Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Jak se měří olympijské hry. I tisíciny sekundy mají cenu zlata

Rychlobruslení i sprint analyzuje počítač od startu až po cílovou čáru. Superpřesné měření času neodmyslitelně provází moderní olympijské hry. Začínalo se u pětin vteřiny, nyní přesnost přesahuje milisekundy a výsledky jsou dostupné v reálném čase po celém světě.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

Host

fajn článek

moc hezký počtení, jen tak dál. dík

0/0
1.3.2010 23:03

tx999

Pekny clanek

Jenom bych mel vyhradu k vete, ze kdyby byl cil jen o 5cm bliz, tak by Nemka vyhrala. Ta sankarka, co vyhrala, by totiz ten cil mela tez o 5cm bliz, a tedy by taky byla v cili o nejakou tu tisicinku drive.

Ale jinak opravdu pekny clanek.

0/0
1.3.2010 14:34

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Pekny clanek

Chtěl jsem jen ukázat, jak maličká to byla vzdálenost. A, jak je v článku zmíněno, laserové senzory mohly díky vlhkosti reagovat jinak dopoledne a jinak odpoledne, což už se rozdílu v řádech centrimetrů blíží. Děkuji každopádně za pozorné čtení.

0/0
1.3.2010 16:06

Host

nechapu vetu

K měření času, sledování zákazníků a okamžitému prezentování výsledků je použito vybavení vážící dohromady kolem 250 tun

...Jakych zakazniku? :)

0/0
28.2.2010 20:06

Host

Re: nechapu vetu

;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D;-D

0/0
1.3.2010 1:28

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: nechapu vetu

Z pohledu společnosti Omega jde o servis zákazníkům, ale uznávám, že takhle napsáno je to nesmysl, jdu to opravit, díky za pozorné čtení.

0/0
1.3.2010 13:15

Pavel Kasík - Technet.cz

poděkování

Děkuji vám, čtenářům, za všechny ty pochvaly, které se pod článkem nashromáždily, a na které již nešlo reagovat jednotlivě:-) Pro autora je to vždy velké uznání a povzbuzení, vážím si toho a budu se snažit, abych si takovou smršť kladných reakcí opravdu zasloužil. Prioritou mi samozřejmě není pouze vaše chvála, ale především zajímavý, kvalitní a užitečný článek. Lépe to pochopitelně jde, když je na sbírání materiálů a psaní textu dost času... Takže prosím o shovívavost, až se mi zase v nějakých leteckých katastrofách povede poplést výškovku a spoilery ;-D

0/0
28.2.2010 10:08

Bene88

Re: poděkování

Dobré zboží se chválí samo, pane Kasíku, ale nutno dodat, že Váš článek

(a nejenom tento jeden) si pochvalu "před nastoupenou jednotkou"

opravdu zaslouží. Vaše články všeobecně mají vysokou úroveň. Někdo by, v porovnání s některými Vašimi kolegy z Technetu, řekl jednooký mezi slepými králem (což sem nechci tahat), ale to by nebyl pravý stav věcí - píšete zajimavě o zajímavých věcech z mohdy netradičních úhlů pohledu, a když jsem se před chvílí díval na seznam Vašich článků, nenašel jsem za poslední rok jediný, který bych nečetl. Držím Vám palce ve Vaší další činnosti a děkuji za Vaši kvalitní práci. A nezpychněte ;-DR^

0/0
28.2.2010 12:15

Host

Re: poděkování

No hlavně neusnout na vavřínech Kasíku !! Aby z tebe nebyl druhej Banga !! ;-O:-P

0/0
3.3.2010 11:50

Host

Čipy

Dost mě udivuje fungování čipů v závodech, třeba na in-line bruslích. Přežene se hejno závodníků rychlostí přes 30km/h a všechny to stačí přečíst. Když jsem si nastudoval, jak RFID funguje, tak žasnu ještě víc. Už jen že se nejdřív musí naindukovat do přijímací cívky dostatek energie, pak se vzbudí a zresetuje čip, pak se vysílač postupně domlouvá se všemi čipy v dosahu, který bude hlásit svoje číslo a ostatní musí "mlčet", a to všechno se musí spolehlivě stihnout během zlomku vteřiny. Vot ťéchnika! 8-o

0/0
28.2.2010 3:10

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Čipy

Díky za tip, historie RFID čipů již brzy ve vašem Tehnetu :-)

0/0
28.2.2010 10:09

Host

Re: Čipy

Moje predstava je, ze komunikace trva radove setinu sekundy. Takze jestli projede deset lidi okolo anteny, tak by to snad mohli za desetinu sekundy vsichni cele zvladnout. Ale pouze teoretizuji a nic o tom nevim.

0/0
28.2.2010 14:56

Host

Re: Čipy

popisujete pasivne RFID, existuju aj aktivne, s bateriou- sportovci urcite nosia taketo

0/0
28.2.2010 16:45

Host

Re: Čipy

Ano, pasivni se pouzivaji jenom na priblizne urcovani pozice (treba transpondery v cisle drezu), ale rozhodne ne na mereni casu.

U tech to funguje tak, ze transpondery vecinu casu prospi, aby setrily baterii. Pri priblizeni se k aktivnimu poli se "probudi" a vysilaji sami aktivne svuj kod po dobu detekce budiciho pole. Pak zas usnou ...

U formuli a jinych sportech uz se pouzivaji ciste aktivni, protoze by se v takovych rychlostech nestihly vzbudit ...

0/0
1.3.2010 0:24

Stallone

thumbs up

Snad  se blýská na lepší časy, jen tak dál. Po všech těch urážkách lidský inteligence (Čermák) je to jako balzám na duši.

0/0
28.2.2010 0:32

Host

co2

to je sama kamera, hodinky, kompjutry, vsechno dablovany...vosumnact tun co2 kvuli jednomu sprintu na 100m, lidi ja vam nerozumim V

0/0
27.2.2010 22:22

Host

Re: co2

Tak tak. Už moje prababička říkala: Dneska maj na všecko mašiny - a houno do všeho!

0/0
28.2.2010 2:17

nejchytrejsi

Re: co2

no ne ogare, uznej sam, furt naky problemy kolem CO2 a cisty elektriny, a pak valej ampery do takovejch ptakovin jak mereni stofky na tisicinu presne, fakt ty lidi nechapu

0/0
1.3.2010 18:19

Host

Re: co2

zahajovaci ohnostroje daj asi taky zabrat :-D

0/0
2.3.2010 15:03

xprim01

Minimální reakční doba?

Zavedená minimální reakční doba 0,1s je nesmysl. Sportovec má na svůj výkon stanovený čas, který může naplno využít. Dokážu si představit, že odpůrci reakční doby by nemusili být jenom sportovci, ale třeba i příznivci náboženství. Jak je například možné zpochybnit zásah jiných než přírodních sil do osudů lidí? ;-)

0/0
27.2.2010 18:29

Host

Re: Minimální reakční doba?

Ano, může ho využít, ale pokud vystartuje dříve, tak je to PODVOD!! A vystartovat má, až uslyší zvuk startovací pistole... Navíc sportovci rozhodně nebudou mít minimální reakční dobu - jsou trénovanní na fyzický výkon - rychlostní, vytrvalostní atd.

Nejkratší reakční dobu mají piloti stíhaček - u těch nejlepších z nich se pohybuje u 0,22-0,20 s a prý jsou i absolutní špičky, které mají reakční dobu 0,18 s. Sportovci na olympiádě mají nastavený minimální reakční čas na 0,10 s - COŽ JE POLOVINA NEJLEPSI REAKCNI DOBY CLOVEKA!!! Co Ti na tom příjde nefér??

Navíc kdyby někdo ze sportovců vyřvával, tak není problém ho vzít do laboratoře a změřit čistě jeho reakční dobu - chtěl bych vidět jak by zopakoval těch úžasných např. 0,09 s :-DDDD Nebo alespoň čas, který by se tomu přibližoval - respektive nebyl v násobcích :-DDD

0/0
28.2.2010 8:33

Andee in Red Book

Re: Minimální reakční doba?

Lépe to snad nešlo napsat :-)R^

0/0
28.2.2010 14:08

tx999

Re: Minimální reakční doba?

Ted jde jenom o to, co se bere jako cista reakcni doba, a jak se to presne meri. Je-li to reakcni doba na naprosto neocekavany podnet, pak je jiste 0,2 naprosto spickovy cas.

Protoze napriklad u atletu je to zvyseni tlaku na bloky a tam maji sprinteri na nejkratsi trate pravidelne reakce v rozmezi 0,12-0,15. A je to opravdu reakce na vystrel. A treba ctvrtkari, kterym preci jenom nejde o absolutne nejrychlejsi reakci, mivaji reakci cca 0,17-0,22. Jenze toto jsou reakce na predem jasne defnovany podnet v pomerne kratkem obdobi po zazneni povelu "pozor".

Neco jineho je pak reakce ridice automobilu po trech hodinach rizeni, kdyz mu pred auto vbehne srna, tak to rozhodne trva o mnoho dele.

Tedy reakce atletu kolem 0,13s jsou opravdu reakce na vystrel. Pod 0,1 je to na druhou stranu asi opravdu snaha "vpadnout" do vystrelu, ktera nekdy vyjde a nekdy ne.

0/0
1.3.2010 14:14

xprim01

Re: Minimální reakční doba?

Je to nesmysl, navíc nereaguješ na celý příspěvek. Nejlepší by bylo nejdřív atleta rozpitvat, aby se vědělo jakou má skutečně možnou reakční dobu, co? Reakce na výstřel je primitivní a očekávaná a piloti stíhaček reagují na mnohem komplexnější podněty, takže úplně mimo mísu. Mimo to pravidlo o minimální reakční době bylo zavedeno až  dodatečně a výsledky sportovců proto nejsou historicky porovnatelné. Rv

0/0
2.3.2010 15:55

Host

krasny clanek

R^

0/0
27.2.2010 16:40

Host

Thanks.

Doufám, že je tento článek honorován mnohem výrazněji než Čermákovo, Dvořákovo,... výplody.

0/0
27.2.2010 16:28

Host

Re: Thanks.

Souhlas. Kam se hrabe Cermak.

0/0
28.2.2010 14:58

Host

Takhle to vypadá, když někdo vystuduje žurnalistiku

sežene si hodně zdrojů a napíše hodnotný článek R^

Jenže to dá zabrat a je to práce na dlouho, to takový seznam pěti trapáckých prográmků je splácaný za půl hodinky a taky je z toho článek :-P

0/0
27.2.2010 16:24

Host

Re: Takhle to vypadá, když někdo vystuduje žurnalistiku

Souhlas, tohle podepisuju v plném znění...R^

0/0
28.2.2010 9:36

Host

Hezký článek.

A to moc sportu nedám ;-)

0/0
27.2.2010 15:39

Host

Děkuji

za výborný článek pane Kasíku.

0/0
27.2.2010 15:14

Libor76

Přesnost

Trošku OT: jaký smysl má porovnávání časů na tisíciny sekundy, když není v lidských silách zajištění opakovatelných podmínek? Např. různá poloha na zeměkouli hraje zásadní roli, pak vítr, i ta desetina sekundy na reakci je podle mě zpochybnitelná (a hlavně, pokud je na startu přesnost zatížena deetinou sekundy, má zmysl měřit v cíli tisíciny?)

0/0
27.2.2010 15:14

Libor76

Re: Přesnost

P.S. Článek j skvělý, aby někdo nemyslel, že jsem nespokojený s ním :-)

0/0
27.2.2010 15:14

dino_na_idnes

Re: Přesnost

Osobně si myslím, že tato "přesnost" byla zavedena prostě z nutnosti, aby byla zachována mediální zajímavost daného sportu.

Ve chvíli, kdy byl v určitých sportech téměř eliminován lidský faktor a výsledky prvních deseti nejlepších jsou dány primárně stavem lidského vědění (ať už jde o technologie či znalosti fungování lidské mysli a těla), je možno buďto si tento stav přiznat a s daným sportem nákladat stylem "na prvním místě v rámci rozumné přesnosti měření skončili následující:", což ovšem není sexy, nebo, jak se děje, se zaštítit nejmodernější technologií, jež je opravdu schopna měřit dobu trvání určitého jevu na tisíciny vteřin, a tvářit se, že to co se měří, je opravdu konkrétní sportovní výkon a naměřené rozdíly jsou opravdu dány rozdíly ve schopnostech sportovců (a ne souborem mnoha vedlejších vlivů, které nějakou tu tisícinu sekundy rozhodně zařídit zvládnou).

Nicméně i já se přidávám k davu děkujících za výborný článek.

0/0
28.2.2010 12:42

Host

Skvělý

0/0
27.2.2010 15:13

Host

bomba

Vyborny clanek

jesteze aspon sem tam nekdo na technetu napise neco poradneho

0/0
27.2.2010 14:58

Bene88

Článek

Tak tenhle článek pana Kasíka bych nechal číst povinně pány Čermáka a Jakuba Dvořáka či jim podobné "odborníky", resp. opisovače. Někdy to vypadá, že ani netuší, o čem píší, ale Kasík, to je jiný kafe... Jen tak dál, pane Kasíku, ukažte těm méně schopnějším, jak se píše, díky Vám se v naší novinařině blýská na lepší časy. Dík a vydržet!!!!!!!!!

0/0
27.2.2010 14:24

Host

Re: Článek

Naprosto souhlasím. Perfektní článek!!! Už jsem dlouho takový neviděl. Paráda!R^

0/0
27.2.2010 14:53

Host

Re: Článek

Čermák na technetu je totéž co Kachna na bydlení, přes trvale negativní reakce se drží zuby nehty !! Jenom čekám, kdy Kachnu taky napadne dát si za podmínku zakázání diskusí Rv

0/0
27.2.2010 16:31

Wolfling

Re: Článek

Ja nechapu, ze si ty vypady nemuzete odpustit. Clanek je skvely a je to hezke cteni o faktech. Cermakovy glosy jsou naprosto jiny zanr a osobne se mi, az ne jeden nebo dva pripady, libi taky.

0/0
1.3.2010 9:26

Host

Ten monopol Omegy je pěknej hnus

RvRv

0/0
27.2.2010 14:19

Host

Re: Ten monopol Omegy je pěknej hnus

Omega nic nemeri, ale jenom sponzoruje ;-) takze takovej hnus to zas neni ...

0/0
28.2.2010 23:59

Host

hm

Vždyť je to šaškárna, měřit jestli někdo doběhl/dojel o 2 tisíciny rychleji než druhej. Kdyby jeli zároveň vedle sebe, tak to pomalu ani nejde postřehnout, že je jeden o 2 cm napřed. A už vůbec nechápu sporty jako bobování a sáňkování, kde je rozdíl mezi prvním a posledním necelá vteřina, ten sport prostě potřebuje zpomalit.

0/0
27.2.2010 11:11

Host

Re: hm

Rv

0/0
1.3.2010 1:26

Host

h

0/0
27.2.2010 10:15

Host

Re: h

o

0/0
1.3.2010 1:25

Host

Re: h

v

0/0
1.3.2010 1:25

Host

Re: h

n

0/0
1.3.2010 1:25

Host

doplnění

Slušnej článek. Mám štestí s takovou kamerou Omega pracovat, takže kdyby někoho zajímalo jak to funguje, ve stručnosti asi takto. Kamera je šterbinová a snímá velice uzký proužek, musí být zaměrená přesně na hranu cílové čáry, takových nudliček sejme např. 1000/s, ale i více nebo méně, záleží hodně na světelných parametrech. Každá linka je potom synchronizována s časem a jsou naskládány vedle sebe, takže výsledek vypadá jako 2D fotografie, ale ve skutečnosti není. Obsluha pak přikládá na trup (atletika), botu (lyžování), atd. vyhodnocovací lajnu a z toho se zjistí čas. Z.

0/0
27.2.2010 9:46

Host

Re: doplnění

nezajímalo

0/0
27.2.2010 14:20







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.