit, motory jsou zhruba v těžišti. Pánbu nedopusť, aby jedna patrona selhala a odpadl jen jeden motor. Asi to není dobrý nápad.

0/0
12.1.2010 9:46

Ghost47

Re: Docela brzo v seriálu TV

U té 747 šlo o únavu materiálu, uchycení motorů tak, aby se v případě nouzového přistání na břicho utrhly, se pokud vím používá pořád. Dokonce právě v tomhle případě se řešilo, proč pravý motor na křídle zůstal.

0/0
12.1.2010 10:46

Host

Re: Docela brzo v seriálu TV

Zachoval se nesobecky a misto narazu do budov a vybuchu letadla a temer jiste smrti sebe a pasazeru a lidi na zemi si zvolil pristani na reku a diky svym zkusenostem, pocasi a blizkosti zachranych slozek slusnou sanci na uspech? Obcas to chce pouzit hlavu - jako on.

Udelat letadla, aby byly bezpecnejsi pro pristani na vodu by jiste slo, jenze by byly zase min efektivni (drazsi) pri letani.

0/0
12.1.2010 11:02

tmx

opravte chyby

Cactus 1549 je volačka tohoto letu (US Airways), v přepisu komunikace máte jednou uvedeno Cactus 15-39 a jednou 15-29! ;-)

0/0
12.1.2010 0:44

tmx

Re: opravte chyby

beru zpět... ale v původním přepisu komunikace jsem si tohoto nevšiml... :-)

0/0
12.1.2010 0:48

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: opravte chyby

Taky jsem se divil, ale je to psáno podle oficiálního přepisu. Asi pracovaly nervy. V dokumentu to myslím opravili, asi aby nemátli. Chtěl jsem to tam nějak zvýraznit, ale zjistil jsem, že spousta lidí bere zkratku "(sic!)" jako "ironický posměšek" a ne jako "psáno s chybou, která byla již v originálu" :-)

0/0
12.1.2010 0:59

CZMiki

Re: opravte chyby

Kdo koho táhnul v tom Lenigradu? ;-D "Po přistání údajně kapitán nedaleko plující lodi rozbil přední sklo, zahákl vlečné lano o knipl a loď se všemi pasažéry na palubě dotáhl ke břehu."

0/0
12.1.2010 9:02

MMister.com

Re: opravte chyby

To je zajímavé, protože sic není žádná zkratka ;)

0/0
12.1.2010 11:37







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.