Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Dvě katastrofy, jedna příčina. Výrobce tajil konstrukční vadu a neopravil ji

Seriál - Nové letadlo McDonnell Douglas skrývalo chybu v zavírání dveří zavazadlového prostoru. Ani po vážné nehodě v USA roku 1972 výrobce chybu zcela neodstranil. O dva roky později se pak ve Francii odehrála do té doby největší letecká tragédie, při které zahynulo 346 lidí.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

Dvě katastrofy jedna příčina

Firma se na to prostě vyflákla! Naneštěstí  NTSB nemá žádnou pravomoc

doporučení jakkoliv vymáhat!!

0/0
2.4.2010 19:45

Host

To je počtení

Tak jsem se pobavil. Přesný obrázek post sovětské gubernie. Stádečko "expertů" tady bl.ijí jednu větší hloupost než druhou. A takto to vypadá ve všem.

0/0
3.3.2010 8:04

VyMeTaky.2

Zaujalo mne,

jak odborný personál mají žabožrouti na letištích, že nezavřel vrata proto, že neuměl přečíst anglicky psaný nápis.

0/0
2.3.2010 13:58

Host

Re: Zaujalo mne,

On je zavřel(páku stlačil), ale nezkontroloval je přes "díru" ve dveřích.Přiznejme si že to je ale výsměch od výrobce.

0/0
2.3.2010 18:08

Host

Pěkně popsaný jeden díl seriálu

Letecké katastrofy, nyní na ČT1R^

0/0
26.2.2010 12:54

Angra

Re: Pěkně popsaný jeden díl seriálu

Ano presne tak, take jsem ten serial a zrovna i tento dil videl. Mozna, ze se zde nekdy dockame i prepisu nejakeho dilu Krakonose a Trautmberka ;-)

0/0
26.2.2010 16:57

Host

Re: Pěkně popsaný jeden díl seriálu

ono neuskodi si to precist , lidi nak prestavaj cist , jen cucej na telku :) ;-)

0/0
28.2.2010 1:18

AntiMultiKulti

pro prachy i přes mrtvoly

jak jinak

0/0
25.2.2010 16:05

Host

zasouvací

Proč tam nedaly dveře zasouvací? Ušetřili by tím místo a mohly by být i jakoby vevnitř ne?

0/0
24.2.2010 16:45

Host

Re: zasouvací

chtěli uvnítř ušetřit místo, proto se dveře otvíraly ven

0/0
24.2.2010 20:45

Deleter

Re: zasouvací

Zasouvací se dost blbě zatěsňujou.

0/0
24.2.2010 21:25

Host

Re: zasouvací

Zasouvací, ve smyslu, že se otvírají dovnitř se zatěsňují naopak lépe. Dveře jsou o tochu větší než futro a  vnitřní

přetlak vzduchu je zatlačí do futra a tak utěsní.

0/0
26.2.2010 9:13

Host

Re: zasouvací

Pak nejsou zasouvací

0/0
26.2.2010 13:48

Host

Posuvné dveře se mohu zdát dobrým řešením, kdy

v konečné pozici nalehnou do rámu. Ovšem zasouvání dveří do trupu letadla by znamenalo úpravu nosníků trupu, horší servis atd., takže se praxi nepoužívá. Posuvné dveře jsou dobré řešení do garsonky, ale ne v letadle.

0/0
28.2.2010 8:06

Host

DC-10: 25 milionu hodin provozu !

mel celou radu svetovych oceneni a DC-10tky naletaly za dobu sve existence vic nez 25 milionu hodin. Stavel se v Long Beach (California) Douglas Aircraft Co (nyni Boeing commercial airplanes) Vyroba zacala v r.1968 a prvni dodavky od r.1971. Vyroba (386 kusu) bezela do r.1989 s jednim kusem. 60ks bylo vyrobeno v provedeni KC-10 tanker/cargo pro USAF.Vyrabelo se sest provedeni DC-10 a to pro 250 a 380 pasazeru.

Letoun byl staven na max 4000 mil (6436km) GE motory CF6-6 kazdy na 17,444kg.

Prvni let byl 29 cervence 1970 o rok pozdeji dostal certifikaci od FAA. Letouny slouzily hlavne v AA a UA (obe USA).

Velmi jednoduchy kokpit je zde:

http://www.skycontrol.net/UserFiles/Image/FSHardSoftware_img/200706/200706just-flight-dc10-2.jpg

0/0
24.2.2010 0:00

Host

Re: DC-10: 25 milionu hodin provozu !

Nic ve zlém, ale asi máš hokej v jednotkách. Kdyby sis to po sobě přečetl, možná bys na to přišel, ale hádám, že nám nechceš tvrdit, že to letadlo má maximální životnost 4000 mil jak uvádíš ;-D. A to o těch motorech si mám vysvětlit jak. jako že mají tah 17,444 kg? Nebo že váží 17,444kg? No blbost je obojí, že?:-P

0/0
24.2.2010 5:07

QuuQ

Re: DC-10: 25 milionu hodin provozu !

Předpokládám, že on to myslel tak, že 4000mil je dolet a 17,444kg jest 174 kN, ovšem zdá se mi to nějak moc...

0/0
24.2.2010 10:08

Host

No co, britové se s de Havilland Comet

trefili až na počtvrté. Předchozí tři verze padaly jako hrušky a to prosím už při běžném komerčním provozu.

0/0
23.2.2010 23:56

Host

Re: No co, britové se s de Havilland Comet

Detailisto, taková kosmetická drobnost jako radiusy na okýnkách a šíření trhlin... Holt výzkum si žádá oběti.

0/0
24.2.2010 5:09

Host

Jak napadnout USA aspon jednou denne v tisku?

Snadno a rychle: Vytahnou se skoro 40 let stare nehody jednoho typu letadla, mimochodem velmi uspesneho a bezpecneho na tehdejsi dobu i vyspeleho a pokusi se ctenarum predvest odstrasujici dopravni letoun DC-10.

To, ze turecka aerolinka neposlala nikdy letoun do  servisu k dulezite oprave - se nebere.

0/0
23.2.2010 23:44

Host

Re: Jak napadnout USA aspon jednou denne v tisku?

Je to upoutavka na porad, ktery byl prave ten den vecer vysilan v TV - proto to tu je.

0/0
24.2.2010 3:11

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Jak napadnout USA aspon jednou denne v tisku?

Vy jste opravdu paranoidni, nezlobte se na mne :-)

0/0
24.2.2010 8:57

hujersehlasi

Re: Jak napadnout USA aspon jednou denne v tisku?

;-D;-D;-D ale vis ze se tohle da lecit? ;-D

0/0
24.2.2010 17:47

Host

Re: Jak napadnout USA aspon jednou denne v tisku?

Hm.

A co ty netěsnící ventily u paliva ?

Doufám, že to nebylo u stejného typu jako u toho,

do kterého údajně bylo načerpáno paliva méně!

Zdravím.:-(

0/0
26.2.2010 16:19

Host

Re: Jak napadnout USA aspon jednou denne v tisku?

Nikoliv  a to ani udajne - oni primo napsali kolik mu tam paliva nalili - spetli se prokazatelne vy vypoctu - nikoliv  pri cepovani - cisterna ma pocitadlo a to opsali spravne.

0/0
27.2.2010 2:29

Host

Turecke aerolinky se na to vyflakli..

Tak vazna konstrukcni vada ktera se na 100% odstranila na vsech americkych aerolinkach, nestala Turkum za to, aby ji opravili. Zrejme jeli podle stareho sovetskeho hesla "Nas mnogo".

Douglas DC10 ktery VYRABEL kdysi Mc.Donnel Douglas byl skvely letoun ktery naletal tisice a tisice hodin.Po nem prisly MD-10 a MD11  ja v tom rad letal. Byly to tiche a prostorne masiny..

Novy Boeing  Dreamliner je letoun nove generace. Velmi skvely,usporny,rychly a ta spravna velikost. Zajem o ne je uzasny. Skoda ze s nim ma Boeing ma zpozdeni.  Na rozdil od Airbusu vsak nedostava ZADNE dotace od vlady, jen vladou placene zakazky na na vojenske letouny a zarizeni.

0/0
23.2.2010 23:16

Luo

Re: Turecke aerolinky se na to vyflakli..

Vojenske letouny McDonnel byly velmi dobre ~ proc? Protoze stary pan Mc Donnel denne inspektoval  jak vse jde. Douglas byl fajn az kdyz se sloucil s McDonnelem.

BTW ~ Kdyz jsem pracoval pro Federální letecký úřad, jsme meli letadlo Convair 580 ktere melo take problem se zavazadlovymi  dvermi. Asi 6 krat se nam otevrely kolem 2000m, a proto ted na levo neslysim. :-/[>-]

0/0
24.2.2010 8:00

Host

Re: Turecke aerolinky se na to vyflakli..

Buďto jste pracoval pro FAA anebo jste byl svědkem několikaopakovtelného incidentu při letu. Jeden totiž vylučuje ten druhý. V FAA by taková aféra nikdy neprošla.

0/0
25.2.2010 18:24

calypsol

Re: Turecke aerolinky se na to vyflakli..

Takze kdyz si koupis novy automobil, ktery ma konstrukcni vadu, treba takovou, ze mu sem tam upadne kolo, vyrobce nenaridi stazeni vsech vadnych serii a tobe kolo nakonec ve 130 na dalnici upadne, je to tvoje chyba?????

0/0
24.2.2010 8:39

Host

Re: Turecke aerolinky se na to vyflakli..

Aerolinky se na to nevyflákly. Oni o zmíněné vadě vůbec nevěděli. Na základě dohody federálního úřadu pro letectví a výrobcem se to nedostalo ven. Navíc žádná aerolinka nemůže zasahovat do konstrukce stroje. Toto bylo skutečně na zodpovědnosti výrobce.

V současné době se to dá přirovnat ke svolávaní vozu Toyota do servisu, kvůli konstrukční chybě u plynového pedálu. To samé měl udělat výrobce Mc.Donnel Douglas.

0/0
24.2.2010 12:38

Host

další chybky

Obávám se , že diskutovaný letoun se nikdy nejmenoval McDonnell Douglas DC-10, ale Douglas DC-10. Po sloučeni firem McDonnell and Douglas byl tento stroj pouze přejmenován na McDonnell Douglas MD-11 a vyráběn dalších dvanáct let po roce 1988.

Každému, kdo má zájem o leteckou dopravu, vřele doporučuji adresu www.planespotters.net.. Je tam spousta fotek a informací nejen o moderních dopravnich letadlech, ale také o všech leteckých společnostech na světě.

Také si myslím, že ten člověk který ty dveře měl na starosti v Paříži dobře o problému věděl. Letoun však ještě nebyl opravený ,spíše pomalostí Turků, tudíž pouhá vizuální kontrola záklopek dveří musela brzy selhat. Legenda o anglickém nápise je jenom mlžení příčiny katastrofy výrobcem nebo jeho právníky.

0/0
23.2.2010 21:56

Host

Re: další chybky

MD 11  rozhodně není přejmenovaná DC 10. Jedná se o letadlo, které sice z DC 10 konstrukčně vychází, je mu podobné, ale je o generaci novější. Týká se to tak jak rozměrů, kapacity, doletu, tak i avioniky a motorů.

Bližší podrobnosti jsou na: http://en.wikipedia.org/wiki/McDonnell_Douglas_MD-11

0/0
24.2.2010 12:23

Host

nic noveho

zbyva jeste dodat, zamestnanci McDonnell Douglas se presunuli k Boeingu ve Washingtonu. Tam pokracuji ve zkaze, pokud neodesli do duchodu nebo nemeli zahadnou dopravni nehodu. Bude to jeden tupy boss, prosly skolou ve Vermontu a rozhodujici o vubec uplne necem jinem. Zname. Bohuzel, tupost lidi je vsude stejna, dokud sami nedopadnou tvrde na hubu.

0/0
23.2.2010 18:59

Host

Re: nic noveho

az jeste jednou poletis nekam letadlem bude to poprve. Zamestnanci Boeingu nemaji mensi kvalitu nez zamestnanci Airbusu. Ve zkaze pokracuji takovi jako jsi ty.

Tupec se opravdu najde vsude a zejmena na diskuznich prispevcich.

Skoda ze jsi nenapsal o genialnich zamestnancich kteri budovali povestne Tupolevy.  A tech tragickych koncu "tucek"  by bylo mnoho desitek. Udajne se v tom dalo ale s klapkama na usich letat.. 

0/0
23.2.2010 23:20

Host

Dekomprese

Může mi někdo vysvětlit, jak dokomprese může udělat díru do podlahy a přerušit hydrauliku a kabely? Čekal bych, že namáhanému trupu se naopak uleví...

0/0
23.2.2010 16:22

Jan Gutbayer

Re: Dekomprese

Zavazadlový prostor byl se vyfouk, ale kabina zůstala pod kompresí... čili "za podlahou" poklesl tlak a podlaha udělala co? Vyhledala cestu nejmenšího odporu a prohnula se...

0/0
23.2.2010 16:34

Host

No tohle...

"V případě tragického letu z Paříže do Londýna se kontrola západek

nekonala, zkrátka proto, že francouzská obsluha anglickému nápisu

nerozuměla."

Zatracený šovinisti francouzský, furt budou předstírat, že ta jejich hatmatilka je světová řeč a budou kvůli tomu ignorovat angličtinu... Rv :-(

0/0
23.2.2010 12:58

Host

Re: No tohle...

No ono to nejspis bude tak, ze neco zanedbal a pote pouzil toto jako

pravne uznatelnou "vymluvu";-€

0/0
23.2.2010 13:53

Host

Re: No tohle...

.. nespíše máte pravdu tak trochu oba ...

0/0
23.2.2010 14:30

Host

Re: No tohle...

Ten chlapík u dveří byl Arab...;-D

0/0
24.2.2010 11:13

Host

Re: No tohle...

tak to na 100%

0/0
2.3.2010 18:39

kibl96

Mc Donnell Douglas

zapiste si do google jackscrew failure a ctete.

ja bych do toho kramu nevlezl

0/0
23.2.2010 12:14

Jasper McGee

Re: Mc Donnell Douglas

Ta tragedia Alaskan bola sposobena nedostatocnym servisom. Vyrobca predpisal pravidelne mazanie toho sneku v istych servisnych intervaloch. Technici tieto intervaly nedodrzali (inymi slovami snek nemazali) a preto sa na sneku strhal zavit. Strhany zavit neovladal horizontalny stabilizer (vyskovku) a bol koniec.

0/0
23.2.2010 16:40

Host

Nejde to jinak?

"nešlo o znatelně nespolehlivější letoun" - tak to jsem si musel přečíst několikrát. Nebylo by lepší "nešlo o znatelně méně spolehlivý leoun"?

0/0
23.2.2010 9:25

Host

Re: Nejde to jinak?

Proč? Já myslím, že ta Kasíkova věta je celkem jasně srozumitelná :-)

0/0
23.2.2010 10:29

Host

Re: Nejde to jinak?

Tvoje neschopnost porozumět textu nezakládá důvod k tomu, aby autor psal stylem vhodným pro chovance bohnického ústavu :-P

0/0
23.2.2010 11:25

Biermann

Re: Nejde to jinak?

No dovolim si rict,  ze vyraz nespolehlivejsi opravdu neni vrcholnym jazykovym vytvorem. Ackoliv je zrejme pravopisne spravne, tak jsem ho snad v zivote neslysel, protoze kazdy clovek, ktery mluvi tak jak mu zobak narostl  rekne "mene spolehlivy"

0/0
23.2.2010 12:00

Host

Re: Nejde to jinak?

Textu jsem porozumněl. Jenom mi vadí patvar. Autor je (pravděpodobně) Čech a určitě novinář, tak by měl s češtinou zacházet podle toho.

Nechápu, co s tím má společného léčebna v Bohnicích. Odvážím si tvrdit, že velká část pacientů ovládá češtinu velmi dobře. Jsou tam s jinými problémy než neschopnost dát dohromady kloudnou větu.

0/0
23.2.2010 12:33

Luo

Re: Nejde to jinak?

Myslim ze problem je mezi slovy nejspolehlivejsi, nespolehlivy, a nespolehlivejsi. Tak co?

0/0
24.2.2010 8:06

Host

Chybka

"Dveře by patřily ke slabým článkům hermetického uzavření, ale protože se

otevírají ven (a jsou poněkud větší, než rám), tak samotný přetlak

pomáhá k jejich utěsnění, fungují jako zátka." - ma to byt urcite "protoze se oteviraji dovnitr"..

0/0
23.2.2010 8:44







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.