Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Na urychlovači LHC by se mohly objevit černé díry, tvrdí nová vědecká studie

Podle některých scénářů by obří urychlovač LHC (Large Hadron Collider) mohl při srážkách částic vyprodukovat černé díry, i když jen miniaturní. Odpůrci urychlovače žádají jeho zastavení. Černé díry by podle nich mohly Zemi zcela pohltit.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

XD

Doufejme že vědci vědí co dělají, jestli ne, tak lidstvo čeká to nejlepší vyhynutí, nikoho to nebude bolet a ani nebudete vědět že jste mrtvý;-)

0/0
29.3.2010 17:34

Host

No dobře, ale ta simulace

právě vznik černé díry předpověděla.

0/0
4.3.2010 13:22

majkl1

Ať žije středověk

Tak máme místo bezhlavého rytíře černou díru, bububu. Myšlení asi bolí, jinak si mnoho diskusních příspěvků nedokáži vysvětlit. Podle pana Einsteina stále platí, že energie=hmotnost x rychlost světla na druhou (píši to takhle blbě, protože tento font neumožuje použít indexy). Vezměte tedy hmotnost protonu 1.673 x 10-27 kg(10 na mínus dvacátou sedmou) nebo vyjádřeno energií 938.3 MeV a energie dosahované v urychlovači. Už jste to spočetli?

No a pro ty, co mají obavy z černých děr - z jedné jste ( i já) na počátku svého bytí vylezli a v druhé na jeho konci (i já) skončíte. Takže nevím, proč se obáváte známého fenoménu? ;-D

0/0
24.2.2010 19:53

Host

Re: Ať žije středověk

Svět bohuje proti globálnímu oteplování, proti jadernému zbrojení. Uprostřed Evropy je ale vybudováno zařízení, které může být největším potencionálním nebezpečím pro tuto planetu a všichni mlčí.

Mlčí Evropa (jejíž součástí jsme i my), mlčí Amerika, mlčí Rusko. Proč hazardujeme s existencí naší planety Země a svými životy. Nelíbí se někomu tento svět?

To, že vědci chtějí zjistit, jak vznikla Země, není argument. Protože jestli dojde k tomu, čeho se musí lidstvo nejvíc bát, nedozví se nikdo nic.

Je to pokus a jako takový je velice rizikový. Nevím, proč si lidstvo má podřezávat větev na které sedí. Já osobně se takového konce bojím.

Proboha, zabraňte těm šílencům v tak nebezpečeném pokusu.

0/0
30.3.2010 10:21

Host

Re: Ať žije středověk

jsi mimo .. zadne nebezpeči nehrozi, a stejne bude v  roce 2012 konec sveta tak nejaky ten den nic nezmeni :)

0/0
30.4.2010 20:45

Host

Re: Ať žije středověk

2012 Nebude konec světa, ale konec ciklu. To je rozdíl ty génie.;-)

0/0
9.5.2010 23:21

Stoura

Re: Ať žije středověk

Správně. Správný génius má jedině c"i"kl  :-P

0/0
10.5.2010 6:53

Host

Re: Ať žije středověk

Větev jsme si už dávno podřezali, ale LHC to není. Od té doby co jsme začali znásilňovat Zemi těžbou fosilních paliv. Protony, ze kterých je uvolněna energie

nárazem v LHC se nemohou transformovat ve strangelet. Něco co je milionkrát

těžší než zlato, tak na to je třeba více energie. O černé díře to platí taky. Ten úkaz by se snad neměl ani nazývat černou dírou.;-)

0/0
9.5.2010 23:41

Ještěr 102

Takže jestli sem to pochopil správně.

Je už jasné že všichni zemřeme v černé díře. Super.;-D

0/0
15.2.2010 20:12

Host

x

Vědci uvažují tak,že když něco nikdy neviděli,a nemůžou tím pádem potvrdit škodlivost,tak vytrubují,že to je zcela bezpečné,dokud to nepoznají a zjistí,že je to nebezpečné. Tak nějak podobně to bude i s urychlovačem. Až nás pohltí miniaturní černá díra s nepředstavitelným množstvím energie, tak budou mít vědci asi tak mžik, času, kdy si budou moci říct, ano teď máme konečně potvrzenu onu škodlivost na lidský organismus :-D a mžik.....vcuc a je po existenci.

0/0
15.2.2010 0:16

Host

Re: x

Protoze , pokud by to bylo mozne tak bych tu jiz dvano nebyli.

Z vesimiru sem bezne letaji castice z nekolika vetsima energiema nez je schopen LHC vyrobit a zde se bezne srazeji.

To je tan hlavni argument proc k tomu krome dalsich vypoctu a zjisteni proste nemuze dojit.

0/0
15.2.2010 2:53

Host

Re: x

"nekolika vetsima energiema "

Opr:

nekolikrat vetsima energiema

0/0
15.2.2010 2:54

Host

Re: x

těžko k nám létají pevné částice s několiknásobnou energií než vyrobí urychlovač,protože, při srážce dvou atomů zlata 99,9% rychlosti světla(jak plánují v urychlovači) vznikne plazma žádově žhavější než slunce a vy jste něco takového už někde zahlídl jak to někde letí? :-D navíc částice takové rychlosti mají nekonečnou setrvačnost, tak an i není jisté jak a co je pak zastaví. Černá díra je zatím jen teoreticky ale až to spustí,tak nikdo neví co to udělá, protože vědci jsou jen lidi a jak víme lidský faktor je vždy nejslabším článkem ve vesmíru a permanentně chybuje. tak šťastnou cestu v černé díře:-D

0/0
15.2.2010 19:33

Host

Re: x

Je videt - ze o tom nic nevite - proste castice ma takou rychlost - leti vakuem a tudiz bez odporu setrvacnosti a pak s interaguji s atmosferou - s jednotlivymi molekulami plynu. Lze to proste zjistit pristrojmi na sondach obezne draze jejich energii.

Nekonecna setrvacnost - pokud se nijak cemukoliv neodebira energie ma "nekonecnou setrvacnost" i sonda letici rychlosti zhruba 30 km/s a mirici jiz ven z  nasi slunecni soustavy.

Takze proste jakmile do neceho narazi - tim preda energie a sama se tak zbrzdi a to mozna zcela proste tim narazem zanikne.

Pisete proste jen totalni kraviny !!!

0/0
17.2.2010 2:55

Host

Re: x

když už, tak několikrát většími energiemi

0/0
9.3.2010 19:49

Host

Re: x

Nestává se moc často, že by vědci (odborníci) nesmyslně riskovali. Co se ale stává daleko častěji, že jim do toho kecá nějaký blbec, co má funkci jako v Černobylu. Blbec, který o problematice nic neví, ale protože má funkci, vydává rozkazy.

0/0
15.2.2010 19:44

Host

Taky vědec

Černá díra, bílá díra - není nad růžovou díru. To je tak nějak víc ze života....;-D

0/0
14.2.2010 12:57

Host

na velikosti nezalezi

TAKZE DECKA. Reknu to kratce. Sam jsem vedec a vim znam lidi kteri pracuji kolem cernu. jsou to fanatici tak jako nabozensky fanatici klidne zemrou pro sve nabozenstvi tak tez vedci. ja se jen smeju s horkosti ze lidi si neuvedomuji jak tento urychlovac je nebezpecny. je to zacatek konce. vite i miniauturni cerna dira at trva jakkoliv dlouho v radech nanosekund ma svoji hranici tzv horyzont udalosti kde cas nehraje roly takze z pohledu cerne diry a zakriveni casoprostoru jeji gravitacnimy hodnotami tu bude vecne a jestly si ty blbo... mysli ze at je mala ze to cern vydrzi tak se pletou gravitace jim ukaze jak husta a nekonecna struna dokaze byt

0/0
13.2.2010 11:51

Host

Re: na velikosti nezalezi

Když se staví dům nebo město, tak bývá vždy připraven nějaky krizový plán, co by stalo kdyby a vždycky bývají po ruce nějaké nástroje, které mají něčemu takovému zamezit či aspoň oddálit dokud nepřijede krizová jednotka, například požár a na to hasící přístroj nebo hasiči, proto když už se kolegové v CERNu do něčeho pouští, pak by měli mít po ruce něco, čím by případné nebezpečí eliminovali. Pokud nic takového není, pak se pouštět do něčeho, co nemá 100 % jistotu, je v podstatě hazard a argument "stejně jednou umřeme" je dost slabý a neomluvil by případné vysoké či totální ztráty na životech, které by mohli vzniknout nemluvě o budoucích generacích nejen lidí, ale i ostatních živých bytostí, které by mohli žít.

Zavíráte do blázince lidi se sebevražednými tendencemi, ale sami byste nejraději nechali pojít 6.5 miliardy nevinných lidí a ještě si to dovolujete okořenit tím Vaším typickým českým humorum typu "však se nic neděje, hlavně se nažrat, nachlastat a jít si dát šlofíka."

0/0
13.2.2010 22:53

Host

Re: na velikosti nezalezi

Myslím si však, že by se měla budoucnost spíše upínat na to, jak kolonizovat Vesmír, snažit se přiblížit rychlosti světla, či zaměřit se na vývoj znalostí a využitelnosti obnovitelných zdrojů jako jsou vodík, který by v budoucnu mohl pohánět motorová vozidla nebo elektrárny.

Omluvte prosím mou zatím omezenou znalost fyziku, jakožto, že jsem zatím jen student 4. ročníku SŠ. Doufám, že na FSI VUT nebo kdekoli jinde z jiných nezávislých zdrojů tyto znalosti získám. Také jsem tímto příspěvkem nemínil nikoho urazit, takže se prosím zdržte "hate" komentářů.

Nathan.

0/0
13.2.2010 23:02

Host

Re: na velikosti nezalezi

"využitelnosti obnovitelných zdrojů jako jsou vodík"

Ten ziskate leda rozkladem vody za pomoci elektrickeho proudu a nebo primym rozkladem za pomoci vysokych teplot - tety projekt termojaderneho reaktoru - ten bezi soubezne.

Projket kolonizace vesmiru je v podstate pouhe SciFi - neuveritelne nakladne a prakticky nemozne se soucasnyma technologiema - ze to nikdo nemysli zatim vazne.

0/0
14.2.2010 23:28

Host

Re: na velikosti nezalezi

Protoze , pokud by to bylo mozne tak bych tu jiz dvano nebyli.

Z vesimiru sem bezne letaji castice z nekolika vetsima energiema nez je schopen LHC vyrobit a zde se bezne srazeji.

To je tan hlavni argument proc k tomu krome dalsich vypoctu a zjisteni proste nemuze dojit.

Bez tohoto vyzkumu mozna nezarucime dostatek energie pro tolik lidi kolik je zde. Jedni moznost bude pak snizit pocet lidi radiklanim omezenim porodnosti a proto vsichni ti kdo proti temto i dalsim vyzkumum bojuji budou muset jit prikladem a nebudou mit vubec pravo na deti. Vse se zajisti sterilizaci jejich partnerek - vyloucena neni ani kastrace muzu.

0/0
14.2.2010 23:23

Krak

Re: na velikosti nezalezi

No zatím všichni vědci, se kterými jsem měl tu čest, uměli psát... Tak ze sebe nedělej ještě většího vola...

0/0
15.2.2010 2:09

Host

Re: na velikosti nezalezi

To je pěkná blbost... Energie srážek v tomto urychlovači není větší než energie dopadajícího záření z vesmíru. A za dobu miliard let, co na nás tyto vysokoenergetické částice dopadají se nic nestalo. Lidi nikdy nebudou mít tolik energie, aby mohli konkurovat jevům ve vesmíru. Kdyby jste měl pravdu, tak už by naše planeta dávno neexistovala... :-) 

0/0
16.2.2010 9:54

Host

Re: na velikosti nezalezi

obavam se ze v okamzik, kdy spadne jedina castice s energii co dokaze vyprodukovat lhc na zem, tak zanecha direcku vetsi než Praha :)

cern samozrejmne dokaze zbrzdit castice bez jedineho problemu ..

0/0
30.4.2010 21:00

Host

Re: na velikosti nezalezi

Snad jen drobnost s jedním z vědců pracujících v Cernu se nepřímo znám, i když z jiného oboru. Nepřipadá mi jako fanatik, ale je to skutečně inteligentní člověk. Těch vytvořených černých děr byly prý již desitky, jenže by ji chtěli udržet ji po dobu 0.0000001 sec. PS. je s podivem že vědec nezná základy gramatiky.....

0/0
29.3.2010 22:49

Host

Re: na velikosti nezalezi

"Sam jsem vedec":  tak vědče nastup do zakladní školy a doučit Česky jazyk ;-)

0/0
30.4.2010 21:03

Host

hele něco už úDěs psal

http://technet.idnes.cz/vedci-jiz-vedi-jak-vyrobit-cernou-diru-dxx-/tec_vesmir.asp?c=A091019_093918_tec_vesmir_vse

a je to v kapse :-)

0/0
11.2.2010 12:19

Host

avšak v poledne ve 12,00

před Vánoci 12.12. r. 2012 CERN hlásí: zbyla tu po nás CERNÁ díra. Odhlašujeme stravenky do konce roku a permanentky do fitka neprodloužíme.

0/0
11.2.2010 12:12

net.Xtreme

Re: avšak v poledne ve 12,00

12 kterého času?

0/0
11.2.2010 14:02

Host

černa díra

 

Jak vznikají černé díry? Tak že vybuchne obrovská hvězda a právě touto explozi roztrhne prostor.  To je vlastně teorie relativity že gravitace zakřivuje prostor ,tak proč by nemohla gravitace v kruhu tento prostor taktéž roztrhnout. Ale myslím že diky CERNu  se Einsteinova teorie potvrdí. Zaleží jen na síle gravitační sile a až tuto hranici překonáme tak sbohem.

0/0
10.2.2010 4:31

net.Xtreme

Re: černa díra

Takhle černě bych vznik černých děr nevidil, navíc podle mě se k černým děrám přisupuje špatně, přecijen nekonečně husté body s různou hmotností jsou sice pro výpočty zajímavé, ale podle mě bude třeba trochu poupravit rovnice, aby se černé díry chovaly "krapet" rozumněji.

0/0
10.2.2010 11:01

Host

Re: černa díra

Černá díra nevzniká roztržením prostoru explozí, ale zhroucením hvězdy do velmi hmotného objektu, který nemusí mít nekonečnou hustotu na to, aby měl gravitaci tak velkou, aby od určité vzdálenosti (horizontu událostí) objekt nedovolil světelným paprskům uniknout. Einsteinovy rovnice nejsou úplně správné, jsou v nich singularity, které čekají na odstranění nějakými přesnějšími teoriemi.

0/0
10.2.2010 11:23

Host

Re: černa díra

Dobře ale když je to velmi hmotný objekt, tak kam se ztrácí masy hmoty které vcucne? A právě pro to se tomu říká i černá díra. Kdyby to byl hmotný objekt o velmi velké gravitaci tak by přece vznikala nova planetka tím že by se hmota  hromadila a ne ztrácela.

0/0
10.2.2010 18:38

Host

Re: černa díra

Nikdo neříká že hmota mizí, ona se může hromadit do superhmotného objektu, který vcucáváním dalších objektů stává postupně větším. To že je černá díra napohled černá koule co do sebe něco pohlcuje není zas tak nepřirozené. Její podivuhodné vlastnosti jsou způsobené obrovskou gravitací. Určitě nelze předpohládat, že je to nekonečně malý bod v němž je soustředěná hmota s nekonečnou hustotou.

0/0
10.2.2010 20:55

Host

jednoduse

Ne.

0/0
11.2.2010 9:25

Host

Re: černa díra

Tak tvůj popis je zcela mimo... žádnou "explozí trhající prostor" černé díry samozřejmě nevznikají...

Vzniká gravitačním zhroucením hvězdy, resp. toho, co např. po výbuchu supernovy a odmrštění vnějších vrstev zbyde... pokud je hmotnost hvězdy několikanásobně vyšší než je hmotnost slunce, tak vnitřní tlak hmoty není sto vzdorovat gravitaci.

0/0
16.2.2010 14:58

Host

černa díra

 

Pokud jsou Albertovy teorie správné, opravdu by mohly vytvořit černou díru, která možná funguje jako červi díra ale její následky jsou všem známe. Černá díra je vlastně trhlina v prostoru, které neuteče ani světelný paprsek, navíc tato černá díra už nejde nijak zavřít. A pokud tvrdí opak, tak jsou to pořád jen teorie a zkoušet to na naší planetě opravdu není moc rozumné. Když už jsou tak urputni tak at si to zkouší hluboko ve vesmíru a to hodně daleko od naší sluneční soustavy. Jde přece o životy nás všech.

Jestli by mohla vzniknout miniaturní černá díra, což vědci potvrdily tak jak můžou vedet ze velikost je důležitá?!

Černé díry jsou ve vesmíru a nikdo nezná přesně jejich velikost ale jen předpokládají jejich gravitační silu. Tohle by byla opravdu poslední chyba lidstva.

 

0/0
10.2.2010 3:25

Daryl Walker

Re: černa díra

Na druhou stranu by mohlo být zajímavé být u konce...

0/0
10.2.2010 20:31

Host

Re: černa díra

Jeji nasledky jsou vsem zname? Myslis reziserum beckovych "sci-fi" a tobe? :)

0/0
11.2.2010 9:21

Host

černa díra

0/0
10.2.2010 2:51

G4Danny

To je TAK STARYYYY....

O cernejch dirach uz se v souvislosti s urychlovaci mluvi nekolik let. A je to hovadina - to vam rikam jako fyzik pracujici prave v Zeneve. Howgh!

0/0
8.2.2010 21:50

Host

Re: To je TAK STARYYYY....

mam pocit ze nepracujes v Zeneve a kdyz ano, tak ne v cernu :) (mozna jako vratný)

0/0
30.4.2010 21:12

Host

A kam jít?

Zdravím lidičky. Nevíte někdo o nějakém serveru, kde se dají najít trochu solidní info a né výše uvedené články o ničem?

0/0
8.2.2010 20:55

Host

Re: A kam jít?

 Precitaj si tuto diskusiu (http://www.futurepundit.com/archives/001313.html), je to anglicky ak ti to neprekaza.Je tam siroka skala pohladov a jeden ma zaujal naramne, logicky pripomenul, ze cierna diera sa zvacsuje pohlcovanim vzduchu a tym padom my na zemi nebudeme mat co dychat, ale Zem zostane nedotknuta :-((

 Citaj, velmi zaujimave!!!

0/0
10.2.2010 5:10

mekon2

Dětská petarda by mohla zničit Zemi, tvdí nová vědecká stud

... kdyby byla trilionkrát větší. Možná by to mohl být další poučný článek na technetu, co říkáte?

Mimochodem, 1.2e19GeV / 14000GeV ~ 1e15, tedy "jenom" 15 řádů nižší.

0/0
8.2.2010 19:26

Host

Re: Dětská petarda by mohla zničit Zemi, tvdí nová vědecká stud

já bych to až tak nezlehčoval...

0/0
8.2.2010 21:22

Dveryby

Re: Dětská petarda by mohla zničit Zemi, tvdí nová vědecká stud

Ja bych to az tak zlehcoval :D

0/0
9.2.2010 8:13

mekon2

Re: Dětská petarda by mohla zničit Zemi, tvdí nová vědecká stud

Já si jen dělám legraci z autora článku. Protože tohle je opravdu fór.

Na druhou stranu fyzici tuto otázku berou opravdu vážně. Vidíte, že stále pracují na zpřesňování energií, při kterých může dojít k vytvoření černé díry. A opět další výzkum potvrdil, že energie LHC je 15řádů nižší, takže LHC je bezpečný s velkou rezervou.

0/0
9.2.2010 8:52

[eT]

Strangelet.

Bububu.

0/0
8.2.2010 19:01







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.