Klávesové zkratky na tomto webu - základní­
Přeskočit hlavičku portálu


Diskuse k článku

Seriál: Kroupy rozmlátily motor letadla. Spadlo na americké městečko

Na krátkých trasách nestoupají letadla až nad mraky. Hustá bouře se stala osudnou americkému dopravnímu letadlu DC-9. Piloti příliš důvěřovali palubnímu meteorologickému radaru a ocitli se v centru bouřky.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

pteryx

pěkný článek,

celkem stručně vysvětluje o co šlo. Co se týče internetových vševědů, tak napsat že "letadlo spadlo", nebo že "kroupy rozmlátily motor letadla" je pro mne přijatelná "novinářská licence". Myslím, že to úplně v pořádku, protože to vystihuje katastrofální průběh této nehody. Je otázka co by se stalo, kdyby se piloti pokusili přistát na poli, pravděpodobně by to dopadlo ještě hůře, měli prostě obrovskou smůlu.

0/0
17.3.2010 15:09

intago

Re: pěkný článek,

přistání do pole by asi dopadlo líp, nejsou tam lidi ani benzinka

0/0
17.3.2010 15:30

krakra

Přistání

Nebyl vysvětlen samotný náraz do země, letadlo se údajně normálně dotklo země, teprve potom se stala katastrofa. Podle mě piloti nezvládly nouzové přistání.

0/0
17.3.2010 10:04

pteryx

Re: Přistání

silnice není přistávací dráha.

0/0
17.3.2010 15:09

krakra

Re: Přistání

Samozřejmě, ale v dokumentu bylo že letadlo se normálně dotklo koly silnice, ale odskočilo od silnice. Bylo by dobré uvést proč letadlo normálně nedokončilo přistání, když bylo vlastně dole podvozkem normálně na silnici (dráze).

0/0
17.3.2010 15:14

intago

Re: Přistání

asi bylo málo místa, to není PG, kde přistávám po třech krocích

0/0
17.3.2010 15:31

Host

Re: Přistání

Presne tak - ta silnice je proste nerovna, uzka a jeste hrbata - na tom prost letadlo nadskoci !!! Proste neni to betonova draha letiste !!!

0/0
17.3.2010 18:59

Host

Re: Přistání

Ono to bohužel nebylo ani ve filmovém vydání. Příčinou katastrovy bylo, že smetli benzinovou stanici, kde nastal okamžitý výbuch. Ale nedověděli jsme se jak daleko od benzínky letadlo dosedlo, zda mělo šanci zastavit než vlétlo do města atd. atd. Škoda.

0/0
17.3.2010 15:21

krakra

Re: Přistání

HM, tak to je důležitá informace.

Děkuji.

0/0
17.3.2010 15:31

Host

Re: Přistání

Rekl bych, ze nemelo - zacalo na nerovne silnici poskakovat a tim proste  byl jiste brzo podvozek zcela znicen a tak proste pak jzi to slo dal zcela nerizene.

A o benzince podle mne nemohli tusit ti piloti.

0/0
17.3.2010 18:56

Host

Re: Přistání

Jednoduche vysvetleni. Letadlo brzdi motory a pri tom oba nefungivaly. Kdyz si to clovek spoji s nerovnosti vozovky. Tak mu vyjde ze na takove pristani by potreboval i sebe vic zkuseny pilot obrovskou drahu. A benzinkato zakoncila. :-(

0/0
17.3.2010 23:28

Pete24

Žhavá aktualita - 20 let staré nebo víc?

To někdo sponzoruje tohleto? nebo je to iniciativa českých soudruhů?

0/0
16.3.2010 22:23

Host

Re: Žhavá aktualita - 20 let staré nebo víc?

To chce si ten článek taky přečíst :-/:-P

0/0
16.3.2010 23:15

Host

Re: Žhavá aktualita - 20 let staré nebo víc?

Nebo ještě lépe - dívat se od 20,00 na ČT1. Autor článku je spolehlivým každotýdenním popisovačem odvysílaného pořadu.

0/0
17.3.2010 19:18

DanC

Re: Žhavá aktualita - 20 let staré nebo víc?

Ach muj bóže... Tak s tímhle materiálem v hlavě, bych se ani neodvažoval se odstřelit. Zastřelený a ještě v hromadě... Hustý...

0/0
16.3.2010 23:24

Carmel Tel

chrobak truhlik z kapsou z lidlu

Zotrie v diskusi aj pilota dopravneho lietadla.. ceska klasika, internetova anonymita a kopa smajlikov, za SUDRUHOV ked spadlo lietadlo tak pribuznych zavreli zatoze o tom len vraveli... nie ziadna diskusia a prepieranie blbosti na fore

0/0
16.3.2010 21:26

pteryx

Re: chrobak truhlik z kapsou z lidlu

Na Slovensku je to jinak?

0/0
17.3.2010 15:10

Host

...

"...problém je na spadnutí." Vcelku běžná fráze, která ovšem v článku o havárii letadla může vyznít poněkud zvláštně...

0/0
16.3.2010 20:49

Host

Kdepak udělali soudruzi z USA chybu ?

Hmmm ? ;-D

0/0
16.3.2010 17:01

Host

Re: Kdepak udělali soudruzi z USA chybu ?

R^EU[>-]

0/0
16.3.2010 17:01

Host

Re: Kdepak udělali soudruzi z USA chybu ?

Neumíš číst? Kup si slabikář. :-)

0/0
16.3.2010 18:38

pteryx

Re: Kdepak udělali soudruzi z USA chybu ?

A kdepak děláte asi chybu Vy? Že by to bylo v tom, že máte naděláno v hlavě?

0/0
17.3.2010 15:13

Host

Kdepak udělali soudruzi z USA chybu ?

;-D

0/0
16.3.2010 16:59

Bedlamos

hmm

Ja blb, proc to ctu!!! Zitra letim do USA......ach jo.:-/

0/0
16.3.2010 16:49

algra

Re: hmm

Jednou to přijít musí :-P

0/0
16.3.2010 17:39

mk.charlie

Normální článek

- co furt řešíte? (Pro milovníky Nerudy: Co stále řešíte?)

0/0
16.3.2010 16:31

Host

Re: Normální článek

Já bych řekl, že řeší (ne)kvalitu.

Na poměry idnes je to normální článek, ale pan Kasík psával o dost lepší.

0/0
16.3.2010 16:50

Pavel Kasík - Technet.cz

Re: Normální článek

Děkuji za podporu. Až budu moci zase psát všemi desíti, třeba to zas bude lepší. Zatím táhnu a srůstám:-)

0/0
16.3.2010 18:23

soc01

Umístění proudových motorů na zádi mělo své výhody

Jeste bych poprosil o vysvetleni tohoto tvrzeni:

Umístění proudových motorů na zádi mělo své výhody:

umožnilo využít celou plochu a náběžnou hranu křídel a díky tomu se mohlo létat nižší rychlostí

0/0
16.3.2010 16:31

mk.charlie

Re: Umístění proudových motorů na zádi mělo své výhody

Jako laik předpokládám, že při umístění motorů pod křídly je na té části křídla dosahováno nižšího vztlaku a tak musí mít křídlo buď větší rozpětí, nebo letět rychleji.

0/0
16.3.2010 16:33

ivoš

Re: Umístění proudových motorů na zádi mělo své výhody

Přesněji - "čisté" křídlo, bez gondol motorů, má víc místa pro instalaci klapek a slotů. V důsledku toho má o cosi větší vztlak a třeba přistávací rychlost je nižší.

0/0
16.3.2010 16:54

soc01

Re: Umístění proudových motorů na zádi mělo své výhody

To ano, to beru. Ale nevysvětluje to tu pasáž, kterou jsem tady uvedl. Můžu mít nižší přistávací rychlost, nižší pádovku, ale proč bych měl létat nižší rychlostí? Prostě ta formulace není v pořádku a nedává moc smysl.....

0/0
16.3.2010 17:52

Host

Re: Umístění proudových motorů na zádi mělo své výhody

Já zatím marně hledám, proč se letadla této kontrukce už nedělají. A nebylo jich málo DC 9, MD 81,  TU 154, IL 62, Boeing 727, Trident, YAK 40. No vlastně oni se dělají, ale jen takové ty malé např. Cessna. Nevýhodu vidím právě při kolizích, že je motor přímo na trupu, rozvod paliva trupem, který může odpadnout, když je nádrž v křídle a motor na něm. Co třeba výškovka umístěná na vrcholu ocasní plochy? Několikrát bylo zmíněno přistání na vodě, že motory zavěšené pod křídlem jsou velmi rizikovým faktorem. Fakt bych rád někde zjistil výhody a nevýhody jednotlivých konstrukcí, a proč se přešlo masově na tu s motory pod křídly. Kdyby někdo věděl, napište.

0/0
17.3.2010 15:31

Host

Re: Umístění proudových motorů na zádi mělo své výhody

Motory na ocase a ocasní plochy do T:

Výhody: čisté křídlo, jednodušší konstrukce, efektivnější využití mechanizace po celé ploše, kratší podvozek, nesaje bordel z dráhy, bezpečnější při přistání do terénu/vody.

Nevýhody: těžiště víc vzadu, ocasní plochy musí být větší (křídlo je víc vzadu, menší "páka" pro účinnek ploch), náchylnost k "deep stall", kdy se při překročení max. úhlu náběhu dostane turbulentní proudění přesně na výškovku = totální neovladatelnost + to jde i do motorů -->pumpáž. Složitější údržba (motory jsou vysoko), složitější palivová soustava, nemůže jít samospádem, velká citlivost na centráž (těžíště).

Přišli s tím tuším první Francouzi s Caravelle, potom přišli další dvoumotory, např. DC-9/, BAC1-11, Tu-134, třímotory Trident, 727, Tu-154, Jak40,42 i velký čtyřmotory - VC-10, Il-62. Vzhledem k uvedeným problémům se od toho u velkých letadel upustilo, ale u menších bizjetů a regionálních letadel (např. CRJ) to je stále velmi populární a efektivní konfigurace.

0/0
22.3.2010 11:25

Host

mno, ja teda clanek komentovat nechtel...

ale kdyz tady ctu tu diskusi:  dobre se cetlo.

0/0
16.3.2010 10:46

jmen0.prijmeni

hmm

Tady je zase chytráků. Pane Kasíku, děkuji za článek. Nemám televizi, proto si moc rád přečtu každý váš článek o leteckých katastrofách. A ubožáky, kteří se v letecké tématice moc neorientují prosím ingorujte. Všichni víme, že internet je plný všeználků. Těším se na pokračování.R^

0/0
16.3.2010 9:37

Host

Re: hmm

Přesně tak. Rád si to přečtu a nebudu se štourat ve slovičkaření. Jsem zvědav, zda některý z kritiků dokáže sám něco vypotit.

Rozhodně 100x zajimavější články než zdejší občasné bláboly jistého Technoblba o sociálních sítích. Ten si tam i zakázal raději i diskuse.

0/0
16.3.2010 9:49

jmen0.prijmeni

Re: hmm

To máte pravdu, pan Kasík je úplně jiná třída než čermák. Teda předpokládám, že se čermák nelepšil... články začínající slovem "čermák" jsem nečetl ani nepamatuju.

0/0
16.3.2010 9:53

Host

Re: hmm

snad existuje velký rozdíl mezi pádem a přistáním, ne?:-/ Jako pilot znám obé;-)

0/0
16.3.2010 10:02

jmen0.prijmeni

Re: hmm

Jak jsem psal, diskuse jsou plné všeználků. Proto mě prosím pane pilote poučte, jaký je rozdíl mezi pádem a přistáním. Doteď jsem žil v představě, že přistání je řízený pád, tj. postupné snižování rychlosti v malé výšce nad RWY. Přistává se na volnoběh, postupně se přitahováním zvyšuje úhel náběhu, letadlo ztrácí rychlost až do okamžiku, kdy rychlost klesne pod pádovou, profil ztratí vztlak a letadlo dosedne na zem. Pokud se v něčem pletu, prosím opravte mě.Spíš to vypadá, že nám tu chcete ukázat, jaký jste odorník a slovíčkaříte tady. Trvám na tom, že článek je dobrý.

0/0
16.3.2010 10:30

Dochy

Re: hmm

Asi nedám dohromady přesnou definici, nejsem pilot abych se tím musel přesně zabývat. Jako "pád" si představuji zcela neřízený (nebo silně nedostatečně řízený) děj, kdy předmět nekontrolovaně klesá vlivem gravitace. Při přistání se snad letadlo nedostane pod pádovou rychlost dřív, než dosedne na plochu. Vyjímkou je kdysi zhlédnuté přistání na simulátoru, kde letadlo při přistávání na letadlové lodi trochu ...hmmm... přebrzdilo... ;-) , prakticky zastavilo a pak spadlo z cca 1m na palubu ;-)

pochybuji, že by někdo něco takového zkoušel naostro.

0/0
16.3.2010 10:46

Host

Re: hmm

nazvat přistání řízeným pádem je laické, tam k pádové rychlosti NIKDY NEDOJDE, ta je až při daleko vyšším úhlem náběhu. Drcul byste ocasem;-)

0/0
16.3.2010 10:50

Host

Re: hmm

při pádu totiž končí účinnost kormidel, to by bylo o ústa. Éro si pak dělá co chce a chce padat, i do vývrtky.

Přistát se ale dá i bez klapek i na vyšší rychlosti, to není problém. Vyzkoušejte v kurzu, doporučuji.

0/0
16.3.2010 10:55

soc01

Re: hmm

Nepristava se na volnobeh, ale pri urcitem vykonu motoru, ony klapky a dalsi mechanizace kridla maji nemaly odpor. Klesa se s urcitou vertikalni rychlosti tesne nad VPD, v urcitem okamziku je nutne pritahnout, aby doslo ke snizeni vertikalni rychlosti a jemnemu dosednuti (to je to zvyseni uhlu nabehu, ale urcite nedochazi k prekroceni maximalniho uhlu nabehu a k odtrzeni proudeni). 

Padova rychlost je uz moc nizka, navic je ji dosahovano pri vyskoem uhlu nabehu (i kdyz co je to u dopravaku vysoky uhel nabehu), ucinnost ridicich ploch uz bude taky nic moc.

0/0
16.3.2010 11:19

Host

Re: hmm

Mýlíte se vážený pane. Přístání není řízený pád. Dotek provádíte nad pádovou rychlostí. Tedy vše tak jak popisujete, ale správně provedené přistání je přistání blížící se minimální rychlosti, nikoliv na pádové nebo dokonce pod pádovou rychlostí.

0/0
16.3.2010 11:21

Host

Re: hmm

přesně.Tak prosím autora o opravu nesmyslného názvu článku

0/0
16.3.2010 11:44

Host

Re: hmm

Když čtu ten tvůj hujerovksý příspěvek, tak bych řekl, že internet je hlavně plný hlupáků, kterým je všechno jedno, fakta je nezajímají, sežerou každou kravinu a ještě za to autora té pitomosti budou chválit..

0/0
16.3.2010 13:17

Host

ono nespadlo

ale přistálo na silnici vedoucí do města, to je hrubý omyl autora

0/0
16.3.2010 8:40

Host

Kroupy ROZMLÁTILY motor letadla?

Zase zbytečně bulvární a lživý tittulek. Kroupy nic nerozmlátily, motor (resp. motory) se díky pumpáži rozmlátil sám.

.

A co to je za slovo "rozmlátily"? Neruda se obrací v hrobě. Čěština je tak bohatý jazyk, zničily, poškodily, .... to by situaci vystihovalo mnohem lépe, než slovo "rozmlátily", které obsahuje negativní emoce a  popisuje spíš vzteklou zuřivost  človkěka, než řádění přírodních živlů, které žádné emoce nemají.

0/0
16.3.2010 8:31

Host

Re: Kroupy ROZMLÁTILY motor letadla?

Blbej titulek, blbej text... psát autor neumí a proč má v iDnesu patent na přežvejkávání televizních pořadů nechápu. Asi píše levně a editorovi ty splácaniny a výrazy nevadí, protože na tom není líp.

0/0
16.3.2010 9:06







Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.